18 Kasım 1940 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Kasım 1940 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

| Pararter — | 18 L TEŞRİN | 1940 Müctsese Müdürü 5 KURUŞ Yazı İşleri | tdare ULUS Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara Telgraf: ULUS Ankara DIMIZ ANDIMIZDIR Yunanlılar İvan dağını Yüksek Ziraat Enstitüsüne alınan yeni talebenin andiçme töreninde Tiraat Vekili B. Muhlis Erkmen genderle bir konuşma yaptı Bin türlü müşküllerle mücadeleden sonra Bugün elde edilen parlak başarılar üzerinde vekil ehemiyetle durdu HOTATTAAATIAATANAA YAKT TI TTTT Haüâdiseler ve havadisler Falih Rıfkı ATAY Arnavutluk dağları ğaz boğaza ve göğüs göğüse muha- rebeler henüz devam etmektedir. Dün bir Atina telgrafı, yunan va- tanı topraklarında esirlerden baş ka italyan. kalmadığımı bildirmek- te idi. Gene dün gelen bir habere göre, Görice'ye doğru, dağlardan sarkan yunan kıtaları, şehrin, yanlar tarafından tahliye edilmeğe başlandığını görmüşlerdir. Öyle anlaşılıyor ki italyanların, yeni takviye alarak, kendi yurtlarında bir cep- he tesis etmelerine mâni olmak için bütün tâkatlerini kullanacaklardır. Henüz cereyan hâlinde bulunan bu hudut muharebelerinin nasıl inki- şaf edeceğini bilhassa Akdeniz ve Balkanlar âlemi merakla bekle- mektedirler. Dünkü telgraflar arasında Gior- nale d'ltalia muharririnin — italyan muvaffakiyetsizliğini — yunanlıları daha evelden hazırlanmış, italya: ların ise ancak harp ilânından son- ra hazırlanmağa başlamış olmala- ale hulâsası hay- Bu iddia, yalnız muvaffakiyetsizliği mâzur göster- mek değil, mazlüm ve masum Yu- istan'ı tecavüz kasti ile itham kıtaları enmiş olsa gerektir. | letler Cemiyetinde “mütecavizin hakkında senelerce devam eden münakaşalar sırasında, Gior- nale d'litalia'nın bu iycadı. belki mizah gazetelerinin bile aklınma gel üştir. Bir başvekili sabaha ka: H üçte uykudan uyandırıp ültim: tum vererek, bir memlekete baskını ile i nacaksınız. Eğer hücum muvaffak olmazsa, bu, istilâ etmek istediği- niz memleketin daha evelden eyi müdafaa tedbirleri almış olduğuna, ve bundan ötürü tecavüzden mesul bulunduğuna delil teşkil edecektir. Hakikat ise odur ki “bir hamlede Balkanlara ve on iki adaya akmak" hazırlanan “son derece sey- rafından teftiş olunmuştur. nistanda ise tamamen hazır #ey, vatanı müdafaa etmek karar | ve azminden ibarelti. İtalya - Yunan harbini alâkadar eden diğer bir hâdise, 8,000 al- manın, bombardıman sahalarından kendi memleketlerine alınması üze- rine, Berlinden gelen yarı resmi bir tebliğdir. Bir gün önce mihver dev- | letleri başkumandanlarının İnns- bruck'ta toplantıları bazı şüpheler uyandırmıştı. Berlin yarı resmi mahfilleri, 8.000 almanın ge masının onları bombardıman tehli- kelerinden kurtarmaktan gayri hiç bir mahiyeti olmadı “iki Akdeniz bugünkü vaziyetinin değişmiyeci ni ilân etmektedirler. Malümdur ki alman elçisi Atina'da, vazifesi başmdadır. Acaba bu tebliğin mânası n: Bundan, mihver devletleri İngilte- re ile muharebenin külfet ve mesu- liyetlerinde müşterektirler, Fakat herkesin hayat sahasının fethi kül- | fet ve mesuliyetleri ise kendisine &ittir, gibi bir hüküm çıkarmak mağkul olur mu? yunanlılar, | 5 milyonuncu 'İngiliz askeri | yakında silâh | altına alınacak - Mısır'da barbeden bir ingiliz askeri — | Londra, 17 aa. — Çörçil'in geniş taarruz hareketi için toplanmakta o- lan kuvetlere mensup beş milyonun- cu asker pek yakında Londra'da kay- dedilmiş olacaktı ha mensup olup bu ay içinde iki grup olarak isimlerini (Sonu 5. inci sayfada) ) Dünkü nüshamızda Yüksek Ziraat Enstitüsünde, yeni alınan ta. lebenin kabul merasimi yapıldığını yazmış ve Ziraat Vekili Bay Muhlis Erkmen'in yaptığı bir konuşmayr bugünkü nüshamızda dercedeceğimizi bildirmiştik. Muhlis Erkmen'in bu konuşmasın - dan zaptedebildiğimiz kısımlarını aşağıya yazıyoruz: Muhterem misafirlerimiz, aziz meslek- taşlar ve sevgili talaba arkadaşlarım; Metlekdaşlarımı — böyle olarak görmek, içinizde, aranızda bulunmak, bil- hüsaa genç arkadaşlarımızın a arı Ha girmestal tesit eden ba - toplantılar bende datma büyük bir heyecan uyandırır, bâna zevk ve neşe verir, ümidimi, kuvai mi arttırır. Bu heyecan ve maye de ( de eski hocalığın sönmiyen, sönmek bilm yen hasretinin fevaran ve galeyaniyle) söz söylemek Ihtiyacımı verir. Ne zaman töyle toplantılara gelsem, yalzız Aranızda Bulunmak zevk ve gerefini tatmak için gelmiş bile olaam, gene #öz söylemekten kendimi alamâam. Bu safor sizlere genç arkadaşlarınızı tebrik etmek çerçevesizi taşacak bir ko- muşmA yapmak iztedim. Bunun bir sebibi ve bir de maksadı var. Bebebi ga: Hektörünüzün de işaret ettiği gibi, bu sene tatil aylarıtda içinteden 180 arkadaş köylerde dolaştılar, köy tetkikleri yaptı - lar. (Sonu 2. inci sayfada) Yugoslavya faşisi .parlisi siyasi faaliyetlen menedildi Partinin şefi mevkuf Başkumandanın değişmesi yu - goslav siyasetini değiştirmiyecek (Yazısı 5. inci sayfada) gee Harbiye ve hava nezaretlerinin Ziraat Vekilimiz Bay Muhliz Erkmen nutkunu verirken Manastır'da bombardıman yüzünden 20 ölü ve yaralı var Belgrat, 17 a.a. — İyi malümat a- lan mahfillerden öğreni cuma akşamı Manastır üzerinde uçan yabancı tayyareler 9 bomba atarak 20 kişinin ölmesine ve yaralanmasına | bep olmuştur. Bununla beraber bu | haber resmen teyit edilmemiştir. Şehrin dün de bombardıman edil- diği hakkındaki haberler doğru de- | Yugoslav gazeteleri bu haberler « den bahsetmemektedir. Ahali neşredilen haberde kaydedil- | diğinden çok daha ciddi olmuş olan | ilk bombardıman genişliği derecesi- ni şimdi öğrenmekte ve artık hiç bir kimse bu bombandımanın hangi mem- lekete mensup tayyareler tarafından yapıldığında şüphe etmemektedir. İngı'lteı;e’de sıkı işbirliğinin temini için yeni bir plân hazırlandı Hava yüksek kumanda heyetinde değişiklik oldu Londra, 17 aa. — Hava nezareti, hava kuvetlerinin yüksek kumanda heyetinde a- gağıdaki değişikliklerin yapıldığını bil - dirmektedir. : Havn vie mareşali Douglas, hava ma - (Sonu J. üncü sayfada) Askerlerimizin kışlık «hediyeleri için çalışmalar | Askerlerimizin kışlık hediye - lerini hazırlamak için yardım se. venler cemiyetinin kurduğu &- tölyede hummalı bir faaliyetle çalışılmaktadır. Resimlerimiz - den yukarıdaki, atölyede gece çalışan erkek terzileri, aşağıda- ki de gecede iki bin pamuklu biçen makastar terzi Celâl Al- tinel'i iş başında gösteriyor. aei | edilmiştir. Yı | BUGÜN 2 nci sayfamızda Harp ve zafer anlamlı kel tamamen işgal ettiler |* İtalyanlar Göriceyi boşaltıyor Teeyyüt etmiyen bir habere göre: 150 İtalyan fankı Yugoslavya'ya kaçtı NESİ! Yuanan köylü tipleri 17 aa. — Yanan kıtalarının 48 €'ye girmeleri beklen- aytılacak Atina, sastten evel Gi mektedir. Yunan! Ttalyan kıtalı Bi dirler. Öğrenildiğine gi yatik'ten Yugoslavya hu kilometre uzunluğundan fazla bir Üzerinde cereyan etmektedir. İvan dağı yunanlıların elinde Atina, 17 aa. — Cepheden gelen en son malümata nazaran İvan dağının yunan kıtastı tarafından zaptı itmam işti eri her cephe - hre gelen muvasa- Şe- mektedir. Yunan kıtaatının pek yakın- da Göriceyi işgal edecekleri tahmin edilmektedir. Cepheden gelen, fakat henüz teyit olunmıyan bir habere nazaran muva - salası kesilen 150 italyan tankı yu- nanlıların elinden kurtulmak için Yu- goslavyaya iltica etmişlerdir. İvan da- ğının tamamen işgali için yapılan son süngü hücumunda yunanlıların eline 73 ağır makinalı tüfek geçmiştir. Epirden gelen haberlere — nazaran yünan ordusu ile italyan - ordusunu: teması kesilmiştir. Bunun sebeb yan kuvetlerinin süratle geri çekilmek | te olmalarıdır .Aynı hal devam ederse, bu ricatin bir bozgun şekline inkıl&p etmesine intizar olunabilir. Cephenin sair noktalarında da ital- yan hattında başka gedikler açılmış - tır, (Sonu $, nol sayfada) Milli Müdafaa Vekilimiz İstanbul'da Ticaret Vekilimiz bugün geliyor İstanbul, 17 (Telefonla) — Millt Müdafaa Vekilimiz B. Saffet Arıkan bugün şehrimize geldi. Ticaret Vekili- imeler üzerinde... Yazan: Naim ONAT Fransız Hükümet Reisi Mareşal Petain Fransız hükümeti yakında Paris'e faşınabilecek mi? B. Laval En hükümetiyle temaslara deyam ediyor Cenevre, 17 aa, — Vichy'den D.N. na bildirildiğine göre fransız il muavini B. Laval dün Pa - B. baş İriste ispanyol hari: ner ile uzun bir Gene D.N.B. ajansının öğrendiğine göre fransız devlet reisi Mareşal Pe « tâin pazartesi ve salı günü Lyon şeh - rinin misafiri olacak ve yapılacak bir geçit resminde hazır bulunacaktır. B. Laval, kendi ismini taşıyacak ye ni bir köprünün ilk taşını koyacaktır. bildirildiğine göre, B. Laval, Paris'ten Vichy'ye dönmüştür. B. Laval Pariste alman makamlariye le görüşmeler yapmıştır. Bu görüşme- lerin hedefi Mareşal Petainle B. Hit- ler arasında kararlaşan teşriki mesal« dir B. Laval, Vichy'ye döner dönmes gerek bu görüşmeler, gerekse ispanyol hariciye nazırı B. Suner ile yaptığı görüşmeler hakkında Mareşal Petaine izahet vermiştir. (Sonu 5. inci sayfada) me yapmıştır. B. Serrano Suner B. Serrano Suner'in Paris seyahati Madrid, 17 aa. — R. Buner'in Berlin'e yaptığı yeni seyahat ispanyol gazeteleri taratından ilk defa olarak bugün Parie - ten gelen ve Cizno'nan da Almanya'ya gi oğunu bildiren bir tel miz B. Nazmi Topçuoğlu Ankaraya hareket eti Dün İstanbul'da ve Ankara'da lik maçlarına devam edilmiş, — ayrıca Ankara'da atıc- lık müsabakaları ve sonbahar at yarışlarının - seki- zincisi — yapılmış- tır. Yarışlar bü- yük bir alâka ile takip olunmuştur. Resmimiz ipodro- ma gelen zarif Bayanlardan bir- kaçını gösteriyor. At yarışları hak- kmmdaki — yazımız 2. inci, spor ha- berlerimiz 4. ün- cü sayfamızdadır.