23 Mayıs 1943 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

23 Mayıs 1943 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Azımdır. tal, ans ha- ökestrası lans har ürküler emi 5 Ahmed A. ban Saygan Tele; RAB Eli Türkiye'de resim; e > Güzel Sanatlar yp MAN »k, bu sayfayı denleri herkesten çok se- indirecektir. Kaptan: Halkevi resim sergisi, No:4 Sanat konuşmaları Sanatta yeni meselesi: © . Yazan : Sabahattin EYUBOĞLU eski S ME yanl b Rl b tta bile genç kalan bir ruh gibi pen e bir mesele vardır: es © dir. Topraktan kolu kanadı kırık bir ni meselesi, Atölyelerde, © halde çıkan Venüs iz ie le > aznnmln şike Vent kadar ieelir de conuşmalarının Değil taşları Sönük Di mari, klein li cenin in yali oki oi, Kali Bir şiir, bir tablo, hatlâ'bir mobilya © eskiyen bir mısra bile tazeliğini kay- üzerindeki münakaşa döner betmiyor. Bugün içimizde beliren eki yal ker bahar arzusunu üç asır evvelki Türk yn n m söylemek 1 e bile geç ULUS MUSİKİ KONUŞMALARI | eme mama cak beş veren top- rakların çerçevelediği düz A Bunları bilen olmadı ve ol- Me ve srvasız e ler. esek ik akt, Sanat, m hud, pl a köpekler. Bir a mir ky i kur ee e nin den başlar diyorlar. m eşiğine yan ir Od katedrallerini ku- ii ırmaklarının ae $ anl > ye gizlemişler, yasında kire dönüyor ve dudak. 5 Ahmed Adnan SAYGIN MR larından. ln. gl manlardan Si geldi- > m ie e a. ren toprakların, sıvasız. ker teli gey, © toprağın bu seste dile | cive asırlarda geldiğidir. mg ie kuyuların it, ” in elli elsa rg m > iş ve Bir zamanlar, üstünde yaşadık- ve "Michel - yi ların en. atın ve yağız e el ları toprağın tazı yontanları ve, Sumlarılır, Mille, Arma e e b eca a eri, doğumundan batışı kdar, tül nu ağıt, toprağın suya, a- İnsanların eli gine asırlar. manın okula basretini. könülden ir oyun — selise lerini olsunlar: önle alaşhırız, Bu ağii e ve bunların «Crm Pal Pales Yor da bu köy düşünülemez. Bu, bir dam- o eri nların sadır. e um v a “atei ii” Tüm gelır. > o'devir bes. saniyle etine kim soktu? Yüz yılların cışını, tesellisini, inamışını bize ©- Elbette hu sesin bir yapıcısı var- dır. Fakat onu bilen yok. Bilinen İtal (Sonu 6 inci sayfada) siir ii melih ik, fakat Nefi'nin; 8 müri E yikiekceği akra, di yahut da, zevk meselesi münakaşa et e mez diye işi tatlıya bağlamışlar. Bü- e uhla gösteriyor. Son e liyelim, çünkü insan, kıtası sonuna kadar eskilere yahut yeniler: na ve kendisi de bağlı kalamaz. Eski eserler her ter d se hlk olan bu. şiiri burada İnmakla eski yeni me- ski A mu söylemiş olacağımı saniyorum bir gül sanın kendi hayatına ait hâtıralar gi- bidir. İnsan ne nn onlarla, ne de GİRI ŞEY İNÇ © 0 su sesi, o çağlıyan sesi, J 0 ferahından ağlıyan sesi Gönlümüzün. Gvneçii kanadların akışı, çimizden. o, ye çönüei kanatlarım geçişi e Su çişi ışık çeşmelerinden, gönlümüzün. Sevinç, o alkış seni, o çağlıyan sesi, O, ferahından ağlıyan Gönlümüzün. Ve altm kuşların süzülüşü içimizden. il rap gi Ve iri büyü-renkleri gibi güzün, O, yeryüzünde en sevimlisi tanrıların. Kanadlanır, ferahr tadar, “sarmış Yeniden ber gün açarmış kanayan rengiyle Gece bülbül ağaran vakte | kadar ağlarım, Erki şiraze hayal iyle İlüm demde > bahar ülkerktir bir vi ii il bağlandığı MM sanatı ruhu kadar taze sanır. ra ie İ ie viii kala ela ak hain düğü şeyler en bile eski bu- lacağı kadar bayat ve köhne imi yer öyeti gül, Asude Ve büyür yıldızlara, göklere kadar Seni şakıyan Yaprağında umutların ısındığı dal. Sıcak ışığı günün, gözlerimizde. cınm karıştığı içimizde, Taneleri yarıştığı, Ve masmavi gecel Acem, o en büyüğün dengi. O benzersiz m rr ik yizinin Ye,o alk ses, e çağlıyan Ve belki de serdan'da en sen, erahımdan ağlıyan sesi Ve güzelsin ışığı gi Gönlülmüzün Ve ışık kanadlarm geçişi içimizden. Sen, o al sesi, o yağla sesi, © ferahmdan ağlıy. önlümüzün. Sevinç... imüzü bağlıyan el. smayan kuş, kalblerimizde. Ve altın kuşların su içişi, içimizden. i 1942 en olup akıp giden Salâhattin BATU İr su eri kızı masallardaki.. 23 Mâyıs 1948 HİLIR ÜZERİNE KONUŞMA Yazan: Hugo von HOFMANNSTHAL Çeviren: Melâhat ÖZGÜ pp U sahifelerde batının şiir üzerine düşünmlş en Ye rinden denemeler vermeyi şiir hayatımız için faydalı la Bu maksat nin “Gene Şaire Mel e MU ağ iu eetikgeren Hugo von He u “Siir üzerine kont orum (2). GABRİEL; Senin için pencere © mükemmel! Güzeli Evet, bir sema nin önüne bir şiir kitabı koydum. O bahar, CLEMENS: Kenst'in şiirlerini O GABRİDL: Sonbahlırdan gene miz bir sey İster misin? GABRİEL; Hayir, bunlar Paslanmış zambaklı kapıdan hen ile; hepa br on tepe lar, gizli çimenlere: doğra kil gancek sekilde alan, Adı oçuyorla, denmis. İşte son- © — Bazıları dn üşliyerek peneerelen bahar, sonümharla basıyor, li e e Malların. eke ı yaprakları — arp eyorlar. Dee ter misin? Geniş kavisler çizerek bir kayık miyelin Jşinde. üanani tatlı iyiktan kuvve e ların et- alıyorum, Hafif, huşırtılı yüksek dallardan, (Sonu 6 snct sayfada). inçlı adalı da dolaşıyoruz. - ; rafın 8: Tam sonbahi viri; ai ya hepsini baştan aşa- ği oku, yahut Uzaktan, gülen sahilin parıltısı, umulmıyan mayiliğin temiz bu- ln. Resmin dili Resimde kayhaşma sanat, sürekli kaymasının m ie mi yerler mine een ari Kamal v3 kyn ağlarında gör! Rüzgâr serin, geç acan güller | linde dışa vurusu değil midir? Heriyi açlık ii onları derle, öp ve onlardan alışını En kıvrak hareketli, GEN am ir npr. e Bu son kasımpatlatı da unutma! | gibi en statik görünüşlü. bir matür Yabani üzüm ütükleiin Ka ta dahi taze, yeşil hay har havasını ver iz “um ye. mıyan maviliğin temiz. bulutları pen ğı demekle biraz çokça ileriye gidi. | "ında eriten onli im miştir; çünkü İnsana, yazı (ahay. | 27 vasıfe ile cok sey yapmak olduğu. yill ettiren mavi koylar, bul na göre bunu ancak kaynaşma (pas- arasındadır. Fakat, tabletiyle, son- ) ile sağlıyabilirr. Kaynaşmanın bahar gökünün her hahgi Kapal | ol sürmediği bir tabloda öz konu ile şe ea bulut- | fon küsülüdür. A: geçimelli. m kenarındadır. Gi gin girmistir. Bir eserin olsay- 2 bu “temiz bulutlar" İçer ho- enli #una giderdi. “Umulmıyan mavi”de | baş göstermletir. iyi losundaki yı Bi i yukavemetle ölçülmesi de miz bunu daima m kalacak olan şu. sanat sesini Bn bir m e k Bösteri e e eme gida ab E fel çeki bime meri yen ei iye ine Ne kadar şöhret kaza- aj sazansın bİr esi a Düllerde destan imiş esrar sandığım Çiya, eemielyema — al sanattan gayri kıymetlerin, — ölümlü 'U konuşmanın kaygusu eski © unsurların fazla yer e olduğut ve yeni taraftarlarını uzlaş * © hükmedebiliriz. Eskıden eserler ekse- m lama e yl Ma lee e den birinin düramıcı görmek deği isime etmi dir. Eski yeni kavgası her zaman ve © kim ie tır, Hattâ sanatı © dik kalar herşeye rağmen olacakt zar ak alum yasatan belki de yal İni KEVGMdiR) ç may milin ba vel 'O kavga oladursun ben bu mesele - (| bahis mevzudur. Klâsik iv mahiyeti, eski e yeninin hudut © eserler zamana tâbi unsurl lari üzerinde durmak âi Kağan ihtiva eden eserler değil midir? Klâ- Sanatın eskisi yeni ik Gl bu Ye yeri sik, ebedi insana hitabetriği (Sonu 6 ıncı sayfa DÜZELTME: Geçe say. malin e ek tan dağunu, yazısında, birkan yanlk ol yale al GORA İN e diyor seleye buradan girelim. ee gün ye niden sorulabilecek a ii male dar ha geçenlerde genç bi mim, edilik ME bilempi bep she Ge ae er geli eni vw sister irinel satırda; bundan yirmibeş yü, e in ime on 82 inci satırda; ilemeler, ilerler; ikinel kolon 44 . ei büyük, bü- vak 8 men kolon 10 uncu mliy. e 6 ıncı sayfa ine a üncü Batar red söedürumüna e a VE e geklin; 6 ıncı sayfa ikinci kolon 62 inci satırda: değülin, deil & me snvte a üne satırda: zekânın, zakkanıni & met Şazi le DRE İnel satırında. teztleridan., tee. rinde, e gre ne yel, da da: atiye tiyaç lke de eğ w miş bir mimar Jar maddedir. Mimarın” taşlara ver - | ikinci kolon 63 miş olduğu nizam belli kaldıkça e ser varlığından hiç bir şey kaybet miş ei Bu iza vözede Hb yacı yahut ihtiyar E Ağaç altında İR yaz günü kırlarda, dere boylarında saatlerce dolaştıktan sonra, içiniz ko| Bi. — işık ve tenk dolu, bir ağaç altında sırtüstü hiç uyandınız mi ? Bir urun dolaştığını, Boğaza-bakan fıstık ağaçlarından vi aki nd vr Sireni kele başarı kl bloom gölermi Jaa içime doluşuna dalmıştım. Yapraktan şapra dolaşan) eni iğ ile, uzak bir rüyayı örüyordu, Ölçü ve nispet dün , çocuklarını parmaklarından kopuveren bar lonlar gibi, boşluğu vi ii e ab a dallarına doğra yüke yordu. Kanadlarında göçmiş günlerin altın tozlarını taşıyan kocaman k: saçlarımda geziniyor, rilen oliiyor ii Base Biz m gm, Boğan. eya bakan sapak daleninsn ck b hestek ağa: cın altında beni gene arka üstü uzanmış, gözlerim yaprak ve hâtıra dolu, bir ölü gibi sessiz emi mk çeş Sor BöyLe akil; bla opal; mk SATIRLARI kak le şepik sey ların şaşırdığı bir dünyada, durmadan yağan hayal ve gölgelerle bir an başbaşa ka' dayım. -Rübens'in iki eserinin »ınarına daha yakın oluşu gi ) muvazenesizlikler yapılmak su- ki yale) iie tar ya atamalar al iner Gömbe tabi, üz parçadan mil- ri teşek” olan biz bütünün tahlili Yazan: Refik EPİKMAN si Ni Cgenç, Mtiyar, kadın) ir karakter pl £ hamielirin. Yan ve e İsa'yı Bu ie Croix (Çar ii ai) 1611-1614 yıllarmda yapıl- vır. (Ayere kntedrelinder ir.) n farksız açık le 3 si- erlest da Gi ebenin; Terelime- İni sunduğumuz. RE Ti — ek bur denemel; nedir. ınlıktan yarım karanlığa gecer, mimarisine kavuşur. Eşref ÜREN Kitaplar arasında; “Resim sergisinde > gün,, KAPTAN İR doktor. arkadaşım vardır. — şalarının, sohbetlerinin hart Kizin. mii melekler bilyeler. sahnesi olur. dale ek vene le Malik Mksel; kit abında sergi sa tonunda ei Mn Ni re derecesi” bulunmaz ama, ii ina derme çatma bir seh boyaları kurum yah bir zemin üzerine yerleştir. ik zengin değildir. karışı Mpa ein e Mein m sik sk memuriyet kırmızı ve oluyor, doktor ağ Diz tar e len hevesi de kursa» at olgun ve gir eğlen du e uzaktan te- ii e yün bana; "Arim dedi, Siz Melyaapima e 1635 e yilarım tm aral adamla lanmıştır. Geçişler Passage) i sti Yi endinize şayışınız, ya- yok deni e — kadar a Siyah pılmıştır. (Louvr. izesim” | rsi iki m lan n bir diliniz . 98 e »keler arasında temas dedir) çe olmıyan kimselerden hoşl vir eee erehiür; kefen Tinea fel ENG enli içi kilise meydanı önün- İ| ka mii li in bezinin büyük. ak Jekemi içimde ışı da şüpheli, kuşkulu bir haliniz O mesele üzerinde fazlaca durmadım, i e *İ vardır. İstanbul'un kibar mahallele - hiş hz lay ruya koyamdi” di çah bir boya ve bir çalışma tablonun (Sonu 6 ıncı sayfada) kadavrası ince ve yumu- sak ire belirtilmiştir. Eber Çarmıhtan iniş adiz 16) farkları Mus iç örgüsü sa daş modern sanat hakkindaki onapenlarlı. anl a yaslan bağlueyn, baci kara den bir dil sezilmektedir. lığı kadar ni münekkidliği a eser yazmış olan Andre Lötb- vda fazla tanı yam ile miş konakları -bilirsin. İçindekilerin yaşadıkları âlemi keşfetmek, dışardan ahkahalarını, - kavgalarını mümkün olmaz. Bu evler, dalma gril de mi ak İş e ben, hayatı ri ransa' ye knk Doktor dostumun bu benzetişine bi diyeceğim al ali bek bu kadar ül iin ln hikayeleriyle süsliyerek' vi oyan bu eserde Malik Aksel, birer

Bu sayıdan diğer sayfalar: