30 Mayıs 1943 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

30 Mayıs 1943 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

(PL) n) O- estrası Ajans : Gelecek pazar ğini med Adnan Saygın — ay ve GÜZEL SANATLAR e p Bize yazı gönderiniz! sanat say fası ai erkek çok se- indir: ecektir. No: 5 SANAT DÂVALARI AA İZ lk Sanat ERÇEK sanat nedir? Bu runun cevabını vermek ie, APA ve büyük - d mektedir. Halbuki böyle olmadığını, mühimdir, Şu kadar ki han- gi konunun sanatçıya uygun gele- sanatçının. ceği söylenmez Bu, iye ve mizacına ml aynı ke mak, gerçek ik bir değer Tebili, Misal olarak; Van Gem hatı eski ayakkabılarını burada latırım. Bir yandan, sanatçıların neticeler aldığına, şarıya al umdi UNUN estetik bir değer taraftan geldiğine m bizi başka bie meseleye, konumun. millilik di a e ii sebetine gi her hangi t , Türki m dye da larin, endişeler. rini yaşatmıştır. Onun bir yaban- b çal a ısında duyduğu hayret veya , verdiği bü- kümler, yü düşünceler, Türk taril ii olan bi di görüşünün ifadesidir. yak şahısla ABSE tün Dekor aze le eserin ri e i düpüntntne tur, yurdun derin- ncı bir konuyu al eyer mint ii ryrğ EE pelin in Shal ini, Vigny'nin Chat- terton nek vam olmak izin yağ hakespeare'in bu eserleri Gülleri, yer dü- şünceli aları ile iliklerine kadar ti izinler. Öbür iki dra- mın da yüzde yüz fransız oldu - gibi. “Bize daha yakın ve daha tanıdık bir örnek olan Pierre Loti'yi ha- üze, rafından en güzel Türkçe ile al mize çevrilse de, gene Türk eseri sayılamaz. İYATRO eseri ve roman için söylediklerimizi şiir i ir& vk düm; medeniyetler ve ve devirler Leconte — ea le'in şiirlerinde yaşamakta- it hiçbir fransızın aklın- si yzln panafn Fra değildir demek geçmemiştir. EE | si Suut fena YETKİN EKİN | ine, onun Fransiz Akademisi: a sanatı olduğuna resmi bir delildir, bilmesinden ei X a Ha- yatı şinsan alınan unun da, vir e hayra- yani elinde atının ki sına rağmen eserin bizden ola- bileli de BL zi ir, Konu- nun yabancı olmu rağmen eserin. Bizle Grabilecağini çok açıl Giri rundayız. ri vi 'kaynı Zik midir? Rönesansın, mi lekette başka bir kılıkla görünme- m Grek sanatı karşısında. türlü mleketlerin iç davranışlarını bize önleri. Konu ln ve defa bizi bı ka bir mese tesir eni > or. min DANE bana dertle; rinin, verimli devirlerin, derin te- sirler taşıyan devirler olduğu açık bir gerçektir. Büke burada tesiri me içek eğilim e e İçimizde uyuklıyan, linmez nice ie yardır ki ia Mini ri Balın kendine ve nasıl bir koku lezzeti varsa, ve ça liği Gi baska bir sey ise sanat eseri de, “— deler çok başka, yep- eni bir $: e onuyu esas görenler ii atta için tesir çok zaman W taklit le bir dutulur. Halbuki taklit bir sanat - çının konusunu değil, üslubunu, düşünce tarzını, duyuşunü, dünya görüşünü vermek veya çalışmaktır. Tesir ise ala AE sanatçının “ havasından geçerken ke bulmak, zenginle- rım gerçekleştirmek. m bat Mi va sai Süşüncel en m lata b le di onları verimlendirmiş vi 8 aci sayfada). e ULUS İMUSIKi KONUŞMALARI “Ben, benden ev İl e. elim İşte vel Şi imle, ki iki AİR m. eri insan oğlunun yürüdüğü yolu resin ğa eki eek İş e bir cümle, il B değil Yi a lan. stayla; ağacın kökle, insa - in koça big buğlaPinı belirir; Ke in kala yü »melisiz bi- iş bez- rn ve amy birinde bu düz ne bir tek istiyakığ ale” sok- şi yanıyordu: musikiye hacim mele Bir sonraki, bir evvelkini tığı yerden haşladı; bir se ki sezişi kovaladı; ve Ahmed höran SAYGIN rinde zirveye ulaştık. Musikiye hacım girmiş, on beşinci asrın Po- lifoni sanatı doğmuştu. Bö eçi Fakat “İtmam” bilmek değil midir? Bilmek; iğ irimek. Öyle ise “tesir” i takdis etmek gerektir. Kendi ber türlüziüiyiri ver ek, her kokuyu duymak, her kı içmek; ve, d İyridai şar tadan dırırsak ne Musa, ne İsa kalır. mi deniz ee sanatına erişebilir e Beet- *i düşünme! in mi e ki ses sanatın- ınatinı kurmuş hall renk” İn ka Her emin bie e ce dünyaya gelseydi bize böyl eylerden bahsedebilecek mizdiz NE$ İl R. — Sel er a bi ın kuartetlerinin engin âle- kı içmek, ve... dolmak, Çünkü bal, e Sr elm meydana cekti e e iden yirminci e Sar istiyor, ve, bu. yakıcı ruh, sesler ve d: y un 23 Binde Hil milliyet e Eri en ne değişiklikler geçirdi. Nihayet, hı gası' ve bahsetmek eyle Sanki vi i devrin adamları “itmam” deği çe ir inkâr; ve, esi asrin sanat pey samirlariği Mavrice Ravel'in: ie altında kalmamanız için EE e etmenizi ter- (Sonu 6. ıncı sayfada) 30/5/1943 Sanalfa een : mese | lesi esinden Gerçeki mmiyetlerin, sanatların al mek bop birbirine benziyen yahut len ie bliins bensin yl £ benzetil Yazan: Sabahattin Rahmi inle ei farklar venler birine İl EYÜBOĞLU dakka lan e yin lk ile gündüzün sır | ila a ii e imi a amd e eğe im na salman oluyor, Uzan zamma b lie şey |kir görül Bin iie Bini yağar ari man yoktu ii birdenbire kiymet kaz liye Öildiği ve hayatını aynen | nevi yeni nize sanat tarihçileri krarladığı örülmeniir. BRonsilande ye birli adını yenen doğuş) sözü iptidai bir tarih |riyorlar, halk melodisine dönüş göri e iie denilen devirde leriyle birleşme: ya lek göle Hrm babi ela gene aynı e sözel, çünkü, bu. dünyanın | de balk danılarının rağbet kazammiy. rüklerip. pek enkazı setine > yemi |le süteyor. Bugün yülgek edebi meriler bi iyedeniyee kurulan, Yaman ve Be Fm aman ma, deyil fakat öl Je e vi nü orta ata aldatmı büel en halk öden | kalemi doğuyor. olmakla kalmıştı. yüksek idir. | Za- e Yaman m yeniden doğmamış, ye, | man zaman vu yarn ve zengin Aleme si birşenrun odas, kendine hiç benze veya bir sekil aşı. yen br n kü yelek alekiyenn BEN Zeninleği. kuruluş “İİfsiRiY ŞER) Izun ince bir yoldayım Dm gündüz gece demen ne ana anma e ıya geldiğim anda Se aynı ez İki kapılı bir han Gidiyorum ye Uykuda dahi Kütle veba erin Gidenleri hep görürüm Gidiyorum gündüz gece OL Kırk dokuz yıl bu yollarda Ovada dağda çöllerde Doğmuşum gurbet ellerde Gidiyorum gündüz &: Düşünülürse deri Usak, gözükür görüne yla zakdrinn Gidiyorum gündüz & Şaşar Veysel işbu hale Kih ağlaya kâhi güle Yetişmek için menzile Gidiyorum gündüz gece Aşık VEYSEL Son zamanlarda çıkân şür kitapları Te şap b “ “göğsümüzü » onun el sidik kalmış a Hişim'i, Yahya Kemal'i, Akif'i ve Nâzım'ı vermiş bir devirde Türk edebiyatı, bütün öteki mil - letlerin edebiyatışile pekâlâ boy .sel4 Köroğlu'nun yiğitçe ABRİEL: gene şiir üzerine ko- muşuyorum? Fakat kk E 'den önce, dilin öz ruhunu ve- Wen kelime E abuğundan temiz- sembolün ne Kurban kesme geleneğinin nası duğunu tasayvur ie üne ii ki önceden gun, bir ME bek ei giyorum. Nas alda. da. inan bi e çüvercin ban yaışınlakileceğini düşündü önüme ei ai hayattan e a ir dir. İİk k uşbanı ker karşımda Tanrıların ksilen epi « me akıttıklarını, parçalarını nin sularını tarlasına, dağlardan kopan kaya tarlanın deri lerini ee bir rası Ri lerin b içeriye e kana günüm 23 halde göbüze konduğunu duyar Kulubesinin ve earabının. çifte “keskin, bükük rağ dan kanını, bu müt yaln lr tatmin için a- kıtmıya hazırdır. Fe rkudanı, alpen ve ölem yakınlığını se uhoj bir halde, elini güz lu, yarı şuursuz, bi ko gun yumuşak, sıcak dal e e ikta temele eden, van, ona © kadar yak o o kadar a- bir — ve birdi vu biçak ke en k am iyleri üzerine ve ri idamın göğsüne, kollarına akar. Si umu kendi kam e adam bu mir; sadece bir an, ve nın, sevinciyle bolanda di al bırıltılar lm Bir ella gitmek için ölür. Fakat Ti di kai Yazan: Hugo von HOFMANNSTHAL Sip LİR üzerine konuşma Melâhat ÖZGÜ içinde — öl yası kir varlığını e girin müddeti içinde yabancı ilkin ri İşe bütün gürin buradadır. Bu, bik olan ME bütün duz raluğu le kavranır. E Hamlet sahne. ağu İva, beni ayn le duygularımın erimesinden daha tabii ne kat kü vasıta yoktur. Bu büyü e inler içi almıştır. O, vücudumuz. De ise, ar, Vücudum olduğun iz yin yerine koymaz, o, işin göler Onun Yü ite budur, vabi durmadan büyülü bize cak deziircek “ln karen isin söyler e diği, b hayvanın. ei aktığını İl ğin o kerem ep De — Clemensi gerçek orsun, il? dü) mi ilmini e. de ölüyor. a vur kenar enbaler” içinde öldür mek istiyorsun? Gabriel: tabii. Bizi büyüliyecek kdretlri olduğu nişbete. Glemenes bu, kudını onlara mere ei ii iyi? Ti İnsan hayvanda nasıl m "biz ve dünya, ayrı ayr pik olmalar ikide. garip, rahat Clear bi n bir den 1. Sa nat, cemiyetin içindedir. erin de eli cemiyetin muhass. kdr, eteçle alemi nispette büyük sanat- Simdi kendini arayan, kendine yannan bir ileri! Türk cemiyeti Yar, Bu cemiyetin dertleri, mese- lele: iR. “acılar, sevingleri, srlyik- zu, çırpınışları, aranıları, yaratış- a mahsustur ai cemi- unları r ve - mah kü Türk, nasıl kıskanır, kendini, e bileceklerdir. Bütün haşmetine ve mükemmel- Jiğine rağmen “Veti'de, on EMİR asrın Anadolu'da yaşıyan milyon- İarcâ Türkünden bir tek şey yok- m e m oğlan'da bundan şka stlanamaz. Nefi, Odak yatanın NE e şairi idi; Karacaoğlan, Türk şairidir. ERO TU ça olmak. için izume dizmek, um tarih ola- olmadan, kendi diyarında ve cemi- yetinde hakkıyle yaşayıp duyuyor olmak, duyduklarını Ji sindir- rip imbiğinden geçiriyor bulun- mak şarttır. Ti i bütün çağlarında, gü - yere çen” eri rafICISI va i Büyük gür. a bap e vie kil” erk", zeri “özlü Tük” rinde çekleşmiş bulu - nacaktır. Yolunu şaşırmış. zevkini sapıt- muş, olanı: in m çel vu m hi lerinden lers ve li lmalarını. tavsiye ğebilirin. Onları yarım kafiyele ri, masum cehal, i birde ara yün ki rna kalk undan iyacaktır. Bu tekraı imkânsız hem. ei ği elit ağa İde: Yüz renril is eki ge se <A i değildir. am | la Şir nileşme üzerinde ik Teki daha “reyhalı, gin. ül kelimesini mahtır kalanmıy orum | ürkülerimizdeki serili hiçde bağl çünkü: tekâmülün daha geniş, daha ka- a yala peel di elk bir gümülü vardır .ve elaeriye Ki Kamel Mağ gb hak Olup zumsuz yel açmak: | olmadığını Allah bilir. Yedi yaşımlanberi adr. di görmiyen âşık V e de sev. alinin yenileşmesini. kıymet hü- imleri: dışında bir vakıa olarak da ele | ilini Karacaoğlan'dan Üç snr sonra iz. aynı renkler ve A Za gimek- ks iymet kazan ter ANATT: b de yeni Br ge yoktan içi zibniyet ei sanatkâr kendinden evvel mev. | tibak ©dir Ki cut olmıyan bir san: hiç- ie gil bi, ei ini iş larak dü iü im bir yenileş sar değiştirmedir. Sanatların tarihinde gö yenileyin artik ir sanat bi m. tan çıkaran geniş Bain üren a ie er ii ii ie ve gördüğümü rını hem kendi ei hem de di- ğer sanatlarda aramak lâzımdır. Şimdi 'ANATTA yenileşmenin ikinci bir ekli de amnatlar, ağamlağ > rişme ile oluyor, demiştik. Bunun. asıl el görmek için her hangi 6. ıncı sayfada) Resmin dili di Bir sanatın kendi le feyiz. mim Res ım de dem ER mn a #)denklik ni tablo sağlığını, kendisin! Mi dört belli baş an birimce, e ia imei lüncüsü “arasında bir yaklaşma olu- çek açık bir “misali son e içimde fransız şiirinin geçirdi- mele # yenileşm. Ee biyatta, menşel yül vardır. İlde 2: mi E biri daha ziyade Bk ğer ki caba Şimal e deği ani enli, a ka- e EZA işidir” e deriyle bu noktalara dokunur. Her ne kadar bugünün ressamı ölcüp biçmeye matematiğe bu kadar bağlı ve eni ek say yyışları — Ön birincisine bir sa rma b wwelkine dö yerken şüphesiz ondan. & k başka bir mektep Sa Ki çeiği mek tebin yani. m zihniyetini bırak- mrakla leri bütün ra konuyor. Böylece İkisini ister istemez mezcetmiş oluyor. ER, nal kendi içinde, kendi de ln dile sele gi >

Bu sayıdan diğer sayfalar: