tiğim bir yet ban yaşta zaman e ee imana o- u ki ir in Li mağ lama pkmakla İ. Meramımı izaha çalışacı Ziya bizde roman tarzını tin başında gelir; garp © KE ln E ayal. ÜZEL SANATLA Bir kitap etrafında ULUS PİYASA FİLML 12. 1. 1944 ERİNDEN DUŞUNCELER * STAT Halit Ziya'nın ilk eserlerinden olup yeni - YAZAN: Reşat Nuri DARAGO b sansi heyecanlarını anarak enlta duşeng. üçük sinir Kaynaklardan gezi kler - bilhassa hikâye sanatın- ie Hayal balina Mei il ve hattâ belki de ahlâki lardan üstünlüğünü öğreten mu- Kağine pvr, emlak dediğimiz. lesnenii olmadığını, vak- iŞ pa ir evvel v: şeklini cemi- e me koyu- de. Romanm bir. “teknik” — eş m va yen işler Yaban iğ — ii ei Halit 2 yaren 'ca Ne klerin değeri takdir © Rerne maş LR Mei #âyanlar yanılmaz: amca bu © 1er e)inde kâlmasından. "na sala b Kanka sikmek geze: 40) pi pa ERÇEK, hayalle ğe sanat, sanal mamış AVİ ve Siyah" muharri- Yamıyacağı, gibi Seine ie mi bilmiyerek sahte bir “ilm” ir daha yalancı kolay- pi mi ssasiyet — kabuğun: sıyrılmış, kimselerle hadise, ad çıkarır, felsefesini il tec- 7 bir âleme Ha; hayalden fbaret bulun: “düğün ii e bu hakikatı sanatla gözönünde Dean esaslı yetini şu küçük ve gen de” ne güzel h: atalatıyor! ai ia har iki neslin çö a tecrübeleri “muka - msuruna tam bir Üs. aile eme zig sanal G0 mızın - Halit Ziyalardan kaldığmdanberi Bayalzizlrten ii Me ar e oraya öldüğünü isbat ediyor. an mesele dah: mah çünkü, “Ne- di hayatın hi nda göreüümüz tesirlerini hac elatmak bizi pek uzaklara sü- bandırma Için hâlâ, yalciler” beklemekt: Alem şu- urlu e. İ Sanat eserlerimizi kekeme İm vem ANIRĞ cevrilmiş filmlere sevgi ve figi göst elem bir istek olmasa Lele “Yerli mah” ae in br m eksikliklerine göz yummak, herkesten bekleni ik Pi “Nasrettin Hoca” ve “ierem ie Aslı” gibi m ram at ve sanatımızı küçük olmadığım unutmdayalı e yz Dr. Bem AKURGAL östermemiz . kadar için Fakat timler iü Vi edebiy: pen seyi “Türk Sam e ae ir. çok” im ve hem sür ağ edilerek yi lüzum — görüldü; mk. vg İMDİ “Nasrettin Hoca” ve “Kerem #le Ash” filmlerini gör- ikten sonra “Türk edel çok yazık olmuş” diye bir la ebiyatını Mümin Yü yanıyoruz. Adı nim “görmedi- $in benzerlerinin Türk tr m .neğine ettikleri Kn zönüne sermek İş lanın AKAN bırakıyo- Fakat “Kerem ile Aslı” mi Türk atına ettiği saygısıZ- ip ”hatırlatmaktan kendimi alamıyacağım. İLMİN büyük bir kısmi "Topkapı Sarayı'nın harem dairesin- de, avlularında, bahçelerinde çekilmiştir. Ne kadar kötü bir Mahsul olduğunu, benim sinemada bulunduğum. ve m, eksilmek bil- Miyeh gürültü ve konuşmalar, güli 8 islik çalmalardan, anlaşılan Du fim, Türk. tarihinin en eski, en büyük ve en e saraylarında, Ohun eşsiz dekorları içinde çevi İnsan kendi kendine Mu a büyük ir © hükümdarı can- lan Aİ are birlelk Miner vaya e olmaz İm aşağılamağa, meğe oluyor? Tarihimizin, mimarlığı- ii wv o acayip “kazak kı- iler iz mimariye, kısaca, Türk eya olmuş. mıza zil yak biraz Li ke Uluorta denemeler için “en sözel eriği güni Ghlyel Li olmak, arzusunu Yen eserleri Bikem ir “jüri" nin gözden geçirmesi lâzfmdır. Bir bol nan. anına ee evi” e levha asmasını istemediğimiz gi- i ime mların iz Snei tarih, edebiyat ve m zin kazan, ia proj Mieli “yapılmasına da müsade diye. birbirimize BRHANGI hir tiyakro ese. ini Babmeye «kayarken, seyirci afından daha iyi abilir hale ge- değişmı TR deği e ir zandıracak şekilde olduğu takdirde kabul edilir sele sinema için 1 eri e e çok eğ vardır romanlardan, old değerini seviyeye iirmer. m Aşı Fine göze pına e m0 ile Aslı ortaçağ Türk hikâyelerinin en maa. : an hükümda- agi a yahçedi li nk Ağ rak Mi meni olan Papaz, kızını Kerem'e De oradan ri İN saziyle türküler söyle rek. Aslı'sın aramıştır. onun dizin- AYSERİ'de ken tutuş ymiştar. İce 1 AMI ii pe Ein pi gl ve her yapıya Kikür. b bi ez Ash filmi yemi iş ği dini ve ve böyle bir e in ele alan filmin her şeydi bütün havasiyle o devri e vi yaşatması lâzımdır. Böyle yapıl- madığı takdirde tarihi konuları > KEREM. ASLI sonra sevgililer e mİ gülen il sa Hğesi başlıyan aşi kuvvetlenir, ve deli Kal hak A olur maz almaz pa söylemek başlar ittim nküyes eren — Yazan Süleyman KAZMAZ ele almak bir mâna ifade ef tersine olarak bu gibi ir de vin erini bayağılaştırır. Bugünün işini itamine ales biç e: ir Ash nihayet bir budala” Kerem bir kültür sr 0 devrin düşünüş sistemine mânalaştırıldığı takdirde iri enyeni anilebin Sone şim dari e köklü la e ayi m ri ,lenemez. Bu çeşit aşk e yaşatması Ü yalın © eri gençilk yeğlerim başlıyabilır. Ortaçağ apk maalla- ALBUKİ — filmin in mi ları bugünün ni insanlardır. İş aramak ü- vinden çıkan Kerem, bir yeka Yanl A aradığını söyler. Saz çalmasını bhenremeyince, aklar, ona mi de için, çalıştığımı, midesini düşün- di e en anlarla doldu!, der gibi 'daha birçok Konuşma: ir ugün a 0 oyuncu- diliyle ko- oları kiz üm by, i mermi EE pan Br oyla nı görme ya e hikâyenin ger ea GN görülme- mektedir. Bundan başka, masallarda gi imi nr peel ühinlaki kinden Ve dülger maanllarda; anla talanlârdın Bada gö: terilmiştir. âşık olarak kinse saz çalın "sonra ayrılır! ein Hkanlı olduğu için, onunla e başa kalır, Ash'tın etrafındaki ei) Em bıraktığı ti Aşık, esinde Ge m birlerine an b er söylerler, ortaçağ ha- yasim erimi Aradaki benzerlik isim kopya- eri edil in oyunculariyle hikâye. nin kahramanları aki sindan ka konu meler de filmi de a bir Dai im. dâyede aşkın, bir. insanın bu uyuşmazlıktan başi üze- rinde. yapılan değişi — ne g5 eşen bi kuvvetini belirtmek İk in içten ir al tedir. a bahçesinde; saz çalan bir Aşı- Ziyle karşılıklı türkü renin undan başka filmde Kerem ve Aslı rolünü alan oyun- ,anedeki « kahramanla- ei taçi anlarımda, Ayk deve bülüğ çağlarmda e yaz YE yasın anlarına gel konulmuş yeni bir ek içerler. Fakat iş bu kadar- bitmez, ya rüyadan önce veya Suları görüyorum. Gölgesinde suların Yıkanıyor, yıkanıyorum. * Suları görüyo Bir şadırvanı ve varmı IŞ, Dört yanından şıkır şıkır Ağlar boşalır, vi ler akarmı ar gülermiş açılırmış Yaralı kuşlar gibi kanad ç A Suları gi Ruhumda Bir Tali rüzgür Havuzlar mı Öyleysine kokuyor sular » Suları görüyorum. Ama sen, susuzluğun an. Suları görüyorum gesinde, pil sorulu üye rinde. * Bir sicak dünyanin bir yerinde Dururmuş, çeşmelerim, taslarım desem, denizler mi desem; Aziz Behiç e Bir an içinde başka bir an güneşinden gecelerime, Bağlanan ışığın düğümü bu an; Çek iyor sevinci susan derime, Büyük gülüşlerin devamından. Göl sengigm yağli, hür sesli ufuk, Bu an su sesinde sesle yolculuk, eri e susamış çocul Bu an, Bir petek gözlüdür Bu an diş, arın rahim Zeki RURDURLU Bir köy sabahında Karlı bir yaylâdan uçup geçe Bozkirın sesini getirir rüzgâr; Bilmem kimin için bu a dernek ae bir halay coşkun! tasa, her şey e in a la iğ tağar petekle ri v ollarında aeferber. gön gönül” a r var esen. yosun yosun. ia m li hür MY inde iden doğmuş gibiyim. Şinasi ÖZDİ * Sonu 6. mot Sayfada, 1 Gnümüzdeki haftalarda bu sayfalarda okuyunuz Yerinde bir buluş: Cevat Memduh ALTAR lâhattin BATU — Türk resminin evi me günkü Fransız romam: Reşat Nuri DARAGO — Çin'de gi dar bni): Mühadilte ÖZİKRİDLAE xi ii mi Bint Şar DAĞ £ TL.nin resimleri: Halük ŞEHSUVAROĞLU —Şi- 4 yaz güvercinler mal A Sahne tarihimizden: Abdürrezak - Abdi Efendi ÜRK, halkiyatı ile AN ardan Macar O e on büyük usta sayılan ZyüpMi meşur kayuklu Hamdi He görüş. Esi “maklanır, kimi m “rr, poştamalını “mi. oyuncakçılardan, “ister, döğe döğe gelirdi meselâ ıkluğundan. “ben. lin “tavhayaleli yel oynayın. Mina İsmal nasıl girdiğini şöyle “(Türk Yurdu. Mecmi müşte Min, deki orta EET amin ile va — ee ği “bir dediğim iki olm “dı. Ben de meydamı geniş Mil “rak mektebi bütün bücün ter - m “mil Ağa'nın “etmiş. O yan aran he- e ben- “de; oyunculuğ: “günden itibaren başladım. trapuyla «dolaştığı yerlerde, Parls'e ge AN 1. saray | tifatını kazandıkt müniimdek yük bir payı ği alm e pey m Bağ kuruldu kurulah sayısını riyazi rdeşimi li valla bana e pe abi Mi Süha DELİLBAŞI Yalnız okum: ni söylerler. kuyup. ka” © İsmail'in de pek hz okuyup yaza- yüdığı düşünülmesi oum. ii i(kârlarımızdaki “görm inat ir havan amcamın kavul nin in si ran. büyük, daha derin alıp kab 7 Tazı e belki de Sapka menin ii dürayım”, ın para alırsak pay e e peşekâr ilde oyun Yy a 1928 N a iri artırdı. Artık amağı bi betini at Birey "teşvik bedava oyuna e: gün beni Ka ise bir 0: Hamdi emmi. Onun s0“ alın. yazım Del Yürüdüği yolda Akade » 0 iki halk kar gib kan nev ae doğduğu tan görme terinin büz Sir. ayol gok başka, çok de-