20 Temmuz 1945 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

20 Temmuz 1945 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

a be ME kura, 1 mist 1045 Barel danla; Sana bu mektubumda. bae bal rden gölen m irim. kuma yan özle talu darıağuma a Tirnanlarına, iz köğerinle, beli eN vere mi dak MA ver enik ei Fecir yüklü genleri Abalı Yeter ki siz izin verin. zmanın tap Klein kp Ba eli» ser mz: ie gk kuğu Baal izde, düzen- ağı na (Yaralı üzerinde parça pi ar Böyle yapayım, çürülmüş olurum. dünü ie e kadar işten, o kadar ken- den söylemiş ki, okur okur ak bir Anadol irlerimizi, ie va kanan ş a AYAMAMA nz bairin derdin z yazdığımız günler pi rüz. Bana öyle yeli z Bu yapm yakla miz. Cetin masamıza gelse, z di ir kaç ileceğimiz cana ? e azmi Güne kokan 5 e ürimdeki hâtıralarımız bulunur. , Mütraları, bütün akl de- A WE den me kadar a sanatçı vardır. duma, Hür ve herdem ışıklı bir gök altın- Sr de, lü ö Mya gi gre m e lcon'u ya: © kanallı heyecanı bökrer Bin berkan ilber. Beyde v Zengin armağan, kadar bu kubbe altında #airlik ka- © yanın biir nimeti Vi re derini. nz a paylaşan binler- bine bu lü bir elle do- ça kis, taların hütirelerm pine. künamuz. Gürümi m göste- , EMA öö iel. ve cnn nee kendim ez- esli berden oku; e kan sesim ın yüreği, mi ni am masına döndürüyor in kiki lanmadığı kederli EN da bi Tirsin, Hatırlar mısın, yazıları ünlü şairler, tanınmış yazarlar le lam ai bilerdik? tanıdığı kere: gö pll i e ie pci Yal yi alet m yakn yan İyi eyler va Bir i Kaim amin bana bağ- rını da inandırmak için yazı” hitmelar n bu güzel e k Küle sıcak ni ele ye mi posta gününü iple çeker. İsti ış dergilerini i allen #öriyör usun? Orada bir, Biz, iste büyle güzlür yasar da, : çok gen air, bunlar sensında da böyle pimini 2 ali san içe e lallMi yez Yaşlarına bel Ml en, bi a dü iller çeker de, Tik tonlar, karz İlinin olur muyuz? leğerler, tapka kö gicak ann sevg ik ve sini ik üzere SN e bu e laşlar; gözleri bağlı, renkler seslerle dolu bir mahçer için yordamiyle e ve ak e pe eocuklar gibi « sine muhtaçtır. Da gi, daha amakçılardan giri Küçücük bir ek e sak enkaz yk nasil dem vuracaklar, Değer ola- kk nasıl değersizleri göstereci gibi, v ini tanıyotum. Küm e benim tasarladığından vimlimler Bre” yanilmyorum şu açralanl öabeediyerdum. ec Şükran Kurdakul insanlara in ka | Vİ ke fakir gam e Bin Bizans başkenti bize “Ski pac a iu leri deftlarli yağmaya uğra: bir halde geçti. RESİM NEYKEL E Yazan; Halük Y. Şehsuvaroğlu ille, yine gizi le giriyordu Bu milletin, congüye ya, marie büyük le ik, aydınlık ve Se trak Bizans'ı. daha büyük kubbeli Yapıları ve ruhumuzun sıcaklığiyle £ nakış sanatiyle alâ- uyuşamıyan cephe mimarisi bizi saray binalarımla “karşısında hayran bulmadı. Bu ya- ard. rat uyan ta laik. kilise, ir görülen insan tasvirleri halinde iş» ae alayı e . 200 ON lenmiş mozayiklerdi. Bayeğkln sonra elimi iso plüsi Sesimi amyorduk, daha i yetişmiş nakkaşlarımız. NE ve - ci iz kat hin tenyinatmda. rem aç göze. Yavuz ei ulmamıstı. Fatih bu mora ll katl tek ve bana e zleri. ha dal mizi v muretti. Ve zamanla, saz me. yatmış Cp mec ihlal Sm elime ” 7 bie ai Mi heykelin dre yz okka al aa a nane el Peak Bibi mühim bir para maykabilimde Hatya'dan Verona'lı Matteo Paş- | SUŞU 4 çağırıldı. Bu ressamı Costazi? 1. Selin, Halşa'dan mahir da Perrara” takibetti, Ve Faik © anıların gönderilmesini aizu ob b Vem miş ve © tarihlerde Edime'de o- turan Mikel Anj'ın dostu bir Hal. yan d kâra bir mektup yaz zarake, hun plâstik sanatlara karşı gösterdiği alâkayı anlatarak istan kendisini Istanbul'a davet etmişti, serra aliil yal hey başka, maya bazı odakarın duz << Yavün Selim zamanımda yapı var tasvirlermi ve şehrin man - D9$ olan Topkapı suruyı müşte ralarını yaptı. Rum müverri kle yelos, tarihinde, yeni kuvarlarına ll Mağ al yn Tafının resimlerle süslenmiş oldu. o gün derya Kenarında Sultan So. Kp in In köşkü denmekle süeşhu e sanatlara Büyük Me : pa gr aş ari gösteren Fatih'in ölümün a e bankada: yaşla büyü İŞ mi EE met hazretlerini tasvir eni a ndan, uhteşem elbiseleri giydi- imdi belli değildir yerim örn Moltabı kstürebiirim anadlarını kaul, renklerini sal ——— — — durmuş ululuk. Özen ki kaz dil bü derce e e am slm Sele ör rekli ei Meşk man bali garında Fenni dedenin yalısı. Saz iş y > yeniye getiriler. “ ir ve ayni samanda nakkaş olan a ei duğu halde yadişalın heykeli ö- Saba koluğuma tn a tarda ini ari | ilm Mehmet Hazretlerini tasvir etmek, Dede, yalının plânım kendi yap - apn. ere e kime | fen sonra gelen Veli Ba- mış ve ginann rn do nal ie Ermeni yeli ei insan tasviri dinen günâgün, tak ravakı Biz bu Arkadaslar neden İan- O senin o erki davet mısralarmı an eset olduğ in papa Ge e) nie an ma Tak işimiyoğz? Araimezdaki fark dirşor, ama bunlar daha vini muhabbetini devam ettir- Sahilhanesi nedir? Belki birkaç yıl, belki o Tünglr) il elemi leermekde e e Fatin heykel “Bu asrın sonlarında yapılan ve ellerin uzanmasını e Biz — Mevsimin takibettiğini ve İstanbul! e hâlâ mevcut olan Kanlıca'daki As planın ağabeyi değil miyiz? Hİ. Necati Ka 1:4) ürik yadlyek G raleleyez wcazade Hüseyin Paşh yalısı da ei tutamaz a dir xo. | hirde bulunmuş ve cenaze mera. a Mm | ek eki memle- © mantik; fakat e | simint de görmüş bir yabana yaz. Yer ic ressamı kale say kete yağlar ize gg anla m | ği bir mektupta bildiriyor. dişahın resimlerini yaptılar. Ka- (ADETA) seneleri arasina uyan, doğerlandiremiyor. Buda © Yüzün bir palmiye gibi eğildi || Miu GU7Eİ ahit üni, damadı İpalüm Paşayla Ma. Gürmele; Maçuklepe, kasrının (az ae ni İlme | X, Armettor iaratından özeti zi caretan seferinden avdet ederken. yanlarında oç leme mm ye mayıs 1936 tarihli Çhe Times ———— io. gapraraları makçedilmiti. (8) isi yeti ei "edobiyatçılar yerin ba, © Çamlarda seyrederdim güzelliğini | gazetesinde meşredilmiştir. Ayn — — Eivahi maşiye koleksiye. 4 Son 5 İnci Se. Bine sütunda ie ere ayın 29 unda Cumhuriyet gazetesi mi — Bazi bu tercümeden kısa olarak Hah- -arabacak, Ahendlandise- — Mehmet Ziya, İstanbul ve- im hankaya stanbul, Balm fe fenne he Rülstler mü Ksnmtantineple ii Boğeziç ği ei al ni Bay Zarif Orgân Geçi meci © KV. und KVE YA) ahahündert (Wien 6 — Doktor Süheyi Ünver, Sel ların en güzel beher bize anık, a Ri muasının 1945 ocak ayı nüshasın- (o 1918). çuklarda Ve Osmanlılarda resim, Pa gezdirmek. niçin da yayınlamıştır. 4 — Sadettin, Selimname, Ea > gezmiyelim? Çeti el Bir de dan Ne olur M yı y tl DE LR Çirozname ayıs ayı ne arı Li Zamanın sağır kulağına man bi Beni bu sabah bir mısra uyan, vd Mr ve üzerinde hir merdiven > yüksek mi EE Şiirlerimden birini Zili e yildiz, em kiz Duvar dibinde bir çiroz - kuru ii Sizin az bana, “| Şenel Ka nn icinde eri ? i Bir ii yanını , i iz e Bir herif gölü elleri. KİRİ e li Ski a. a e deği, kelimeler ya Üç d le muş, © alarmı bügün ne adan ullar bak veriyor. kl Ba alm şi ncü m lar ii sanıyorsun? İnan ki bizden Üç gönül ömrünün musikisine, Hayat aynı erek dokunmuş Renk vermiş m e Aynı bezde üç ka nk renk olta Duş. Cefa cefa diye saçlar yolmuşlar, en e inler Gİ p dul birbirinde şifa bulmuşlar, © | kanın “Hâtiralar” sirinden bir Umüt dallarına sevineler konmuş. | parca okuyalım: : Şimdi ordan geçiyor son bir Konuşan çıkrığı kardeş bilmişler, Ayn yer, eski salıncak şte; Mi sevmişler üce ve İşte üstümdeki loş gölgeli kestane secdelerden tekrar gelmişler, dalı Ölenler le gömü anmış. Köhne bir iskeleden sallanıyor O küçük bahı irinden güzel bu üç taze dul, an ei Kul, acılara kul, Sevgi kovanları verdikçe oğul, gakır büllür sesle üç kalbe bir kus. | © İbrahim Zeki BURDURLU | 4 Sonu 6 ine Sa. £ ei elbisem üstünde başın Lâcivert kurdelâlı. dimi in 25) sütunda, Türk evlerinde ve saraylarında Hofen şehrine uğramıştı. İbrahim. Paşa oradan iğtinam ettiği bakır. dan Herkül, Diyana ve Apollon hey- e getirip, pad şahın lesiyle Atmeydanı” ii “dikelirdi ( s5- ket nn ise çepni söylüyordu, diğer bir şa ir de; Bir Halili evvel sep oğmamı kal uştı gikest) şimdi gel Hall püsperest) (Sen, Hallrim DR yordu. © | İbrahim Paşa'nın ilanından son- ra ni de meydandan kal SE sir Gülerek bek: tası. kini Karma Böler 4 adamları “Cafer aninda & halde esmedilmiş, Evliya e ei yal pek methetmektedir). (9) Boğu: alani 1. Yapa a li miştir. 16 ner asır alçı kabartma Le ler, karanfiller ortasına ye rek yapışan a eme ek nilerle hir en zeliş ör elüyorün. Daha sor in de pa e rak tatbik edilmeye başlandı. Bunların doğrudan doğruya tahta zerine zapılanları da varı 17 in ci asırda inşa edilen bi baş hyan bu tezyinat 18 inci asrın ro- koko imani gelişti. Ve bu a9- rın sonlari; uncu asır için de İlan iii artar Göğe lm va resimleriyle e başlan. d. asırda ici bu 5 bamlardla biri Tae zorlu i kirli İTutmuş bir çekiç bir çivi - iye pl ait büyük yamak da sicim - zorlu mu (Çıktı merdivene derken mi yüksek Mek pi giriyi - m Güzel hulya Duvarın tâ tepesine - çıplak mı cıplak Gökyüzünün tn cekici enden - düş Allahım düş İndi pmerienden tekrar - tıkar da tıkır da çekle merdin - ağar m ağır. gitti başka yere - uzak gündür çirozcuk - karu Wu kuru le iin ni uzun mu uzun azikçe' sallanır durur - durur mu duru; bu hikâyeyi düzdüm - basit mi basit aba 4 oi İVe gülsün diye çocuklar - küçük mü kücük Charles CROS üme eden: Orlan Veli Günün ilk ışıkları düşüyordu. Pencereden bavulumun üzerine nasıl aydnlandığını seyrediyordum) mavileşiyor, derinleşiyordu. Gençliğimi düşünüyordum piş böyle ne ii e güzel istediğim sabahı ben gene © eki İl adamım Belki seni bazan hatırlarım Fakat güneş ve şiir yazmak Bana meşe verir daima Şimdi yaluz ışığı ve kırları sevmek için Deniz kenarında aydınlık bir şehre gideceğim .i DİR ağ MEKTUP © 15 inci yüzyıldan 19 w yüzyıla kadar m : nasıl iyetişir? : Louis JOUVET le lana ia , taklaşa gösteriler vardı. . Meselâ, ali iptidai insanlarda gularını i- Çeviren: Lütfi AY Ey fade etmek için, bütün bir kabi iŞ Taksetmeğe başlıyordu. Sonra bir Şine an geliyor, raksodenlerden biri, Bundan başka söylemeğe Közüm Sta tekileri geride bırakıyor, kendini yoktan ki kamer giyim şiddel daha iyi gösteriyordu, çünkü ar ca t0 kudaşlarından daha kuvvetli. b > manyetizma kabiliyeti vardı. Ya- i 3 ol oya yayan e mayi > © da ortalskında tek başma dö- i me rim ye ba Ste, an resin, m ve, hai gEiyele ruk i ileri edinmelidir. elini orge Metin: Sahnede jesti doğuran, bıçak ona öncülük eden duygudur. Duş- vekili a ki yordu. Öteki di inleme. er, de onların isteklerini karşılamasını — bilmiştir. Dram alam yaratılmış, sıyalır, omedyenin sanatı da böylece doğ” er muştur. Bunu çocukların oyunun- yol da görebiliriz. Önce hepsi bir ği den oyuna basarlar sonra çocuk Yardan biri öteki nir; oyu- e. Yi eni GREY ağ ekranda birleşirler, kendilerin. ni do İlkçağ ik inleyen per irin zer bir hal alırlar, — aym cember En Ortada bir şahsiyete Gİ yaa kl KE AİR be oynuy e e m m berer uynuyacağı kimseleri medet getirilmesi onun, seyirci oyuna or- kala e m Süprem ik m Keş Sal pd be G alyan DUHAN banal da budur gey b aaa kat elele all in “eömsilisi Klüsiklerimizin değeri, h inin “temeileisi” . “vekili” elillekme BEMDK Ki la etin Kem ameline > kalmamış demekti a em diye | dan destekler, bu gi ler > ri iliy Bunu böyle.» aktör metçi ce tesbit ettiklen sonra bir komed- | ETİ “izi ende bulunması gereken ilk ka. | “5 çi Gl biiyetler sunlardır. güzelik, v bir ses an Koma. li Mk en ir o iri terilen) dinleme tarzı, bütün. işti ş in iL & a ll, ram ektiren metinden doğar! a iyesini yazarken, ister bel ei inmiş olsun, is ir ak tiplerden birine uy) bekle, ünl diz het bir Şekile birleştir. biniş adam sini başarmalıdır. Bizde, Fran. yele” ai yakala se ib nr iragedir i Ve | leri yetişmiştir: Lekain, Tal. | *“' lar yalı dan vi pal yalm rr e 0. : Erte m mânasiyle komed- riyal ya me li istasyi Yabancı dergilek ie e ri ol ei e Bi . İnEMME yye bii GE e mn eme | Edebiyat ve e e ve tibaren de gerekli bilgiler e al e de e im ekmek paras ir dok nden Pariste yaynılaman “Acliv Bee ll e n hi li çikan bir yazıdan ağ Komedyen Romalıların yaptıkla. | lenmist m Hu born lerinin de sart | debi ; i ei iyat, uzun zaman, yalız el na ben siler Zenginlerin, bir de kl lan, vücudunu. 5 etmeli, metinlerin siler ir e si sonlarına kadar gö bütün hareketlere elverişli hale lidir. meyen, sesi tüzerinde çalışır. e santörlerin yaptığı gibi, onu bir olgunluğa Bini li Hattâ kimse abiliyeti biz diktiyin e Komedi; muhtaç olmamağı yeter bulu e nci yüzyilda kullana Edu RM Gerçek münasiyle oyun uzun za- gan yalız pandamüacılarla nodia deli'arte atü aa ir şeydi, Büyük ami ipa ri Sir enez Beri kendimden iŞ damn Ger maddi ül günüme Me 42 mpalak in ika : z luşunuz Ve İnsani olunuz” | kışırsa alçaklık etmiş BA lie nek, ere gı duruyor, setale . Soda, lynn kaplan ten rma — sel slaleti in ? Ss istemezler, sat e DANA ii severler as e li ç ii yanana ir aa Keen İp bini hi | nin birinci vasfı olan bu diksi Akar. 9 Bu temin edebilir. ktadı iy vie, İkincisi erken yapılan har çi Heketlerdir. Jest ayi bir dildir | ten hayır liği kolayca meni ir. Ne le, 5 len Kamil ye bu dll evrensel 0, a0 “İnsan hi ön İl ve e önem işin Kayhdi ridir. Bundan li reni yesin provaları “iş bala ir Knl gelişmek, © hava içindeki yerini almak için çok çalışmalıdır. Mesleğe sit bir deyimle “ba sikip de oyna- mak” bazan a enin Senem bir iş sayıl e leye ie Necati CUMALI| lara bağlı bir

Bu sayıdan diğer sayfalar: