28 Eylül 1945 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

28 Eylül 1945 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Vine NİN Sat Ankara 1945 Mari ası > Fiyatı 120 Kr, 28/9/1945 gamma Ömer Bedrettin UŞAKLI Yayla Dumanı ŞİİRLER SANAWWA : ASE ita şahsi- o e i anma tekrar iokrar söylediği bu Yazan: öz Pi düşündürüygı : ç a giyer ew Melâhat ÖZGÜ et kelime- mi emi a 5 2 çok gene Gocihermin * Mollere sahsiyet, şahsi, şahıs, nihayet © hakkındı verdi hüküm teyiderlr; insana, insanın kendisine dayanır. o “amci vali Mi Her ik sanatçı büyük bir e İLME erecek, inen anaat sanatın kendi. yeğane 65, müellin sevimli veya si kadar eskidir. İnsanlık ezelden- eli by İni bor saca aaa Tayfa erme bu püiy bl ME Molleri güpesiz. mer şeyin Mr m ee ii şahsiyeti de belir fazla sızlatan, sanları oli en devrinin li in wuştur: Asılzadeler, süs ez © İ Hepsi Goethe'nin sn Ben bir insandım, İnsan demek mücahit demektir, diyebilirler, Nitel zimle konuş tam vaf arkasında zel — gelmiş, Der Sophokles. kopmuş, her ç ERA ve Ar ie mücadelesi ban iin günlere daşlmmlş ve Ri a ai gn inancını en asti bir gekilde ortaya, soplari 1 m ii te bu asil şeklin ar- e Ossi herhangi bir ese ” e? rin arkasında bize kendisini sey. ni; hem de gi diren ve saydıran bir insanın ha MY za 5 el yalini © göremezsek, tir. Eserin Simsar me MR Öleceğ e Miki DEE kei oi bir “ olmalı:,, a sanatın BEK eyl ME erimli eek Şile a e e rn e, iyet lefa karakter ile Ga ips RİN kamış. Bu da Karakterin çak Çe ey yaa ve vx Eşer ileri gelir. ER gi ener değinen, ezleoç © BÜZel hükmü gene onun gu kana yi bir Koca, yer. ati veriri azifesever bir mes- “Şöhret kendini arattırmaz, nun e koşuk beyhu- urnazca arta laş anlaşılmamalı. Sanatçıların yatları ri anlarda bi) bir. hareketle, Çocuk terbiyesinde masala tel e yoktur, Be malarda v elerras kaynakdard haris ima derini aym bl pollt incllel D günüzüni görüyoruz. Halbu- laşma, © güze, al Daya ğruna oyma, ana m en İyis TR lee vip id Türküz, Mir ndan mecburi ii in re $ liyiz. m © kadar iklerini anlatan örneklerle dolu- dur. Üstelik. Puma. asl ra bayaa aki lie. DA riay tir. an bü- et edil. irkülerde büyükler * arasında bek Mika Dez ik vli olup olmamakla, fikrinin yatan ve esas ini Boğan İn masa. lından, karı - ve ana - haha birliğinin ne Bi ne İnsanca, ne vefalı bir bağ olduğunu Deli Dum- masalından daha İyi, daha e namaz sanırım, e ül, üln ile lar asi, aa 0 kadar güzel ma- sal li meleri, o kadar i işkur, öyle güzel ve sade bir anla. başlar milietlerin efsa- KITAP İKİ YENİ KİTAP : DEDE KORKUT ve YALANCI)» tasvir, bir e hitap için de eski Türk öğünün, © eski ri e e ei ve imrenme uyandırmaktadı, Aydın Türk aş iolek Mpukınlik Mak ması, masal din. SANAN Ede- in adli e Oğuzkan e eh ie cük boy 2 eser pek büyük bir değer taşıyor. San- atla ilgili herkes bu kitabı dikkat 5 1 ökomaldır dişe olmaksızın da vücüda getire m Fadlilişan Miz Zaman zaman, sanata bağlı me- çel çardak iman hl Kerr e bie j işte bunları okayup © anlatabi kai all eler Ne kocakarı masallarını muhtaç İece tanıyıp kalıvermek yeliş - ka milletlerin kac mez Hakiki yal çk cetindir Ka. önümde — tutarak kat bu her zaman böyle olmadı ze aşti yz diye, çk yata gölüren kapı dar ve erin > şlkaram'ın hizm ir. a sy ir, ark karanlıl yen teş, İz geli Taşlı ai hiz dir e onu bulanlar azdır.,, vasi şe e yi ık kr ae ii av iz af sini yü Tü duğ yet erçeğin orta- işa â şa pia NE alarma yare ep e ee i fikirlerin söy gü eni. bene gbi lenmemiş. oldu. bir adam, samur, gieklerini bu Hikler düzeyinde ep. esi üzerimde day ik yam im. kandırmak için arada bir kuyuya fl Jeşlir şekilde konuşulması attır. — Sana, geri ve Haya ak e anat Ese . YALAN eğilen balıçıvandan ne kadar fark- | ii İn im ba va an ili : idir.,, ep 0 ki Hm ilen iye e > ş nak iddiası e A e ramen iz vir e ürk sanata müstesna gla hlk Azime Pr e etesinae Birçok san çeri, mi eserler kazandıran Ahmet © parktan olmak ep ale ma Ky Seine at bela çek aracı O Ye sağa kl a Şe reel el e ar ili mli küçük sevimli bir in e malarının sonuçla, ii) Buluyor, — 107, Araşt Mi yüüde de e in kala ie büyür aya rinleştirmişlerdir. Sanatçıların ö- Di yim la Kitaptaki fikirler sanat çağları > zel hayatlariyle devirlerin yaşayış natlar sayfası için hazırlamış ol- üm, sanat eserlerinin, sanalçı haz Çek helal e emmeli duğu sanat yazılarını yeni baştan vin les e yatlarının kendi gerçeklerine da- e inetliyerek, oradaki © görüşlerini yanıyor. m tamamlayın ee re şut man elm Ak De ları da aral ln eyda- © ya getirdiği ii eser, bizde hali nir ie ida san iş, he ei ey iz dm e girişimin en © yetkili ifadesi sayılsa ve yatikürı isek bu milletin kaygıları m a Ye tasalar, manları ve türeleri ie ay 7 varln arman a e > ” dna e ee ee apıyor: büy sanatkarı haylarını ve bü görüyler, blm biriki kem ww imiz ve gi elen ee ar arz ilke EE o Yi dilimiz > kanastle: uyandırdığı heyecana götüren nes- © 8€ tetkikçisi araştırmalı e | ima <1 bjeci meka uyanan he. Mt eserinin kenlisinden e atin nasil hep çile gelen, er eşime armaları sn ar da en araman, hep telirzim ME Me m nel (aübjcctif) metoda tercih et. eserinden © aynmiyacaktır. BN az Rl Yaralama lerinden biridir. Yakup Kadri'nin p İS sanat serinin ne söyledi mi e Ve ei rr Bağım ve Slam |, Kab, iindeki vap samdan ayabime oki için, © sanat eserini Em KM A em am pal m Doğuğu adı bine san e doğr anlatir: Alper Tanen kame Barkan ae za doğmuştur, sorusuna ce. e e, aştık Mlyabiliriz. a YİN ie geli z : zı: m e ri ve Hayatı, Sanat ost, ni Şu kaldır, doğru da türen nedir? Marangoz. İst'yı, yon- ZE dağ. Die ve Tabiat, Sanatın Kendi Dünyası, Yalmz bü- insan kendisine neleri gibi yeni çağın şairleri ta- la Yardan doğan > sanatın veden'ibaret olduğunu ay kendide topıyan 7 takat iinde cev | rafından işleme tetün abayaya «7, Erdün suyuna koşturan we GüN MüO güne Bir zamanlar gün. | öakiyor. eşidir. Perin ve ik olmaması gereker b sa bu m boş kolayca yayılabilir, e > Topluluğun Hayatında Sanat adil Xi oda: büyükli dil kir TALİ > Fan'ı kirk sene bekledi ve İsa otuz. muştu. Ve o insanlar, senin topra- İl yazı sanatın ereğini ayaştırmakta ii e. eter sanatçının ha Ya İN Sa ann Dele ni ağrım açmadı? Çile çekmiyon o Eindan, senin suyundan yuğrul - | ye yatından, ister çevresinden ge kurada cevher YAbir - İ kut masallarını bir destancı, bir züyasını yaşamıyacak ve snsuzluk © muştu Düşün Ki güneş, idif ve yo. izi aratırmalarımızda. öznel â ve ente bad. şalr oarak değil, sadece bir terbi. © duymayan para aramıyacaktı sunlar yerine ir mar iile X 7 > ya ni sühertiniğe götürür. ihtişamı ir, Fakat e abii mes İm Tarla bezenmiş Agora; nlatı - Sanatın doğuşu Üzerine Gaşiye, gecelerinin tetkikinde tutu lime elçi ancak kül bize güzel kısaitmalar, yet- LAK oi şeyler söylenmiş, birçok. nazari -— yo öbieklit yol, eserin organik lee e ze yeler ileri sürülmüştür. Bunların O J8€aX Objektif vol, ime mz fa den e m DUM, uyan Uyan ve pi bnianıları yun mazar ye yapısı İcalm unrarıma gz ii ia a A e a a va aş Günkü vicdanları azapla bürkuz ee ın birleştirmektir. B. Su- aşi e bilgi ©E dan dökülen ses dai lanlar, körlükten em e ve a si ol alilefak'bal Hamal Ye sikin bu fikirlerini, Gi. yü, küçük şeylerin pe Üz ee Ge ee mn zi m pllafan eden lanan Anma kap tablamiyin çine coşan. Clin Kiralar 1, — Her şeyden önce ken kat açınca, atalarımızın nefesle. — roceklerdir. Uyan ve ağla. Çünkü ei pilerle Engliz düş yioelangele'nun — Givllano'nun edemez. Parlıyam kirlete- giy mensup olduğu toplu > e e e aşkın ateşiyle yananlar, © Lahal eserini örmek alarak, bu ©- ime Ain bk ni ağa nit bilgiler edinmek | çek, elle zurmnladan açti hayatı ve almış özgül teninde, serlerin şekerinden belli ye de- vaşır. Duyduklarını di iü ve bu bilgiler iginden, bisan, hal ağme uk: nca Bö; yle kadın göv © ki ruh in gerecekilrdir. Ve gişmez anlamlar çıkararak kuv en samimi bir şekilde baml ei ilc üzeri KR yaa Ge aş biz, agoraları vetlendirmektedir. yar, Sanatı nihayet bi m toprakla sar As Sanatı- © kal kahramanlığın. Şiirin, hikmetin 1 NE. Sayın profesör sai sanat nedir sıtasıdır; 1: aha “köklerinin nerede ida Hinine gideceğiz ve hayatı bembe- N rusuna cevap veren ikinci yazı- siyle deği, igindekilerini dökmek, | OX. a e e üren az mermerlrden yapılmış köse. 2 pla, Mizan Gİ arya güzel ve çirkine, neşe ve ıstıraba © “Zerin ii ki erd iç m . lana Kremler; (keci avi durumunu belirtiyor. Sar $ir şekli, sanat şekli vermek için O m incelemek; karışarılmasına, maal motler. güzellik, Bize, mn sanat ve m “tatiyetlrini Yak nde Bu yam, per kullanır; ve işte bundan dolayı da , — Temiz bir ana dil yolu i- urup düşün. — refah Şe “ür yl saat öhüm imlinde kendisin e topl en GE a , ve samimi olduğu için | le ulan bir vuh hayatı ya - kadardır. kârın atıcı vyelesiyle İÜ ını söyliyerek sanatı: ri er ve e lar Üzerinde sonuge herkesin duygusuna tercümandır. mak, ürk Ahcngine dalıp lü münasın un. canlamrceren b ARM DM dara Yar ir yama i insanları terbiye etmek ol. ün bk van mmanlığın etinde. insani — tuğumüz meralar ayanmde Pir il admn ea ) Bune ün işer mc kan Birçok er halâ bir tabi madığı halde, bu hususta insanla © yayı bu üg esasa ük. ba "bütün ineelikleriyle deren bur güzellik. Eser, ne de olsa dönüp bundaki temin anak nn İvi ösererine iğ KN ira m gibi,, diye Tın üzerinde bir tesir yapar, ve ii irt evi dü bil cu tütmektedir. Birkaç dolaşıp hem sanat kudreti, hem se- gun dıdır. ndığımı, DU Dee ban ai hayranlıklarını ifade ediyorlar; bir Sa bu tere şayet belir. Bam ça yay gelmeyi yapıp 2 teriyle ili bulunduğunu göster, GOKİAM Var kibir romanda, bir lr rn ir yünanlikiin Sw 5 miye çalışarak bu görüşlerini kuy O de görülen, yaşanılan şeylerin ti ammek için şainerim | Yabancı dergiler ( z | yeilendirmişlerdir. Sonradan! dk wee. lecek lam Eken varılan hakem düşün | Er ri memeler SİM aekicemleiği © lanet İ düklerini bilmek yeter. Sanat 5 1 İni dl .. " e a a Sübahattin — Tahsin e lm yum ig lr edebi İN n ; e 1 Yetikin mesele man'ın, İ. Zeki Bı ine? malzemeden başka, eserlerinde & v I e RR man aaa ln sanal BAŞIDOM lü” hiç bir Her Şe; dat ırşısmd ni inu Şinasi Özlenen. ayal yla le şk verme ve kiralama, a e EE yi ir. Yaratıcı e eri alır, bazı geyler Aziz Behic — Sere vi Elan. ort Gİ ke e Derliyen ve çeviren: S.K, Y, ———İ e e Melek Yk en an iğne ğe ihti ibi Atm karşımında onun endişesi tabi i ii e satar evin Damme. da Yaratmak ihtiyacı (| Hicbir zahmete mal olm e wr'ın şiirleri $ Yallmizce belirir, Samat ve edek | Zi e kan bön yardan özelenmiz. yan şey en çok değeri olan rl vermek al bir BURUN; vi iü e ye MR ir İnsanda, ancak yaratırkeğı şeydir. En değerli şey de hiç- bir yapı yaratmaktır. Bir bütün ünlü sinlme dangma| yaşadığım hikseden bir taraf bir zahmete mal olmamalıdır olan sanat eseri, zamanda ardır: madem) Bu köyün bir garip kişisi Bu köyün bir gül ei si, Bakma baharına güzü, Görürsün dağları yücedir Velâkin sen başını çevir Aldırma dağın yücesine, Burada salt ulu 0 dindirir susuzluğunu e üz mein Sütü gibi ire Ahmet Muhip DIRANAS Ahmet Muhip Dıranas'ın uzun zamandır hazırlamakta olduğu bü- SE pili ha momraları ASA alar sayfasının okuyucula- nuyon Main müzün veneceğimiz. çel m tai İceği ei Mi yaylım KaLa9da fikir verebilir eli mad sahada mu e cek? Biz onlara yalnız ek, yecek; onlar da bize ya b a, hi va alanı mı temin edi bu işlerin de ai edebi ödünç, verme ve amele küriaaliyz vi kumdan bir si verme ve bizim için pe vatanıdır.. Ro: dinl baş ekens'l wi, elk içinde v İngiliz romuncılasındmın, dr İMA iü öyle, üstünkürü bir & bir 1 — İn em a », bütün yk a 1 Sün 5 , Gmc si e E | yaratıyo-. Bir de şu fikri: Az sorumlu olduğumuz çen en büyük övünme m © halde il Eser değil tarz e yı Dünyada bizi Kemale götü- Giddi ç alışma recek, tamamlıyacak olan, mi yatta e calışm; bitmiş eser, ne onun görünüs- leri, ne de tesirleridir. Yala; bek ileri Br. ili onu varatma tarzımızdır Di m eşin. Deni bilir ki bu dalışma, dedi len şeylerin Leş ile Ml am ham ga Gikicleri tapir PAL YALERY” ” sene Sizler r Ele 'ndt eseri takliti <endi - rTessamla di esi olmıyan. değerli v lum maları m Mn iin. arr ene çul Butler e vim e ak olarak belirmektedir. e Sonu 8 mel Sa. 3 me sütununda Gahşı “mi görmemize — Ör adam, ölümünden sonra Ere e red tanelerini. mizde alanları > zorluklar i- 4 nm e 5 son ei bize hocalarmızdar inde Sraken adamdır i ş 2 sk yanlar, Prot, Bü e e » walt Alahabenzemeğ | ii 4 Yelki ve Mep sami olan insan, insandan sudur, Onu kendinizle bak A b çe ayni a Se sa sevin, küm kasunu vesaire, abiatta ise estetik mânâda bir e bip yoktur. Orada her şey tesa- ün eliyle düzenlenir. Tavlatta ) fizürlerde ger ben m eolitik çağdan nı da aşmaz, Bir ağaç, mene e ilim sağ bir kuş, kuştur; biv ot, merenlieşmiesine rağmen sanat tur, Ayni ağaç bir sanat eserin: e İtem der Ge KEL Sadece maş de e On. ite ele alacağı 70: sanatın, tarihin. a vive kama | varla birimce © doku | meseleyi or İ 5 merhemetei yat sayaşı risinde çebi isanlıkta ne en B. Sant Kom yünennkn imiz i i i Ğ 5 i ı

Bu sayıdan diğer sayfalar: