9 Mayıs 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Süleyman Paşa Yazan AYHAN Paşanın Akibeti Fakat gi yüzü çektiği ızlırabın şahıdı idi Bütün bir şerefi arkada bırakarak göz yumuncıya kadar bir hiç oluvermek ... ne acıklı idi .., | paşa akşamdan | Gi içindeydi «Sant Yarısı ol haber yoktu . Paşanın yaverleri" Yali ka- | ti pısında bekliyorlardı, Telgraf | filân gelir gölmez çabucak Süleyman paşaya: götürecek» erdi . - İşte böyle sıkintıli demde telgraf © çavuşu Sabit paşa namına gelen. telgrafı yan « lışlıkla Süleyman paşanın O- turduğu; salilbaneye götü- yordu. Konak kâpisinda gözcülük edenler çavuşu karşıdan seç- mişlerdi. Telgrafane çavuşu soluk -soluğa geleduruyordu. Yaver Hayri Bey telgraf müvezziini gayet iyi tanıyor- du. Çok defa paşa namına vakıtsız gelen telgraf ve şif- releri bu kavas getirip bıra- kıyordu . Hayri Bey ilerliyerek madur — Ne otelgraf mı var çavuş Ağı”? Dedi, ala yorgun argin t Bey Efendi, bir şike, Aman getir şunu im- zalıyayım, paşa hazretleri bekliyor. Hayri Bey telişla telgrafı alıp koçanını imza etmeyi unutmuştu. Müvezzli aşağıda bırakarak yukarıya, Süleyman paşanın yanına koşmuştu . Telgtalane çavuşu aşağıda Hayri Bey gece yansı olduğu , haldew gözlerine bir dirlkem uyku girmiyerek oda- sında resimi kiyafetile oturan şan kadın için bir çocuk bir daha az seviş ve bir guruzdan * ve güzellikten kaybediş tehlikesi vardır ? İclâl H. gülüyor ve: — Son tehlike ihtimali biraz erkeklerin aleyhinde oluyor galiba diyor! Sonra birer birer cevap veriyor — Esasen o demiştim ki meslek sahasında çalışacak kadın bu husustaki istida- dına tabi olmuştur. Bunun için çocuk meselesi daha ziyade anne kalanları alâ kadar eder. Eğer meslek sahibi kadın çocuk sahibi olursa buda büyük bir mesele (odeğildir, mezun olabilir. Sevgi babsine gelince; böyle bir itirazı yapanlara sorarım, sevgide esareti mi kabul ediyorlar? Çalışan ve hariçle temas eden bir kadın bence daha şuurla sever. Esâsen kastedilen sövgi müfrit bir sevgidir. Müfit sevgi annede bile döğn değildir. e Çocukta bir teşevvuüş bir muvaze- nesizlik yapar. Binaenaleyh çalışan kadının sevgisi iti dal kâzanır, erkeğin meslek aşkile kanşan - sevgisine karşı bir muvüzenâ” temin Ah. böyle felâketli denilerd en metin adamlar efislerin hakim “olanıtyorlardı . Diller kolay? Bütün bir şerefi arkada karak göz açip Yumun - kadar geçen içinde bir varmış bir yokmuş ölüterenler Varsa" Şüphesiz Süleyman paşanın çektiği &yı pek yakından bilirler, İnsan nasıl olur, -kalasını duvarlara çarpıp dövünerek - en ölmeği mi özler? Acaba herşeye karşı isyahımı etmek niyetini kurup tasarlar? Süleyman paşa. neye karar vermişti? Dayanacak mıydı ? Hayri Beyin içetiye girdi- ğini görünce: — Telgraf mı? Nasıl İs. tanbuldan rm? Diye sıçrayıp. atıldı. Ah. Sultan Hamidin telgrafla acele cevap vetip eski o yaitlerini tekrar edeceğini sanıyordu. Yaver Hayri Bey acele- sinden telgrafın - üzerindeki yanlış adresi bile okuma- miştı “ana — Evet paşa, hazretleri. şilte. Dedi ve: — Müsaade buyürursaniz. halledeyim Diye ruhsât istedi, Canım, tecrübesiz yaver Süleyfian paşanin halle malle sabr kalmadığını anlıyamıyordu. Hangi hallermek ? Süleyman paşa şifreyi çe kip aldı. Şu vaziyere bulu. nacak birimin Şayet elleri titrerse işte Süleyman paşa tın elleri de titriyordu. eder fikrine iltihak ediyo- rum. Gurur meselesine gelince; bundaki kasıt klâsik mana- daki gurursa bunu Tavus kuşunun gururuna benzeti- riml Kadın tavus kuşu de- gildir. Ben meselâ bir daire müdürlüğünü bir amirliği erkek için olduğu kadar kadın için de varit görü- rüm, Kadında mahasiz bir gurur,hassasiyet . varsa bu esasen lüzümsuzdur. Şimdi güzellik bahsi ka- hyor değil ben çalışan kadının güzelliğini kaybe- deceği fikrinde değilim. Bir erkek, işi arasındâ me- selâ traş olmak için nasıl vakıt bulabilirse bir kadın da tuvaleti için bu kadar bir zaman bulabilir. Bence kadının güzelliğine, çalışır. sa zekâ'da inzimam eder, daha sempatik olur. Esa- sen asır daha ziyade gayri mer'i güzelliklere kıymet veriyor, Bir saniye duruyor ve gülerek : — Hakikaten o çalışan kadının tuvaleti bahsinde çok tuhaf düşünenler var, Meselâ bana “diyorlar ki; seni” artik” avukat” oldun, Dün Berlin, 8 (AA) —1 mayıs günü çıkan kargaşa» lıklar esnasında vefat eden lerin. cenaze merasimi bu gün yapılacaktır. Birçok amele ve mü in saat 15-30'dan 14de kadar çalışmayacaktır. o Umumi nakil vasıtaları $ dakika işlemiyecektir. 1 mayısta ölenlerin akrabasından bir çoğu katil davası açmışlar» dır. Sol cenah gazeteleri kordon altina alınan min- taka haricinde: bulunan birçok kimselerin de öldü- günü yahut yaralandığını yazmaktadır. Berliner: Tagblat gazete- si iğtişaş esnâsında nöşre- dilen zabit tebliğinin ha. kikatı tahrif ve tağyir etti- ğini kaydetmekte ve ancak bir zabıta memurünün ya- ralanmış olmasının müsa- demeler hakkında ne dü- şünülmesi lâzım geldiğini gösterdiğini ilâve öylemiştir. Kargaşalıkların vuku bul- duğu mahallerdeki tüccarlar tazminat istemektedir. Ray- hştag bütçe encümeninde Pa edi cim tersi ile alâkan yokl ne tuhaf zihniyet değil mi? çalışan kadın erkek ol- mıyor değil mi? tuvaletin. de neye fedakârlık etsin? Erkekler ediyorlar mı? is- tediğim gibi giyinmek en tabii hakkım ve ihtiyacım değil mi? —Siyasi haklar hakkında ne düşünüyorsunuz? — Siyasi hak esasen mevcut olan bir haktır. Ka- dın erkek tanımam, insan tanırım demiştim. Bunun üsttarafı bir zaman, bir ihtiyaç meselesidir. — Kdın çok hassastır, deniyor? — Binaenaleyh zafı var dır deniyor değil mi? Has- sasiyet biraz zekâdir, faz - lasına gelince bu belki fikri insiyakları devolope olmıyan kadınlardadır. İş sa- hasına giren kadın iradesini sertleştiren kadındır. Zaaf göstermez. Bu bir terbiye, tahsil işidir. Burada mülâkatı tebes- sümle takip eden Mekki B. : — Vallahi Beyefendi di- yor, kadının bilhassa bele- diyecilik sahasında göre ceği öyle kıymetli işler var ki ; Mesela bu sokakla- rn hali. Gerçi biz bu ge- niş ayak kabılarla rahatsız olmuyoruz belki, Fakat Ha- nımlar iskarpinlerile o ka- dar müşkülât çekiyorlar kil, Kadın belediyeci olur- sa evvelâ sokâklarımızın medeni bir şekil alacağına kuvvetle iman ediyorm! Bu nükteye üçümüz de | gülüyoruz. A.Sırrı . : YAKIT 0 Mayıs sükün içinde defnedildi szsizler ölenleri Kbita tebliğinde bik idirildiğinden daha fazla olduğunu idda ediyorlar M. Severing 1 mayıs iğti- şaşının komünistlerin hattı hareketinden ileri geldiğini söylemiş, zabıtayı medih ve sena etmiştir, Hamburg, 7 (A.A) — Zabıta faaliyette bulunması menedilen komünist teşki- lâtı merkezlerinde taharri- yat yapılmıştır, Berlin, 7 (A.A) — Sak- sonya hükümeti komünist sabık muharipler cemiyet- lerinin | faaliyetini - men'et- miştir. Berlin, 7 “(A.A)-— Bir Mayıs günü tevkif ediler bin kadar kişiden ancak 117 sinin mevkufiyeti ida- me edilmiş, bunlardan da Yeni kanuna göre kaç Ez V | Baş makalemizden mabet ) al ve kon: sa nakjiye masrafının âzal- masından dolayı etin okkası yirmi beş otuz kuruşa ine. cektir. Yalnız İstanbulda kesilmek için Arzurumdan bir ön aşağı sikle lerinden siki üç kilosunu-yol larda kaybedikleri mâlöm bü- Yunduğuna Arzurumda ha ve Kon serve - fabrik; senede - hiç olmazsa et müstahsilleri için kilo tasarruf et- ? ürecektir; etin okkası mahal- Berlin sokaklarında cereyan eden hadiselerden bir estantane ? jinde kırk kuruş üzerinden | hesap edilirse bu miktar ta- sarrut da dört yüz, beş yüz bin lira demektir. hesizdir, Ancak böyle bir te- sisat vücude getirenlere mü- sade edilirken bir inhisar ma- hiyetini almaması İçin çareler düşünmek Jâzımgelir. Mehmet Asım Hasekideki yangın lunan evden dün gece saat 20,30 da bir yangın çıkmış, iki ev yandıktan sonra sön- dürülmüştür. “nevidir? Lâyihanın esas maddeleri Hükümet tarafından ha- zırlanan yeni askeri ceza kanunu lâyihasının Adliye encümeninde tetkik edil. mekte olduğnnu yazmıştık. Yeni lâyihanın bu devrede M. meclisinden kanun ha- linde çıkması. için çalışıl- maktadır. Öğrendiğimize göre yeni lâyiha eski kanundan çok mütekâmil bir şekil gös- termekte' v& umumi ceza sistemimizin çizdiği . yol üzerinden. gitmektedir. Lâyiha birçok noktalarda; umumi esaslar, suçların ne- vileri ve cezalarda, Türk ceza kanunu tarafından tamamlanmakta ve onunla temas halinde bulunmak. tadır. Askeri ceza kanun lâyi- hası askerlerin askeri olan auçlarında tatbik olunacak, bunların » askeri | olmıyan suçları hakkında Türk ceza kanunu tatbik edilecektir. Lâyihanın 3 üncü maddesi askeri şahssları şöyle tarif etmektedir : * Müşürden zabit vekiline kadar zabit- ler ve başgedikliden nefere kadar bilumum askeri me- murlar ve müstahdemin ve askeri talebedir. Lâyihanın ilk maddeleri | ihtiyat “askeri şahıslardan müttefik. hükümetler askeri şahıslarına Türk askeri şa» hısları tarafından yapılan suçlardan, harp hükümleri | ve seferberlikten bahset- mekte, silâhlı eşkıyayı düş- mandân saymaktadır. Askeri çezalar; kurşuna dizilmek süretile ağır hapis, kısa hapistir. Kısa hapis” göz hapsi; oda hapsi; riyazet hapsi ve karanlık hâpis olmak üzre 4 nevidir. Göz hapsine mahküm olan zabitler her günkü resmi — işlerini yaptıktan sonra kışladan bir yere şıkmıyacaklar . ve hususi riyaret kabul edemiyecek - lerdir, Oda hapsi, cezayı yalnız başına bir odada geçirmek ten ve emir - vermemekten ibarettir. Riyazet bapsi efrat için- dir ve bir te minder üzerinde ekmek ve sudan başka bir şey yememek, tütün ve diğer. şeyler iç- memek suretile geçirilir. Karanlık hapis, riyazet hapsinin karanlık bir hapis odasında geçirilmesinden ibarettir. Bunlardan başka tart, ihraş, rütbenin O alınması ve tecdidi kayt cezaları da vardır, Lâyihanın muhtelif askeri suçlar ve cezâlarma ait kısmından yarınki nüsha- mızda bahsedeceğiz. Yarim asır evel VAKIT Selânik 'vilâyeti da. hilinde Gürice ka- kazasından Derse- adetle bir zafa bir felgrafname gelmiş. fir ki maali şudur: (Babanlı Ali katlo- Iundu. Hoçeşte ka- riyesi ahalisinin ta. diyatından çiftler, değirmenler, muaf- faldır, eşkiyadan dı. şarıya çıkamıyoruz Gazetemize oderci için matbaamıza ritilmiş olan ut felgrafname hük - mm, Dahiliye ne- zaretince nazarı dikkata alınacağı memulu kavidir. tarzda bir mezbaha Ji fabrikası yapılır-(İİ Arzurum, yahüt Trabzanda İli yapılacak et konserve fabri- İli kası gerek halk için pek çok (İl fnideler temin edeceği şüp- İli Hasekinisa hastanesi ya « || nındaki cami ittisalinde bu - İİ | i İ Eşrefin İzmir çırak mektebi müdürü ilki zade Ahmet Efendinin ilcasile o zamanki belediye « hakkında zâsı söylediği kıt'ayı dün neşretmiştik. O sırada İzmir maarif müdürü diğer bir meseleden dolayı ve bazı kimse - lerin şikâyeti ü rine Tilki zadeyi mektep müdürlüğünden azletmişti « Eşref bunun üzerine şu mısraı söyle di : Mısra Bir alay if boğdular biçare Til&i zedeyi Tilki zade azledildikten sonra boş durmamış, nufuzlu zevata müracaat etmiş, vazifesine tekrar tayin edilmiş- ti. Eşref, bunun üzerine şu beyti söy“ Tilki zede oldu kurt artık boğulmaz itlere ! Tülki zade Ahmet Efendinin müdür olduğu mektep İzmirin Tilkilik denis len semitinde idi, Eşref, bu münase - . betle su beyti söylemişti: Beyit diye dün töplarak müzake- ratta bulunmuştur . © Yann 300 fakir ço- cuğa Himayci etfai cemiyeti tarafından - elbise dağıtıla - calitir; © Sigorta tarife komis - yonu hayat tarifesini tanzi. me başlamıştır. © Zahire borsası Sana- saryan hanımı satin alarak borsayı bu binaya naklet- mek fikrindedir. © Kıhtim şirketi yeni» ! İni Berlinde 1 mayıs müha- 7 sebetile yapılan. nümayiş - lerde. ölenlerin cenazeleri dün sükün içinde kaldırı! mıştır. Gazeteler ölenlerin zabıta raporunda gösteril « inden fazla olduğunu ya- ayorlar © M. Şihtla M. Yüng tarafından hazırlanan itilâf projesi menfaatlerine £ yit olduğu için” İn; hoşuna gitmemektedir. EL den bir antrepo inşasına karar vermiştir , yy yg ayy yay Gemiyeti Belediye Dünkü içtimamda neler konuştu? © Cemiyeti umumiyei bele- diye dün Sadettin Ferit Beyin riyasetinde toplanarak bütçe ve idare encümenle- rinin mazbatalarını müze- kere etmiştir. Cerrahpaşa hastanesine alinacak olan ve karşılığı bankaya konulan * elektri- olmant, aletinin bu sene tesellüm ( edilemiyeceğine binaen tahsisatı olan 1900 liranın gelecek sene bütçe- sine nakline karar vermiş- tir. 340 senesinden evvel tahsis edilmiş olup üç se - nelik muayyen müddet zar- fında verilmiyen yüz kuruş- tan aşağı eytam we eramil maaşlarının on seneliğinin "tesviye edilmesi muvafık görülmüştür. Aynca Üsküdar - Kısıklı hattının 6,5 kilometro da- ha temdidi için icap eden 160000 liralık tahsisatta kabul olunmuştur. İkinci celse. gene Sadet- tip Feri Beyin: riyasetinde toplanmış» “ve: mürakaba encümenin âza intihabı ya pılmıştır. Azalıklara Sadettin Ferit, Emin Âli, Avni Sadi, Ab- dülkadır Beyler intihap olunmuşlardır. i İkinci celsenin nihayetin- de Emanetin Türkiye milli bankasile - yapmış olduğu itilâfname o muhtelit encü * ! menin bu husustaki müzek” keresi müzakereye konmuş» Şehremini Mühittin B. 4öZ alarak demiştir ki: — İtilâfnamenin müsta çelen müzakeresini bizzat ben talep etmiştim. Çok teşekkür. ederim. muhtelit encümen bunü is'af ve bir hafta zarında intaç elti. Ancak mazbat biraz evvel tanzim ©” diği için teksir ederek 49 Beylere dağıtamadık. Müzakerenin başka güne — bırakılmasını ederim. , Teklif kabul — edilerek pazar günü toplanılınasınA karar - ve içtimaa-nibai verilmiştir. bir rica