1 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

1 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

1 Desi yılesayı iri zi | Hasiran 1929 a harfleri Arap harfleri bugün Amele kazanıyor İngilterede intihabat beklenilmi - yen neticeler vermektedir EZ Le Londra, 31 (A.A) — İntihabatın en bariz.) Şimdiye kadar dört “kadın intibep edilmiştir. Dini üçü eski o carlsmenlo o azasındandır. J Resmi dairelerde, postahane- lerde, hususi müesseselerde ve her yerde Eski harflerle yazılı istida, mekiup, kağıt yazılmıyacak, kullanılmıyacak, kabul edilmiyecek Bugün haziranın linci günüdür. Türk harflerinin ka- bul ve tatbiki hakkındaki kanun eski harflerin bazı yerlerde birer müddet daha kullanılabileceğini bildiri- yordu. Bu tarih dün gece yarısından itibaren bitmiştir. Bugünden itibaren devlet dairelerinde tutulan tahki- kat evrakı, bunların fezlekeleri, mahkeme poslüt cetvel ve defterleri, eğer şimdiye kadar bağlantı: mışsa, büsbütün yeni; harflerimizle yazılacaktır. Tapu kayıtları, tapu senetleri, nufus, evlenme cüz- darları ve kayıtları, askerlik hüviyet ve terhis kâğıtları hep yeni harflerle doldurulacaktır. Bugünden itibaren artık eski harflerle yazılı hiç bir kağıdımız devlet dairelerinde posta ve telgrâfhanelerde, bankalarda, imtiyazlı, imtiyazsız şirketlerde asla kabul olunıniyacaktır. Bu günden sonra, yalnız daha bir yıl, devlet daire- lerinde, bankalarda, şirketlerde, cemiyet ve müesseseler. de ancak eskiden basılıp da kalmış defterler, cetvel, ka- talog, kanun, nizam, talimat gibi matbualar kullanılabi- lecek, bir de gene bu müddet için de resmi olsun hususi olsun bütün zabıtlar da eski arap harflerinin istinoğ- rafi makamında kullanılmasına müsaade olunacaktır. Yeşil gün İçki düşmanları dünk dünkü tenezzühlerinde bol bol kli ve ai ni İçki düşmanlarının tenezzühünden bir intiba İçki düşmanlarının (Yes şil Ay) cemiyeti tarafından ker sene olduğu gibi, dün de hususi bir vapur tenez- ziikü yaparak (Yeşil Gün) hararetle tes'it olunmuştur, (Yeşil Gün) cüleri taşı- yan vapur sabah saat 8,30 da köprüden kalkarak ak- şoma kadar Adalar civarın- da ve marmara sahillerinde dolaşmış ve akşam saat 6 da tekrar köprüye gelmiş- tir. Vapurda, (Yeşil Ay) mensuplarından başka bir tanınmış doktorlar, ve hanımlar, gazeteciler, genç mektep liler bulunuyordu. Vupurda bulunan caz' ant akşama kadar terennüm etmiş, davetliler de bol bol dans yapmışlardır. Ayrca eğlenceli ve nezih moholog- lar da söylemiştir. Cemiyet mensüplarından bir kısmı vapurun her ta- rafını dolaşarak içki içilip içilmediğini sık sık kontrol etmişlerdir. Bu arada davetlilere is- pirtolu içki yerine buz gibi ayran, limonata ve şerbet- ler dağıtılmıştır. Diyebiliriz Oki odünkü ( Yeşil Gün ) çok güzel, çok alâkalı ve çok hararetli geçmiştir. çok maruf zevat, Yarın ei Tarihi tefrikamız Büyük Fredrik Muharriri: Ajans murahhas- b Ankarada Ankara: 31 (A, A)— Müttefik Ajanslar murahhasları bu sabah saat onda şehrimize muvasalât etmişler, doğruca Ankara pala- sa inmişlerdir. “Murahhaslar istasyonda Hariciye ve matbuat erkân tarafından o Karşılanmış- lardır. Hariciye vekili Tevfik Rüştü bey şereflerine Ankara palaşta bir öğle Ziyafeti vere cektir, ilânları mua- | KIT Tumarlesi a | kularılaçaktır ınden itibaren tamamıle maziye karıştı ve en talibi tarafından ka zanılan reyle- rin nisbetinde vukün gelen beklenilmez te- beddüldür, Müntehiple- rin ekserisi hatta evvelce muhafazakarlar lehinde © rey vermiş olanlar bile reylerini amele | fırkası namzetler In e vermişlerdir. Muhafazakâr ekseriyet o heman ta. | ralta binlerce rey farkı ile mağlp olmaktadır. dikkat noktası muhtelif fırkalar Luit Corç Baldvin her Mıkdonald sinde icra edilen L Ah tarafı beşinci sayıfamızdadır 1 Londra sitesi inühap dairesi mu ha faza kâr kalmıştır. intihapta Bir. mingbamda ap- cak bir azalık kazanmış olan amele fırkası bu defa alt azalık elde et miştir. 3 Londra, (AA) — intihap daire« intihabatın gece yarısında İntihabat hakkında © Vakt çın siyasi muharririnin mütalâası 5 inci sayıfamızdadır Italyan hava fi- losu seyahatine başlıyor 6 Haziranda şeh- rımize gelecek Ö“haziranda 32 tayya- röden mürekkep bir İtalyan filosu İstanbulu ziyaret e decektir, Filo, Taranttan hareket edecek ve Pireye uğradık- tan sonra İstanbula gelecek buradan da Köstence Odesaya gidecektir. Filo, Odesadan avdette Varnaya da uğrıyacak ve İstanbul, Pire tarikile Ta- ranta dönecektir. Filoya İtalya hükümeti. nin umuru havaiye nezareti müsteşarı M. İtalo Balo ve gene umuru havaiye erkânı harbiye reisi jeneral Depi- nedo? riyaset etmektedirler. Gelecek filo yedi: kısım- dan mürekkeptir. jeneral De Rinedo Savoiya 5. 59 sisteminde bir | tayyareye binecektir. Tayyareler buradan ilk geçtikleri vakıt ancak ben- zin alacak kadar, ikinci defa birkaç gün için ine- ceklerdir. Tayyarelerden 3 müfreze Büyükderede dürdü de karşı sahilde Umur yerinde denize ineceklerdir. Bu hu- icap eden tedbirler “alın mıştır, Tayyare filosu ile bera- ber filoya refakat et mek üzere Bileti, Kalotofi- ni, Monzambamo, Kurlan& isminde dört İtalyan torpido) ve Tütün #nhisarı umum müdürü Behcet B. idareye ait muhtelif işler hakkında bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: yeni bütçe — İderenin 1929 senesi bütçesini Ma- liye vekâletinin tasdikına arz ettikten ve bu müâmelenin ik- malinden sonra Ankaradan dön- düm, İdarenin bu edilmiştir, Mas raf 7 milyon liradır. Seli varidat olarak hükümete verdiğimiz miktar bu senâ 24,600,000 liradır. Varidatı- gütikçe » fazlalaşmaktadır. mi? geçen sene 22 milyon, evrelki sene daha 02 idi, Gelecek sene inkişala o mazhar ümlt ediyorüz. Teşkilât kısmı Bu sene idarede yeni teş kilât yapılmamıştır. Yalnız mer- kezde bir levazım ve sevkiyat müdürlüğü (© ihdas — olunmuş, müdürlüğüne 'de Trabzun baş müdürü Murat B. tayin olun- daha fazla olunacağımı muhribi de gelecektir. praesna bir rom en son ve en Hapisaneler idaresi Bügünden itibateh haplar nelerin idaresi Adliyeye devre- dilmiştir. LLaü Sima muşlur, Reşat Nuri kıymetli eseri Behcet Bey Bu «ene 24 milyon olan miktari Yaprak Dökümü 8 Hazirandan itibaren 31,000,000 Tütün varidatı arttı Piyasaya 5 ve 10 cığaralık pal paketler çıkarılacak İnhisar idaresi “umum müdürü Behçet Bey gazetemize beyanatta bulunuyor Bu dairenin işi evvelce depo- lar tarafından yapılmakta idi. Yeni fabrikalar Bütçemizde bu sene inşa- ataoldukça mü- him. bir para ayırdık: An- adolunun bir. kaç © yerinde yeniden depo ve İmalâtane er inşa etfire- ceğiz . Ayrca bir karton ve kınnap fabri- kası için tahsisat ayrılmıştır. Kar- ton fabrikası için » yakında bilfil işe baş- lıyacağız . Bu husustaki pro- eler hazırlanmaktadır . Yakında fabrika inşasını mu- nakasaya koyacağız, fakat nerede | yapılacağı henüz tekarrür etme- miştir . Yalnız hamurunu İsveç. ten getireceğiz . Edilecek istifade Bizim , cıgara paketlerile an- balajları için senede sarfettiğimiz karton paran 620,000 Jiradır. Halbuki bunun 200 bin lira- sıyla hamur celbedeceğiz. Geride kalan 420 bin lirasıla fabrikayı inşa edeceğiz . Mütehassıs aranıyor Kınnap fabrikası, Kastamu- nıda edilecektir. Fakat henüz bu işten anlıyan bir mühendise tesadüf edemedik. Mamalih Almaaya ve İtalya ile muhaberedeyiz. İş yapabilecek bir mütehassıs bulabilirsek derhal işe başlıyacağız. Bu sene başmüdür ve müdür- ler arasında bazı ufak tebeddü lit yapılmıştır . Bünlar öderi işlerdir . Davet edildiğimiz sergiler Lebistanda bir zirsat, bilhassa tülün #ergisi için davet edildik. TAlttnrafı 4 üncü seğıltmzdı) tesis NEDİR?-— P. Mustafa Kemal Beyin fikri Tabiatta kapalı hiçbir ş şey yoktur ! San'atkârı takyit etmek onu kılişeciliğe sevk ve şan'afı menetmekle müsavidir Anketimiz, bütün memleketin hukuk ve san'at aleminde ciddi bir alâka uyandırmış, ihtiva attiği ge tiş mefhum Üzerinde paze- riye ve kanas etlerin karşi lanması ehedi- miyetli birşekil almıştır , Bugün de Ap- kara barosü ikinci relsi İç metli hukuk- çularımızdan Avukat Mustafa Kemal beyin sualleri mize muhabirimiz va» sitasile verdiği cevapları takdim. ediyoruz 5 — Tabiatta kâpalı hiç bir şey yoktur . Açık vemüstehcen kelimeleri ; telâkkiye , göreneğe ve muhiti içiimaiye tabi olup zaman zaman mana ve mabiyet- leri tebeddül eden iki kelimedir. Meselâ bizde 10 sene evvel kadınlar şimdiki inkişaflarile gö- rünmüş olsalardı açık ve belkide müstehcen vasfile tavsif edilirdi. onun e E Dul faiktir Dün yapılan dört tek müsabakadan üçünü biz kazandık ar içinde Suat ve Sedat Beylerin ihraz ettikleri galebeler şayanı takdirdir Ankara barosu iklnci reisi Avukat Mustafa Kemal B. Teniste İstan- Lakin , tekâmülân asriye ara sında bu görenek ve bu telâkki şeklini tebdile mecbur olmak icabatı mede- niye sırasına girmiştir . Bu derece maruzu tebeddül olan açık ve müs tehcen kelime» İerin bu iübarla bir mana i'ade ede bileceğine kall değilim San'atta; san- 'atkârı tikyit etmek onun e- san'atını tadi ve taklit demektir ki; san'at o körm istidat a debayı ne mütenahilin: haddi. fasıl çizerek anı kıliğeciliğe sevk ve #an'atı © menetmekle eri müsavi olur, Yazıya gelince; yazı nasl mana ve mefhum ifade ederse tablo ve heykel de mana ve melhumlar . ifade eder. Tablo, heykel ve tahrir birer san'at (Alitarafı 4 üncü sayıtamızdadır ) Dün son lik maçı yapıldı Fenerbahçe (1) karşı (2) sayile Vefayı omağlöp etti İkinci kömede İstanbul spor Üsküdarı Altınordu takımı da 11” yendi Dünkü tenis maçlarından intıbalar İzmir ve İstanbul takimlari dü.. Stadyomun arka tarafındaki tenis sahasında karşılaştılar » İngilizlerden mürekkep olan İzmirli tenisçiler bundan evelki ziyaretlerinde şehirlerine yüksek farklı neticelerle ve galibiyetlerle aydet etmişlerdi . Bu itibarla İstanbul tenis amatörleri, korkulu bir rakip karşısında çetin bir ir tabi tutuluyorlardı , yapılan ilk maçlar bil. hassa sigiler İstanbulların muvaf- fakiyetlerile neticelendi. Dünkü dört tek müsabakıdan üçünü Istanbül takıma inensüp oun- cular kazandı , Bu ilk ir da güzel bir neticedir . imei # üncü sayıfamızdadır Y Dün Taksim stadyor. birinci sınıf takımlarımız ara- sındaki son lik maçı yapıldı. Geçen haftada işaret ettiği- miz gibi Fenerbahçe ile Vefa arasında cereyan eden “bumaçın nelicesi geçen cuma anlaşılan dereceler üzerinde müessir wi mıyordu « Çünkü Beşiktaş gibi 21 puvana sahip olan Fener bahçe , Vefanın karşısındamısğ» Jap bile olsa mağluplara verilen bir-tek.puvanla sayı adedi 22yi buluyor ve Beşiktaştan birpuvan fazlasıle İstanbi ikincisi oluyordu, Netekim dün öyled de oldu. TAltarahı #üncü sayıfamızdadır)