18 Haziran 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

E Kazalar ve neticeleri "kara yolunda gene iki tren — çarpışmış, ağu, hah yaralılar varmı. Geçenlerde yen& o hat üstünde buna benzer bir kaza daha ol- muştu. Bir heyelân neticesinde devrilen ve vağonlun. parçalıyan kanlı vak'a da orada olmuştu, Bir kaç aylık küçük bir z«- mana sığan bü Kazalardan, artık bütün alınları endişeli çizgilerle buruşuruyor. Bu kazaların iki türlü tetirabımı Hülün acılığiyle çekiyoruz. — Raylar ve ıssız yollar üs tünde boşuboşunu vatandaş kanları akıyor, Türk mal parcalanarak Türk hazinesi zarar görüyor. 2 Şimendifercilik gibi büyük işlerde Türk idaresinin ölğüm “bir kabiliyete ermediğini güsteriyor. Birincisi w hkikattir Onun üzerinde ne münakaşa edilebilir , ne de mugalâlanın karanlık çıkmazlarına sapılabilir. Fakat ikincisi böyle değildir Türk pençesinin en büyük manivele kollarını kendine zam ettiğine bin bir misal getirmek kabildir . Fakat biz delilimizt bühtana uğradığımız. cephedeki Küdretimizden getirmeyi © tercihi gölürmez. ları yakilıp yıkılmış, #tileüiş ve rayları parçalanmış bir halde onun başına geçmiştik. Küçük anadoluda birtaraftan en kahpe ve alçak birdüşmanla böğazleşirken , bir taraftanda Htasyonları yeniden bina etmiş. köprüleri geçilir bir hale getirmiş, parçalanan rayları eklemiştik. Bütün bunların ateş. hatlarında, gülle yağmurları altında yapıl. diğini da ilâve edersem, işin akla durgunluk veren büyüklüğü daha iyi anlaşılır. Muharebe bit tikten, tekmil kuvvetimizi top- luca kullanmak mümkün olduk- tan iğmra © bat üstünde neler yaptığımızı — dostlarla beraber düşmanlar da gördü.Beş sene şaş- maz bir kronometre gibi işliyen anadolu tirenlerison beşaltı oydan beri bazı sakatlık alâmetleri göster- miye başladı. Derdin henüz ilk devresindeyiz. o Afet, daha bir sivilce halinde iken hemen bütün dikkatimizle etrafını mü- şahede alına (almalı, bozuk unsurlar varsa köparip atmalıyız. Sent jandarkta bi müsamere Feriköy Sent jandark İiyesin- de ders yılının sonu dolayısile bi oyun ve jimnastik bayramı yapılmıştır. Bu senede müs- mere her senekiler gibi büyük muvaffakıyetle neticelenmiştir. Yalnız hususi davetlilere ve- rilen müsametenin. seyircileri arasında “Monsenyör Dolçe ve saire gibi şehrimizin kibar sanı: fına mensup yüzlerce zat hazır 3,50 de başlıyan müsamere yediye kadar buluşmuştur. Saat ski Dünyanın Yeni 40,000,000 000 Türk lirası Amerika reisicümburu bütün muvaf - fakiyetlerin bu rakama müstenit olduğunu : söylemektedir | Amerika hükümeti Avrupadan vuku bulan idhâlöu tahdit için yeni bir gümrük Carileei o hazırlamaktadır. Bu tarifenin tetbikine - tekaddüm “eden bu” günlerde Amerika harici ticaret itibarile azami refahr ermiş bulunmöktadır. Bu. senenin ilk dört ayı zarfında Amerikanın harici ticareti (380,182,000) İngiliz lirasına baliğ olmuştur. Amerika. reisi cümhuru Huver; © Vaşingionda yeniden tesis edilmekte olan 3,500,000 İsgilizdirasına inşa“ edileceği anlaşılan o Ticaret dairesinin temel: tayın atarken irat © ettiği nutukta” Anieriks tarafından kazanılan ticari mevkiin muhteşem olduğunu söylemiş, Amerikanın iktisadi muvaffakiyet dolayısile her vadide zaler kaandığım hali hazırda: bütün dünyanın. Ame- nkaya 4 milyar İngiliz lirası borçlu olduğunu söylemiştir. ve Dünyaya borcu : Kayseri Kanlı bir hadise Katil. Hüseyin Dördüncü © cinayetini de ikadan sonra kendi elile canna kıyıyor Kayseride © çıkan: Kayseri refikimizde şu kanlı"vak'ayı okuduk: Gcen'pazar günü“ serseri güruhundan çaparların. Meh- met Musa,'Savranm “Hacı ve Hüsyin gündüzden yanlarına Meliha isminde bir alüfteyi de alarak ; çaparların o Mustafa ismindeki bir serserinin evine gidiyorlar, masalar Kurulu. vor, rakılar içiliyor, Kafalar tütsüleniyor . Saat 20 de raktları biti. ginden sörserilerden Mehmet arkedaşı Must ile kalkıyorlar eve gitmek üzre çıkıyorlar ve Hüseyinin geleceği yol wtuluyor. İlüseyin yanında alüfre Meliha olduğu halde o dı Mustafenm evinden evine gitmek üzere çılıyor. 8 Tam dolaplı bahçenin ya: nina gelince önlerine Meh- met ve Musa çıkıyor vellü- seyinin elinden kadını almak istiyor ar, Heseyin de kadını vermiyor. Vermeyince kavga şiddetleniyor. Kavga toküttan tşbancaya indkal ediyor. Hüseyin bu iki kişiye karı duramayacağını tahmin ederek derhal tabanca sını ateşliyor Ve çaparların Mehmedi katlediyor. İnsan ölünce kavgada bi- tiyor. Herkes bir deliğe ke- çiyor. Katik de. kirişçinin ka- sip Hamdi isminde bir Ser #serinin. Evine . saklamıyor. Orada Hüsyin yapmış. oldu. gu kail o vaksında ken müdalaai meşrua haline sokmak için kendi tabancasile dindisini yaralıyor. Faal pelisimiz vak- İzmir gazeteleri yazıyor. Müstantik Tiikmet B Gük cemal vapuru ile şehrimize gelmiştir. Hikmet bey bu gün öğleden evvel Adliye daite- sine gidip O müddeiumumi baş muavini - Hüydar Naki beyi ziyaret ederek Kadriye H. hakkındaki evrakı tahki- Kiyeyi tesellüm etmiştir. Hik- met bey bugünden itibaren tahkikatı “devam etmeğe baş- Tryacaktır. Galatasaray Bugün İzmire gidiyer Galatasaray birinci ; futbol takımımız bügün Cumhuriyet vapuryla İzmire hareket ede cektir, Evelce ; de, yazdığımız gibi Galatasaray yarın İzmire. vara- cak, cuma günü ilk maçını, pas zar, salı günleri de ikinci ve üçüncü maçlarını yaptıktan: son- ra gelecek perşembe avdet ede- ceğtir. Şampiyonumuza Yapım cüği musabakalarda - mauvaffaki- yetler temenni ederiz. Dahiliye Vekili Sivasta Sivas, 16 (AA) — Dahi liye vekili Şükrü: Kaya Bey, bagi vn20 Daçka şehri mize gelmiştir. adan derhal haberdar. olarak katil Hüseyin saklandığı yerden çıkarılyor . Katil Hüseyinin bu dördün: cü, katlidir , Katil aldığı yara» nın tesirile salı günü bastane- de vefat etmiştir. Ve bu vak- a da kapanmıştır. Emenetçe tespit edilen merasim programı Yoşaatı bitam Mılan, Fatih- Edirnekapı tramvay. hattının küşat resmi bu halta per şembe günü. tam saat 17,30 da yapılacaktır. Küşat merasimine şehrimiz- deki. meb'uslarla belediye azası ve diğer bir çok zevat aileferile birlikte davet edilmişlerdir. Davetlilerin adedi 300 ü mütecavizdir. Küşat resmini'yapmak için hazırlanan kuvdele o Fdime kapı hattının iptida noktası olan. Fevzi paşı caddesine konacaktır. Davetliler buraya gelcüekletdir. Kurdelenin gerildiği yerde 8 tane boş tramvay arabası bulunacak ve kurdele kesi- Deriler niçin cemiveti Ruslar tüccarlarımıza müşkülât gösteriyorlar #üccardan istedikleri kazanç. vergisi bir milyon rubledir Türk tüccarları Odesaya sevkettikleri yerli deriler hakkında Rusların Avrupa malı diye müşkülât çıkârs dıkları ve bu derilerin şeb- rimize iade edilmekte ol duğu yazılmıştı. Deri tüc- carlarından o Hacı Emin zade Mustafa “Bey bü'hu- susta gazetemize bir izah- name göndermiştir. Mus- tafa B. diyor'ki: — Rusyaya gönderdiği - miz mamul deriler yerli malıdır. Bu malları gönde rirken gümrükte muayene edilmiş, bükümetimiz menşe şahadetnamesi vermiş, Rus- lar Bunu tasdik etmiştir. Fakat sonra 6 ay kelime üzerinde oynanmış, resmi evrakımız Sahte olduklan iddiasile reddedilmiştir. Malımız yolda, gelmek üzredir. Malşmızı müayene etsinler; eğen Avrupa mah ise musadereye tabi tutsun- lar ve bütün servetimizide cöza olarak alsınlar. Değil- se, zararımız! tazmin ettir- sinler. » Mustafa B: ve arkadaş- larının o Başvekâlete, Ha- riciye, İktisat, ye Maliye vekâletlerine, , ayrıca, Türk tüccarlarından oo Rusyada kazanç vergisi - alınmakta olduğu hakkinda | şikâyet- nameler takdim . ettiği bil- dirilmektedir.. Bu şikâyet namelerde deniliyor ki: 1 — Ticatet“muahedesi serahatle Türkletin Rüsyada ödemeğe mecbur oldukları vergiler meyayında kazanç. vergisi yoktur... 2 — Rusyadaki İranlılar» dan kazanç vergisi âlınma- riakta olduğüna göre ahteh Türklerden de “alinmaması iktiza ödör. v | 3 — Biz mallarımızı Rus- Fatih - Edirnekapı tramvayı Perşembe günü nasıl açılacak lir kesilmez davetliler araba- fara bineceklerdir. Aynca iki otobüs Fırka binasında içtimada bulunan belediye — azâsını de alacık ve Fatihe getirecektir. cemiyeti saat Davetliler Kai kadar tramvayla ve Arikalipaşadaki de dirnekapıya wrüğe kler tevakkuf tramvay'dan. İne- kadar mahalli rek yürüyeceklerdir. Tramvay şirketi Edirne- kapıda bahçeli bir gazinoda bir büle ihzar edecektir. Küşat resminde Muhittin B. bir nutuk irat edecektir. Bu suretle hat perşembe gü nü akşamından itibaren işle mive başlıyacaktır. reddedildi ? yadaki komisiyoncularımız marifetile sattırmakta oldu- ğumuza nazaran İstanbulda oturan Türk tüccarlarının kazancı üzerine vergi tarhı cihan pazarlarında cari ti- caret usullerine münafidir. 4— Mehakim ve kana- atımız. hilâfında omükelle- fiyetimiz iktiza etse bile kazançlarımızın miktarı hak- kında bizlerden hiç bir izahat ve beyanname. is- tenmeksizin malların. İstan- bul. piyasesindeki kıymet- lerini esas ittihaz ve Rus- yadaki satış bedelleri ara- sındaki fark temamen kâr ad ve bu miktar üzerin den. kazanç vergisi talep edilmesi külliyen gayrı man- tıkı ve gayri kabili kabul- dür. Bu şikâyetnamede Rusla- rın sekiz tüccardan bir mil- yon ruble kazanç vergisi istedikleri © kaydedilmekte ve bu fahiş talep karşısında hükümetimizin mü i rica edilmektedir. Mustafa B. deriler hak - kında Beyoğlu dördüncü noterliği vasıtasile Rus tica- ret mümessilliğine bir pro- tie Keşide etmiştir. Bozuk sütler Emanet sütçüleri teftiş ec tirmektedir. Mer (belediye düresinde döktorlür rstgel- dikleri sütçüleri sevkermek- tedirler, Her gün bu surede” ceza görenlerin adedi 20'yi geç mektedir. Kimsesiz çocuklar yürdü boş Kaldı Emanetin kimsesiz çocuklar için tesis etiği yurda şimdiye kadar hiç bir. çoğul“ mörüğmet etmemiştir. Emsnet pa bir müzekkere yazarak bü, kâbil yurda getirilmesini bildirmiştir. i mi göçen seneki neticelerle bu $€- neye . ait neticelerin mukayese- çocukların” ir Dört tane mektep ni zesi açılacak İlk mektep (müfettişleri dün maarif müdürü Ali Hay dar Beyin riyasetinde. topla narak ilk mektep talebesinin imtihan geticeleri * hakkında üzakerede bulunmuşlar ve sini yapmışlardır. Bu ders senesine ait ted- risat vaziyetinin geçen sene lere nazaran çok iyi olduğu tesbit edilmişür. Dünkü içtimada vilâyetimi- yin dört teftiş mütakasında birer mektep müzesi açılması da kararlaşurlmıştır. Tevzii mükâfat Robert ; kolejde şehadetname tevzi merasimi yapılacar. Bugün göster- mişler, yapılan tetkikat neti cesinde bunların vebal ol dukları tahakkuk. eylemiştir. Vebazuhurveden yer Bar Yatta bir fırındır. Hastalar bi Ahmet ve fırında — çalışan Mize ismindedir. Veba zuhur eden fırın der- bal kapatılmış ve hastalarda Haydarpaşa o emrazı — sariye hastanesine “nakledilimişlerdir. Vilâyet sıhhiye müdürlüğü vakayı derhal Sıhhiye vekâ- letine bildirmiştir. Senelik göngre Istanbul. Posta we Telgrat ve Telefon'memurları teavün cemiyeti” haziranın Si nci cuma günü Beyoğlunda ey: nalı çeşmede Sururi mahalle: sinde Hilâli ahmer cemiyeti binasındaki 'deirei mahsusada senelik Kongresini akt edece. ginden mensubini cemiyetin yevmi mezkürda saat 14 de teşrifleri rica olunur. efendim. $ Hastalığı hasebile izin- siz İstanbula gediği anlaşılan Sinop asliye azasından İlhami beyin acilen müddelimumi- fe mürücant etmesi bildi rilmektdir. sınız; iştirak ediniz! $ ii EE vu omanımızdaki müsabaka ( Yâprak dökümü ) nün ilk 15 günlük tefrika- sinda 3 tane iltizami bırakılmış yanlış bulacak- bunu gazetemize müellifinin el yazisıyle hediye edilmiş ( | çalı kuşu ) 've ayrıca hediyeler alacaksınız. Takip ve ir muallim, tanıdık. larından birisinin küçük oğluna, ze- kâsını tecrübe “etmek için meşhur suali sormuş: — Yavrum; bir kişi Sir. keciden oTaksime kadar kaç saatte gider? — İki saattel — Peki on kişi kaç saatte? — Üç saatte efendim. -— Seböp? — Çünkü'bir kişi doğ” raca yürür, gider. Ön kişi aralarında konuşup geci » kirler! > Hayat pahalılığı ündan birkaç gün B evel İstanbul ti- caret odası kronik tetkikatını bitirdi. Bu koca dağın doğurduğu tavşan şudur: “Şehrimizde hayat paha- kilğı yoktur. Bu garip neticeyi bir ar- kadaşıma anlattım ve de- dim ki: — Hayat pahalılığı de- mek, satıcıların pahalı sat- ması demektir. Onların nazarında, tabii, hayat pahalı değil, ucuzdur. Onu bizden, biz alıcılardan hir heyet toplayıp sormalı- dırlar, bakın ne cevap alır- lardı ... Arkadaşım fikrimi kabul etti ve dedi ki — Biz ev “geçindirems- diğimizden şikâyet ediyo: | ruz. Onlâr bunu” bir oda içi göremezlerse ayıp» 1 lama ingiliz nükteleri ir İngiliz gazetesinde B mizahi fikralar yazan bir. yabancı meslekdaş vardır. Arada, sırada hoşça şeyler yazar. “Tarzı cedit,, İngiliz nük- tesine, nümune olmak üzre bir tanesini tercüme ediyo- ruz: “ Meşhur bir doktor: — Posta pullarının zamk- h tarafını yalamak sıhhate çok muzurdur ! Demiş. Buna bende bir cümle ilâve edeyim : — Zamksız tarafını yala” mak ta büsbütün lüzumsuz- dur ve vakit israfından başka bir şeye yaramaz. - Bir tane daha ir ruhiyatçı demiş Bt — Şişman a- damlar: pek nadiren bir cinayet veyahut kabahatin faili. olurlar... i Her halde otobüslerde iki kişilik yer kaplamak bir cürm vo bir kabahat ol: masa gerektir.. Tekke bildirirseniz, kurada