24 Ağustos 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

24 Ağustos 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

a! (Corçil)in hatıratı Fransanın Fransanın her har: emniyeti ketinde, Almanyanın öntikamından korkmak hissi çârdır —49— Rus milleti, Asyada gö- rülen en şiddetli zulme başını eğmiştir. Tabii ve iktisadi vak'aların istihza» sana kulak asmıyan Rus | hükümdarları, kendi akide- lerinin sevkile lerini bergün işkenceye uğratmakta her gün daha fazla fakirleştirmektedirler. Amerika, 1922 senesinde, ayaklarındaki eski dünya tozlarını silkmiş, kendi mü- reffeh orada kendini takviye ve tesiik He meşgul olmuştur. memleket- âlemine çekilmiş, Türkiye , yeni ve şiddetli bir şekilde yeni bir hayata ermiş, İstanbul ve Avrupada yerleşmiş ( kendini kapilü- lâsyonlardan ve harici mu- rakabelerden kurtarmış ve badireden arta kalan gayri müslimlerede hükümran ol- muştur. Henüz, Almanya ile tak:| viye oedilmiyen Rusyanın iştihzasile karşılanan Bahrı Omuhiti atlasinin arkasında olan muazzam babası tarafından terkedi- len akvam cemiyeti, nalı denizler ve kara bu- ve fırtı- latlara karşı pek zayıf ve emniyetsiz bir istinatgâh teşkil ediyordu. On dokuzuncu çak ümit verici bir şekilde teşis edilen parlâmentolar, asırda yirminci asırda Avrupanın en çok yerlerinde yıkık mıştı, En büyük mücadele- lerle selâmeti temin edilen ya mütemadiyen çürüyor, onun siyaneli içim vücuda getirilen hürriyet ve terak- ki vesaltini bir tarafa a yer. Borç ve vergi altınd. bu ileriye beli ağır yük gitmek istiyordu. Fakat bu karanlık daki- kada yeni felâketler yak- len İngiltere, altında laşıyordu. Çin memleketi ki içinde inhilâle uğramıştı. İngilte- bir teşevvüş reden levahhüş eden Fran- Rur eşiğinde seferber du, Demek ki cihan 1922 de bulmamuztu. nihayet kradır ki malü. ileri- sine wzamıyer. Harp hikâ- Şaxanı şü malırnız iyenin yesini takip edem zeneler tulhunu tarsin için sulu bulan (müselsel te- | şebbüslerle doludur. Gerçi üsler ciban cüzi ve de bunların her bizi yüksek davaya yardım ş ve onu ilerletmiştir. Sulh konferansı, müttehit | ve mütefevvik bir Alman- yaya karşı Fransanın em- riyeti meselesini,Fransanın haksız bir tecavüze uğra- ması takdirinde İngiltere imparatorluğu ile Ameri- | kanın derhal Fransaya yar- | şeklinde hal istedi. dım etmesi letmek Fransanın sulh muahedesinin imzaya muvafakati bu esasa müs- tenit idi. Bunun üzerine | alâkadar devletlerin mu- | rahhasları bu esas üzerebir | itilâfname imza ettiler. Yak nız bu itilâifnameyi parlâ- mentoların tasdik etmesi icap ediyordu. İngiltere o parlâmentösü, kendi mına vuku bulan imzala- kabul etti. Amerika reis Vilsonun redetti. mümessillerinin na- rını ayan im zasını Bu şuretle müşterek itilâfname düştü. Fransanm muahedeyi ka- suya bul etmesine sak olan tes- viye bertaraf olduğundan korkulu ve tehlikeli bir va- ziyet hasıl oldu. Avusturalya ve yeni Zelanda başvekil- leri 1921 senesinde toplânan imparatorluk konferasında müstemlekât parlâmentola- rının İngiltere ile birlikte bu teahhüdü kabul etme- sini, Amerika tarafından vuku bulan harekete ehem- vemememeleri ve miyet icabında Fransanın yardı kabul sırada mına koşmalarınını Fakat bu Fransa ile İngiltere siya- ihtilâf meselenin muaallâk ta kak oldu. Fransa ettiler. setleri “arasındaki masına badi İngiltereden gayrı memnun olduğu, İngiltere tarafın terkedildiği ve bu suretle yap yalnız kaldığı için, askeri nüfuzlara bo- dan yun eğerek faik bir vazi yette duran müsellâh kuv- vetine müracaat etti, Fran- sanın 1923 Rur havalisini işgal etmesi, bunun neticesi olarak Almanların iktisadi tevakkufa uğ- raması, muharebenin hita- faaliyetinin sonra Avrupanın en karanlık da- mından geçirdiği kika idi. Bu yüzden, bu sıralarda asıl meseleye temas edile- | medi. İlk ve en mühim | ( | mesele Fransa ile Almanya arasında bir ihtilâf idi. Fransayı en çok meşgul İ eden onun ruhuna işleyen en mühim mesele onun siyasetini ve her hareke. tinin umdesi olan mesele Almanyanın intikamından korkmak idi. Almanyada en kuvvetli Sınıfların kalbinde hâkim olan azim, mili tarihin Versay muahedesine göre tekarrur etmemesi idi. Almanyanın mütemadiyen çoğalan genç- İiğinin bütün hedefi, ona yurdun bayrağını yükseltecek güne kadar yaşamak yahut bu | uğurda ölmekti. Birtarafta Fransanın müsellâh vemun tazam kuvveti, muazzam tersaneleri , mihaniki ve | fenni kudreti, Afrikadaki menabii, o müthiş meziyatı askeriyesi - bulunuyordu . Bunların hepsi tenakus et- mekte olan halk kütlesine tahrik ofenninin her an | değişmesi korkusuna istinat ediyordu. Diğer taraftan 40 milyona karşı mağrur gençliğile, rencide izzeti nefsile , lâbortuvarlarile , sanayiile munlâzam ve mevzun 2€- kâsile Alman milleti bulu- nuyordu. Almanyanın umu- mi harpte“ tattığı eziyet müthişti. 4 Bitmedi) ve son derece | Maliye vekâletince | Baştarafı dün ve evveli günkü nuahalarımızdadır. | 79 — Mütekaidinden o- lup ta bütçeden tahsisat veya ücret alanların bu ettik - tah - ilâve vaziyetleri devam çe sisatı tekaüt maaşları fevkalâdeleri edilmeksizin verilir. Şöyle ki tahrirde, o kadastroda istihdam olunan mütekai - dinden birine umumi büt- en ücret verilmesine göre bunların tekâüt mâaş- larının aslı verilerek tahsi- satı fevkalâdeleri verilemez. 30 Mütekaidinden ©- lupta bir hizmete tayin tekaüt maaşları tamamen katolu - nur. Ciheti askeriyede ma- aşlı vazifede kadrolarında sivil ücretli memur istih - dam olunabilir kaydına is- maaşlı edilenlerin tinaden mütekaidinden bi- risi ücretle tayin edilmiş olsa bile tekaüt maaşı kato- lunur. Ancak teadül kanu- nunun 14 üncü maddesinin son fıkrasile 2 haziran 926 tarih ve 900 numaralı ka- nun ahkâmı mahfuz tutul - duğundan bilimum müte - kaidinden o muallimliğe ve mütekait tabip, eczacı, bay- tar ve mühendis ve kon - döktörlerden hükümet ida- ve eczacılık rei hususiye tababet ve baytarlık ve mühendislik ve kondöktörlüklerine tayin olunanların tekaüt maaşları kesilmez ve tökaüt maaşile içtimai caiz olduğu yukarı- ve kada gösterilen memüriyet- | lerin maaşından ve ilâveten tekaüt maaşından teadül kanununun üçüncü maddesi mucibince bir gü- na vergi ve tevkifat kate- dilmez. 31 — Alelimum me murlara o barem kanunile tayin edilen maaştan gayri ücret ve tahsisat ve hakkı huzur namlarile ne umumi verilen bütçeler- den birşey verilebilir. Yal- ve ne de hususi nız vazifei asliyeleri cümle- sinden (olmıyan (o ancak kanunun tahmil etmediği arel Li eaukyo Veyi dolayısile * teşkil olunacak komisyonlara me- mur edilenlere mesai saat- ihtisas lerinin haricindeki iştiğalle- rinden dolayı işin muvakkat halinde o işin hi- tamında ve uzun müddet devam edecek işlerde ait olduğu ( vekâletin © tensip edeceği vekilleri heyetinin karari bir ücret ita olunur. 32 — Devlet teşkilâtına dahil olup umumi bütçe- olması zamanlarda icra den tahsisat veya ücret alanların kadroları kema- kân bütçe ile tayin olunur. Bu vaziyette bulunanların ayrıca bir kanunu mahsus tanzim ( edilinceye kadar tahsisat, zamaim ve ücret- leri bütçelerle yapılan ta- didilât hariç olmak üzere 1928 bütçesile kabul olu- nan . esas miktarlara göre tediyeye devam olu- nur, ve 33 — Yeniden memuriyete alınacaklar için memurin kanu nunun namzetlik hakkındaki 7- inci maddesi hükmü bakidir. Ve masşlara namzet olarak ta yin edildikleri memuriyetin de- recesine göre teadül kanununun 3 üncü maddesi mucibince eme İ neticesi belediye | İ ğu ve VAKIT 24 Ağutös Devlet memurlarının -maaşlari Nasıl tevhit ve teadül ettirilecek? tamim edi sali hasılı üzerinden hesap ve tesviye olunur. Ve bunlardan Atikarada bu- lunanlara müyakkat tazmlnat da verilecek tevkif edilmeyip kazanç vergisi ve sair verilir. © Namzetlere maaştan aidat tekaüdiye tevkifatın icrasından sonra ma- aşları salr memurlar misilli peşin olarak tesviye olunur. 34 memurlara verilecek takdirname Memurin kanununun nin kıdem zammına ve inzibati cezalar. dolayısile kıdem tenzi- line müteallik hükümleri mah- fuzdur. “Şu halde teadül kanu nuna mafevk dereceye terfi için 8 inci maddesinde muayyen müddetler terfi »dilecek memur hakkında müddeti hizmetinden başka memurin kanununun kı- dem zam veya kidem tenzilini mevcut dikkate teap eyleyen abvalin olup olmadığı alınacaktır. 35 — Halen açıkta bulu Dupta açık maaşı almakta olen nazarı memurlara elyeym aldıkları na- aş ve tahsisatı fevkalâde tevbi- den verilir. 36 — 1928 kadrosuna ne zaran memuriyet unvanı değiş teadül snf memurlar. maaşlarının tev- meksizin kanunile aynı hidi ve bir dereceye konulması olarak maaşı aslileri terayüt eden memurlara ikinci maddeye merbut cetvelde gös terilen Maaş verilir. 37' 1928 bütçesle al- makta olduğu maaş miktarından bir derece olmadığı takdirde © maaşd ep yakım olan Gst tarak taki derece maaşı bu memurun derecesi olup bu derece kendi: si için terfi addedilmeyecek ve kıdemlerinde eskiden natl ol dukları maapn tarihi mebde olacaktır. 38 — Gerek barem kanu- nuna merbut cetvelde memuri- yeti tasrih edilmiş bulunsün ge- rek tasrih edilmemiş olsun bir memurun 1928 senesinde al. dığı maaşa göre daha yüksek maaşlı bir dereceye dahil oldu. ğu takdirde bunlar dereceden terfi edilmiş olup bundan sonra terfi miüddetinin mebdei 1 eylül 1929 tarihi olmak lâzımdı muvazenci u- merbut C 1928 senesi mümiye kanununa cetvelinde yazıh memuriyetlerde muvazzaf memurlar bu kanunun imerbutu 2 numarali cetvelde sarahaten tayin ve ithal edil miş olan derecelerine dahil olacaklarından bunlar için ayrı <a salâhiyettar makamın tasvip ve tasdikına iktiran ettirilmesine mahal olmayıpleylüi! 929 dan iki baren dahil olduklari derece maaşla. rının kendilerine tesviyesi lâzım- dır. Şü “külerki bangi dereceye dahil oldukları sarahaten zikre- dilmemiş olan memuriyetlerde bulunan memurların dereceleri. hin tayini o memuru tayine sa. Mhiyettar: olan makama aittir, Bılfarz iki numaralı cetvelin Malie kısmında vilâyet memur ları meyanında 4 delterder alınd dereceye ithal idilmiş ve fakat bunların hangi vilâyet delterdarları oldukları tasrih e- dilmemiştir, o bu defterdarların hangi, vilâyet defterdarları oldu- a delterdarların dahil oldukları derece maaşını alabil- meleri makamil vilâyetin tasvi- İ bile tayin ve tasrih edilecektir. »n nizamnameyi meşrediyoruz nu esasatmın nazan (dikkate alınması lâzım geldiğinden buna itina edilmek lâzımdır. 39 — Mülhak ve husus bütçelere dahil memurlardan &- lelömul tekaöt akde (Teküt ai- datına tâbi ise) kazanç vergisi maarif vergisi ve munzam ke - sirler tevkif edilecektir. Kezslik — alelümum ücretle müstahdem olanlardan ve kad rolarındaki” meşruhata istinaden maaşlı yerlerde “eretle tahdem © bulunanlardan müs kazanç ve sair © vergilerle kesri mün zamlar tevkif olunur. 49 — Hakkı müktesep ola- rak verilen mebaliğ meyanında pahalılık zammı mevcut olan bir meinor daha. yüksek. nisbetle pahalılık “zammına tâbi bir ma- halle gönderildiği takdirde paha- hık zammı farkı ayrica hakkı raüktesih g1 lere ilâve edilmez. — Münhal tayin edilen - vekiller memuriyet akı aydan fazla vekâlet maüşi ve rilmemek keyfiyetinin o mebdel bârem kanununun mevkii tatbi- ka girdiği 1 eylal 1929 tari hidir. Yani bu tarihten itibaren ancak altı ay vekâlet maaşı ve- rilir. 42 — Müstahikkini ve hademei hayrat maaşları eski tâbt olup. bunlardan mevcut kanunlar ahkâmına gö- re eskisi gibi tevkifat yapılır. 43 — Müstahdem olan me- murların terfi zamları, Müstahdem “bülundukler dare maaş tertibinden verilir. ilmiye ahkâma biltçesinin Bir sebeple mesken tazmina- & almazken o sebep zail olduk- ta öcbebin zavalini takip “eden aydan itibaren mesken tâzmina: tu verilir Bitti geren Vaktin mm a avukatı Bir hırsızlık Veznecilerde K. Hilmi Beye Sorduğunuz suallerin cevapları- ni #ra ile arzediyoruz. 1 — Sirke bir taraftan polisteki takibatın meselesinde peşini bıramakmakla beraber diğer taraltan de bir dava istidası ile müddel ediniz. İstidada hadise hakkında açık ve esaslı tafsilât veriniz. Müd. del umumiliğin müdahalesi daha vereceği için umumiliğe © müracaat pratik © neticeler yorgunluğunuz azalmış olur. 2 — Yukarıdaki yerini getirdiğiniz takdirde me sele ballolunacağı için teşebbü- sünüzdet vaz geçmeniz deha iyi olur. Çünkü ortaya ataca- ğınız iddiayı İspat için delil olmak üzere ileri sürmek istedi- ğiniz woktalar kâfi ve değildir. Aks takdirde boşuna yorulmuş — olacaksınız. Yalnız ihmal noktasından mülkiye mü- fettişliğine müracaat kâfidir. 3 — Hadisenin sadece ya- pıldığı tarihe nazaran tecil iddi- an mevzuu bahis değildir. Tazminat meselesi N. C. imzalı maktup sahibine: Mektubunuzda tafstlât vermi- yorsunuz. Bu iş hakkında daha esaslı, halta kat'i malümat al. mak için düyunu umumiye ko- miser vekili ve Müskirat inhi- tavsiyeyi kanuni Şu kadarki işbu | tayinlerde mevcut kanunlara tendül kanu- sarı müdürü Zekâi Beye müra- cat ediniz. Avrupanın Sa tatörütopal “ minimini $Snovden kimdir? ELA EŞ 7 ELA 1 Üst tarafı Line #ayıfa ir Snovden hakında Deyli Ekspres muhabiri şu söz leri #öylüyor : “M. Snovdenin nasıl döğüştüğünü yakından gör- meli. Snovden, iki kol tuk değneği arasında muğ- tarıp bir şekilde ayak- larını o sürüklüyor. Bunun sebebi şudur: Maliye nazırı yirmi ya- şında iken bisikletinden düşmüş, bu düşme yüzün- den ayağının biri mefluç bir halde kalmıştır. Snovdenin attığı bir adım, kendine ıstırap veriyor. Bu pek aşıkâr bir şekildedir. Fakat bu zaif ve minimi - ni adam bugün bütün Avru- paya diktatörlük ediyor. M. Svovden ile görüşen Deyli Ekspres muhabiri daha sonra şu sözleri söy- lüyor: Maliye nazır biz ! beyanatta bulund: “M mir bir neticeye var” İ ihtimali bulundukça mö” keratı kesmek caniya€ hareket olur. , Bunu akip Snovden sorduğu" her suale cevap verdi” ber noktağı tenvir el Snovdenin yorulduğunu zevcesi , ona endişeli lerle bakıyordu. Snovden sözlerini 1 milledi. Yavaş, yavaş fak mustarip bir halde kalk” Fakat ayaklarını» sürük” meğe başladı. Herkes , ayağa kalk Bu ufak tefek adama bü iğildi . Çünkü * bütün Avrupa" meri metle adam , karşı memleketinin filmi müdafaa ediyordu. * En son haberler İÜntarahı 1 inci sayılamızdodı A) M. günü mec buluna» Briyan pazarte: isi vükelâda caktır, hazır — Tın M. Süovden siyasetini Paris, 29 (AA) gazetesi yazıyor harbin © tasfiyesi derecede wilâfgirizlik gösterdiği tak dirde kendisinin İngiliz mat buat “safdilâne bir şevk-ile peşin olarak se- akamete uğratacak tarafından lâmlanmış olan muzafferiyeti İngiliz - milletine — pek'çetin ferdalar hazırlıyacaktır. Londra, 22 (A.A) — hâ- hide bulunan gazete muhar- hisleri ve rirlerinin umümt intibaları şu muvaffakiyet ihtimalleri ade ta mefkut denilebilecek derce- de zayıftir. Vaziyet herhalde gayet nazik ve hatta vah dir. Yegâne ümit önlerine çıkan adeta gayr mabili ik tiham müşkülâta rağmen mü. zakeratı ber neye mal Olursa olsun iyi fena bir neticey isal azminde Olan mMurah- haslann bu mücellidane “him met ve gayretlerindedir. Ren eyaletindeki askerlerin eylüğ- den libaren geri almıya baş lıyacağını katiyyen ve sari- han ilân etmiş olan İngilte renin bu sarsılmaz kı râğmen siyasi m havali omezkürenin © tarihi tahliyesini görüşmekte ber- devamdır. Hâhi, 29 (AA) Fransız, Belçika, i en cümendeki İtalyan ve Japon mürahhas- ları, konferansın uğrıyacağı akametin tevlit ec legiliz mümkün olduğu kadar veği neti mutalebatını vasi mikyasta tatmin ve M. Sno- wdeni Yung plânı itibarile tatbik mevkie vaz ihtiyarı esas ıma imale etmek lâzimgelen hafif o fedakârlık. lardan daha olağığı hususunda mutabık kalmış. lardır. Lühi, 29 (A.A) — M. Bri- riyan ne Yung plânı he de jenerni Daves plânına is vahim tinat etmiyen muvakkat bir tesviye suretinin hukukf ve mali noktai nazardan müm- kün olmadığını pat etmiştir. Alacaklı dev- letlerin konferansın akamete uğramaması için fevkalâde mesi) (o sarfetmiş o oldukları beyan ediliyor. Alacakir dev- letler murabhasları arasındaki mülâkatların hadefi M. Snov- vazıhan İs- den in muhalefetini kırmak için İngiliz noktai nazarına tekarrüp çaresini aramaktır. dedir ki | M. Snovden Fransa' ve B çikanın fedakârlığın son biğ dine vasıl olmuş oldu tefhim (ettiğinden İtalya, Japonya ve Almif bir ö yanın fazla termeleri icap edi içtimalar alacaklı di Anının kayıt ve şffi k lü Jesi de tâmamen mütesanit olduğ J Frans$ # sak Yung mese larını Belçika, Alman heyetleri yarın 11/20 de ( toplanacaklarlı”” Bu heyetler, İngiliz heyeti saat İt göstermiştir. kalya, Japon dahil olduğü helde da içtima edeceklerdir akamete “iğtümüsi muvaffakiyetle neticelenmei Faka gay ihtimelleri o müsavidir. Alman o matbuatının mühlk © olan mücadeleci Fransız “mahafilini sir etmektedir . gazetesi, İngiltere için zuubâhs olan meselenin lduğunu yazıyor. *V rupa İle beraber olmak v& yahut haricinde) kalmak. ,, Roma, 23 M. Tetmiş oldı blokunu ve pahım (A.A) — Gel zetel Snov mesainin di devlet yan olmasından İtalya Fransanın. tesanütlerini mub#'| olmalarından d9 İsza etmiş layı beyanı memnuniyet €* mektedir. kanın merk ılmasını talep et maktadır. Le Journal ga murahhaslarınn bun abul temin etmektedir. Londta, 22 (A.A) - hiden (o bildiriliyor: zannolunduğuna nazaran, ile M cereyan Frans asla etmiyeceklerini 4 Bura w Snovden Briy sında son dostane ve Fransız noktai n birbirine yaklaşırmağa bs?” yardım etmiştir. Bunun neticesi olarak, M Briyan mütahassıslar kom” yonunda bulunmuş olan İ” giliz delegelerinin müstaki' ettiklerini nam len hareket İngiltere hükümeti al hesabına her hangi bir W muk hüt aluna girmek için bulu” tazi salâhiyeti o halz duklarını kabul. ve tesi” muztar kalmıştır.