31 Ekim 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

31 Ekim 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayfa. kam Yalova ile İstanbul arasındaki seferle Seyrisefâin müdürü sa- dullah Bey dün Yalovaya itmiştir. S Sadullah Bey havaların müsait gitmesi dolayısile devam eden imarata nezâ- ret edecektir. Seyrisefain idaresi Yalo- va ile İstanbul arasındaki mesafeyi; kısaltmak için yeniden vapur almağa ka- vermiştir. Bl hat için alınacak va- purların idarenin şimdiki vapurlarından fazla sür'ata malik bulunması ve fazla yolcu alması şarttır. Bu şerait dahilindeki tekliflerin tetkiki neticesinde vapur bulunamazsa idare en son sistem iki vapuru sür'atle yaptıracaktır. Yeni vapurlarla Yalova ile İstanbul arasındaki üç #aatlik mesafe bir buçuk Alpulluda... Şeker fabrikası faali tine nihayet verdi Trkyadaki Alpullu şekör fabrikası faaliyetine nihayet vermiştir. Fabrika bu sene 31000 ton pancar işlemiş, 480 vagon yani 4800 ton şeker istihsal etmiştir. Bu sene zarfında 188800 litre ispirto da çıkarılmıştır. "Gelecek sene için fazla zer'iyat yapılacağı cihetle şeker de gelecek sene © nisbette fazla olacaktır. Borsada Esham ve kambiyo bor- sası komiser vekili Hasan Bey evvelki: alışsın Anla» iştir. ri Bey Maliye ve- © kâletinin daveti U üzerine alacaktır. Takdiri kıymet K. Muhtelit mübadele ko- misyonu baş murahhasimiz. Tevfik Kâmil Bey on gün daha Ankarada kalacaktır. Diğer taraftan ahiren teşek- kül eden takdiri kıymet komisyonları teşrinsaninin “10 unlan talan faaliyete ” geçeceklerdir. SK önleyolarda biri İz. mir ve havalisinde, diğeri © se Istanbul ve havalisinde fanliyette bulunacaktır. © Gein'nikürane yapılmıştır. Silshlar. üpki bir garp mw “sesinde olduyu gibi munlazm gekilde yerleştirilmiş bulunmak- adır. Mesir hükümdarlarından Kay- tbayın zırhlı, bütün teferüstile bir tarafa & yerleşilmiştir. Sk lahlar arasında Emevilere. Ab- besile ait olanlar vardır. Os anlı padişahlarında bazılarına ai silahlar du müzde toplan maliştir. Asarı atika müzeleri müdü sü Hall, Topkapı saran mi- ze müdürü Tahsin B. lerle Almanyada bu müzenin tân- zimi için davet edilen probör Ş Klaynin müşterek o memileri nescesinde, muhtelif kısımları bülunan Topkapı müzesi, yeni bir hususiyei kezanmiş, silâh müzesinin mevcut kısımlara iâ- vesile haiz olduğu kıymet, bir kat data artıştır. Harem dülresi de açılınca. o Topkapı seray müze, dünyanın mü- vade kisimlari bulma en Filim davası Maznunlar beraet etti- ler, fakat filmin müsa- deresine karar verildi İstanbula | getirilen bir İlimdeki köpeğe “Türk, adı takıldığından dolayı âçılan Türklüğü tahkir da- vasının rüyetine dün üçün- cü ceza mahemesinde de- vam olunmuştur. Müddei umumi Abdür. rahman B.,, maznunların filmi, muhteviyatını bilerek getirttiklri sabit olmadı- Zını, esasen sinemada gös- terilmediğini o kaydetmiş, beract istemiştir. Maznun vekilleri, aynı esasta müdafaa yapmışlar, esasen filimdeki höpeğin sadakat, cesaret, kuvvet ve çevikliği temsil ettiğini, alkışlanacak bir kahraman- lk rolü ifa ettiğini, istih- faf kasdile bu ismin veril- mediği anlaşıldığını ilâve etmişlerdi ir. Kudretullah, Hüseyin ve Zarif B. ler, icabını düşün- müşler, mazmun (o Avula, Mateo ve Hüseyin kendi. leri yapmadıkları gibi muh- teviyatına vukufları da an- laşılamadığından beraetleri- »e ve filmin müsaderesine müttefikan karar verildiğini bildirdiler. Şimendifer kongresi Avdet eden murahhasımız ne diyor? Beynelmilel şimendiferler kongresine iştirak eden mu- rahbsımız Nüzhet Bey dün Berlinden avdet etmiştir. Nüzhet “Bey kongrenin mukarreraı hakkında bir muharririmize atideki beya- natta bulunmuştur: Kongrede bizi alâkadar eden birçok meseleler ko- nuşuldu ve mühim kararlar verildi. Bu cümleden ola- rak 15 mayıstan itibaren İstanbul ile Berlin arasında doğrudan doğruya yataklı vagonlar servisine başlana- caktır. Ayni zamanda eks- presler şimdikine nisbeten daha erken muvasalet ede- bilecektir. Diğer taraftan 15 şubat- tan itibaren Toros hattı servisine dahi başlanacaktır. Bu. suretle rak - Kahire setvisi, temin edilmiş ola caktır. Bundan mada grup ha linde seyahat edenlere yüz- de yirmi nisbetinde tenzi- lât yapmağı kongreye işti- rak eden bilümum -Şşirket- ler kabul etmişlerdir. Bakkal kooperatifleri Bakkllar kooperatifi bu ay başında faaliyete geçmek için hazırlanmaktadır. Şim- diye kadar kooperatife 4000 bakkal aza kaydolunmuştur. Kooperatif bilhassa hayat pahalılığı ve yüksek ser- maye ile mücadele etmiye karar vermiştir. > Bundan başka kooperâtif aboneleri- ne malleri kendi vesaiti ile göndermeyi düşünmek - tedir. 3,5 kuruş düştü! İngiliz lirası dün 1033,5 kuruşta açılmış, 1034,5 ku- ruşa kadar yükselerek 1030 kuruşta kapanmıştır. Dün milli bankalarla bayi tütün tüccarları İngiliz lirası sattıkları için fiat nisbeten geni, müzelerinden biri olacaktır. İ düşmüştür, - belediye meclis Dün de bir içtima akdetti “Umumi belediye meclisi dün öğleden sonra toplan- mıştır. Dünkü içtimâda evvelâ, Anadoluhisarında o Göksu deresi üzerinde yapılmakta olan Cengâver köprüsünün bitirilmesi için Emanet ta- rafından istimlâki istenilen bir kayıkhane meselesi gö- rüşülmüş, meclis Emanetin bu talebini kabul etmiştir. Bundan sonra Saraçane- başında Horhor yokuşunun başlangıcındaki - sebil ile buna bitişik olan bazı bi- naların istimlâki hakkında Emanet tarafından yapılan bir teklif müzakere edilmiş ve bu husustaki idare en- cümeni mazbatası okun- muştur, Emanet, bu sebilin tram- yay caddesine doğru geniş bir çıkıntı halinde uzandı ğını, bu suretle hem cad- denin darlaştığını, hem de Fatih (o cihetinden (gelen tramvayların o Horhordan gelen otomobil, araba ve saireyi göremediği için mü- essif kazaların vukuu ihti- malini ileri sürerek bu se- bil ile yanında ve arkasında bulunan Obazı binaların istimlâkile © yıktırılmasını istemektedir. Encümen yap- tığı o tetkikat | neticesinde yalnız. sebil ile yanındaki tütüncü dükkânınin istimlâ- kini muvafık görmüş, mec- lisde bu suretle karar vermiştir. Defterdar teftişte Defterdar Şefik Bey dün Maliye tahsil şubelerinden bir kısmını teftiş etmiştir. İran sefiri Geçenlerde şehrimize ge- len İran sefiri Frugi Han Ankaraya gitmiştir. Türk — Yunan Türk - Yunan muhtelit hakem mahkemesi reisliği ne tayin edilen Danimarkalı M. Bög dün makamına ge- lerek meşgul olmuştur. M. Bög hükümetimizden senevi 25 bin lira tahsisat alacak- tır. Kendisi yakında Mısıra gidecek, oradaki © işlerini bitirdikten sonra dönecek. tir. Haber aldığımıza göre, bugüne kadar 11 bin kadar dava ikanis eğilmiş, bun- landân ancak 700 kadarı inlaç olunmuştur. İngiliz ve İtalyan mahkemelerinde Türk - İngiliz mahkesinde son yapılan mürafanlar ne ticesinde Jan Karujya tara- fından hükümetimiz aley. bine #çılan bir emlâk de vasını veddetmiştr. Gene ayni mahkeme, İzmirdeki bazı emlâkini hükümetimiz. den geri isteyen Lüi Grey ve Yani Saritupulos ismin- i de iki İngiliz davasını, delil ! noksanlığından dolayı red- detmişlerdir. İtalyan © mahkemesinde ikinci teşinin altıncı günün. den itibaren aleni mürafa- alara başlanacaktır. O gün üiji Derapi isminde bir İtalyanın hükmüctmiz aley- hine ve Aptülhamit miras- çilarinın İalyan hükümeti aleyhine açtığı davaların aleni o müralacları yapıla caktır, j Tük - Yunan mahkemesine | Dalak hastalığı Tekirdağı mıntakasının bazı köylerinde zuhur et- miş olan koyunlardaki da- lak hastalığı memurini z tariye ( tarafından tedabiri, .. fenniye. neticesi tamamen indifa etmiş, hali hazırda o vilâyet odahilin. de bir güna emrazı sariyei hayvaniye olmadığı bildiril- miştir, Afyonda ziraat Bu sene eylül içinde ya- ğan yağmurların o miktarı (175) milimetreye baliğ ol- muştur. o Teşrinevvelin on altıncı (gönüne kadar ya- gan miktar da (28) mili- metredir. Köylü bu müsait vaziyelten istifade o sderek zeriyat yapmış ve atılan tobumlar tarlaları şimdiden yeşertmiştir. o Önümüzdeki sene için herkes ümitvardır. Eylül zarfında yağınur dü- şen günleri ve teressübat miktarını atiye dercediyo- ruz. 6. eylülde 1 milimetre, 7 eylülde (1,2) 8 eylülde (28,6) 17 eylülde (0,2) 19 eylülde (23,4) 22 eylülde (0.2) 24 eylülde (0/2) 25 eylülde (0,2) 26 eylülde (98) 27 eylülde (34,2) 28 de (26,3) 30 da (34.6) mi- limetredir. Şık hırsızlar! İzmirde yeni bir hırsız kumpanyası yakalanmıştır. Bunlar gayet şık giyinmekte zarif getirler, güderi eldi - venler giymektedirler. Bunlardan İstanbullu Ni- yazi ile Aarp (o Mehmet geçen gün . Pinarbaşında İ iki sf köylü ile yol üstünde ahpap olmuşlar ve onlara ikram ettikleri esrarlı cıga- ralarla bayıltarak 400 Jira- larni çalmışlardır. Sonradan yakalanan hay- dutlar' polislere de karşı gelmişler ve Niyazi ağır surette yaralanarak derdest edilebilmiştir. Tütün o mabsulü Balıkesir, o Sındırğı ve Gönende tütünün satışla- rına devam edilmektedir. Tütün: inliisar İdaresi ile tüccarlar Balıkesir tütün- lerinden ; fazla o miktarda mübayaatta bulunmaktadır. İnhisar idaresi şimdiye kadar Sındırğı ve Balıke sirden kilosu 90 kuruştan 135 kuruşa kadar tütün mübayaa etmiştir. İdarenin Gönenden mübayaa ettiği tütünlerin fiatı da kilosu 70 kuruştan 115 kuruşa kadardir. Yozgatta Hilâllahmer Kürak geçen senelerde Hilâliahmer cemiyetinin muhtaç (köylere yaptığı büyük yardunları köylüle- rimiz. bu sene ödemek için her köylü cemiyete karşı yeni mahsuldan taahhüdat- ta bulunmuştu. Eyi kalpli köylülerimiz (O büyük bir memnuniyetle teberrularını Hilâliahmer merkezine teslim etmektedirler. Bu hayırlı yardımın mu- vaffakiyyete isali hususunda Kızılkoca nahiyesinin muh- terem müdürü Numan Be- yin kıymetli o yardımları sepketmektedir. Eskişehirde zer'iyat Havalar müsait ve çiftçi- ye elverişli gittiği için köy: lerde zeriyat devam et. mektedir. Yedi sekiz söne- dir kuraklık yüzünden ziya- desile mutazarır olan köy- hü, “bü senenin geçen Spatars Ef. | İstifa etmek niyetinde değil gibi görünüyor! Muhtelit Mübadele ko- misyonu Yunan heyeti mu- ahhasasına müşavir tayin edilmiş olan Türk tabiiye - tindeki Rum, el'an istifa etmemiştir. o Türk tebaa- sından bulunan bu adamın ecnebiler nezdinde çalışma- sının tabiiyet kanunu mu - cibince kabil olmadığına dair İstanbul vilâyeti tara» fından . komisyona yazılan tezkereye henüz cevap ve- rilmemiştir. Komisyondaki heyeti mu- rahhasamız dahi Mübadele komisyonu riyaseti nezdinde ayrıca teşebbüsatta bulur. - masına rağmen o Spataris Efendi bugüne kadar ecne- biler nezdindeki vazifesine devam etmektedir. Kadın birliği * Türk Kadın birliği idare komisyonu dün öğleden sonra toplanarak birliğe ait bazı işleri görmüştür. İçtiman kadın avukatlar da iştirak etmiştir. Dünkü top- lanmada kadınların polis- liğine ait müzakerelerde bulunulmuş, kadınların po- lisliğe kabul olunduğu tak- dirde bunların tabancasız olarak ve ahlâk zabıtös işlerinde kullanılması fikri ileri sürülmüştür. Bundan başka viğyet tarafından birliğe gönderilen bir tez- kere de ökünmuştur. Bun- da, yeni belediye kanu- nunda kadınların belediye intihabatımda rey vermeleri kabul“ edildiği. bildirilerek birlik azası tebrik öolun- maktadır. Birlik bu o münasebetle alâkadarlora teşekkür tel- grafları göndermiye karar vermiştir. senelere nisbetle verdiği bereketten cesaret alarak zeriyatma pek ziyade ehem- miyet vermekte ve önümüz deki sene hasılâtının köylü- müzün ü temamen güldüreceği ümit olunmak- tadır. Elinde “tohumu bulunan- lar ekmekte devam ediyorlar isede tohumu olmıyanlar $u pek müsait zamanları kaçırmamak endişesile. to- hum. tedarik için şuraya buraya baş vurmaktadırler. Ziraat . Bankasının bu sene içinde köylüye to- bumluk © tevzi © edecöği malümdur. Fakat Ziraat Bankası yardımını vaktile yaparsa bu inüsait fırsatlar kaçırılmanış o olacak ve köylünün © yüzü ( gülm Dükmelikilie > sig Konyada futbol Geçen cuma günü öğle- den evvel İdman Yurdu - Konya Spor küçükleri ara- sında Erkek lisesi karşısın. daki Jandarma mektebi sa- hasında, oldukça kalabalık bir seyirci kütlesi önünde bir futbol maçı yapılmış neticede, Yurdu küçükleri (2) ye karşı (7) golle Konya Spor küçük - lerine galip gelmişlerdir. Mühim bir sayı farkile Konya Spor. küçüklerini yenen yurt küçüklerini teb- rik eder, Konya Spor kü- çüklerine de daha çok ça- lişmalarını hatırlatırız. Küçük Haberler Canavar düdüğü Galata kulesine vakıt küresi vaz'ı kat'iyelle takarrür etmiş tir. Bunun için evvel emirde ku- lenin esaslı sürette temiri icap etmektedir; - Tarirat bu halta müteahhide ihale edilecektir. Vakit küresi kuleye “ancak tamirst bittikten sonra konula caktır, © Küre, kulenin tepesine rek- zedilecek olan direğin tepesin- de duracak, tam zevalde bu tepeden direğin dibine düşe cektir. Kürenin düşüşünü görerek herkesin saatini ayar edebilmesi için zevalden bir saniye evel bir canavar düdüğü çalımacaktır. Bİ Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey Ankaraya giden polis ve jandarmalar şerefine bir çay ziyaleti vermiştir. Bİ) Son vakayi dolaytile Ef ganlstana avdet eden Elganlı zabitler tekrar şehrimize gek mişlerdir. Bunlar | tahsillerine devam edeceklerdir. Elganistan- da vaziyetin düzeldiğini söyle- mektedirler. BI Şehremini Muhuttin Bey beyanatında para olmadığı için muazzam İşlere girişilemediğini, İstanbulun imarı için 500 cil yon liraya ihtiyaç bulunduğunu, Yalnız. yapılmasr “lâzım gelen bazı işler için tetkikatta bulu- nulduğunt söylemiş ve aftlene cek yollar hakkında izahat ver- miştir. B) Asayiş meselesinde daha müteyakkız olmaları için vıla- yet dahilindeki kazalarla köyler arasmdaki telefonların işlemesi için istenilen tahsisat bugünler. de verilecektir. (3) Tütün inhisar idaresi şim- diye kadar malların sigorta et. ürmemiştir.. Bu yüzden inhisar İdaresinde sigorta parası olarak €00 ira biriktirmiştir. İdarenin o Ziraat Bankasile birlikte ayrı bir sigorta şirketi teşkil edeceği söylenmektedir. Gİ Ticaret odasının resmi daire olup olmadığı yeniden mevzuu bahsolmağa başlamıştır. Bu mesele hakkında | tneliye vekâletinin mütaleas alınmıştır. Maliye vekâleti Ticaret oda «nın resmi daire olmadığına kârir vermiştir. Ticaret odasına verilecek istidalara pul yapıştı rılmıyacaktır. Ticaret odas ee resmi devalre yazdığı tezkere- lere pul yapıştıracaktır: (3) Konservatuvar heyeti ta ralhından o Anadoluda toplanan halk şarkıları Londrada bir gra Birlikte bugün bir n samere veriliyor * Güzel « San'atlar Birli bu kış mevsimine mahi aylık müsamerelerine buğ başlıyacaktir. Bu sene ilk müsameresi bugün $İ beşten. itibaren Gülha parkı methalindeki Bir binasında yapılacaktır. S. B. Edebiyat şubesi re Hüseyin Rahmi Bey © adam, yeni adam mev? üzerinde bir konferans * recek, müteakiben Edel yat şubesi azasından b* zevat yeni şiirlerini oku) caklardır. Musiki şubesinden Ekrt Besim Bey, maruf musil şinas Hayden hakkında b saca izahat verdikten sor Madam Hege, Muhittin 5 dık ve Ali Sezai Beyi Haydenin bazı besteleri çalacaklardır. Müteakıben Birliğin ! yatro şubesi azası Meri D gen piyesinin birinci * ikinci perpelerini telhis * üçüncü perdesini tem edeceklerdir. i G. 5. B. azasının buğ' müsamerede bulunmak 01 re Birliğe gelmeleri Bir müdürlüğünün gazetemi tezkerede rica olunmaktaği! Millet mekteplef Yarın tezahüratli açılacak İlk tedrisat müfettişi dün öğleden sonra Mas müdürü Ali Haydar Beji riyaseti altında toplanart! Müt mekteplerine ait © zırlıklâr etrafında gö müşlerdir. Dün ilk meki südürlerine göndrilenii tezkerede Millet mektep rine girmek üzere mürs| at edenlerin miktarı muştur. o Mektepler Yi akşam büyük o merasi” açılacaktır. 10 para tezyidi zaruri müştür. Tesrineaniden Wibaren kilovat başına 17,5 kurut, ' Yeni Anadolu şarkıları bir İl ay sonrâ piyasaya çıkarılacaktır. (3 Mülettişi umumi İbrahim | Tali bey, Diyarıbekirden Ar katöya hareket etmek üzeredir. Şi bahkaneden rüsum alması hükümetçe kanunsuz gö- | rülmüş va alikadarana tebliği keyfiyet edilmiştir. Bİ k Pankan içm mütahas. sa olarak getirilen eösyö İzley beynnstında İş Bankası bütün eserinde o muvaflak olmuş ve iktisadiyetında o ehemmiyetli bir rol almış bir müessesedir. de