20 Kasım 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

20 Kasım 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Ucuz ve temiz yi Eş Bakkallar kooperatifi dünden © itibaren tevziata başladı » Cuma günü toplanan bakkallar kooperatifi hayat pahalılığı ile e saslı sürette mücadeleye karar vermiş ve bir takım tedbirler ha- zırlamıştı. Dünden itibaren ilk icraat ola- rak bakkallara ucuz ve piyasadan 1 kuiuş eksiğine hilesiz gaz tev- ziine başlamış'ır. Piyasadaki umum garar yüzde 20 ko'zı yağı karı- uk olduğu ha'de 22 kuruşa satı- liyordu. Elem halk bu suretle 21 kuruşa temiz gaz alacak ve hem- de şebrimizde bir senede 10 mil- yon kilo petrol sarfedildiğinden «ocperatif bundan büyük bir kazançi temin elmiş olacaktır. Bunun için Neft sendikat ile bir mukavele yapmıştır. Cemiyet kendine lâzım olan bütün petrolü buradan alıp bakkallara tevzi edecektir. Fakat ,air gaz şirket ve tacirleri buna İti- raz etmekte, bu suretle inhisar içinde inhisar yapıldığını iddia et- mektedirler. Bu şikâyetlerin bu id- “diasına karşı ne diyeceğini anla- imak İsteyen bir muhatririmize , cemiyet reisi Fethi B.: , : — Kooperatif ne bir inhisar, ne de husus menfaat temin eden bir şekildir ve nede bir tröst olabilir. Biz bilesiz, temiz gazı .neft sendiktte bulduk oradan aldık keyf bizimdir, cevabını ver- wiştir. - Müskirat inhisarı memurları yeniden dört kaçak rakı imalât. anesini meydana çıkarmışlardır: 1 — Pangaltıda Çimen soka- ğında 14i numaralı madam Ma- , rinin evinde bir kazan ve 300 ki'o rakı 2 — Topkapı haricinde Tefe- elde kaldırımcı Aleksanın evin- de 200 kiloluk bir karan. 3 — Ayvansarayda kilise ar- kasında 8 numaralı İbrahimin evinde bir kazan. 4 — Küçük Ayatofyada Çeş- “me sokağında 8 numralı Aptul. lahın evinde bir kazan, 1400 ki- le cibre ve elli kilo rakı bulun- muştur. Yunan sefiri Ankaraya bugün hareketi muhtemel Yeni Yunan sefiri M. Polihron- yadis dün Muhtelit mübadele ko: misyonuna giderek Yunan heyeti murahbasası azaları ile bir müddet görüşmüş ve moallâk messil hak- kında izahat almıştır. M. Polihronyadisin bugün An- karaya gitmesi son derece muhtemel dir. Diğer taraftan Türk heyeti mu- rahhasası dahi Tevfik Kâmil Beyin riyaşetinde toplanmıştır. İskânda 1800 dosye İskân işlerinin hazirana Okadat bitirilmesi için muntazaman çalışıl- “ maktadır. Ehemmiyeti (o dosyeler wmamen tetkik olunmuş, yalnız 1800 dösye kalmıştır. Komisyonlar İntizamla toplandıkları için bunlar dü vakıt geçmeden bitirilecektir Adliyede . Yeni tayinler Ankara, 19 (Vak) — Adliye Vekâleti yeni tayin ve tahviller için bir İste tanzim etmiştir, şadur: İstanbul sulh bâkimliğine Diyarbe- kir müddel umumi “muavini OAdem Sabri, O tortum (müddet o umumiliğine Hınıs müddel umumisi Hilmi Kâmil, yerine Tortum müddet umumisi Halil Fahri İstanbul üçüncü hukuk releliğine Üsküder hükimi Turhan, yerine Konya hukuk hâkimi Suphi, yerine İstanbul üçüncü hukuk reisi OYusuf Ziya, İstanbul azalığına Malatya aliye ele Mustafa Suri, yerine İstanbul arasından Tevfik Tarik, Ankara azalığına İstanbul s-anndan Sabri yerine Ankara &za- sından Nuri, Çolemerk müddel umu. miliğine Ayaş müddel umumisi Gayas, Haymana ceza hâkimliğine o Eskişehir aza mülâzimi Mustafa Rahmi, yerine umumisi Suphi, Siirt azalığına Elmalı Defterdara gelen telgraf meselesi Deferdar Şefik Beye gelen telgraf meselesinin iç yüzü, müleriş tara- İmdan yapılan tahkikat neticesinde tamamen ( öğrenilmiştir. Salâhiyet sahibi bir zat bu hususta bir mu- harrirımize şu malömatı vermiştir. — Delteedar oo Şekip beye “ Edip , imzasile böyle bir telgraf gelmiştir. Oda bunu muhasebeye bavale etmiştir. Verilmesi istenilen para 80 liradir. buda daha evel tesviye edilmiş tir. Neticede mes'uliyeti mucip bir nokta görtilmemiştir. , Polis tebeddülâtı hakkında Eski polis müdürlerinden Sa- detlin beyin tekrar polis müdü-? lüğüne getirileceği ve Şerif beyin orduya: alınacağı rivayâtleri hak- kına alâkadarlar bir şey bilme- diklerin söylemektedirler, Yalvoa seferleri Seyrisefainin Yalovaya | işlat. tiği vapurlar sabahleyine köprü. don kalkıyor, beş saat Yalovadan kaldıktan sonra akşam dönüyordu. Valovaya gidecekleri istirhatlarını iemin edece (o kotelini inşaatı ik- mal eileceği 1 kânunusvvelden itibaren sabahleyin köprüden kal. kacak vapur akşam dönmiyerek Yalovada kalacak, ertesi sabah yedi buçekta dönecektir, a a a m * Jandarma Milli müdafaaya raptı görüşülüyor Ankara, 19 (Yakıt) — Jan- darmanın Dahiliyeden alınarak Mil Müdafaaya raptı hususunda bir ce- reyan vardır. Umum Jandarma ku- mandanı Zeki Paşa geçen sene tet kik seyahatinden dönünce bunun üzerinde çalışarak bir lâyiha hazır. lamıştı. Bu Jâyiba dehiliyece tasvip olunmuştu.. Al Şurayi Askeri lâyi- bayi müzakere ve jandarmanın Millt Müdafaaya raptını esas itibarile mu- vahık bulmuştu. Henüz ltyihs Şu- rayi askeridedir. Şura ay başında toplanacak, bunu intaç edecektir. Bir taraftan da Dahiliyede Umum Jandarma kumandanının da işdrakile içtimalar yapılmaktadır. Şehremini diyorki... müddel © umumi (Mehmet Tevfik, Ünye ceza hükimliğine Ordu muavini İsmet HH hukukta Hakkı Şara, sami Ak madde umumlli- ğine bukuktan Abdurahman Şeref, Ayaş müddel ea ae sulh haki mehmet Cemal, P roüslan- ükliğine Kuru Çay müstantiği İbrahim te o Pelumer o müstantiği | İsmail akkı, (o Tire o müstentikliğine müslantiği Necati, yerine Tire müstan- tği Yunus Beyler tayin olunmuştur. Polise ateş! İzmirde Kasap başı Ahmet ağa, kendisine yol verdiği Kâmil ismin- de bir şahıs tarafından tabanca Je öldürülmek istenmiş, fakat Kâmilin niyetini bilerek etrafını alan polisler bü işe mani olmuşlardır. Fakat Ki. mil bu sefer silâbını polislere (€V- dih ve ateş etmiştir. Memurlardan Mahmüut efendi ayağından vu muş, neticede azılı carih yakayı ele: vermiştir. Cesetleri ... Gecenlerde Tokatlıyın otelinde intihar eden Almanlarıp bir akra daşı dün Betlinden Şehrimize gel miştir. Bu zat müntehirlerin ceseterini bugün defnedecektir. İngiliz' lirası İngiliz Mirası dün sabah 10345 kuruşta açılmış, 10375 kuruşa çıkmış, akşam 103675 kuruşta kapanmıştır. -*Vatandaş, Medeni ve her Türk **., vatanında okur yazar olmıyanlar yakışmaz. Onun için okuma yazma bilmiyenleri millet o mekteplerine götürmek herkesin ay- pr ayrı borcudur. i : : . . . Şer EE *, Sahik elisarlk Antakyada halktan para dilendi ise de... Antakya, 18 (Vak) — Sabık şeh- zade Cemalettin bureya gelerek halke tan Jane toplamak utedi. Adak Meh- met EK ve davılen Necip emirde #ki şahıstan başka kimse bu mütereddi şebzadeye oa para bile vermedi. Cemalettin bu iki adamdan iki öç yüz suriye bankanotu aldikt'n sonra Beruta döndü. Suriyedeki sabık şeb- zadelerin son derece wfil bir halde bulundukları söyleniyor. «. Türkiye -Irak öy Başvekilin vefatı münase- betile telgraflar teaftolundu Ankara, 19 (AA) —irak baş vekili Abdülmuhsin B. Essadunun vefatı münasebetile hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü B. ile Irak baş- vekil ve hariciye nazırı Naci Şivey- di bey arasında atideki (telgraflar testi edilmiştir. Irak başvekii ve o harleiye Barin Naci Şiveydi Btndiye Başvekil Hiz.nin ani vefatını te- rlerle haber aldım. Samimi t- etlerimin kabulünü rica ederim. Doktor Tesfık Rüştü Türkiye Herletye vekili Tevfik Röp'ü Beyelendiye Trak ahalisi ve hükümeti müm- taz İlder ve recülü devleti olan Abdülmuhsin * B. Essadunun üfulü münasebetile hissiyatı taziyetkâraneyi mubtevi olarak keşide buyurulan Kığı İtelgratnameden dolayı zatı devletlerine teşekkürlerimi arzedetim. Nact Şiteydi Çenberlitaşta İkinci sondaj başladı Bir müddet evel Çenberlitaşta sondaj ameliyesi yapan Danimar- kalı mütehassıs M. Vat, tekrar Gine gelmiş, ikinci X — aj ameliyesi yaptırmağa z mıştır. Mütehassıs, ilk sondaj ne- ticesinde kaidenin etrafında ba- samaklar bulunduğunu meydana çıkarmıştır. Bu seferki sondaj ne- ticesinde Çenberlitaşın eski vazi- gi hakkında tam bir fikir alına- ileçek, kaidenin etrafını serokisi yapılacaktır. Askerlik komisyonu Askerlik komisyonu dün vilâ- yette toplanarak vaktinde icabet etmiyen ban kimseler hakkında müzakere yapmıştır. Belediye meclisi toplanıyor Umumi Belediye meclisi bugün öğleden sonra toplanacaktır. Oktruva konuşulacak Ticaret odası meclisi bugün öğleden sonra bir içtima yapa- cak, ehemmiyet kespeden oktru- va möselesini görüşecektir. > mada okt'uva meselesi ile uğra- şan azaların mütaleaları de alı- nacaktır. Türkocağımda Okonfras Yarın akşam saat 21 de ocakta zahire borsası umumi kâtibi Dr. Nizamettin B. tarafından Türk iktisadiyatı mevzulu konferans verileceksir. Konferanstan sonra şube, verdi, Lehar Maskanyinin müntahap parçaları * çalınacaktır. Bu konferans ve konserden her. kes istifade edebilir. “ 3 —VAKIM. Z 20 Teşrinisani 1929 VAKT ,IN ŞEHİR VE MEMLEKET HABERLERİ Kaçak gemi. Gümrükten nasıl ge- çirilmiş ? Bahse ismi karışan Osman kaptan ne diyor? Dünkü akşam refiklermizden biri İstanbul gümrüğünden bir vapur şirketi namına bir vapur satın almış ve bunu Türk bandıram ile gelen vapurlardan Osman kaptan katiyetle bu ha“ beri tekzip etmiş ve: miştir. Fakat İzzet efendi kap- tandan fazla masraf olarak 250 lira dolandırmış, gümrük mühür. lerini taklit etmiştir. Çürük vapurlar Kaza yapıyorlar firhk bunları kullanmak- fan yaz Dün Kadıköyünden 12 postasını yapan Seyrisefainin (Halep) vapu- ru bir kaza geçirmiştir. Vapur köp- rüye geldiği zaman birden 'tornis- tan yapamamış ve bu hızla İler- liyerek © köprüye (bağlı duran şehtmanetinin bir dubasını ve bir sandaa (o parçalanmışur. (Kimseye bir şey olmamıştır. Bir iflâs Sefer zadeler iflâs etti Yeni gümrük tarifesinin tatbik kinden evvel fazla mal getiren beş manifatura ticaretanesi tatili tediyat etmek mecburiyetinde kalmışlardır. Bunlardan birinin borcu 230000 lira tutmaktadır. Bu ticaretaneler (alacaklılarile uyuşmak teşebbüsündedirler. Kahve ve pirinç üzerine tlea- ret yapan bir müessese de beli acze gelmiştir. Bunlardan maada Sirkecide Kır zade hanında ticaret ve komis yonculukla iştigal eden Sefer zade biraderler, müddeti gelen banolarını zamanında ödeyeme- mişler, iflâs etmişlerdir. Hikmet Bey Hakkındaki tahkikat bifii, rapor yekâlete gönderildi Hâkimler kanunun on sekizinci maddesi mucibince işten el çek” tirilerek hakkında adliye mület- tişliğince tahkıkat yapılan İstan- bul birinci ceza mahkemesi aza“ sından Hikmet OB. hakkındaki tahkikatın bittiği haber alınmıştır. Söylenildiğine göre, tahkikat neticesini otesbit eden rapor, adliye vekâletine gönderilmiştir.