8 Aralık 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

8 Aralık 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Gazimiz İzmitten Yalo- vaya geçecekler mar faaliyetlerini teftiş ve tet- kik buyuracaklar Yayalara, 7 (Telefon) — Dahirye vekili İz. Mitten, Yalova» l Ya Beçecekler Sö Yrılacak Retsicümhur Hz. saat 16 da Gazi istasyo- an hususi *renle İzmite bereket buyurdular. Refakatlerin? Paramız Ankara, 7 (Vakıt) — Ankara- nın siyasi ve idari havasında büyük mücadele günlerine mah- sus bir fevkalâdelik vardır. İsmet Paşa para meselesini bir devlet meselesi telâkki ederek müca- dele vazfesini her hangi bir vekâlete bırakmamış başta bizzat kendisi olduğu halde bütün ve kâletlerin bu işle alâkadar olma- sına karar vermiştir. Paramızın kıymetini muhafaza için alınan tedbirlerin bir kismi tatbik edil meğe başlandığı gibi diğer bir kısmının da hazir! ığına devam ediliyor. Evvelki afımda bildir- diğim veçhile butedbirlerin tatbiki para meselesini her halde halle- $ decektir. Netekim hükümet kam- biyo mübayaatına nihayet verir vermez bir gün içinde İngiliz li- rası bin elli beşe kadar düş- müştür. Aksülâmel daha ziyade devam edecektir. Spekülâsyon İ için İngiliz lirası topliyanlar .ce zalarını göreceklerdir. Vakıa güm- rük farkından istifade etmek isteyenler yeni tarifenin tatbikin- evvel 100 milyon liralık mal .rmişlerse de yapılan tetkikata göre şimdiye Kadar bunun 50 milyonu ödenmiştir geriye 50 milyonu kalmıştır, Buna mukabil İ| tesirini eveldenberi gümrükleri: mize giren €şya geçen eenelere nisbette çok azalmıştır. Bu su- rai ait. nakus tediye © olunacak milyonun mühım bir kısmını kar- zİN şılamaktadır. Diğer taraltan hükü- Yalovaya pi manzaralar; Gozim'ein köşkleri, kasalane. denizden görünüşü, kapıca'ardan birisi imaar faaliyetlerini tetkik buyuracaklar, kısa bir müddet sonra lardı, Vali vekili Yalovaya gitti 5. Melsicümhur Hazretlerinin Yalovâya azimet kararları mü a fain idaresinin Marmara vapuru dün sant İİ de İzmite gön- Yalmiştir VA vekili Muhittin Bey de ayni vapurla şehrimizden Vehbi B. Vâya ayrilmıştır. Şer eserse Makaleler : a nün siyaseti : Lehistanda va Yet Sütunlarda seyahat, Yalan Malay, 4 öneğde Tefrikalar tanmaz adam. 2 incide Milyarderlerin hayatı wi asker 6 ımcıda Çocuğunuza nasıl bakmalısınız? ( Dr. Ali Şüleü Gmeda Hikâye, izlenen Aşık (Fransızcadan) 7 incide Sehir haberleri 2 nci veğ üncüde Harici haberler : göncüde Yarın : Gençlik sayıfası yg İTER RAE AREA ERER Ticaret odası umumi kâtıp- liğine tayin edildi Aldığımız mevsuk malömata nazaran ticaret odası umumi kâ- tipliğine Vehbi Bey tayin edil miştir. Vehbi Bey Âli iktisat meclisindeki vazifesinin bitmesini müteakip şebrimize gelecektir. Vehbi beyin büyük bir salâhiyet- le geldiği söylenmektedir. Geçen sene Vehbi Beyi mec buri istifaya tabi tuttukları için odanın şimdiki teşkilâtı ile Vehbi Beyin vaziyetlerininin — gariple- geceği tahmin ekiliyor. Bu mü nasebetle oda bezi istifalar İ olacağı zannedilmektedir, s..umsnamaaemme 4000 ssbetile met hariçten yapacağı ber türlü mübayaatı derhal kesmiştir. Bu mübayaatın kesilmesinden dolayı itha'âtımızın 35, 40 milyon lira kadar eksileceği anlaşılmaktadır. İşte bu sebeplerle iktisadi muvâ- zenemiz her halde tecssüs ede cektir, Bu seneye ait düyunu & mumiye taksitlerinin yedisi öden- miştir. Geriye kâlan bir taks tın kambiyosu da elde hazırdır. Bu cihetle mesele yoktur. Esasen düyunu umumiye itilâ'ı mucibin ce paramızın kıymetinin düşmesi teh'ikesine karşı Türk parası ola- rak verilecek taksitlerin İngiliz lirasına tebdil edilmemesini iste- mek hükümetimizin hakkıdır. Bir de memleketimizde henüz çıkmış pek çok ihracat malı vadır. Bun- ların ihracı tabi memlekete yeni kambiyo getireceklerdir, daha son- İngiliz lirasının yükselmesi üzerine ihracat mallarımıza müşteri olan ve tereffudan isülade yaksadile tediyatlarını tebir eden bir takım ecnebi şirketler ellerindeki İngi- liz liralarını pek yakında piyasa- ya dökmek mecburiyetinde kala- caklardır. Bülün bunlardan başka bugünkü vaziyette en büyük kuv- vet ve ümit noktası daha vardır. Bu da İsmet Paşa gibi isabetli, verdiği kararı tatbik için hiç bir fedakârlıktan çekinmeyen büyük bir bevlet adamımın para müca elesine verdiği büyük ehemmiyettir İşte Paşa Hazretleri gazeteci: lerle vuku bulan musahabesi es masında bu noktaya işaret ederek hiç bir insan yaşamak için kendi vücudunu yer mi? Türk milletinin hakkı her şeyden üstündür de miştir, Bu suretle ingiliz lirasının yükselmesine karşı gelmek için Cümhuriyet bükâmetinın en son tedbirlere kadar gideceğini işaret etmiştir. Mehmet Asım Yarın İ2 sayıfa Mebrure Hurşit Han hikâyesi Karım Yarınki sayımızda riesap acersinde: Maallim — Kızım annen sana bir lira verse, bununla yarım okka süf alsan, sütün okkası kırk kuruş olse elinde kaç paran kalır ? Talebe — ri, yavrum ? Hiç param kalmaz ! — Sütçüye bir lira borcumuz yaran omuan : İstanbul barosundaki içtima Avukatlar federasyonu Teşkili mevzuu bahsoluyor. Daha evvel bütün Türkiye baroları arasında bir kongre aktedilecektir İstanbul barosunda dün saat onbeş. buçukta avukatlar toplan- mış, baro işleri etrafında müza- keratta bulunmuşlardır. Dünkü içtimada baroya yeni «.n kaydolan otuz iki avukat heyeti umumiyeye takdim edil miştir. Bu arada ruhsatnamesi evvelki beyeti umümiye içtima- ından sonra gelen Niğâr H. da vardır. Avukat İelâl, Beyhan ve Fenerbahçenin Ankarada Mu- hafız gücü ile yaptığı müsaba- kayı le karşı 3 sayıla kazan dığını dün haber vermiştik: Gelen o baberlerden (Fenerin Ankara sgençliğile yaptığı bu sa Şüküle H. lar da dünkü içtimaa gelmişlerdir. Içtimada Baro inzibat meclisi nin idari raporu okunmuş, kabul olunmuştur. Bu raporda İstanbul barosunün bütün Türkiye barolarile münasebet tesisine matuf teşeb- büsatından o bahsediliyor, * gelen cavapların tetkik ve mütalâasın- dan sonra barolar arasında bir kongre akti ve bu (kongrede mesleğin (terakkisine müteallik hususatın müzakere edilmesi dü- şünüldüğüne, Avrupada olduğu gibi Türk avukatları © arasında bir federasyon teşkili (© imkânı olup olmadığının tetkik edildiğine dair izahat veriliyordu. Avukatlardan Hüseyin Hüsnü, İsmail Hakkı, ?'ehmet Tevfik, Ömer Fevzi ve Andriyadi Vasil Beylerin vefatları heyeti umumiye» ye bildirilmiş, hatıralarına hürme- ten celse bir dakika tatil edilmiş- tir. Müteakıben diğer bazı husu- sat etralında görüşülmüş, içtima geç vakit bitmiştir. mimi temasın pek kıymâtik bir intiba uyandırdığın öğreniyoruz. Fenerbahçe Ankarada bugün dö Gençler Birliği ile karşılaşacaktır. Resmimiz ilk maçta bazır bu- nan İsmet Paşa ile diğer zevat gösteriyor,