January 1, 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

January 1, 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

—— 4 — VAKIT Lâf söylemiş!.. Dp» bir gazete, berberler cemiyeti reisinin beyana- tını yazmistı. Yalnız saç, sakal, sade kı! tüyden bahse salâ- hiyetli o sundığımız, bu adam, galiba reisliğinden kıymet ve cüret alarak, hiç yoktan mem- leketin irfan ocaklarına tecavüz etmekten de çekinmemiştir. «Ben oğlumu, kırk kâat ay- lıkla bir memur olmaması için Türk mektebine vermiyor ecnebi müesseselerinde ookutuyorum!, İşte reis beyin gazetelere hediye ettiği zümrütanka yumurtası bu- dur. Bir gazetede nasıl yer buk duğuna şaşmaktan kendimizi alamadığımız bu başıbozuk be- yanat (!) evvelâ tahafımıza gitmişti. Sonra sonra kendi ilim ocaklarımızın uğradığı hakareti düşündükçe, bu tecavüzü ceha- lete bağışlamak bile içimize sığmadı. Ressamın eserine musallat olan kunduracıya “çizmeden yukarı çıkmal,, ihtarını savurmak kabil, ama vazifesi, insanın en yukarı kısımlarında olan bir berberi, saçla sakal arasında tutmak haylı külfetli bir yük olur. Usturalarını biliyecek yerde, kendisi için tamamiyle meçhul bir mevzua giren berber efendi, acaba, ülkemizdeki o yabancı yerlerin mektep ismine ne de- receye kadar lâyık olduğunu bi'iyor mu? Memlekette ancak kapitülâs- yonların suni havasını teneffüs eden yabancı müesseselerde yer bulan bu mektep mezunları, bu kirli havanın ufuklarımızdan ko- ğulmasile beraber, nefes dari ğına uğramışlardır. Mekteplerimiz hakkında başı bozuk beyanatta bulunan bu berber efendi, bana başka bir berberin bikâyesini hatırlattı ; Viktor Ügo, şan ve şerefinin en yüksek burcunda parladığı demlerde, bir gün bir defterle bir mektup almış. Bu mektupta bir berber imzası ve o defterde saçma #apan şirler varmış. Berber şairlikle kendi mesleğini birbirine yakın bulmuş ve za- manın en yüksek şairine eserle- rini, tashih ettirmek sevdasına düşmüş, Vikter Ügonun, ona verdiği cevap tam bir sahifedir ve bu sahifede yalmz bir tek cümle vardır: “Peruka yapınız, peruka yapınız, perukr yapınızl..,, Bu beyanatı okurken büyük şairi hatırladım, ölmüş olmasına, susmak mecburiyetinde bulun- masına (© acındım. Başka memlekette (berberler, memle- et mekteplerine böyle tecavüz etmezler ve gene başka memle- ketlerde böyle bir tecavüzlerin- den halkı haberdar edecek va- sıta bulamazlar , Sıyyah ki fiatları (3) üncü sayfamızdan o mabat dün şehremanetinde tahkikat yaptık. Emanet erkânindan bir zat bu hususta bir muharririmize şu sözleri söylemiştir: “ — Mezbaha raporunda ileri sürülen bu tedbirlerin alınması, 1 Kânunsani 1930 Faciadan kurtulanlar Marmaradaki kazayı nasıl anlatıyorlar? 0 Marmaradaki kaza tahkikatına | altıncı (o müstantiklikçe (Odevam olunmakta, lüzum görüldükçe | Hrisisin kaptanı ve diğer alâka- darlar isticvap olunmaktadır. Liman idaresi fen heyeti, kazada hangi tarafın mes'uliyeti olduğuna dair mütaleasını bir raporla omüstantikliğe bildire- cektir. Varna vapuru mürettebatın- dan bazılarının iki sandalla açıl- mağa imkân buldukları halde sonradan sandal parçalanarak | ——— boğuldukları anlaşılmaktadır. Kurtarılan, beşinci kaptanla dört tayfadan ibarettir. Bunlar hadiseyi şöyle anlatıyorlar : Kaza vukubulduğu zaman biz uykuda idik. Birdenbire şiddetli bir çarpışma bizi ya- taklarımızdan düşürdü. güverteye firladık, Vapurda bü- yük bir yara açılmış, sular içe- riye doluyordu. Varna, iki kısma ayrıldı. Biz sandalla açıldık. Biraz sonra ortada Varnadan eser yoktu. ——ue.————— Cemiyetlerde : Türkocağında konferans Kânunusaninin ikinci perşem- be günü akşamı saat yirmi birde Ocakta Kocaeli meb'usu Reşit Saffet Bey tarafından ( Milli | iktisat ve tasarruf ) mevzulu bir konferans verilecektir. Bu konferansı müteakip Vieuks-| temjs, Sarasat, Gomes, Schu- mann, Bach; Tehaikovskgın eser- leri çalınacaktır. Bu konferans ve konserden berkes istifade edebilir. M Papa geldi Sabık Yunan sefiri M. Papa Atinadan şehrimize gelmiştir. Dün Tokatlıyan otelinde ken- disile görüşen bir muharririmizin suallerine (ocevaben, M. Papa atidek beyanatta bulunmuştur: İstanbula gayri resmi olarak ve'bazı hususi işlerimi tesviy etmek için geldim. Bır kaç gün sonra tekrar Atinaya döneceğim. —M, Venizelosun (yakında İstanbula geleceğini zanneder misiniz ? — Resmi hiç bir mahiyetim olmadığı için, bu hususta bir şey söyliyemem, Maamafih, bu bapta bizzat M. Venizelos mü- teaddit defalar izahat vermiştir. M. Pdpa, Ankara müzakera- tınım bu sefer bir iti.âfla netice- lenecğinden ümitvar olduğunu beyan etmiştir. Iş bankası ne zaman açılıyo: ? Türkiye İş ila 2 Kânunusani 930 tarihinden itiba- ren baukamız kişelerinin ber gün saat 10 dan 16 ya kadar müstemirren ve pazar günleri de saat 10 dan 12 ye kadar açık bulunacağı ilân olunur. öyle zannedildiği kadar kolay | ve çabuk olur şeylerden değil dir. * Bunların yapılması için uzun tetkikata ve muazzam bir para- ya ibtiyaç vardır. Halbuki Ema- netin bugünkü mali vaziyeti bu milyonları sarfedecek derecede kuvvetli değildir. Mutavassıtlara gelince,bunların et fiatlarının pahalılaşmasından müteessir olduğu fikri kısmen doğrudur. Fakat, kasaplara lâ- ,ım olan kredi ve parayı şimdi- ki halde bu mutavassıtlar bul- maktadadırlar. Bunları ortadan | kaldırabilmek için büyük bir kredi müessesesi kurmak lâzım- dır ki bu da milyonlarca liraya mütevakkıftır. Bununla beraber Emanet kış mevsiminde et fiat- larının gayri tabii bir şekilde pabalılaşmaması için icap eden tedbirleri düşünmekte ve almak- tadır. | İktisadi haberleri ingiiiz düşüyor Dün (1020) kuruşta kapanı İngiliz lirası dün borsada 1027 Kuruşta açılmış ve 1070 kuruşta kapanmıştır. Bu bir aydan beri alınan ilk en aşağı fiattır. Dün bu hususta kendisi ile İ görüşen bir muhatrimize borsa komiseri Hasan Bey: — isterlin alnan tedbirler neticesinde bugün en düşkün fiatını gösterdi. Daha da tenszziil edeceatir, demiştir. Bu gün yıbaşı münasebetile bankalar (kapalı (olduğundan borsada da muamele yapılmaya- caktır. Selânik bankası için evrak Maliye vekâletine gönderilmişti. Haber aldığımıza mazaren bankanın 15 gün borsada muame- leden men'ine karar verilmiş olup bu karar verilmiş bu gün borsa komserliği vasıtasile ban- kaya tebliğ edilecektir. Ihlamur ihtikârı Çay yerine Ihlamur düsturu piyasada son günlerde büyük bir ihtikâra meydan vermiştir: Eskiden Mısır çarşısında 30 ku- ruşa satilan ıhlamurun okkası 120 kuruşa çıkmıştir. e Ticaret müdüriyeti bu gibi hileye sapan | | esnaf hakkında takibata başla- mıştır. Diğer taraftan İstanbul dahil pek çok ihlamur Fakat ne yazık ki | eshil halk kesilmektedir. Orman müdüriyeti de bunların kes İmemesi hakkında koruculara tarıfından i kat'i emir vermiştir. Hemen | vekâletine Edirne posta mınta- | i raptı; Postada Postayı 1s'âh Ecnebi mütahassısların mühim raporu Uzun müddelten beri posta ve telgraf idaresinin ıslâhı hak- kında tetkikat yapan mütebas- sıslar faaliyetini bitirerek bir rapor hazırlamışlardır. e Haber aldığımıza nazaran bu raporda başlıca şu teklifler serdedik mektedir; — Posta umurunun Nafa kasının lağv edilerek İstanbula senei maliyenin 1 kâ- nunsaniye nakli, Diyaribekirde büyük bir telsiz istasyonu tesisi ve posta idaresine ait telgraf tellerinin demir yolların telgraf direklerine (o raptı, Samsunda yeni bir baş müdüriyet ihtasile umum müdürlüğün Ankaraya nakli, Bu raporun tercümesi ya- pı'arak pek yakında B. M Mecisinde müzakere edilecektir. Abideye çelenk Dün Isveç bahriyelileri Cümhuriyet abidesini selâmladılar Dün 31 inci kânunun saat ll de İsveç gemisinin komandanı ve erkânı, zabitanı refakatlerinde muzika bandusu, talebe ve bir asker müfrezesi bulund halde Taksim Çümhuriyet (o abidesine giderek bir çelenk vazetmişler- dir. O merasim esnasında ban- do istiklâl marşını oçalmakta idi. Türk ordusu tarafından Mer- kez kumandanı Rahmi Bey ve 3 öncü kol ordu. kumandanı Şükrü Naili Paşa Hz. de bizzat teşrif buyurmuşlardır. Ondan sonra saat 13 te Şehr- emin ve Vali vekili Mühitti Beyfendi Perapalasta İsveç s€- firi ile gemi kumandanının şere- fine bir öğle zyafeti vermişler- dir. Pek samimi bir surette ce- reyan eden bu ziyafette fırka müfettişi Hakkı Şinasi Paşa Hz. de hazır bulunmuşlardır. İsveç gemisi yarın kalkacaktır, Ali Server Bey Nüfus umum müdürü Vi- yanaya gidiyor İki gün evvel şehrimize gelen umum nüfus müdürü Ali Server Bey vilâyete gelerek bir müd- det meşgul olmuş, nüfus müdü- rü Hilmi, Vali muavini Fazl bey'erle görüşmüştür. Rahatsız bulunan Ali Server bey tedavi edilmek için bugün lerde Viyanaya gidecektir. > Güzel gözler CAZİP BAKIŞLARI.. — Müsabakanın birinci devresi — Bu gürel resimleri saklayınız! Sizi sinemalara bağlıyan o ılık bakışlardır. Bunu düşünerek gazetemiz yeni bir müsabaka açıyor. artistlerin tam resimlerini göreceksiniz. Bu sayıları saklarsanız hem güzel bir kolleksiyon kazanmış, bem de müsabakanın ikinci devresi için hazırlanmış olursunuz. | | Bu müsabaka ilki kısımdır. Bir müddet bu sütunda güzel gözlü | İkinci devrede burada bu dilberlerin yalmız gözlerini göre - 1 ceksiniz. O zaman size soracağız: — Bu bakışları tanıyabilir misiniz? Siz, o gözleri tanıya bilmek için bu sütunda çikan dilber resimlerini saklamağa başlamalısınız! Ancak bu sayededir ki müsabakanın ikinci devresinde mu- | vaffak olabilirsiniz. Kur'aya dahil olup mükâfat kazanabilmek (VAKIT)IN ŞEHİR HABERLERİ ii “Adliyede horsız! Bir hırsışlık olür. Hırsız ya yakalanır, yahut yakalanmaz. Yakalanmarsa mesele yoktur. Veyahut asıl ozaman mesele vardır. Yakalanmasa karakola gider. Oradan adliyeye sevkolunur. Bu itibarla hırsızların polislerce adiiye dairesine götürülmeleri ve orada haklarında bir dosya vücuda getirilmesi usuldendir. Evvelki gün de Adliyeve bir hırsız girmiş, fakat bu şekilde değil. Polissiz, molissiz! girmiş ve bu sefer hakkında tutmak şöyle dursun, bile çalmış. > İçki faciası İlk çıkacak “ Yeşil ay,, mec- muasında ya Mazhar Osman, yahut Fahrettin Kerim Beyler- den birisi tarafından yazı acak maka'eden bir kısmıdır ; «Marmarada müthiş bir deniz kazası, bir gark faciası oldu ve Varna isimli bir Bulgar vapuru 27 yolcusu ile battı. Yevmi ga- zeteler bunun tafsilâtını, adliyeye intikal eden safhalamı uzun boylu, yazdılar, çizdiler. , Biz bundan bahsedecek, yeni tafsilât verecek değiliz, Yalnız şunu söyliyeceğiz ki bu facia ne Marmara faciası, ne gemi faciası, nede müsademe faciası değildir. Bu, sarahaten bir içki faciasıdır. Bu geminin sarhoş kaptanı ve tayfası bu faciayı meydana getirdi. Eğer içki denilen habis nesne yer yüzünde mevcut olma- saydı, bugün 27 kişinin hayatı sönmiyecekti... ilh...» Toplu Tine dosya dosyaları beyaz yığınları ile beraber şen kahkahalar ve neş'e ile gelen yeni sene İstanbula (bügün bulutlu, islak bir hava, yağmurlu rüzgârlar getiriyor... Dün bir saat geç gelen ekispres yolcularının söylediğine nazaran Bulgaristan ve havalisin- de kış şiddetini muhafaza etmekte havanım yumuşama istidadı göş- termesine rağmen insanlar oda- larından (oçıkamamaktadır o ve hararet sıfırın altında İZyi bulmuştur. Ankara rasat merkezinin ver- diği malümata göre Erzurum, | Kars, Van havalisine şiddetli tipilerle kar yağmaktadır. Orta Anadolu ise yağmur ihtimali p altındadır. Kandilli rasatanesi * halen şehrimizden kar m; uzaklaş» makta ve buayım 15 inekadârya- İğmur yağmasını tahmin etmektedir, i Kânunsani 1930 ve” 1930 senesi başı Güneşin doğuşu: 7,26 Göneşin başı » 16,51 Aym doğuşu : 9,00 Ayın bakışı » 16,23 Namaz vakitleri Sahab Öğin ikindi Akşam Yat İmsar 3,64 TRİBİ (438 İOS VAS OSM Bugünkü hava “m bulula, özgü poyrandan