9 Ocak 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Ocak 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ge a ; yi : A ——2— VAKTT, Y Könensani 1950 VARITIN son olara haberleleri Valimiz geldi Memleketin menafii ve İstanbu- han su ihtiyacı noktasından ehem- miyetle takip ve bu hususa dair vesaiki toplamaktadır. Tetkikat yakında bitecek ve kat'i bir karar verilecektir. Ema- net vekâlete yeni bir rapor ver- medi. Okfurva tarifesi meselesi? « Bu mesele vekâletçe tetkik edilmektedir. Emanette tasarruf Emanetin yeni bütçesinin ha- zırlanmasına başlandı. Vekâlet belediyelerin masarifi gayri müs- mire ile idare memurlarına ve- rilen paranın varidatın muayyen bir nisbeti geçmemesini dalma mürakaba eder. Tasarruf tavsi- yesi umumidir. Bu sene emanet bütçesinde daha vasi mikyasta tasarruf imkânını arıyoruz. Halicin tfathiri meselesi * Halicin tathirini istemiyen yoktur. Fakat Maryosera halicin tathiri için müracaat etmemiştir.» Altın Kaçıracaktı © Fakat yakalandı Brezilya vapuru ile Yunanis- “tana gitmek istiyen Kayserili topal oğullarından Sahak ismin- deki bir şabsın tavurları şüpheli görülmüş ve Üzeri aranınca ka- çırılmak istenen hayli miktarda altın bul , Bunlar 3 be- şi birlik, 6 adet Tipe birlik, 2 Mahmudiye, 75 birlik, 15 Avusturya Kremis altını olmak Üzere cem'an 101 altındır. Bir cinayet Halıcı oğlunda Abdüsselim caddesinde Boğosun kahvesinde gramofon (çalmak (yüzünden Mehmet ve arkadaşları Veysi Hasan Efendilerle kahvedekiler arasnda bir kavga çıkmış ve neticede Bogos, Sehak ve Haçik isminde üç kişi bıçakla yarâla- narak Balat hastanesine kaldırıl- mışlardır. Haçiğin hayatı tehli- kededir. VAKIT ia değrlirmisi 56 bulmüştur . Gölgede hararet 36 Riyodölaneyrosıcaktan yanıp kavruluyormuş Nevyork, 8 (A.A) — Riyo dö Janeyro dan gelen telgraflara na- zaran mezkür şehirde şiddetli bir sıcak dalgası hüküm sürmekte- dir. Gölgede hararet 36 dereceyi bulmuştur. Ahali, su bulamamak- tadır. Evlerde bulunan içecex su miktarının azalmaması için ev iş lerinde deniz suyu kullanılmaktadır. , Beri tarafta... Perpinyan, 8 (A.A.) — Fırtınalar ve mebzul surette yağan kar- lar Perpinyan mıntakasında şömendifer münakalâtı ile telgraf mu- haberatını inkitaa uğratmıştır. ispanyada kabine meselesi Madrit, 8( A.A ) — Bir gazete muhabirine beyanatta bulunan M. Romanones iktidar mevkii Primoderiveradan münhal kaldığı takdirde eski siyasi liderlerin hükümeti idareye amade ve ehil olduklarını beyan etmiştir. Edgar Kine ne halde? Paris, 7 (A.A) — Edgar Kine kruvazörünün ağırlıklarının boşaltılmasına. başlanmıştır. Geminin içine giren suların tulumba lar vasıtasile çıkartılmasına devem olunmaktadır. Bu ameliyeler esnasında bir bora zuhur etmiş ve kruvazörün iki parçaya ay- nlmasından endişe edilmiştir. Bugün vaziyet daha iyicedir. Gemi- nin kurtarılması için alınan tertibat muvaffakıyetle icra edilmiştir. Yunanistan'a ticaret mukavelemiz Atina, 8 (Anek.)— Muvakkat Türk-Yunan ticaret muahedesinin metinleri hazırlanmıştır. Muahede cuma gününden evvel burada Yunan hariciye nazırile Türkiye sefiri arasında imzalanacaktır. Muahede kabili temdit olmak üzre altı aylık her iki memleket mahsulâtına en ziyade mazharı müsaade millet hakkını bahşediyor. Amerikada içki meselesi Vaşington, 8 (A.A) — Dün meb'usan meclisinin içtimaında Nevyork mebuslarından M. LagardIiya içki memnuniyetinin bu gün- kü şekilde tatbikinın bir muvaffakıyetsizlik teşkil etmekte olduğunu söylemiştir. M. Lagardiya sahil muhafızlarının kaçakçılar üzerine ateş eğ munbaze iy İçki aleyhtarlan, sahil muhafa- zasına mahsus hareketini müdafes vimişler ve ispirto | kaçakçılığının önünü almak için sarfedilen emeklere Kongre aza- sının muzaheret etmesini istemişlerdir. Maliye erkânının Kanada hudut boyunca yeniden 500 gümrük mahalli tesis etmeği ve diğer budutlarla sabillerden istpirtolu içkilerin Amerika toprağına girme- sini menetmek için ellerinden gelen herşeyi yapmağı derpiş eyle- dikleri söyleniyor . — —— ———— Tren kazasında Komüristler Cezair, 8 (A. A) — Kânmu- Berlin, 7 (A.A) — Iki komü- saninin altıncı günü bir trenin yol-| nistin cenazesi kaldırıldığı sı- dan suretile vukua ge- | rade zabıta huzir ve sükünu len kazadan 18 kişi ölmüştür. muhafaza için müdahaleye mec- İngilterede işsizler bur olmuştur. Bu esnade birkaç Londra, 7 (A.A) — Birinci | ©! silâh atılmış, bir polis ağır kânumun 30'unda işsizlerin mik- | #urette yaralanmıştır. 40 kadar tarı 1 milyon 510 bin 200u | kimse tevkif edilmiştir. Faşov, 8 (AA) — Dün r ziyorsun ... Bu felsefeyi kimden tederrüs ettin? — “Yarabbi benim gibi bir utanmazı yaratmağa şıkılmadın mı?,, diyen filozoftan. Bu tavsif- le kendimi size iyice anlata bildim mi? Benim ğibi bir şer filozofunun o elinden (kurtuluş Yazan: Hüseyin Rahmi — Olabilir .. buna da eyvah ii öldürürsünüz. Ben se bir kaç li- ra uğruna onu çoktan idam ©- derek gömdüm.. Merhumun ora- 'da burada namını işittikçe bazı kafalarda hâlâ yaşadığına taac- cüp ediyorum.. — Ya ücüncü aliyyülâlâ tas- nifi ? —O bahsimizden hariçtir.. A- teşe röfsiler karışır.. Ben ikimi- zin arasındaki kendi felsefemizden bahsetmek istiyorum ... — Hırsızlığa felsefe sığar mı? — Kalıbı kalıbına... Çünkü yaşama ve moral şeniyetlerinden ber biri bir felsefedir.. Dün- yada ki insanlar (o arâsında çalıp (oçırpmadan daba müte- ammim ne vardır. Sirkati kal dırırsak (felsefenin bünyesinde ne kalır? Sirkatlerin çoğu mü- bahiyetle vaftiz edildiği için hakıkat bütün dehşetile seçilemi- yor .. — Sen tuhaf bir adama ben- yoktur. Sirkatin miktarını söy- leyiniz. Hissemi ortaya koyunuz. Uzlaşalım.. — Sirkatin miktarı dediğim kadar. — Ha demek beni yoracak- sınız... — Nafile hiç yorulma ne ka- dar büyük şer filozofu olsan beni korkutamazsın. : — Elimde bu kadar vesaik varken., — Evet elinde bu kadar ve- saik varken.. ve şu dört dıvar arasında yüz yüze sirkatin faili ben olduğumu İtiraf etmişken ğene bir şey yapamazsın... — Çok yanılıyorsunuz. — Beni hükümete ihbar ede- mezsin. — Niçin? — Çünkü kendi sirkat cür- Gazeteler için Bir istatistik yapıyor Ankara, 8 (Vakıt —İstatistik- umum müdürlüğü gazelelerimiz hakkında bir istatistik hazırlan- maktadır. Ankarada buzlar başladı Ankara, 8 ( Vakıt) — Bu sa- bah çok soğuk oldu ve sular buz tuttu. Dahiiiyede yent vaziyet Ankara, 8 (Vakıt) — Dahili- yede hazırlanan yeni teşkilât lâ- yihasına göre idareci umumiye ve mahalliiye umum müdürlük muavinlikleri kaldırılarak yerleri- ne birer şeflik ihtas olunacaktır. Beyneimilel bank çekleri kongresi Ankara, 8 (Vakıt)—Cenevrede toplanacak olan beyanelmilel banka çekleri kongresine Hukuk mektebi profesörlerinden Şevket Bey iştirak edecektir. Ankara iffaivesinde Ankara, 8 ( Vakıt) - Son yangınlar omünasebetile şehre- remanetimizin ısmarladığı 2 aro- zöz, İ efrat kamyonu ve 2 mo- topomp geldi. Tasarru cemiyetinde Ankara, 8 (A.A) — Mili tasarruf cemiyetinin Bozkır, Er- dek, Çorum şubeleri açılmıştır. Ankara merkezince resmi,hususi müessesata yeniden üç bin taah- büt varkası gönderilmiştir. Yİ aye RESEN GR bir takım davetliier komünist çetelerinin tecavüzüne uğramış- lardır. Komünistler bunları re- volverle tehdit ederek iplerle bağlamışlar ve rehine olarak alıp götürmüşlerdir. Bunların arasında Çin bahriyesi başku- mandanı O Yanğşuşang (ile Fukyen eyaleti mülki valisi ve mezkör vilâyet erkânından beş kişi vardır. Kendilerine millet orduları unvanı vermekte olan komünist kuvvetleri uzun müd- detten beri Fukyen bavalisinde icrai dehşet etmekte idiler. Fa- kat, bu son hareket en cür'et- kârane hareketleridir. münü itiraf etmeden beni in veremezsin, — Benim cürmüm bir pardö- sü aşirmaktan ibaret adi bir sirkat fakat sizinkisi cinayetle karışık bir sirkat... — Ne demek istiyorsun? Avnüsselâh Şevkiye Hanımın mektubundan şu parçayı oku- yarak. — “ Sabret. Sabret. Oh! ne yazdığımı bilmiyorum. Bütün bütün senin olmak için sabırsız- lıkla bu ihtiyarın öldüğünü bek- lemekte bana bir cinayet gibi geliyor... o sağken sankiben se- »in değil miyim ? Emrettiğin o müthiş noktada sana şiddetle muhalifim,.. Hayır bayır öyle şey benim (elimden gelmez. Bunu bir daha tekrarlama. , Bu mektup parçası okunurken Nedimin benzi biraz atar. Av- nüsselâh sözüne devamla: — Beyefendi Şevkiye hanıma emrettiğiniz o müthiş nokta ne- dir? — Hiç bir şey değil. kadın safsatası.. — Şimdi kendi el yazınız olan kiii € e Naam İl şemmame nm kömmesimi a “ Şevki züme geldin mi? Aramızdaki o koca engelin tabii eceli yakın. olmakla beraber onun vücudü 3 mn di Bulgaristan: Sofyadan bildirildiğine göre Bulgar Yugoslav muhtelit komis- yonu müzaaf milkiyetlerin tasfi- yesi meselesi hakkındaki müza keratı itmam etmiştir; bu bapta bir itilâf #ktolunmuştu. Sene başı şenlikleri dolayısile mözakerat 10 kânunusaniye talik edilmiştir. Yunanistan: Fransız meclisi memaliki ecnebiyeden gelen şa- rapların ancak tabii hallerinde kullanilabileceği hakkmda ittihaz eylediği karar Yunan hüküme- tini fevkalâde alâkadar etmek- tedir. Eğer bu kanun tatbik den Fransız piyasası Yunan şa- raplarma (kapanmış olacaktır. Böyle bir şeyin tahakkuku halin- de Yunan hükümeti Fransa ile olan ticaret muahedesini fes- hetmek niyetindedir. # Hestiya gözetesi Türk Yunan müzakeratindan bahsediyor ve diyor ki: Halledilecek meseleler mühim, nazik ve muaddaldır. Yunan hükümeti hiç bir suretle acülane ittihaz Olunacak mukavelelere riza gösteremez. Bu takim me- sailin muallakta kalması ileride sui tefehhüm tehlikesi meydana çıkarır. Türk gareteleriniu mü- zakeratın muvaffakıyetle : devata ettiği ve M. Venizciosun Tüya, giitCez Kr eğe riyatı ya lüzumundan fazla hava- iiğe veya tahtında bir fikir beslenildiğine delâlet eder. Bir Alman gazetesi aleyhinde Berlin, 7 (A.A ) — Dahiliye nazırı halk arasında heyecan uyandıracak asılsız haberler neş- reden Rote Fahne gazetesi hak- kında takibat yapılmasını em- retmiştir. Maliye vekilimiz Ankara, 8 ( Vakıt ) -— Maliye vekili biraz rahatsiz olduğundan makama | gelememiştir. şu satırlara lütfen kulak v veriniz. Avwnüsselâh cebinden çıkardı- ğı diğer bir mektubu okur: yeciğim nibayet sö- sandetimize manidir... Sana ver- diğim tuzu ihtiyarın sabah kah-” valtısındaki tereyağına tarif et- tiğim miktarda (o karıştınıver. uyuşturucu tesemmümle sebebi vefatı anlaşılmadan ölür... ,, Avnüsselâh küçük bir tevak- kufu müteakip : — Sirkatinizi itıraftan sonra bu cinayetinizi iukâr edemezsi- niz. Kadın evvelemirde karşı gel- diği bu müthiş teklifinize nihayet ramolmuştur.. Kullandığınız ze- hirin nevinide tetkikle keşfet- tim... Arsenik oimürekkebatın- dandır. Ve sonra Şevkiye Hanım benim elimdedir. Bu kadın, bü yük serveti aşırdıktan sizin kendisini brakarak sonrâ yak nz başınıza firarretmek niyetinde olmanızdan kuşkulanıyor.. Mubip Paşa tedrici tesemmüm tesirile ül ef mebusanınm | Bitmedi ) ÖĞ