8 Şubat 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ETE m Yİ ? VAKIT. $ Şubat 1938 öv yapılmıştır. 17 den itlaren halk, dolduran böyük kitleler yareli'r: Bai K laburcu! Dün matbaamıza bir Ha nım geldi. İsminin Melâ'at Daha ceddey balinde Galatasaray Kisesime akı- | yor, ve polisler intizamın teminine Edgar Kinenin yerine... Tslon, 6 (A.A) — Ernest Rönan kruvazörü mektep gemisi haline ifrağ edilecek ve Edgar Kinenin talebe ve zabitleri bu gemiye yerleştirilecektir . Yunanistanda zelzele İngiliz ve Amerika gemileri 'ne miktar azaltılacakmış? Londra, 6 (A.A) — M. Stimson neşretmiş olduğu bir beyanma- mede siyer ki: “İngiltere ile beraber bütün harp gemileri sınıfla” rmda bahri bir teadül tesisi hususunu nazarı itibare a'dık. Zarhtılar miktarını tenkis etmek suretile İngiliz ve Amerikan file- | lari arasında 1930 senesi yetibe İ9Sl: senesinde mfsayat kuewle | gehrmeği derpiş eyledik. İngilizler için ber biri.bin ton h nde İ ve 8 pusluk toplarla mücehhez 15 kruvazör ve Amerika için ayni yorlardı. 14 te büyük salon olduğnnu ve Ayasofya pos merkezi o mürettebatından Necmettin Ziya Efendinin refikası bulunduğunu söyli” yen bu Hanım, bir müddet” tenberi rahatsız olan ve ü€ gün evvel İstanbul Guraba hastanesine yatırılan koca” sının o hastaneden hastâ ve kapıar kapanmıştır. lonun önünde yerli malar- dan mürekkep küçük bir ke ek- siyon yapılmıştı. İçtema evvelâ İş bankasının Amerikadan getiri- tığ, küçük bir çocuğun nasıl tasarrufa alıştırıldığırı gösteren baş angıcında bir filim gösterildi. Sonra Darül- fünun iktisat Mönir Bey lara ından tasarruf hakkın- da güzel bir hasbıhal yapıldı. Münir B. bu hasvıhminde ez cümle şu sözleri söyledi: müderris — Hallumızın ekserinin fakir olduğu bir bhakikattır. Zengin olmak için esas, çalışmak ve ta- sarruftur. Tasarruf bir fazilettir Fakat orta halli sınıfta olursa Çünkü o bu tasarrufu çek feda- kârlıkla yapacaktır. Miletlerim refahı, oObhalkın zengin olması ile kabildir. Bu da çahşmak ve | tasarrufla Olur. Bunun büyük şartlarından biri de kendi mal- larımızın kullanılmasıdır. Münir Beyin şiddetle alkışla- nan bu nutkundan sonra C.H. erkânından Cevdet Kerim Bey kürsüye gelerek inletlâbın bir ta- rihçesini yaplı ve: — Cümhuriyet hükümeti Lo- zan sulhnamesi ile bu memlekti badireden . kurtardıktan sonra bu şekilde feyizli faaliyetlere başlarken bu faaliyette milleti manen ve maddeten kendisine zahir kılmak istemiş ve ıktısadi bir cihet açmıştır. Bu seferber- liğin adıda milli tasarruf ve l | hakkındalei ili nevi sistemin arasını | Makdonalt ümitvar! Hiyaneti vatani- iktısattır.. Cevdet B, tasarrufta | ki ulvi gayeri anlattıktan sonra yerli malların inkişafı gayesin- den bahsetmiş, ve en ehemmi- yetsiz birşeyin bile iptidai bile olsa muhakkak yerli mamulâttan tedarikini işaret ederek : — Buna mnefi sıfattar ismet eden bazı bedbahtlar bulumabi- lir. Bu hareket hiç bir zaman ne hariç emtaaya karşı boykot ve ne de bir arkadaşımızın de- diği gibi, Hindistandaki çıkrık senayiine avdettir. Bu mukaddes bir duygudur. Fakir Türkye dünya pazarlarında gaip olmuş bir müşteri idi. Artık bu hal böyle devam etmiyecekti | yarn Parise hacimde ve ayni teslihata malik 18 kruvazör teklif ediyoruz Fa- kat, daha küçük kruvazörler için İngilterenin 42 bin ten fazla hakka sahip olmasını kabul ediyoruz. Bundan başka İngiltere ile Ame- rika ayni hacimde ve tamamen yekdiğerine müsavi kruvazör file- ları bulundurmak hakkına malik o'acaklardır. Tayyare gemilerile terpite mukripseri için de Amenka »le İngiltere arasında teadül İ esasını kabul ediyeruz. Tahtelbakirlere gelince: Bunların istiabi hacimleri yekununun mümkün olduğu kadar az olmasını arzu ediyorur. Bahri konfe- ramsta hasır bulunan 5 devletin kabulü taktirinde tahtelbahirlerin | külliyen yasına memnuniyetle muvafakat edeceğiz. Fakat herhalde taktelbakirlerin ticaret gemilerine karşı diğer harp gemilerinin tabi oldukları beynelmilel ahkâma tabi olmalarını istiyoruz. tarafından Japonyaya yapılan teklif bütün Amerika barp gemileri sınıfları için ayni nisbetle değildir. Meseleleri bizm meselelerimize doğrudan doğruya kağlı olmıyan Fransızlarla İtalyanlara hiç bir teklifte bulun- madık. Fakat, onların meselelerinin halledilmesi vücuda getirilmesi matop olan itilâfın tahakkuk etmesi için esasdır. Londra, 6 (A.A) — Akşam üstü neşrolunan bir tebliğde şöyle | deniyor: Bahri konferansın birinci komitesi babri teslihatın tahdidi başlamıştır. Londra' 6(A.A) — M. Mak- Donalt, kadın sulk teşkilâtı mü- | messillerine denz konferasısın | Suk yolunda mühim bir mer- hale teşkil ettiğini ve bunu ta- kin edecek konferansların daha iyı neticeler vereceğinden ümitvar olduğumu beyan etmiştir. Bir ziyaret. | Londra, 6 (A.A) — M. Tardyö | avdet etmezden M. Makdonaldı ziyaret | evvel edecektir. mallar ve mfli tasarruf bizim için On hayati “bir şey olsun. Uzağa gitmeğe hacet yok Ya- hudi vatandaşlarımızın harakâ- tmı tetkik ve tak'it edelim.. Hararetie. alkışlanan bu söz- lerden sonra hatip herkesin ta- sarruf cemiyetine aza kaydolun- masıni İâvsiye etmiş ve bazır bu'unanlar da büna ve yeri mal kullanacağına ahdüpeyman eyle- Yerli | miştir. VAKİT ın tefrikası: 86 Yazan: Hüseyin Rahmi kaldıran cinsi İâtif yalnız bu müstebidin çok muti bir esiridir. Moda isterse Havva yazm taş kızgınığında giydirir. *“ tabamaı kızlarına kürk zemheride yalın kat tüller içinde gezdirir. Sirık hama'ları 'gibi enselerini tıraş ettirtir. oOKaşlarım © yoldurtur. Ku'aklarını dudaklarını ga ibar- | daya boyatır.. Sokağa dansör- ler gibi kısa roplar içindeçikar- tir. On iki santimlik ökçe üze- rinde kedilere yaraşacak cuklar geçittir.. , “Zengin fakir haraçğüzarları -na Boyunlarına tör ben yürütür. onun bütün akul tına karşı cüzdanlarını açmak mecburiyetindedirler. iç kimse için istisna, insaf Beyendiği renze hemen boyanmalı, emrettiği şek.e der- | israfa- | hal girmelidir. Bazen güzeli çirkin, çirkini şudübet yapar.., MD Gelenek deli betlerine yavaş yavaş göz alış- kınlığıle tehammül edebiliyoruz. Asırlardan beri bu müstebidin medenileri ne gülünç kıyafetlere soktuğunu moda kolleksiyonla- rını tetkikle anlıyabilirsiniz. Bir | arşın yerleri süpüren uzun ctek- ler, kadınları balona çeviren malakeflar, kıç üstünde hamal semerlerini oamdıran O turnürler, | türlü çiçekler, tüylerle kabarmış | leylek yuvası şapkaiar.. “Biz şimdi bunları görünce tu- | hafııklarına gülmekten kendimizi alamıyoruz. Fakat zamanlarında | i bu şekilleri beyenmiyenler be- dit histen mahrum Kuyruklarını tepeli tavuklar gibi iki açık ba- sayılırlardı. bülmak imkânını tetkike . vağt ye ile ittiham ! Peşaver, © (A.A )— Alya nislan kıralı hiyaneti vataniye ile ittiham edilmekte olan mira lay Mahmut Sami ile Muhammet Vali hanı muhakeme etmek #ze- re hususi bif mahkeme teşkil etmiştir. Muhammet Vali han Emanullah banım Avrupa seye İ hatı esnasında niyabeti saltanat- ta bulunmuştu. Valnt — Bu miralay Mahmut Sami vaktile Osmanlı ordusunda bulunmuş ve sonra Afganistana giderek Harbiye mektebi mü- İ dürlüğüne tayin edilmiş bir Bağ- datlıdır. Harekâtındaki © Yolsurluk ve uygunsuzluk dolayısile müteaddit defalar işinden çıkarılmış olan bu adam, sonradan eski kırala hulöl ederek tekrar hirmete girmeğe muvaffak olmuştu. Bu defa da hiyameti vataniye ile ittiham edileceği anlaşıhyor. | cak Üzerinde yürüyen bugünkü kadını bir iki asır sonra moda kolieksiyonlarında © seyredecek ahlâfımız bu canbaz bıyafetinin önünde aynı kahkahaları kopa- racaklardır.» “Ba'dırlarını “çok sevdiğiniz bir kadinin size heyecanlar veren bu güzel uzuvlarını kem nazar- ların içlerini çeke çeke seyret- tiklerine razı mısınız ? Ah hayır | deği siniz.. Hiç değilsiniz. Fakat İ kadın sizin değil modanın emir- | beridir.;, “Moda kadını bazı bazı üzerin- de umumun temaşa hakkı olan bir tablo gibi bir heykel gibi bedii manzaralar sırasına geçi- riyer... Belki bir asır sürmeden elbise külfetinden temamile te- | cerrütle Parisin Lüksemburg mü- zesindeki ( Salambo |) gibi tabii uryanl bla meydana çıkacak ve seyri zevçten başka herkes için de bedava olacak, lügatlerde (hiç kir'ifade kuv- veti kalmıyan hayasızlık kelime- | si üzerindeki beyhude şamatalar sansara kaptırmış | temamile şusacaktır... ,, “Sıkılmak hb ssile maül ka'an | a ge müuhufazakârlsra şu cevap veri- heykeli | Atina, 7 (A.A) — Psara ve Antipsara adalarında zelzele ol- muş ahali arasında panik zuhur etmiştir. Selden yıkılan evleri yapmak için... Ankara, 6G (A.A) — Kayse- rinin Sarıoğlan, Akkışı nabiye- | | lerinin buz köylerinde seylâp ve | doludan yıkılan evierin tekrar yapılması için Hileliahmer tara- fından ev başına 50 İira kısmen yılalan'ar için ev başına 25 lira | « Bu suretle yapılan yardım yekönu 3,500 liraya baliğ olmaktadır. İngiltere ile Mısır arasında Kahire, 7 (A.A) — Meb'usan | meelisi hükümete İngiltere bir müahede akdi ile için müzake- ratta bu unmak üzere mezuniyet | vermiştir. İskonto fiatları Lendra,9 (A.A) — İngiltere | bamkası iskente fiatını yuzde 5 ten 4,5 a indirmiştir. hasta taburcu edilmesinden şikâyet etmektedir. Ifadesine göre dün koca” sını hastanede ziyaret €t” miye giden Melâhat Hanım beraberinde bir de fıram cala götürmüştür. Kapıcı bü firancalanın hastaneye sokulmasına müsaade etme" miş; fakat Necmettin Efem di, ekmek yemesine müsaa“ de edildiği için fırancalaya da müsaadede mahzur ol madığıni ileri sürmüştü... Anlaşılan bu talep bir münakaşaya yol açmış ve me* sele doktorlara aksetmiştir. Neticede doktorlar hiddet- lenerek Necmettin Efendiyi hastaneden o çıkarmışlardır." Bu şikâyet üzerine malö“" matına müracaat ettiğimiz. hastane doktorlarından Sait Bey, bize bu adamın terbi-' yesizlik ettiği için taburcu edildiğini söyledi. Her hangi bir meseleye itiraz ettiği, hatta bir parça huçınlık ettiği için zavallı bir hastayı bir Guraba has tanesinden kapıdışarı etmek doğru mudur, sormak isteriz. (Vakıt)ın yeni tefrikaları pa di ) y Montekarlo rezaletleri Yakında okuyucularımıza fevkalâde meraklı veni bir tefrika takdim edeceğiz. ! Bu yeni tefrika “Mentekarlo,, ya kumarbaz kıyafetinde bir muharririn uzun tetkikler ile elde edebildiği feci iden kikat- leri tasvir etmektedir. Bu muharrir “ Montekarlo , da intihar ettikten sonra kurtarımış olan bir adamın yardımı ile bu yüksek Avrupa sefalethanesinin en gizli rezaletlerini ortaya gılkarmıya yazmıştır. muvaffak olmuş ve bunları olduğu gibi de (Montekarlo) nun ne de» mek olduğunu anlamak 1is- yetinler mutlaka bu tefri- kamızı okumalıdır. iecektir.,, “ Vücut'arımızda (taşıdığımız her usöv halkın eseridir. Bundan me size, me bize kimseye bir hicap (teveccüh Allah ayıp şey yaratır mı? Günaha giriyorsunuz bu küfürdür. İstiğ- far ediniz... İk makele böyle gitti. İkin- cide, öçüncüde muhurrir daha açıldı. Ücret'erde ona göre İır- hıyordu, Diğer gazete'erden faz- la para teklifatile davetler baş- ladı.. Safderle beraber çalışıyor- lardı. Cebine epice para girdiği bir günde Avnüsselâh neşeyle avuç- larını şaklatarak haykırdı: — Gördün mü (kardeşim Safder. Menfi edebiyatın talibi me kadar çok.. Evet çokları hicaptan soyunmak için işareti bektiyorlar.. Spenserden o Dörükhayimden felsefi, içtimai terbiyevi meka- leler yazıp ta halka okutmağa çalışanların akıllarını şaşayım.. Tuhaf söylüyorsun. — Neden? etmez. EŞ AŞ Ye mmm Ay grg gz yp yy yy — Hakiki edep ve edebiyati — tutunmuyanların edepsizlikte vaffak olacaklarından emin sin? — Hemen hemen... — Bu iddiayı öne sürüyorsun ? itibari ne bizden evvel deni Eserlerine gö? i son” — Bunu yenler - oldu.. açık koydular ve ” sahifelerini insan çıftehan€$' çevirdiler... — Ey muvaffak o'dular mi biraz dedi kod lar... atlar — Ev muvaffak — Sonra? — Hiçbirşey... — Bır eseri yaşatmak yalnız o edepsizlik kâfi ola? bir umumhanecinin hatıra iç mübim bir kitap olurdu”. bir edıp cinsiyet psikoloji” bu derecesine eremezdi - sana (kardeşce bir vereceğim ... — Bedava herşeyi iii ederim yalnız nasihat kelim€ , önünde suratım ekşir