25 Mart 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—? — VAKIT. 25 Mart 1930 yam etmiştir. Ankara, 24 (Telefon) — M. Valko Hariciye vekilini, Meclis reisimizi ve Başvekilimizi ziyaret etmiş, diğer vekillere kart br- rakmış, ziyaretler inde edilmiş- tir. Tevfik Rüştü Bey akşam 8 de M. Valko cenapları şerefine An- karapalasta resmi bir ziyafet vermiş, hariciye encümeni aza- ları vekiller ve Macar sefareti erkânı hazır bulunmuş, nutuklar taati olunmuştur. iştir. Ankara, 24 (A.A) — Hariciye vekili Doktor Tevfik Rüştü Bey- fendinin Macar Hariciye natırı M. Valko cenapları şerefine verdiği ziyafette irat buyurduk- ları nutkun tercemesi : “Nazır Hazretleri ; bugün mer- kezi hükümetimiz, dost memleket ve kardeş milletin mümtaz hari- ciye mazırının ziyaretini kabul etmekle büyük bir sevinç his- setti, Cümhuriyet hükümeti ve £ahsım namına zatı dev etlerine Leyan etmekle bahtiyar olduğum hoşamedide bu umumi neş'enin intibamı bulmak ve size burada arzettiğim selâmı Türk milletinin asil ve şanlı Macar milletine karşı duyduğu hararetli muhab- betin bir ifadesi telâkki etmek sizin için müşkül olmıyacaktır. Macarlar ve Türkler biribirlerine karşı dalma samimi ve kalbi bir cazibe hissetmişlerdir. Bundan dolayı aralarındaki münasebatın kardeşçe bir dost- luk yulonda inkişaf etmesi tabi- idir. Peştede Macar-Türk dostiu- ğunu tarsin etmek vasıtalarını tayin ettiğimiz zaman zaten mevcut olan fili bir vaziyeti tespit etmiş olmaktan başka bir şey yapmıyordum intibaımdayım, | ve dostça yapılarak iki miletin | vekilleri tarafından müsaraatle kabul edilen mukave'emizin $e- raitini ifade etmekte güçlük çekmemiştim. Ziyaretiniz işte bu mesut vak- ayı takip ediyor. Nazır Hazretleri Türk imilleti bugün Ankarada sizi misafir etmekten dolayı izhar eylediği meserrette pek müteb biç bir | i lütfunda bir i nun sı“hatinize içerim.,, Muhtelis Banka memuru muha- keme ediliyor Bursa, 24 (Vakit) — İş ban- kasının şehrimiz şubesinde on dokuz bin liralık ihtilâsı tutulan İhsan Vecdi Efendinin muhake- mesine bügün ağır cezada başlandı. Maznun suçunu itirafla bunu bankanın iki senelik ihma- line atfetti. Şahitlerin ifadelerini pervasızca tasdik etti, Banka vekili ayrıca otuz bin lira tazminat istedi. Muhakeme nisanın yirmi dokuzuna kaldı. muhabbet ve teveccühle telâkki olunan bu vakayıa terettüp eden biste tezahür eylemektedir. Aziz dostum Nazır hazretleri, Peşte - deki ikametimizde ve hüküme - tinizin güzel merkezinde bize gösterilen bararetli istikbalden zevcemin ve benim unutulmaz bir hatıra sakladığımız: söyle- meksizin sözümü bitiremiyeceğim. Bundan dolayı size bir defa Ii daha teşekkür etmek ve Anka- rada bir kaç gün geçirmek ü- zere sizinle beraber gelmek bulunmakla bize bü- yük bir bahtiyarlık bahşeden Madam (Valko'ya da mahsusada (teşekkür eylemek isterim. Madam Vaiko zarafet- kâr bhuzurlarile bu ziyaretteki samimiyeti arlırarak şükranları- mıza diğer bir vesile tehiye et- tıler. Kuvvetli ve samimi dost- i luk ve derin muhabbet hislerile mütehassıs olduğum halde va- tanperverane ve mümtaz mesai hususunda pek feyizli olan ni- yabetinin onuncu yıl dönümünü Macar milletinin abiren pek hürmetkâr bir muhabbetle tesit | etmiş olduğu Kıral naibi haz- retlerinin şereflerine okadehimi kaldırır, büyük bir devlet recü- lü oan sevgili ve muhterem Başvekilıniz Kont Betlene hür- metkâr bir selâm yollar, asil Macar milletinin saadet ve re- İ fahına, sizin ve Madam Valko- sureti | Samsunda ticaret ' o odaları kongresi ” Samsun, 24 ( Vakıt ) — Mın- taka ticaret odaları kongresi deler vardır. Bu münasebetle mıntaka yerli mamulâtı da teşhir olunmakta- dır. İstatistik kanunu Ankara, 24 (Telefan) — İsta- tistik kanun lâyihası Başvekâle- te verildi. Evkaf kanunu Ankara, 24 ( Telefen ) — Şu- rayi devlet Evkaf lâyihasının müzak.resine devam etmekte- | dir. Yakında bitirecektir. Ayakları kesildi Ankara, 24 (Telefon) — An- karadan İstanbula yaya gidenler- den birisini Mekece istasyonun- da ekspres çiğnemiş, ayakları- ni kesmiştir. Maliye kongresi I o Ankara, 24 (Telefon) — Ma- liye müfettişleri kongresi devam ediyor. Bugün harc rah kanunu müzakere edildi. Kazauç kanu- | nu hakkındaki esaslar encümen- | lerde tesbit olunuyor. Kongre | nisanın beşine kadar edecektir. Yunan eşkiyası Atina, 23 (A.A) — 1929 se- nesinde 70 seyyahı Pestuli'de dağa kaldırmış olan meşhur şakilerden Tzatzas ile jandarma- lar arasında Larissa yakınında vukua gelen bir merkum ile diğer iki şaki telef olmuştur . M sademe €snasında ! bir başçavuş ile bir jandarma i neferi telef olmuş ve birkaç jandarma da yaralanmıştır . İzmirde at koşusu İzmir, 24 (A.A) — Cuma gü- nü yapılacak olan at koşular istihzaratı bitmiştr. Koşulara girecek hayvanların kayit mua- melesine devam edilmek edir. Bu sene bir çok yabancı hay- vanların da koşulara iştirak ede- cek eri (o vaki (o müracaatlardan anlaşı'maktadı açıldı. Ruznamede mühim mad- | devam | müsademede | Müddet umumilerle hasbıha! yaptı i oAnkara, 24 (Te efon) — Müd- İ dei umumiler kursunun bitmesi münasebetile Hukuk mektebinde Adliye vekili müddei umumilerle bir hasbıhal yaptı ve adli inki- lâbımızın safahatını ve esaslarını gayet ocazip (hatıralarını da ilâve ederek anlattı, Mahmut Esat Bey kanunlarımızın Avru- padan iktibas sebeplerini izah ederken bilhassa “bir medeni- yet, tecezzi kabul etmez bir cev- her ve bir esastır, Bir medeni- kılır,,, dedi. Vekil Bey müddei umumilere Karpiçte bir akşam ziyafeti verdi. Müddei umumiler yarın vazifeleri başına hareket edecek- lerdir. Devlet bankası Ankara, 24 (Telefon) Maiye Vekilinin riyasetindeki komisyon bugün de toplanara devlet ban- kası lâyihasını tetkike devam etti, Tekaüt lâyihası Ankara, 24 (Teletonj — As- keri ve mülki :ekaüt İâyihasını Başvekâ ete verildi. Lâyihanın ancak gelecek sene meclirte mü- zakeresi muhtemeldir. İngiliz dinler. vekili nkary, 24 ( Telefon ) — İngiliz dainler vekili geldi ve beşten altıya kadar Maliye vekili ile görüştür” Bir tasfiye emma Kırklareli mektupçusu tasfiye- ye tâbi tutulmuştur. Irak kabinesi Bağdat, 24 (AA ) — Yeni Irak kabinesi Nuri paşa tara- fından teşkil edilmiştir. Virjilin yil dönümü | Paris, 23 (A. A) — Virgilein 2000 inci yıl dönümü şenlik eri münasebetile akademi azasından M. Besnard, Italya, akademisi murahhaslarile M. Romagnoli şerefine bir resmi kabul yap- mıştır. Va«lTın TET 129 Yazan : Hüseyin Rahmi Kundak kucağımda bir müd- det öyle alındim kaldım. Hilkat (betbaht yavrumuzun adı) uyu- yordu. Dünyaya gelişile ana baba arasında bu fırtınayı kopa- ran minimini mahlükçuğun yüzü- ne baktım.. Henüz çehresinde yeni geldiği esrar aleminin me- lekiyeti okunan dil bilmez acız bir masüm.. o, masüm fakat suçlu kim? Ben miyim? Anası mı? Bir çokları için hayat zevki olan bu hadisenin bizce mucip olduğu dirliksizliğin içtimai se- bepierini araştırmağa daldım... kucağımda Hilkat uyandı. Süt mavisi gözlerini aralayıp et par- çasına benziyen dudaklarını bü- züştürerek ıkınır gibi şikâyeti andırır bir ağlama tutturdu. Zevcem «süt vakitlerini tayin elmişti. Saate baktım emzik za- | ettim.. manı değil. Beşiğine yatırdım. Salladım.. susmaz. Bezlerini yok'adım, kirletmiş. Değiştirdim. Analığın kolay bir vazife olma- dığını anladım.. Sallaya sallaya neyse uyuttum. Çok geçmedi. Gene uyandı. Bu defa sallama ile susturamadım. Vakitli vakit- siz neyse ağzına emziği dayadım. Emdi emdi. Gene uyudu.. Saat on biri geçti. Fakat bankada ki vazifem.. Apartıman komşularımızdan biri- nin telefonuna koştum. Bir mazeret uydurarak bugün gelmediğimi belli etmemelerini arkadaşlardan rica O günü öyle savdık.. Akşam zevcem geldi. Ertesi günü aynı saatte nöbet değişti- rerek sokağa fırladım. İşimin başına kaçtım. “Nihayet baktım ki bu böyle » | sökmiyecek ., dişimizden tırna- | ğımızdan arttırarak çocuğa bak- mak için bir hizmetçi kadın tut- tuk.. Ahlâksızın biri imiş.. Gün- düzleri Efendi yok, Hanım yok boş evde yapmadığı rezalet bi- rakmamış. Öteberi şeylerimiz de kaybolmağa başladı. İyi ba- kılamamak yüzünden çocuk ishale, öksürüğe uğradı. Hizmetciyi bil- mecburiye savdık.. lâkin karı koca şimdi biribirimize karşı gittikçe sinirleniyorduk.. o Artık macera çocuğun hayatı mesele- sinden ziyade bizim içtimai va- ziyet ve ma'şetimizi sarsar bir şekle giriyordu. Beş on gün böyle münavebeyle çocuğa bak- tık. Lâkin hizmetlerimizi kay- betmek tehlikesi gittikçe büyü- yordu. İşin şakaya gelemiyece- ğini anladık, Sahireye dedim ki: — Ben çocuğa bakmaktan yüksünmiyorum. Onun her hiz- melini yarı yarıya görmağe mu- vafakat ediyorum.. Ancak bu işe, bizi vazifelerimizde ki mesai saatlerimizden alıkoymıyacak bir ha sureti bulmalıyız.. Zevcem bu mühim mesele üzerinde dü- şünmeği kabuletti. Bir müddet koyduk olmadı. Nihayet şöyle karar verdik: Her sabah bezini değiştirip sütünü verdikten son- ra çocuğu beşiğine yatıracağız. Üzerine apartıman kapısını kilit- liyerek ikimiz de işimize gide- ceğiz Öğle tatilinden evvel bir nö- bet birimiz gelip çocuğa baka- rak gene vazifesine dönecek, öğle yemeğinde ikimiz de evde bulunacağız. Öğle ile akşam paydosu arasında gene böyle birer nöbet yapacağız ki bu suretle Hilkat her bakım nöbeti arasında iki iki buçuk saat ka- dar yalnız kalacak.. Karnı tok sırtı pek bir çocuk ta bu ka- darcık yalnızlıktan ölmez ya... İşte bu suretle harekete baş- ladık.. Çocuğu görmeğe koş- tuğumuz (o nöbetler (o esnasında Apartöman kapısını açarken ba- zen komşularımızdan şu haberi a'ıyorduk : — Yavrucuk o ağlıya çatladı. Baktıki gelen ağlıya yet tamamen alınır yahut bıra- | doluya koyduk olmadı. Boşa | Adliye vekili Ankara, 24 ( Telefon ) — | a ÜS M. Meclisinde Maliye vekili perşem beye cevap verecek Ankara, 24 (Tetefon ) — M Meclisinin bugünkü ictimaıda Maliye vekili Herman İspref meselesi hakkındaki devâbın te hir.ni talep etmiş ve demiştir ki: «Şimdiden yalnız şu kadar söy“ liyelim ki mevzuu bahis vergi henüz tahakkuk safhasında bu- tunmaktadır.,, Müteakiben bole diye kanununun 23 üncü mad- desine kadar müzakeresi yapıl mıştır. Oscanâa vapuru İki gün evvel Bozcaadada ka” raya oturan Oseana seyyah va puru halâ kurtarılmamıştır. Ge mide bulunan 200 seyyah dün Gülcemal vapurile şehrimize ge- tirilmişler ve otellere yerleştirik mişlerdir. Şoförler ve Emanet Taksi ücretlerinin astırilması tek'ifinin Emanetçe kabul edil memesi dolayısile şoförler ce- miyetinin Devlet şurasına mü- racaata karar verdiği söylen mektedir. ——— Radyo açılacak! İstanbul telsizi yakında faali yete geçecektir. Şirkette dünden itibaren istibzarata (o başlanmış” tır. Verilen malümata nazaran hükümet yeniden şirkete 15000 lira vermiştir. se VAKIT < Abone şartları: Memlekette ecnebiye 1 aylığı Kuruş 150 1 400 6 " e Aİ 2 1400 - 800 1450) , 2709 VAKIT ı 5 kuruştan fazlaya almamak, kendi evinize kadar getirtmek istiyorsanız Abone olunuz! Daha ucuz ve kolay edin- miş, gazetemizin abonelerine olan hediyelerini de Kazan- mış Olursunuz! i yok zavallı Börü giden : Hemen beşiğe O koşuyorduk o nu bazen tekrar uyumuş ba” zen de uzun faydesiz bir ağlama” nın bakıyesi ile mırıltılı göz yaşls” içinde buluyorduk . Bu çocuklu kocalığımızın feci hali bir 7 manda böyle geçti. Hilkat Obu fasıllara alıştı” Yalmzken uyuyor biz gelec€“ i ğimiz vakit uyaniyordu. Fakaf ber gün bir parça büyüye” nümüv devresinde ki bir çocuk bütün © gündüzleri | beşiğin d* hareketsizliğe mahkümen nasıl bırakılırdı ? Bu | ittiratsızlıkla” bu ihtimamsızlıklar içinde hastalandı . Hekime götürdü”” Verilen tıbbi vesayayı tame mi? tatbık edemedik , Hilkat gö” den güne sıbhalten düşuyord”” Bu noktada zevce söze atı rak: — Efendim onu susturun şimdi ben söyliyeceğim « ye cimin bu facıayı kendi 1 eğ tabrifen © anlatışını (dinle tahammül getirmem... j (Bare)