7 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

7 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

” Sü —6 —VAKIT 7 Teşrinevel 1939 — — ———— ————————————————— Intihab inkişef ediyor Zeynel BesimB. üst tarafı 1 inci sayfada) GEDİKLERİ İHYA 8. C., F. taraftarları dün hamallar arasında “gedikleri tekrar ihya edece- Kiz, başınızdaki mütekait zabitleri ata- cağız, kâhyaları ciz kendiniz intihap & “deceksiniz,, gibi propagandalar yapmış! dır. Öğleden sonra bir aralık grup halinde gelen hamallar intihap sandi- nın etrafında inzıbatı temine memur| polis memurlarını yararak sandığa rey atmak istemişlerdir. Bu kargaşalık es-| © masında S. C, F, taraftarları “Serbest fırkaya rey veriniz, diye yer yer hita-| beler irat etmişlerdir. İntihap encümeni azaları ve isimleri tetkike memur zevat tehneüm karşısın- da çalışamıyacaklarını söylemişlerdir. © Bunun üzerine rey atılması bir müddet için tehir edilmiş ve sükün iade edil © dikten sonra reylerin atılmasına devam dise olmamıştır. edilmiştir. Bundan baska burada ha- FATİHTE Fatih belediye mıntakasında dün in- — tihap sandığı Şehremininde Ereyli ca- — misinde bulundurulmuş ve sabah se- © kizde açılan sandığa akşam altıya ka- dar rey atılmıştır. Dün bu mmtakada Nevbahar, Melekhatun, Ördek kasap Velet karabaş, Merkez efendi, Deniz) aptal, Ereyli, Arpa camii, Fatma sul — tan, İbrahim çavuş, Uzun Yusuf, Seyit © Ömer, Beyazıt ağa mahallelerinde © R. turanlar rey atmışlardır. Burada 8. C. Fırkasının 40 kadar propagandacısı çalışmışlardır. Öğleden © sonra $. C. taraftarları içeri girip çı kan taraftarlarının ifadeleri üzerine — bir istidu yazarak iki kişi vasıtasile müddei umumiliğe göndermişlerdir. Bu istidada kaymakamın kendilerine haka-| k ret ve İntihabata müdahale ettiği ve © Tey varakalarının yırtıldığını iddia et:| © mişlerdir. Burada bazı uygunsuz tah- - rikât yaptığı için bir Rum kadınınm ifadesi alınmıştır. Bu mıntakada bil © hassa kadınlar rey atmağa şitap etmiş- lerdir. BEYOĞLUNDA Beyoğlunda dün sandık sabah saat “sekizden akşam altıya kadar açık bu “Jundurulmuştur. 8. C, Fırkasından Ne- > zihe Muhittin H., ve bir çok kimseler propaganda ile beraber rey varakası “ dağıtmışlardır. Buna rağmen ekseriye- “tin H. Fırkasına rey verdiği görülmüş. tür. > melerden 300 kişilik bir grup davul ve| Rey atanların ekseriyetini kadın- Jar teşkil etmiştir. © Bir aralık Kocatepede oturan çinge- — surnalarla gelmişler, intihap encümeni ayasından Kadri Beye isimlerini tetkik “ettirdikten sonra reylerini sandığa at- mışlardır. © S.C, F. umumi kâtibi Orhan Mitat! OB. H. Fırkasının ekseriyet kazandığını » görünce mesele çıkarmak maksadile Beyoğlu kaymakamı Sedat Beyi Vali - Muhittin Beye şikâyet etmiştir. Vâli Muhittni B. bu şikâyet Üzerine! roğlu belediye dairesine gelmiş. Tah iikat yapmış, Serbesiçilere propagan- için C. H. Fırkasından daha ziyade! masa, yer ve imkân verildiğini görmüş, Tey varakalarının yırtılmadığını anla- o miştır. Serbest fırkanın tuttuğu basi — Şoförler otomobillerile bazı kadınları sevlerinden alarak getirmişlerdir. - Beyoğlunda intihabat dün çok mun- tazam bir şekilde idare edilmiştir. ADALARDA Büyükadada intihap kanun daire — bacılar kâhyalarile birlikte gelerek da- vul zurna çalmışlar ve reylerini C. H. Fırkasına vermişlerdir. Belediye daire- — sinde bazı kimselerin bağırmaları ve > gürültü etmeleri intihap encümeninin çalışmasını haleldar etmiş, ve bu işe “polis müdahale ederek sökün iade edil. miştir. Bir aralık S. C. F. mensupları , burada da kazanamadıklarını görün- ce bazı iddialar serdederek matbu rey varakalarını geri almak istemişlerdir. Kendilerine serbest oldukları bildiril. miş, bunun üzerine reylerini geri al mıştır. Burada da Serbesçiler propa| ganda ve gürült üyapmışlardır. Kadın lar hararetle intihabata iştirak etmiş ler ve bütün gürültülere rağmen C. H. F. namzetlerine rey verilmekte oldu- ğu görülmüştür. Yalnız bir aralık müessif bir hadi- se olmuş ve Şaban isminde bir zat ba- şından yaralanmıştır. Hadise şahsi bir münakaşa eseridir. Şaban Ef., rivayete İgöre orada bulunan diğer bir şahısla kavgaya tutuşmuş, bu arada izzeti nef- 'si alâkadar eden bir eüümle üzerine Şa- nan bir tahtayı Şaban Efendinin başı- na atmış ve hafifçe yaralanan Şaban Ef,, bir eezanede tedavi edilerek evine! gönderilmiştir. Bu küçük hadise, Şar ban Efendinin S. P.ya mensubiyeti do: layısile ayni fırka mensupları tarfaım- dan mübalâgalandırılmış ve bir prop gandaya kuvvetli bir zemin olarak kul- lanılmak istenilmiştir. Vilâyet ve Za brtanın seri ve kat'i tahkikatı hadisenin | mahiyetini tenvir etmiştir. DİĞER KAZALARDA Dün Hisar, Bakırköy, Sarıyer, Üs küdarda da intihabat hararetle devam etmiş ve mutat propaganlardan manda| bir şey olmamıştır. ŞİKAYETLER ASILSIZDIR Vali muavini Fazlı B., Kadıköyüne giderek intihabat işlerini tetkik emiş tir, Haber aldığımıza göre Vilâyet ma kama intihabat işleri hakkında vaki! olan ufak tefek bazı şikâyetler esaslı sebeplere istinat etmemektedir. Me- selâ bir müdahale isnadında müdaha- İeye uğrıyan şahsın bizzat şikâyet et- mesi lüzumu işaret edildiği zaman bu şahsın gelemiyeceği, söyliyemiyeceği gibi cevaplar verilmiştir. &. C, F. taraf. tarflarından bazılarının da sandık baş larında fırkalarma mensup bir şahsın bulunması taleplerine, kanuna muha- lif olduğundan muvafakat edilmemiş tir. Esasen böyle talepte bulunan yal- mz $. C, F, mensupları değildir. OH. Fırkasma mensup azalardan bir kısmı da ayni talepte bulunmuşlardır. Jan. dar polisih müdahnlesi iddinları da gülünç telâkki edilmektedir. Haber aldığımıza göre Dahiliye Ve kâleti intihabatım kat'i surette bitarafa- ne cereyanı için emir ve tamimlerini tekit etmiştir ve bu tamimler her ta| rafa tebliğ olunmuştur. ERMENİ GAZETESİ NE DİYOR? (Verçinlur) dan: Akalliyetlerden en ziyade Ermeniler bu intihabatla ali kadar oluyor. Rumlar ve Museviler bundan sonra gelir, Ermeniler S. C, F. nin pusulalarını gördükleri halde doğ- lar. Ermeniler ve Rumlardan ziyade memlekette müsait şerait içinde yüşr lehinde rey vermektedirler. KUNDURACILAR MÜMESSİLİ S. C. F. namzetleri arasında kun- duracılar mümessili Mehmet Bahri B. namında bir zat ta vardır. Ayakkabıcı lar ve san'atkâran cemiyeti dün gazete mize gönderdikleri mektupta bu zata ne idare heyeti, ne de heyeti umumiye tarafından verilmiş bir temsil sıfatı bu- lunmadığını bildirmektedir. GC, H. F, KAZANIYOR Giresun, 5 (Hususi) — İntihapta C.| H. F. ekseriyet kazanmaktadır. C. H, FP. KIRKLARELİNDE DE MUZAFFER Kırklareli, 6 (Hususi) — İntihabat sinde cereyan etmiştir. Hamal ve ara- hararetle devam ediyor. Bütün münev- verler C. H, Firkasına rey veriyorlar. Hiç bir intihapla alâkadar olmıyan Museviler bu sefer karşı fırkaya tema- yül etmişlerdir. ———— Ölen mütekaitlerin ailelerine maaş | eden ailelerine maaş tahsisine kadar 3te | nisbetinde maaş veril Vefat mütekaitlerin mesi tekarrür etmiştir. Keyfiyet Vilâyata tamim edilmek üzeredir. ——— ban Efendinin muhatabı elinde bulu! rudan doğruya C. H. F.na rey veriyor: yün Museviler ise tamamen karşı fırka | İ name neşredilmesi S.C. F.dan yüz çeviren gazeteci İstanbula geldi Muharririmize neler an'attı? Izmirde Serbest cümhuriyet fırkasının en hararetli bir taraf- tarı olan (Hizmet) gazetesi sahip ve başmuhar- riri Zeynel Be- sim Beyin, ga zetesinde İrmi: meb'usu Vâs! Beye (hitaben açık bir mek tup neşrederek Serbest — fırk ile alâkadar o! madığın — ilân ettiğini yaz- mıştık, Zeyne! besin B. Zeynel Besim Bey £filbakika Fetbi Bey İzmire gittiği zaman ona büyük müzaheret göstermiş teşyiine gitmiş gece gündüz be- raber çalışmış ve hatta Manisa, Aydın seyahatlerinde bile ken- disine refakat etmişti. Zeynel Bey bununla iktifa et- miyerek Serbest fırkanın Deniz li teşkilâtına memur .edilmiş 0- raya gidip yeni fırka lehine pro- paganda yapmış, nutuklar söy- lemiş ve Karşıyaka belediye namzedi olarak gösterilmişti. Son günlerde Vasıf Beyin ken- disine gönderdiği bir mektuba cevap vermişti. | Bu mektupla Serbest fırkadan ayrıldığını söy- lüyordu. Bu mehtubun neşrinden sonra Zeynel Besim Bey dün ailesile beraber şebrimize gel- miştir. Hizmet gazetesinin baş muharriri ile dün bir muharri- rimiz konu! Ş ve mumsileyh mubarririmizin mabhtelif — sualle- rine cevap vermiş ve bütün işin iç yüzünü anlatmıştır: — Serbest fırkadan çekildiği- niz ve Halk fırkasına gireceği- niz bakkındaki neşriyata ne der- siniz? — Hizmet gazetesi, dört sene- denberi mali siyasetin, inhisar- ların ve mutemet saltanatının aleyhindedir. Serbest fırka te- şekküi ettiği zaman bu yeni fır- kanın C. H. fırkası kadar cüm- huriyetçi ve lâyik olduğunu gö- rerek bu muazzam tehlikeden o zaman mensubu bulunduğum fırkayı neşriyatımla ve teşebbü- satımla haberdar ettim. Mutemet- | nihayet | ler saltanatına derhal verilmesini, diğer meseleler hak- kında halka hitaben bir beyan- tedim. Ta- leplerim Cümburiyet Halk fırka- sı İzmir teşkilâtınca istihfaf ve istihkarla karşılandı. Hatta fırka müfettişi Zühtü beyin Anadolu gazetesinde beni fırkkadan kovan mahut beyanatı intişar etti, Bu vaziyet karşısında bizzarüre C.H. fırkasından istifa ederek ayrıl- dım, Bundan bir müddet sonra yeni fırkanın mevcudiyeti bizim mmtakamıza da intikal etti. Or- taya attığı esaslardan mühim bir kısmı benim dört seneden- beri vaki iddialarımla mutaba- kat halinde idi. Ona kuvvet ver. dim ve C. H. fırkasile muhasa- me haline geçtim; bütün bu va- kalar cereyan ederken Serbest Balkan konieransı | İk içtimada mühim nu- tuklar söylendi Murahhasımız Hasan B. demiştir k “Türkiye sulhperverliğini göstermek için hiç bir fırsat Atina, 6 (Apo) — Balkan kotn- ieransı bugün müzakeratına baş- lamıştır. Atinanın sokakları altı Balkan devletinin bayraklarile | donatılmıştır. Bunlar oarasında salkan bayrağı da vardır. Balkan murahhasları, meclisi meb'usan salonunda toplanınca, Yunan gençlerinden mürekkep | bir heyet Balkan marşını teren- nüm etti. Konferansta mütehassıslar ha- riç olmak üzere, 30 Yunanlı, 10 Arnavut murahhas hazır bulun- muştur. Müteakiben Yunan heyeti mu- söz alarak gelen heyeti murah- hasaları Yunan hükümeti namı- Balkan konferansının ehemmiyeti fevkalâdesini kaydetti. Türk, 30 Romen, 8 Sırp ve 10 | rahhasası reisi M. Papaanastasyo| İ na selâmladıktan sonra bu ilk | İ letlerinin teşriki mesaisi lehinde Papaanastasyonun teklilifi ü- | zerine Türk, Yunan, Bulgar, Ro- men, Sırp, Arnavut başvekilleri konferansın fabri riyasetine al- | kışlarla intihap edildiler. | M. Papaanastasyo, nutkuna de- vam etmiş ve milletler cemiye- tinin sulhü umumiye ve milletle- rin mukarenetine matuf mesai- sini yadederek Balkan milletleri arasında hasıl olacak olan mu- çıktı ve şu nutku iratetti: — Necip Baklan milletleri mu- rahhaslarının burada toplanma- sından mütevellit sevincimin iz- harına müsaade etmenizi rica ederim. Balkan milletleri murabbasları bu milletler arasındaki sıkı mu- İ karenetin esaslarını tesbit için bu- rada toplandı. Bu ittihadın am cak tedrici bir surette vuku bulabileceğini takdir ediyoruz. Fakat sir, itilâf husulü kolay dikenli meselelerin, tedrici bir surette bal ve faslı yolunu temiz- İ lemiş ve hazırlamış olursunuz. Takip ettiğiniz gaye o kadar | fırkasının yapmasını lüzumlu gör- düğüm hareketler fırkanın son gurup içtimalarında kararlar ha- linde tecelli etmiştir. İzmir meb'usu Vâsıf Beyefendi bunları ileri sürerek bana bir mektup yazdı. Ben de kendile- rine cevaben hakikati ve zami- rÖmi bildirdim. Yani biç bir suretle (o alâkadar Oolmadığım ve fakat bir kısım noktalar, et- rafında beraber çalıştığım Ser- İ best fırka ile vaziyetimi tesbit ve fırka gurupunda alınan ka- rarların fili sahada tecellisini beklediğimi arzettim. Biz Cümhuriyet Halk fırkasın karenet ve ittibadin — Avrupai | merkezide Şarkı Karip'te sulbü | takviye edeceğini ilâve etmiştir. | Badehu M. Venizelos kürsiye | olan noktalardan başlarsanız, en | Kkaçırmamışlır. , neciptir ki, hepimiz bunun kud- siyetinden mülhem olmalı ve kati muvaffakiyetin * elde edil- mesi için bütün kuvvetler.mizi sarfetmeliyiz. Yunan hükümet İ ve milleti namına sizi selâmlar ve messinizde muvaffakiyetinizi samimi kalbimden temenni ederim Yunan Başvekili nutkunu bi- tirince, Balkan heyeti murahha saları rüesası söz aldılar ve bu konferansın içtima, Balkan mil- letleri arasında şiddetli bir hu- sumet sürdüğüne ve biribirini paralamak © istediklerine © dair Garp'te mevcut olan fikir ve zihniyeti izale edeceğini söyle- diler. Türk heyeti murahhasası reisi ve Tırabzon meb'usu Hasan B. irat ettiği nutukta, Balkan mil- idarei kelâm etmiş ve demiştir ki: — Ankara bükümeti, sulhper- verliğini ispat için şimdiye ka- dar hiç bir fırsatı kaçırmamıştır. Güzide bir devlet adamı olan M. Venizelos tarafından layıkile takdir edilmiş bulunan bu hakikati bir defa daha huzurunuzda tekrar etmek isteriz. Bu hakikat, Yunan başvekili- nin pek yakında Ankaraya ya- pacağı seyahat esnasında, daba lak bir surette meydana çı caktır, Bu vesile ile M. Veni- zelosun iki hükümetin münase- batını ve Balkan milletlerinin mukareneti esaslarını tesbite ma- tuf bu konferansin mesaisini te- tevvüç edecek olan Ankara se- yahatinin ehemmiyetini kaydet- mek isteriz. Mukadderatıma mutlak surette hakim olan Balkan milletlerinin kendilerini biribirine karşı düşü- recek her hangi bir teşekküle ve zümreye girmekten çekineceklerin ve hakiki menfaatlerinin idraki- ne sevkeden yolu takip edecek- lerini ümit ederiz, Konferansın ilk celsesi, şevk ve heyecan arasında dinlenen sulh marşı arasında hitam bulmuştur. Gece Atina şehri tenvir olun- muştur. çi Sesli film Bazı sahneleri çekiliyor Klot Farerin “Öldüren adam,, isimli eserini filme almak üzere şehrimize geldiklerini evvelce yaz- mühim artistleri gelinciye kadar bu müih artistleri gelinciye kadar bu- rada manzara ve sair resim almak- tadır. Dün Rumeli Hisarında film alınmıştır. ğ —— e———— Erzurumda kar Erzurum, 6 — Bugün buraya saat 9 ta kar yağmağa başlamış- tır. Şimdi saat 17 dir kar hâlâ de- vam ediyorsa da sulu serpken ha- linde yağdığı için erimektedir. arr er aman sanan Dediğimizi hatırlıyan varsa açık- omaktan vazgeçmişlerdir. Sokakta bir; e dayak mam Bunun intiha- Z alâkası olmadı i sinde kilin ie e a Balıkesirde bulunan dini mües- ii? KADIKÖYUNDE seseler müdürü Esat Bey şeb- Dün Kadıköy belediye dairesinde) rimize dönerek (vazifesine baş- sabahtan akşam altıya kadar rey atıl; Jamıştır. Dinl müesseseler müdürü Yirmi günden beri mezunen ça söyliyebilir. Serbest Cümhuriyet fırkasının tenkit edilecek icraatı yok. Fa- kat keyfiyete değil, kemmiyete e- hemmiyet veriyor. Bu nokta tenkite değer. fırkaya resmen ve imzamı vere- | rek intisabı lüzumsuz ve batta ! beri müstakiliz. Nelekim, istifa icapsız buldum. Sebebi de id- | günü “Hizmet müstakil gazete- diaları benim ötedenberi vaki | dir.» Diye ilân etmiştik. Ondan iddialarım idi. İ sonra “ Hizmet Serbest fırkanın Otedenberi Cümkuriyet Halk ; mürevvici efkârıdır., Demedik, dan istifa ettiğimiz dakikadan-