23 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

23 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

12 mendil göndermek için Posta ve gümrük idarelerind. halkın ve memleketin inkişaf ihtiyaçlarile taban tabana zıt usullerden şikâyet eden muhte- rem ve şabsı maruf bir zat bize kendi başından geçmiş bir iki badise nakletti, Bu hadiseleri biz de dinlediğimiz gibi yazıyo- ruz. Bu yanlar hakikaten posta ile gümrüklerimide bugün tatbik edilmekte olan karışık ve mana- sı anlaşılmaz usullerin nekadar gülünç bir hale geldiğini göste- recektir. Muhatabımız başından geçmiş vakaları şu suretle hi- kâye etti; — Bilirsiniz ki benim Ameri- kada, Vaşingtonda bir oğlum vardır. Görülen bir ibtiyaç üze- rine buradan kendisine bir dü- züne mendil göndermek istedim, Mendilleri aldım. Paket yaptım. Postaneye gittim. Postanede ka- bul edilmedi. Eğer mendiller iki tane olsaydı nümune diye sev- kedilebilirdi. Fakat on iki tane mendili Oburadan Ogöndermek mümkün değildir, bunun için paket postanesine gitmek lâzım- dır, denildi. Bu işi yapmak için benim vaktim müsait olmadığın dan mendilleri refikam aldı ve paket postanesine vermek üzre gümrük idaresine gitti. Refikam gümrük idaresine sabahleyin sa- at onda varmıştır. Burada tam saat on ikiye kadar yetmiş sek- | sen memur dolaşmışlır. Evrakı üzerine tam on yedi imza kon- muştur. Fakat bu suretle imza koyan memurların hiçbiri de ev. raka dikkatsiz bir gözle bile bakmamıştır. Sadece imza at- makla iktifa etmiştir, Birde yüz !etmiş kuruş kadar ücret alın- mıştır, Bununla beraber refikam bu muamelenin nihayetinde yine mendilleri oraya verememiş, bu mendilleri yeniden postaneye götürmek lâzımgeleceği kendi- sine bildirilmiştir. Bundan başka diğer bir vaka daha vardır. Yi- bir gün oğluma göndermek bir paket cıgara aldım. Bu paketi bizim reji idaresi- ve sattığı paketler- postaneye götürdüm. yine almadılar, Paket Açılır, içine “garalardan doldurulursa nümu- ne diye gönderilebilir, dediler. ve ancak ondan - y ibti- bahsederiz. Doğrudur. ini için başka ça- Ye yoktur, Fakat posta ve güm- idarelerimizde arzettiğimiz tatbik edildikçe memle- ptığı mendillerden bir dürüm! başka bir lakate Meyvesi usul ve kide dermesi mümkün midör ? İdaresinin her tarafta sebi- Yetmiş, seksen memur dolaşılıyor, kâğıda 17 imza atılıyor, 170 kuruş masraf alınıyor, bunun üzerine yine v yorlar zan muhtelif nevilerden | mendilleri gönderi- etmeyin ! lan paketlerini başka memleket- lere ücreti ile ve posta vasitasile göndermekte nasıl bir mahzur vardır ki postaneler bunu kabul etmiyor? Paket pastanesine veril- sin denecek. Birkaç paket gön- dermek için bütün bir gününü gümrükte kaybetmek ve ayni zamanda birçok masraf vermek | mecburiyetine katlanacak mem- lekette kaç kişi bulunabilir? — amaa Hayvan sergisi Bu akşam kapanacak Sergide birinciliği elan Koç Salı gününden beri açık bulu- nan hayvan sergisi bu akşam kapanacaktır. Sergi bu sene halk tarafından çok rağbet görmüş- tür. Bilhassa akşam üstleri ol- dukça kalabalık olmaktadır. Bu seneki sergide 280 hayvan teşhir edilmektedir. Mükâfat ka- zanan i atlardan Hamza EK alves Haan BE lâ)sı, Merkeplerden Sait Halil Ef. nin Erkeği ineklerden Aziz E£ nin Zerrini Koçlardan Salih Hüs- nü B.in Kıvırcığı Koyunladan Sait EF, nin Tosunu dur. Birinciden dördüncüye kadar mükâfat kazanan o bayvanların sahiplerine dağıtılan ikramiye apar 5000 ln v Türk matbaacıları LÜst tarafı I inci sayıfcda) lerdir. Yeni seçilecek idare he- yetine geniş salâhiyet verilmesi ve nizamnamenin tamamen tat- bikine çalışması, Devlet matbaası rekabetinin kaldırılması için icap ederse hükümete müracaat edil- mesi de kararlaşmıştır. Bundan sonra yeni idare heyeti intihaba- tı yapılmış, şu zevat seçilmiştir. Hamit B. “Hamit matbaası, Alâeddin B. “Alâeddin matbâası,, Raşit B. “Cümhuriyet,, Saim B. “Osman Bey,, Kâzım B. “Hüş. nütabiat,, Nazir B. “Hilal, ye. dek azalıklara iktisat matbaasın- dan Mebmet Ali, Sanayii nefise matbaasından Abidin beyler in- tihap edilmişlerdir. Bundan sonra inzibat meclisi intihabatı yapıl mış, gazetemiz müdürü Hakkı Tarık, Ebüzziya omatbaasından Velit, Akşam matbaasından Ul vi, Ekspres matbaasından Abbas beyler seçilmişlerdir. — m. İzmir — Kasaba hattı Izmir ve Kasaba ve temdidi demiryolları idaresi Seyrisefain idaresile yaptığı bir itilâf özerine Istanbulda Seyrisefain yolcu sa- Jonunda bir kişe açmıştır. İzmir- Kasaba ve Temdidi demiryol- Jar; Idaresi müfettişi Süleyman Bey şehrimize gelerek bu işle moggul olmuş ve avdet etmiştir. ——— Serbest fırkaya girmedim.. Diyor Aldığımız mektuptur — iWülga barici- Ye nezaretinin en yüksek v* mütena memuriyeti olan tabriran hariciye kâtibi ve altin. para olarak yüz yirmi beş Lira mağş sehibi iken (394 tarihinde hürriyet Ban olundu. Yani Sultan Famldin ibei- dal cülüsunda millete verdiği kanunu esasi iade edildi. Bunun üzerine Avrupa | ya firar edenler ve dahilde “menfalarda bulunanlar skın akın gelmeye başladı Jar. İstanbuhtarikile arzedeyim Ki ecnebi memleketlerinde bulunanlarin Mi dışahın vesvesinden bilistifade bir külek kapmak maksadile vatan; © terketmişlerdi Şimendiferlerle ye vaporlarla Istanbula avdet eden bu zevar alkışlarla istikbal olundular. Birgün nezarewen çıkıp köprüye dogru giderken 'ehibbadan Celâl bey merbuma rastgeklin. Mümateyb O tarih te mektebi mülkiye müdürü idi Bilâhare vali va dahiliye “ yazım oldu. İttihatçı olan Celal bey fırkaya girmekliğimde ısrar eni. Ben cevaben: “Bazı kimâclerin © ve yahut eşki kabahat- midile ittihada dahil ol- ükür benim bekledi- Kim ve saklayacağım bir şey olmadıgını beyan ile vaktile tehlike varken girmedi- gim bir firkaya muvaffakiyet hasıl olun- ca intisabı izzetinefcine ; yediremeyece- gimi ve hatta ben irihat rüesasından olsam İşler yoluna girdikten sonra arka kapıdan dahil olmak isteyenleri kabul etmeyeceğimi, — söyledim. Hinâensleyb itihada © gitmediğim gibi sonr teşekkül eden fırkalarla da katiyen münase'yata bulunmadım. Bu fikzimi ve di ye en koyu itdihatçılara va ezçümle vaktile Avrupâda tanıdığım rüesadan Necip bey Draga vasıtasile © muarete “kesbetiğim Talât beye (Paşaya) ifade ettim. Bu 26 vat beni > ve takdir ettiler. Ben alelâmum firkaların o hüsnü niyetine ve çalıştıklarına kaniim. 1 eden serbes brka lideri Fethi beyefendiyi * bir çok senedenbezi tanımak şerefine nailim, Pek takdir ve hür- met eylediğim bu zayn ziyaretine gittim. Müşarünileyh brkaşına girmekliğimi bana teklif etmediği gibi bende böyle bir te- mennide bulunmadım, Çok sevdiğim bir dostuma bir ey evvel müsadif olmuştum. Mumaileyb: “yeni firkenm > belediye azalığı işin senin samzetliğini > vazzeti- - receğim,. dedi, Ben bu sözü, İüteye hamlederek gülmüşlüm. W 5 rü İsmimi ir rent sedir? sza nimzetleri ardsında görünce hayret ettim, Muzip dostum firkanın belediye nam zedi olmak iırkaya. intisap. demek Ol madığnı ve bunu Fethi © Beyelendinin hakkımdaki teveccüh ve hüsnü mazannı stfeylemek İzm geldiğini beyan ©8i- Binden sükür ewim, İşin dekayıkına vâ kıf olmyan ehibba; “kırk yılda bir far kacıkk © yapmıya Kalkışın onda da msğ- İ İöp öldun,, diye benimle ulay etmiye ve ötedenberi hüsnü Müpasebene (bulun duğum Hala fırkasımın bazı; ayası dâ bana vanyan bskmağa başladılar. Terbiyei siyasiyemiz * tekemmül et medirinden aynı aym fırkalara mensup olanlar yekdiğerini düşman addediyor- lar. ş Bu nokâanımizın yavaş yâvaş (zall olacağım ümit ediyorum. Herkes içtihadı- na göre hareket €der Bana gelince şimdiye kadar “olduğu Elbi bundan böyle de hiç bir &İrmiyeceğimi ve vatanın selimetine Ça- İışanlara kalben Deraber olduğumu arz ile hürmetlerimi tkdim &derim, Lötlü Simavi Ihsan Ziya B. Urla hâkimi Ihsan Ziya B.i öldürmeğe teşvik maddesinden mutemet Hüseyin Avni B. in muhakemesine İzmir ağırcezasın- da mevkufen başlanmıştır. Dava, ceza kanununun 452 in- ci maddesinin ikinci bendine göre açılmıştır. Avni B., kendisinin Ibsan Ziya B., i teşvik ve tabrik etmediğini söylemiş, şahit Tayyare kâtibi Hasan B. , . teşvikten malümatı olmadığını yalnız Avni B. in bir gün kendisine “Git, Avukat Ek- rem B. e söyle. Zeynel zadelere tarziye versin , dediğini, bunun da sebebi Türk ocağında Rum- ca konuşmak meselesi olduğunu anlatmı özüm taciri Esat ye kâtibinden eta nakletmiş, diğer bazı şahitler de dinlenildikten sonra mubakeme gahit celbine kalmıştır. Postada ve Gümrükte ıslâhat lâzım! | Lütfü Simavi B. | A, fırkaya |. Topaz gibi yüksek kıymeti haiz üstadane bir piyesle kış temsillerine başlıyan Darülbedayi, ikinci hafta «Mektup» gibi orta | kiymette bir esere inmiş, üçüncü hafta “Cin Selâmi,, ismile adap- te edilen aşağılık bir piyese düşmüştü. Bu hafta temsil edil- mekte olan “Deli, Darülbeda- yi düştüğü yerden kaldırmak- tadır, Umumi Avrupa harbinden son- ra yetişen genç nesle mensup yeni bir Fransız müharrir ve aktörü olan Jan Sarman bu eserinde bize, haşin bir dimağ hastalığımın kızıl renkli şafağın- da açan gülleri gösteriyor. Man- zarası ve kokusu bize buruk bir lezzet veren bu çiçekler ruh #- leminin esrarlı (o bahçelerinden toplanmıştır. Genç Fransız muharriri bize seven, kahir gören, ıstırabını yazdığı şiirlere işliyen, ümitsiz- lik ve elem buhranı içinde hafı- zasını kaybeden bir genç deliyi gösteriyor. Sevdiği kadının av- deti ve sevgisini vermesi onu sıhbate : kavuşturuyor. Mes'ut... Evlenecekler. Genç hastanın erkek kardeşi senelerce onun tedavisi ve iyi- leşmesi için uğraşmıştır, karde- şini seven bir adamdır; fakat evlerine gelen bu kadın getiç delinin huzurunu temin için çe- kilmiş oldukları sakin muhitte bu ikinci erkeğin “huzurünü boz“ muştur. Delinin ağabeyisi deli». nin sevgilisini seviyör. Yaşı ilerlemiş ve yalnız kak mış bir erkek ruhunda yalnız- lığın ve © muvaffakiyetsizliğin uyandırdığı fena bisler bu adamı nereye kadar götürüyor? Ağabey, kardeşinin artık ta- hammül ©dememiye başladığı saadetine mani olmak için onu aldatıyor: Şimdi onu sever gö- rünen kadın eski sevgilisi değil dir, ona çok benziyen bir baş- kasıdır! Sinirleri henüz düzelmiye, ha- fızası yeni yeni yerine gelmiye başlıyan genç adamın şuurunu yeniden ihtilâle vermek için bu söz çoktur bile... Şüphe, kin, gayz... Genç adam güç hal ile bulduğu aklını yeni- den kaybediyor: İntihar, Karanlık (osuh denizinin met ve cezirleri güzel, tertipli, piye- sin umumi yapılışı meharetlidir. Edebiyatı güzeldir. Genç Fran- sız muharririnin eserini dilimize çeviren Bedrettin Bey henüz Galatasaray lisesinin on birinci kadar mecmualarda intişar eden tercümelerindeki lisan temizliği evelce de bu genç imza Üzerine dikkati celbetmiştir. Piyesin sahneye konulmasile genç san'atkâr M. Kemal Bey | ği leri hüsnü kabul tasavyur edilmiye meşgul olmuştu, müvaffakiyeti gözle görülür şekildedir. Dekor güzelliği de bu iyi tesiri artlırı- yordu. Temsil zayıftır. Deliyi oynyan Talât Bey, kele ilk iki perdede muvaffakiyetli değildi, son iki perdede daha canlı oynadı. Ağa- bey rolünde Hüseyin Kemal Bey, Anne rolünde Neyyire Neyyir, delinin sevgilisi rolünde Bedia Hanımlar fena oynamadılar. Programda ps kızın babası rolünü Zihni in oynıyacağı yazılı idi. Sahnede bu rolde M. Kemal Beyi gördük. Ve çok sevindik. Bu küçük rol, tiyatro hayat mız için büyük bir kiymet ve mana ifade ediyor: Bir yıldan fazla bir zamandanberi küçük Kemali sahneden uzak bulundu- ran hastalık tamamen geçmiş ve M. Kemal' yeniden kazanılmıştır. Bu kazançtan dolayı Darülbeda- yii ve seyircileri tebrik ederim, Refik Ahmet (SPOR | Yunan takımı Bu sabah şehrimize geliyor. İlk maç yarın Yunanlılarla ilk futbol tema- sını yarın yapıyoruz. Selânik şampiyonu (o ve (o Yunanistan ikincisi (oOAris takımı cuma günü İstanbul şampiyonu Fener- bahçe, günü de İstanbul ikincisi Galatasarayla karşılaşa-” cak, Aris takımını Atinalı oyun- cularla da takviye edildiği için sahamıza nevama bir Yunan © muhteliti şeklinde çıkacak. Bi- zim takımlar da sade Istanbulun değil, Türkiyenin en kıymetli futbol varlığını teşkil ettiği için Arisin şehrimizdeki maçları ber iki taraf hesabma da bir imtihan oluyor. “ve pazar leri sonosemeltrin” en mi yapıyor * demektir. Yunan takımı bu sabah saat 9,40 da konvansiyonelle Sirkeci istasyonduna muvasalat edecektir. Istasyonda Fenerbahçe ve Gala- tasaray kulüpleri erkânı, mıntaka rüesası ve sporcularımız tarafın- dan karşılanacaklardır. ğ Beynelmilel futbol maçları heyeti © tertibiyesinden : 1 — Şimali Yunanistan şam- piyonu (Aris) takımı bugün saat 10,40 ta Sirkeci istasyonuna mü- vasalat edecek, merasimle kar- şılanacaktır. 2 — Stadyom kişelerinde ve Zeki Rıza Milli Spor mağaza- sında satışa arzedilmiş olan ten- zilâtlı bilet satışının bugün son günüdür, İstifade edilmesir.. tav- siye ederiz Piatlar: Sivil tiribün 200 K. Kulüp mensubini öribün 100 , Fenerbahçenin tebliği Fenerbahçe Spor kulübünden : 3 Fenerbahçe ile doslane maç yapmak üzere şehrimize gelecek olan Selânik şampiyonu Yunan ikincisi Aris takımı bu sabah i saat 9 buçukta Sirkeciye muva- sunıfında talebedir. fakat şimdiye”) *“2t- edeceğinden-bütün “spor: 4 cuların istikbal merasiminde ha” zır bulunmaları hassatan rica olunur. g Atinaya giden o Türk “ka filesine 've bu meyanda. Fener- bahçeli tenis o şampiyonlarımıza Yunanlı dostlarımızın gösterdik- cek derecede samimi ve candan olmuştur. Bu sebeple Futbolda ilk temasımızı teşkil edecek olan | yarınki Oo müsabaka © esnasında mubterem ahalimizin karşimiz- daki oyuncuları dost bir milletin mümessilleri olârak telâkki ede- ceğini ve Türk misafirperverlis inin . yüksek derecesini aynı samimiyetle izhar“ eyli ği pek tabil addediyoruz “gili Bu itibarla - futbolumuz"cudüz-**