21 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

21 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

ir ü e 3 7 efsuh fırkada | Fethi B. bir gazete çı- karacakmış ! 9000 lıra ne olmuş ? Ali Fethi bey evvelki gün ls- tanbula- geldikten sonra fırka arkadaşlarile “görüşmüş ve iza- hat vermiştir. Fethi bey, yeni | bir beyanname neşretmiyeceğini söylemiştir . Rivayete göre Fethi bey, şim- di “ Kürsü ,, isminde bir gazete | Sıkaracak ve o kürsüden halka | hitap edecektir. Ağaoğlu Ahmet | B. de diğer gazetelere yazı yaz- | Mayıp Kürsüye yazı oyaza- | caktır, Haber aldığımıza göre S. C, F. mın evvelce oçıkarmıya karar verdiği gazeteyi o çıkarmaktan | timdi vaz geçmesi mali bir se- | bebe müstenittir. Ağaoğlu Ahmet beyin bir dos- tuna söylediğine nazaran bu iş için 9 bin liraya yakın bir para ortaya konmuş, fakat o gazeteyi çıkarmağı taahhüt edenler tara- bu meblâğ sarfedilmiştir. Paranin geri alınmak ihtimali de olmadığına nazaran, gazeteyi &yni adamlarla çıkarmaktan vaz- sararan Darülfünun e amam onama ŞE ERER San'at hayatımızda | | > t-10 tiği * Tiyatro mektebi Derslere yarın başlanıyor Dün bir refikimiz tiyatro mek- tebinde derslere (başlandığını yazmıştı. Halbuki bu doğru de- ğildir. Derslere ancak yarın baş- lanacaktir. Dün bazı muallimle- rin buzurile mektebe alınacak talebeden bazılarının son imti- hanı yapılmıştır. Mektebe, beşi erkek üçü kız olmak üzere sekiz talebe kabul edilmiştir. İsimleri | şunlardır: Sami, Necati, Sabih, Suphi, Edip B.ler, Sara, Meşküre ve Semiha H. lar. Sevilde Grev Seville 19 (A.A) — Sabahleyin hiç beklenilmediği bir sırada umumi grev ilân edilmiştir. Grevciler, arkadaşlarını ayârt- mışlar birçok kamyonları o devirmişler, tramvayları taşa tutmuşlar ve bir o vat“ man ile iki biletçiyi (o yâralamışlardır. Stikünet fâde edilmiştir. 008 008 #00000 0 00000 08 nm Sinemada atılan tokat Dün muallim Muhsin Müallim Muhsin B, tarafından ş Melek , sineması sahiplerinden aci İpekçi B. aleyhine açılan dayasının . rü'yetine dün I sulh ceza mahkemesinde ti selsede, davacı Mub- ; vekilleri Sıtkı, Ahmet ve Sıddık Sami B. lerle hazır bulunmuştur. Na- İş, de, vekili Hulüsi B. le bir- ra iştir, #di arafeynin büviyetleri tesbit © sonra, dava evrakı a tar, Muhsin B., geçen on yedinci günü akşamı Sinemaya gittiklerini, dört ia Sütüsü mevki bileti aldık- e fakat oturacak” tek yer ne adıklarımı, yer bulmak lü- “e “ig hâtirlatması © üzerine ON İN hakaretamiz muka- Map bülunduğunu ve bir vurduğunu anlatıyordu. da başlıyacaktı. Bu sıra- Mühim B.in vekillerinden Beyin muhakemesi başladı Muhsin B. ve vekilleri mahkemede on üç buçukta Beyoğlu | Sami B., Naci B. aley- kabi, Aralarından açılmış baş- Va daha bulunduğunu, bu . Beyle sinemacı Naci e davanın da (altıncı istintak dâ- iresinde tahkikatı £ yapıldığını söyledi, tevhit zaruretine işaret etti, Bunun üzerine hâkim Reşit B. usulen altıncı İstintak o dairesin- den keyfiyetin istilâmına karar verdi. Muhakemeyi, altı kânu- nuevvel cumartesi sabahı saat ona biraktı. Önümüzdeki per- şembe günü de ayni mahkemede Naci B. in Muhsin B. aleyhine açtığı hakaret davasına bakıla- caktır. Muhsin B. altinci müstantik- likçe tahkikatı yapılan davasın. da madde tayini suretile halkın hakaret ve hüsumetine maruz bırakıldığını ileri sürmekte, ce- zai muamele icrasile beraber, maarif emrine devredilmek üzere yirmi bin lira zararı manevi iste- mektedir. Bu davasını ispat için gösterdiği — şahitler | arasında altıncı noter Galip Bingöl, Sa- nayi müdürlüğü müdür vekili ve müfettişi Halit, Sanayi mü- dürlüğü müfettişi Burhan, mu- alim Fabri, Devlet matbaası memurlarından Şeref B., ler vardır, Bütçe müzake- resine başlandı Fen fakültesi reisinin bir teklifi Darülfünun divanı dün ikinci içtimamı yapmış ve bütçe müza- keresine başlamıştır. Dünde yazdığımız gibi bötçe müzakeresi daimi ve serbest mü- derrislik meselesine de temas et- tiğinden bu içtimaa çok ehemmi- | yet veriliyordu. içtima saat tam İ17den yirmi | bire kadar tam altı saat devam | etmiş ve çok hararetli olmuştur. | Içtimadan sonra Darülfünun | emini Muammer Raşit B. şu iza- | hatı vermiştir: — Yeni bütçe müzakeresine başladık. İçtima” çok samimt bir hava içinde cereyan etti. Arada ihti- lâf denilecek hiçbir noktai nazar | ayrılığı yoktur. Fen fakültesi re- isi Mustafa Hakkı B. bir teklif verdi. Bu teklif hariçte lâboratu- varı ve seririyati bulunan müder- rislerin hareme ne suretle iştirak edebilecekleri hakkında bazı esa- satı ihtiva etmektedir. Bu teklif haricinde hi çbir teklif yoktur. Gelecek perşembe günü yapı- lacak içtimada bütçe müzakeresi tamamlanacak ve bazı erkamda tesbit edilecektir. Idama mahküm —a— Edilen Sabrinin nakzen mu- hakemesi karara kaldı Bir müddet evvel sebze ha- linde iki bahçevanı öldürmekten mazmun Arnavut Sabri, İstanbul .ağır ceza mahkeömesinde idama mahküm edilmişti. Temyizden nakzen görülen bu davanın dünkü celseşinde müd- dei umumilik, evvelki talebini tekrar etmiş, müdafaa yapılmış, mühakeme karara kalmıştır. Baş gardiyan Galip Beyin tevkifine karar verildi Bir O müddettenberi ( beşinci müstantiklikçe bazı mevkufların tevkifaneye esrar sokmalarına müsaade ettiği, içerde esrar sat- tırdığı iddiasile hakkında tahki- kat yâpılan ve işten el çektiril- miş bulunan tevkifane baş gar- diyam Galip B., müstantikliğin davetine icabet etmediğinden, hakkında tevkif müzekkeresi ke- silmiş ve bu, infaz edilmek üzere müddei umumilikçe polis ikinci şubeye gönderilmiştir. mmm i Darülbeda vi müdürlüğü Memurluk mudur, değil midir ? Şehir meclisine aza intihap edilen Suphi beyin Darülbeda- yi müdürlüğünde devam edip edemiyeceğinin tereddüötü mu- cip olduğu yazılmaktadır. Malüm olduğu üzere memurin kanunu memur olanların bele- diye meclisine aza olmasını me- netmektedir. Dün bu hususla meşgul olduk. Böyle. bir tereddüt varit görül memektedir. Çunkü Darülbeda- yi müdürlüğü Belediye memur- luklarından o olmadığı gibi bu müdürlük Belediye kadrosuna dahil değildir. Belediye Darül- ' bedâyie, sureti sarfı hakkında bazı kayıt ve şartlar koyduğu bir tahsisat vermekte ve bunu kontrol etmektedir. Bu münase- betle Suphi B. hakkında memu- rin kanunu ahkâmınm tatbiki varit görülmemektedir. S— İLDE .* a Hakkı B., Yavuz - Havuz Davasında mehküm olanlardan Sabanoalı Hekki B., emlâkine | mevzu haczin kaldırılmasını istiyor Yavuz - Havuz davasının Diva- nı Âlide rü'yeti neticesinde sa- bık Bahriye vekili Ihsan, Nâzım ve Fikret B.lerle birlikte Sa- bancalı Hakkı B, de hapse ve bu işten dolayı hazinenin uğra- dığı zararın tazminine mahküm edilmişti. N Sabancalı Hakkı B.in şehri- mizde ve diğer bazı yerlerde bulunan emlâkine haciz konmuş mahküm olduğu paranın tahsili için bunlar satılığa çıkarılmıştır. Hakkı B. birincihukukta hac- | zin refini istemiş, mahkem ri'yete salâhiysttar (olmadığı Okaydile | davanın reddine, bunun Devlet karar vermiştir. Hakkı B. şimdi Devlet şurası na müracaat etmiş bulunmakta- dır. Mühtelit mübadelede | şurasında rü'yet edilebileceğine | VAKIT Divanında altı saat süren bir içtima | Sabancalının müracaatı | | Gene tarziye meselesi i di — Tarziye kelimesini ve sıfatı Giritli mubadiller Yakında memleketimize geliyorlar Dün sabah Mübadele komis- yonunu temsil eden Rasih Bey Giritli muhacirleri getirmek üzere Pireye gitmiştir. Sevim vaporu Mesinadan ayın 25inde Hanyaya elmiş bulunacaktır. Ayni gün- de de Giritli mübadiller orada toplanmış bulunacaktır . Türk heyeti murahhasası, Yunan he- yeti murabhâsasına, mübadille- rin Hanyaya toplanmaları için icap eden masrafın Yunan hö- kümetince temin edilmesine de- lâlet etmesini rica etmiştir. Bu masraflar, Rasih bey tarafından anyaya gider gitmez temin edilecektir. Yunan heyeti murah- hasası Atinaya Hariciye neza- retine telgrafla müracaat ede- rek bu hususu temin etmiştir. Rasih Bey mübadil Giritlilere pasaport verecektir, Muhacirler Küllüğe çıkarılarak mahalli hü- kümete teslim edilecek ve ken- dilerine üçer günlük iaşe bedel- leri verilecektir. | Mübadillerin hangi gün Kül- | liğe çıkacakları Dahiliye vekâ- letine bildirilecek iaşelerinin te- mini rica edilecektir. Rasih Bey ayın 23üncü parar sabahı Hanyada bulunacaktır. Oradan vapurda muhacirlerin iaşesini temin için 4 günlük erzak da alacaktır, Cidna şirke müfettişi şehrimizde Cidna şirketi müfettişlerinden M. Döval şehrimizdedir. Muma- ileyh hattı teftiş için Paristen | kalkmış, Belgrat Bikreşte bir | müddet kaldıktan sonra şehri- i edecektir. I bilvekâle tarziye verdiler. Ben de İ tefehhüm olur, » mize gelmiştir. 2) Teşrinisani 1930 Bir cevap daha ! Hikmet B., vekil ve müek- kilin hüsnü tefehhümde bu- lunduğunden bahsediyor Sabık müstantik, Bandırma âğırceza mahkemesi reisi Hik- met B., müddelumumi Kenan B. in tarziye verip vermediği şek- linde ortaya çıkan mesele hak- kında Kenan B.in vekili Omer B.in dünkü nüshamızda çıkan son mektubuna da dün bir ce- vep göndermiştir. Hikmet B., dün gelen mektu- bunda şöyle diyor: «1 — Kenan Ömer beyefen- vekâletlerini - tasrih etmek sure- tile, üç hâkim ve bir Adliye mü- fettişi huzurunda tarziye vermiş- lerdir. Bu tarziyenin kendi muh- terem şahsiyetlerile hiç bir alâ- kası bulunmadığı şüphesizdir. 2 — Onörabl mesailde kanu- nun ve kelimelerin şekillerine saplanmak “doğru değildir. Ka- nünen bilvekâle tarziye caiz mi- dir, değil midir, bunu münakaşa lüzumsuzdur. Çünkü: Kendileri bununla iktifa ve huzuru mah- kemede yüzlerce samiin müva- cehesinde tekrar ederek davam- dan feragat ettim. Bu olmuş bit- miş bir vakıadır. Ve ben de te- menni ederim ki artık kapanma- lıdır. Son sözüm şudur: Kenan Ömer beyefendi bilve- kâle verilen tarziyeyi eğer böyle tavsiye şeklinde te'vile imk.n görüyorlarsa bu; kendilerile mü- ekkillerine omunbasır bir hüsnü Japon prensi Şebrim'ze bir buçuk ay sonra ge'ecek japon imparatorunun o küçük kardeşi Oprens Takamalsunun memleketimize geleceği yazıl- mıştı. Prens Takamatsu (O kânunu- saninin on birinde Yugoslavya ve Yunanistan yolile ve vapurla şehrimize gelecek ve doğruca Ankaraya gidecektir. Prens cenapları Ankaradan dönüşünde (o şebrimizdede bir kaç gün kalacaktır. Prens Ta- kamatsu 25 yaşındadır ve bir buçuk senedenberi evli bulun- maktadır. Kendisine (seyahati esnasında ozevceside refakat Bahriye (o yüz başısı rütbesini haiz olan Prens Takamatsu Ja- ponya kıral ailecinin imparatordan sonra en mühim bir rüknüdür. Henüz 28 yaşında bulunan imparator Hz. bir erkek evladı olması ihtimali düşünülerek res- men veliaht ilân edilmiş değildir. Prensin (seyahati tamamen hususi mahivettedir. Japon gümrüğü müşkülât çıkardı ç Bundan bir müddet evvel ja» ponyanın Ozaka şehrinde Türk japon cemiyeti tarafından bir sergi vücuda getirilmiş, Istanbul ticaret odasıda bu sergide teş- hiri için ihracat eşyamızdan bazı nümuneler göndermişti. Pu sergi el'an açılmamıştır. Sebebi bu eşyaya jagon gümrüğünün müş- külât çıkarmasıdır. Ayrıca gön- derilen afyonlar da müsadere edilmiştir.