2 Ocak 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

2 Ocak 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

—Ç——-——————————————-—-- Tahkık heyetının araştırdiığ Mürteciler ı; nokta sakıt Halife Abdülmecit ile hakikaten temas ediyorlar mı idi Şehrimizdek vapuru ile İzmı Ankara — Menemende vedi- ger yerlerde şimdiye kadar tev- kif edilenlerin adedi ( 65) tir. Zan altında olanların adedi de beşyüze baliğ olmuştur Maznun- lar Menemende boşaltılan bir kışlaya yerleştirilmiştir. Tahkikat süratle intaç edilecektir. Burada yeni alınacak tetbirler o kadar kat'i olacaktır ki bundan sonra tekkeciler ve mürteciler aj hiç bir irticai harekette bulunamıyacaklardır. Türkün kanı babasına elde edilen inkılâpla oynamayı mür- teciler akıllarından bile geçire- miyeceklerdir , Tahkikat Lâz ibrahim ve kut- | bulüktap şeyh Esat © üzerinde temerküz ediyor. Mürteciler Menemende halkı irticaa davet ederken “ Halife Abdülmecit bizi hudutta bek- leyor , demişlerdi Tahkik heyeti bu sefillerin bakikaten sakıt Halife ile de temas edip etmediklerini i edecektir. DEK Dahiliye İzmir, 31 (A.A) — Dahiliye Veki $. Kaya Beyefendi ile Pr i lerinden Fahrettin Paşa bu aksam Ma- nisadan otomobillerle şehrimize avdet a Ay i mevhuflar bugün Anafarta re gönderiliyorlar Ayyy ayyy gg yy 5 İstanbuldaki mevkuflar bugün gönderiliyor Menemendeki irtica hadisesinin şehrimizdeki tahkikatı dün ikmal edilmiştir. Şimdiye kadar Btanbulda dokuz kişi tevkif edilmiştir. Bunlar bu sabah saat 10 da «Anafarta» vapurile İzmire gönderileceklerdir. Mevkuflardan bir kısmı dün akşam- dan vapura bindirilmişler, geceyi vapurda geçirmişlerdir. yy ass» Büyük islâm tarhi «mm yy yg yy Ön Mevkuflar, polis memurlarının pura götürülmüşlerdir. Son tevkif edilen H nacılık ettiği anlaşılmıştır. met önüne gelerek “şeriat isteriz. di- ye bağırdık. Bu sırada ne taraftan gel diği belli olmıyan hir ateş içinde kal. dık. Kurşunlar vızır vızır işliyordu. Nihayet mehtimiz vuruldu ve anla- dık ki bize de kurşun isabet edecek! kaçtık, Diğer taraftan mecruh Zeki, Meh. met dün mühim ifşaatta bulunmuş, bazı arkadaşlarının isimlerini ve nes rede bulunduklarını haber vermiş, bu- nun üzerine bu adamların © tevkifine! | başlanmıştır. | Menemene getirirken (Saruhantlı)| İstasyonunda trenin durmasından bil- İistifade bir köylü ile Hacer Rahmanlı köyünde hafız Ali isminde birine mek- tup gönderen ve bu mektupta ben is- tievap için çağırıldım, merak etmeyin, arkamdan dua edin, diye askeri imam İbrahimi bizzat Dahiliye Vekili $. Ka buyurmuşlardır. Şükrü Kaya Beyç.|”8 B. isticvap etmiştir. fendi, doğruca Naim palas oteline in. mişlerdir. Menemen Jandarma “İku- mandanı tahliye Mn ile ordu müfettişi Fabrettin Paşa tarafından dün Menemende yapılan ariz ve amik tahkikattan sonra irtica hadisesinde lâkayt ha- reseti dolayısile tevkif edilmiş olan Menemen jandarma kuman- danı Fahri ve altı mahiyeti tah- liye edildiler, nlara ait ev- NV nsmende muazzam bir ibtifal yepilacaktır. Türk ocağı mühim bir program neşretti. Her ta- rüksın merasime iştirâk edile- cektir, Antalyada da tevkifat yapılacak Ankara, 1 (Vakit) — Izmirde Şesh Lütfullah ve Demircili Şeyh tevkif edildiler, Bun- a .. tevkif edilen- haberatı olduğu anlasıl İzmirden Menemene eklerdir. sevin > Me Mei Kiş ve müşevviklerin tekar. Onlar da tevkif edile- HAİNLERİN İTİRAFLARI ya B. de irticnla pl gezerek mir ye mürâcaat cesi Mehti bize; — Sakın korkmarimı bi ifadelerinden, hâdi- hempaları bulunduğu $E — Dahiliye Vekili Ş. Ka Menemen ve havalisin! ükadar görülen merkez! tetkikat yapmaktadır. İz) mücssisleri, $. Kaya Be ederek tetkikatının neti. Menemen hükümet da. makamın odasında, hain ne kurşun iş.| tir; “ demişti. Biz de hükü Bu adamın çok amut davranarak bir şey söylemek istemediği şayidir. MANİSADA YENİ TEVKİFAT Manisa, 31 — Bir taraftan Mene! men türk ocağı gençlerinin faaliyeti, diğer taraftan mahalli zabıtanın faa liyeti neticesi 22 kişi tevkif edilmiş) tir. Manisada tevkif edilenler dokuzu bulmuştur. Alaşehir muhtarı Ahmeti te tevkif olunmuştur. İ Muhtelif tevkifat münasebetile Me- nemen hapisanesi bu mevkufları isti. ap edemiyecek bir hale geldiğinden diğer büylk bir bina tedarik edile cektir , Idarei örfiye kararnamesi Evelki gün heyeti vekilece Menemen hadisesi münasebetile ilânına karar verilmiş olan idarei örfiye Menemen, Manisa, Balıke- sir merkez kazalarına münhasır» dır. Yalnız bu karar mucibince tabif merkez kazalara tâbi olan a ve ele idarei ör- e mi il İmei asma dahil Hükümetin idarei örfiye mın- takasını bu suretle tahdit etme- si, hatta Manisa ve Balıkesir Yi- lâyetlerine tâbi olan muhtelif ka- zaların bu mıntakadan bariç tu- tulması bir, veya iki ay gibi muvakkat zaman için bile her hangi bir zarüret âle tatbik edilecek fevkalâde bir idarenin sam ve şümulunü imkân dere- cesinde tevsi etme; dan neşet ettiği ağ Ancak idarei örliye mıntakası dahilinde teşekkül eden divanı harbin Menemen badisesi muva- cehesindeki vazifesini bihakkin olmak ifa edebilmek için yeni bir ka- bunun tanzim ile meclise sevko- | lunacağı anlaşılmaktadır... İşte | Ankaradan gelen o haberlerde «| mevzuubahsolan ( Cümhuriyeti koruma kanunu e 1 Idarei örfiye tabii olarak ilk günlerde O kendisine tevecelih «den vazifenin ilk hazırlıkları ile “| meşgul olacaktır. Elim vak'ada alâkası olduğu anlaşılanların tev- kifi ve istievabı cektir. de gerek bugünkü vak'ada, ge- | zaifinin keza vazifei asliyelerine refakatinde ikişer İkişer va- Bunların çoğu sakalı ve yaşlıcadır. asanm fırıncılık ve aynı zamanda mav- AY rek bundan sonra tahaddüs ede- bilecek hadiselerde tatbik edi- lebilecek umumi ban abkâmi tesbit eyliyecektir. Nihayet bir | baftaya kadar bu kanununda Büyük Miltet Meclisinden geç- mesi kuvvetle muhtemeldir. Şimdiye kadar yapılan tahki- | kata göre Menemen hadisesi münasebetile divamıbarbe sevke- dilmesi icap edenlerin yalnız si- villere munhasır kalmadığını, ba- zı askerlerin de vazife noktesin- dan tahtı mes'uliyete alınmaları lâzım geldiği görülmektedir. Pu- nun için gerek siviller, gerek öskerler müştereken divamıharp- temuhakeme edilecekler demektir. Ankara, 31 (A,A)—era Ve- killeri heyetinin 31-12-1930 ta- ribli içtimamda aşağıdaki karar- laf Tttihaz edilmiştir: Teşkilâtı Esasiye kanununup 26mcı maddesinde vatan ve cümhuriyet aleyhinde kuvvetli ve fili teşebbüsat vukuunu mü- eyyit kat'i emarat görüldükte Icra vekilleri heyeti, müddeti bir ayı tecavüz elmemek üzere umu- mi veya mevzii idarei örliye ilân edebilir, denilmiş bulunmasına ve Menemende 23-12-1930 tari- hinde irtikâp edilen cürmün, hazırlık tahkikatında bu cürmün cümhuriyet aleyhine şümullü bir tertip olduğu hakkında kat'i emareler görülmüş olması" na binaen Menemen kazası ile Manisa ve Balıkesir merkez ka- zalarında 1-1-931 tarihinden iti- baren bir ay müddetle idarei örfiye ilân olunmuştur. Madde 1 — Manisı, Mene- men ve Balıkesir kazalarında ilân edilen idarei örfiye âmirli- ğine ikinci kolordu müfettişi bi- rinci ferik Fahrettin Paşa baz» retlerinin tayini tasvip olunmuş” tur, Madde 2 — Işku kararname» nin icrasına Milli Müdafaa Ve- kili memurdur. DIVANI HARP KARARNAMESİ Madde 1 — Menemen, Mani- sa ve Balıkesir kazalarında ida- rei örfiye ilânı münasebetile te- şekkül eden Menemen divanı harbi örfisi nezdinde hukuku am- me namına takibatta bulunacak müddei umumilik (vazifesinin, vazifei asliyesine irtibatı baki kalmak (üzere İzmir omüddei umumisi Hidayet ve müddei umumi ruavinliği vazifesinin, vazifeli asliyesine irtibatı baki kalmak üzere Izmır müddei w mumi muavinlerinden Fuat, ve İ ilk tahkikata dair son karar, iç ile iştigal ede- | Diğer taraftan bülümet | lerinden Necdet Bey tarafından verilmek özere möstantiklik va» 3381 — 7 — VAKİT 2 Kânunsani Asrı Saadet - Sadrı İslâm 3-4 bin sayfa (o 9 cilttir. o eski harflarladır. Yazan: İslim akademisi. — Terceme ejen: Ömer Rıza BF. Fiyatı: Bez ciltlisi 1400, meşin ciltlisi 1600 kuruştur. Posta ücreti: Türkiye için 125 hariç için 300 kuruştur. Bedelini bir defada veremiyenler taksitle de verebilirler, » Neşreden: Asarı ilmiye kütüphanesi Jandarma imalâthanesi ilânatı 19480 -21760 takım serpoş ve tozluğu ile beraber yazlık elbise biçki va imaliyesi yeniden pazarlıkla mubayaa olunacaktır. Pazarhk aleni münakasa ile ikinci kânun 931 12 ci pazartesi günü saat 14 de Gedikpaşada jandarma imalâthanesinde yapılacaktır. Buna dair komisyonda mevcut şartname münderecatım anlamak ve pazarlığa iştirak etmak üzere taliplerin teminatları beraberlerinde olarak jandarma imalâthanesindeki komisyona müracaatları ilân olunur. Ankara valiliğinden: Ankara'da idareyi hususiyeye ait maarif vekâleti binasının ittisalinde kâin benzin ve perükâr dükkânları cephelerile yanında yeniden iki dükkân inşası kapalı zarf usulile münakasaya konul- tur. Gİ — Talipler bedeli muhammine olan 11086 liranın yüzde yedi buçuğu nisbetinde teminatı muvakkateyi havi muteber bir banka mektubunun ve yahut muhasebeyi bususiye veznesine tevdii havi makbuz senedini teklif varakasına raptedeceklerdir. 2 — Inşaatı yapacak mimar veya mühendis ehliyeti fenniye varakalarını ibraz edeceklerdir. 3 — Teklifname zarfları yevmi ihale olan 22 kânunusani 931 * perşembe günü saat İS ten evvel makamı vilâyele verilmelidir. 4 — Şeraiti anlamak isteyenler vilâyet muhasebeyi hususiye müdüriyetine müracantİa şartuameyi: resim ve planları tetkik edebilirler. Hayattan sevkalmak ve dalma ne- şet, sihhatlı ve faal bulunmak ârabı kuvvetten düşürmemekie mümkün” dür , Sibhatinizi muhafaza , sinir” İerinizitakviye faaliyeti- pişi tezyit için küçükler ve büyükler tarafından mükemmel bir kuvvet Gacı olarak tenilas Kullanınız. Her eezmnede bul Satılık meğezealar Sultan Hamammda yekdiğeri- ne bitişik mühim bir irat ge İ tiren 47,49,51: Nol üç adet mağazada ki hissemizi acele sa- | tıcağımızdan almak arzu edenle- rin çarşıyı kebirde Kürkçülerde17 No. lı mağazaya müracaatları, BAKTER!IOLOK Dr IHSAN SAMI Bakteriyoloji laboratuvarı Umum &an tahlilin, Frengi nokta nazarından (Vasermen teamülü) kan küreyvan savılması tifo we ısıtma has talıkları teşhisi, idrar, balgam, cetahst kazursa ve su tahlil, Ulura enikros kopi ile frengi aranması, bosesi aşılar istihzarı Divanyolunda Sultan Mâhmut türbesi No: 189 Telefon İs. G8 Jenuallim mektebi talebesinden, : İbir lise müdüründen, Eskişehir Halk fırkası, türk ocağı, İdman teşkilât, muallimler birliği reislerinden Ankar ra muallimler birliğinden, Geyve kay: makamlığından, Gedis gençlerile lediye reisindenı Uşak gençler birli. gile belediye reisliğinden, Türk Far magoloi talebe birliğinden darülfünun diş tababeti talebe cemiyetinden, Sik van türk ocağı ve belediye reisliğinden Yavuz zırhlısı kumandanlığından Kan- dranın muhtelif teşekküllerinden, Ge diz türk ocağından Foça belediye rek sinden Adana türk ocağından, Manisa türk ocağından, Muğlada fırkadan, ocaktan, ticaret odasından, Hilâlish: mer, Himayei Etfal cemivetlerinden, munlimler o birliğinden, Diyarbekir türk ocağındanı Manisa muallimer birliğinden, Uşak muallimler birliğin den, teessür telgral'arı gelmiştir. irtibatları baki kalmak üzere İzmit Sulh hâkimi Cemal ve A- | dapazarı Sulh hâkimi Necdet ve Eskişehir müstantiği Hikmet Beyler tarafından icrası tensip edilmiş ve keyfiyet tasdiki âliye arzolunmuştur. DİVANI HARBE KİMLER VERİLECEK? Manisa, 31 — Umum! surelte veris) len karara göre idarei örfiye mıntaka- sı dahilindeki bütün nakşibendi men- supları zabıtaen isticvâp edilecek ve Menemende divanı harbe verilecekler. dir. Nakşibendi tarikatına mensup olan bu havali insanları divanı harp huzu- runda son İrtica hareketile alâkaları olmadığını ispata devet edileceklerdir. Yani bir nevi tezkiye yapılacaktır. TEESSÜR TELGRAFLARI Menemende vuku bulan menfur ir- tlen hidisesi dolayısile o Türkiyenin Bu telgraflar, menfur irtica hâdi- muhtelif taraflarından Gazi Tiz. me/sesinin memleketin her tarafında me teessür telgrafları gelmektedir. Dünjderin bir hiddet uyandırdığı, imkılâ- de Sima Halk fırkasından, Edirne kızlbın büyük mtürşidine "üreteiktidiz,