29 Ocak 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

29 Ocak 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

o Dün istanbula lik K Seyyahlar için Dün gelen seyyahlar şehiri geziyor Hükümet Atina korferarsının seyyahlar hakkındaki bütün tememnilerini is'ai etti Atina Balkan konferansında merkezi daima Istanbulda olmak Üzere bir Balkan Turizm federas- yonu teşkil edilmiş, bunun riya- setinde Türkiye Turnig klüp reisi Reşit Saffet B. intihap olunmuş- Ir, İstanbulda toplânacak olan Bal- kan konferansından evvel bu federasyonun işe başlamış olması lâzımdı. Fakat Turing k'ubü vesaikinin eksikliğinden diğer devletlerin beyeti mörahhaslarının İstanbula daveti kabil olamamıştır. Maamafih o Turizm hususunda Turing klubün ricalarını kabul eden bükümet son bey- elmilel Istanbul kongresi ile Atina konferasının bütün temen- nilermi mevkii - tatbika koymuş- tur. Bu meyanda seyyah vapur- larının tahlisiye resminde, ve turizm malzemesinin gümrük re- simlerinden muafiyeti için de iki kanun neşri derdesttir. Balkan lurizm federasyonunun teşkiline kadar Türk - Yunan tu- rizm klüpleri arasında an'aşma hasıl olmuş ve iki memleketin seyyahlarına mütekabil tenzilât yapılması takârrür etmiştir. Devlet demir yolları da heyeti vekile kararile tenzilât yapmayı kabul etmiştir. Şark demir yolları dahi bâzı şerait tahtında tenzilât yapmıya muvafakat etmiştir. » » > Evvelki gün şehrimize bir sey- | yah vapuru gelmiştir İçlerinde Siyasi şahsiyetlerde bulunan sey- Yahlar evvelki akşam garden ve Maksimde yemeklerini yemişler, | dünde şehri gezmişlerdir. Bun- dan böyle limanımıza $ik sık Seyyah vapuru gelecektir. Bunda Seyyah vapurlarının bazı resim- lerden muafiyetinin de dahli var- Ir, Bu” Belediyeden elinmesi düşürül- dü ve vez geçildi Afyon meb'usu Ali ve Tekir- dağı meb'usu Cemil B, lerle vali Muhiddin B. belediyenin buz nn'sarı abrikasını gezmişlerdir. Buz im- | tiyazının belediyeden geri alın Masma teşebbüs edilmişse de lâhare bundan vaz geçilmiştir. Veznecilerdeki kevis dükk, n exkânıda satın almış ve evvek “ Züpden itibaren Fen fakülte- | sinin köşesindeki arsada bulunan Hak yığınları ile dükkânların dırılmasına başlanmıştır. Tes- Ye bitince tra vay kavsi de İzalkil. . 1... büsnü | Belediye Veznecilerdeki birkaç | Adiiyede Bir istinabe Milâsta Sami b. sieyhine eçılan İ davadan dolayı ağırcezada bir şahit dinlenildi Milâs müstantikliğinde bulun- duğu sırada bir maznunun usul i bilâfında hürriyetini tahdit ettiği iddiasile Sami B. aleyhine açılan davadan dolayı Istanbul ağırceza İ mahkemesinde bir şahidin isti- nabe suretile ifadesi alınmıştır. Bu şahit, Dr. yüzbaşı Mustafa B. dir. ifadesinde şunları söyle- | miştir: — Katilden maznun biri var- mış. Bunun farih ve mümeyyiz olup olmadığını bilmuayene tes- bit etmek ürere, müstantikliğe | çağırıldım. Dr, Veliyüttin B.le birlikte muayene ettik, “Farih ve mümeyyizdir., diye rapor verdik. Adliye möüfettişliğince tahkikat o yapılırken, oradada böyle söyledim. Müstantik Sami B. in maznunun hürriyetini tah- dit ettiğine dair hiçbir malüma- tım yoktur. Mabkeme, istinabe evrakının mahalline iadesine karar verdi. .s.. Rasih Hoca İ desinden istiovep o'undu, reti- cede sortest bırakıldı | Galatada, Kuledibi Oimamı | Mehmet Rasih Ef. hakkında ruh- salsız mektep açarak tedrisatta bulunduğu noktasından tahkikat yapılmaktadır. Rasih EF., zabıtadan müddei umumiliğe gönderilmiş, evrak oradan altıncı müstanlikliğe ve- rilmiştir. Rasih Ef,, isticvap olun- | muş, neticede serbest bırakıl mıştır. Ağır, ş'ddetli tahrik neticesin- de ketil İstanbul ağırceza mahkemesin- de dn Fehmi isminde bir köy- lüyü öldürmekle mazmun Lütfinin davası rü'yet edilmiştir. Lütfinin hayvanları, Fehminin tarlasma girmiş, Febmi buna kızmış, Lütfi ile kavga etmiş. Bu kavga esnasında da elindeki baltanın keskin tarafı ile Lütfiyi boynundan yaralamış. Lütfi, bu sırada biçağını çekmiş, Fehmiyi öldürmüş. İ dinlenilmiş, müddeiumumi Cemil İ B., katlin ağır, şiddetli bir tal rik neticesinde ika edildiğini ileri sürerek, bu cihet göz önün- de tutulmak Üzere, maâzmunun tecziyesini istemiştir, Muhakeme, karar için başka güne bırakılmıştır. Kuhtelit mahkemelerde Türk » Yunan mahkemesinde bugün altı davaya bakılacaktır, Evelki günkü mahkemede rü'yet edilen iki dava hakkında da ka- rar verilecektir. pe (Çizgi iletik Bazı adamlar “pe talisizlik! Talim bir | yapmazdım, ne çare dım etmiyor! » derler, ki oyar- İRuhsatsız mektep seçmek mad. Dün mahkemede bazı şahitler | l i l Bu işe siz de şaşın! Türk düşmanlığı Mahut şirkette mücür değiştiği halde devam ediyor Geçenlerde (Ostro — Türk) tülün şirketi ansızm kırk Türk memura yol verdi. Sebep ne? Hiç, beylik bir söz: İktisadi buhran! Kırk Türk memura bir ta raftan yol verildi, diğer ta- raftan şirkete kırk yahudi me mur alındı. Bu mesele Türk efkârı o umumiyesini eldden müteessir etti ve nihayet şir- ket müdürü Jak Boton Ef azledildi. Ve sözde Türklere cemile gösterildi Boton Ef nin ye rine Selânikli ve İspanyol te beasımdan Sabtil Ef. ismin de bir müseyi tayin olundu. Yeni müdür işe başlar başla maz yine Boton Ef.nin siya- seti canlandı, Mütehassış türklerin yeri ne ihtisasları meşkük bir ta- kım yahudiler öteden beriden toplandı. Samsuna, Edirmeye Kırk- lareline, Erbaaya, İstanbul merkezine daktiloluklara, ko misyon İşlerine tayin edilen. ler arasmda bir tane Türk yoktur, Tayin edilen memur- ların listesi elimizdedir. Türk memleketinde, Türk adlı, ve Türk halkının mesaj. sile geçinen bir şirketin Türk ırkma gösterdiği bu husumet te, bilhassa bir müdürü bu husumet yüzünden tebdiline rağmen ısrarı cidden gü riptir. Türk yatanında ya şıyan kazanç © müesseseleri Türk ihtisasını, Türk olmıyan ihtisasa değil, mlelâde fert lere fedadan ne zaman vazge çecekler? Acaba burayı hâ- lâ Osmanlı Oİmparatorluğu mu zannediyorlar? Bu İşe siz de şaşı Biz de şaşalım! Ticaret oğusında Kongre bugün On gün sürecek on bu içti- mada neler konuşulcc-k? Istanbul Ticaret odası senelik kongresi bugün saat on dörtte toplanacaktır. Dün bu münase- betle riyaset divanı bir içtima ya- parak ihzari bazı kararlar ver- miştir, On gün devam edecek olan kongreye memleketin bütün tüc- carları, iktısat cemiyetleri, sanayi mensupları, gâzeteciler, iktisat müderris ve muharrirleri davetli- dir. Kongre ruznamesi 12maddedir. Başlıca maddeler şunlardır: İ—Ibraç mallarımızın kıymet» lerini muhafaza tetbirleri. 2 — Mili Sanayi siyaseti ve programı. 3 — Sanayi tetrisatı ve sanayi kursları, | l | İ ğü Y ar Güm: rde: Gümrkte islâhat | | Muhafaza tekılâtı tevsi olnndu Istanbul gümrükleri mubafaza teşkilâtının tevsi edildiği yazı mıştı. Son yapılan tâdilâtta güm- rük muamelâtının daha seri bir | şekilde tedvir edilebilmesini te- min için yeni bazı kararlar alın- mıştır. Bu cümleden olarak bir Şubattan itibaren Marmarada Seddilbabir ve Kumkaleden Ka- radenizde Kefken ve Karaburuna kadar olan sahiller arasında ya- pılacak nakliyattan dahili ticaret İ beyannamesi aranmıyacaktır. Bundan sonra tüccarlar sevke- decekleri eşyanın miktarını vapur acentelerine bildirecekler, acen- telerde nakledecekleri eşyanın | mıktarını ve markaları hangi | iskelelere çıkanlacağını gümrük idarelerine haber vereceklerdir. Gümrük idaresi de bu mürs- caat Üzerine eşya miktarını tes- bit ettirecek ve vapurda bulunan mubafaça memuru vasıtasile liste mubteviyatının vapura tahmil edirip edilmediğini kontrol etti- | cektir, Vapurun gittiği iskelede de aynı muamele tekrar edilecektir. | 1930 Kânunuevveli'nin | gümrük istatistikleri Gümrükler umum müdürlüğü 1930 senesi Kânunuevvel ayın- daki ithalât ve ihracat istatisti- ğini neşretmiştir. Buna nazaran 1930 Kânunuevvelindeki ithalâtı- | mızın 15,383,615 lira kıymetin- | ile. : | dedir. 1929 senesi Kânunuevve- j linde ise itbalâtımız 15,054,190 1930 senesinin aynı ayında ihracatımız 13,511,512 liraya ba- liğ olmuştur. 1929 senesi Kânu- nuevvelinde ise 228,902,252 lira idi, Belediyede İC ! Veremliler için 300 Yetakı muvakkat bir hestehane yepılıyor | Hıfzıssıhha umum meclisi Pa- zar günü toplanacaktır. Bu içti- | mada verem meselesi görüşüle- cektir. Meclisin geçen ay yapılan içtimamda, veremin arttığı neti- cesine varılmış, şebirde yeniden bir verem hastanesi yapılıncıya | kadar muvakkat bir hastane te- sisine meclisin müracaatı üzerine vilâyet şehirde muhtelif binalar» | da tetkikat yaptırmış ve üç bina bulunmuştu. Bu binalar tetkik edilecek, 300 yataklı bir verem hastanesi açılacaktır. Belediye Cerrahpaşada yeniden birkaç ev satın (o almışlır. O Burada bir lira" idi. | | | 4 — Balıkçılığımızın inkişafı | hastane ve nekahatane yapıla Tali, kuvvetli basiretin, dürüst yaver olsaydı, meler muhakemenin eseridir. Talili adam ve koluna güvenen kafasma adaradır. İ caktır. VAKIT 29 Kânunsani 1931 se ağd a l | Ilik kar | PM AYINI e ay ltanbul sokaklarının dünkü hali Kara kış Bu günde ker yağması muhtemeldir Bir kaç (o gündenberi devam | eden kuru soğuklar dün birden bire kara dönmüş ve sulu kar yağmağa başlamıştır. Kandilli rasatanesinin verdiği malâmata göre artık kara kış başlamıştır. Karın birkaç gün daha deva» mı muhtemeldir. Rüzgâr bugün | mutavassıt şiddetle şimalden eses cektir, Dünkü hararet azami 1, asgari sıfır derece idi. Karadenizde dün başlıyan hafif karayel fırtınası devam etmek tedir. Fırtınaya rağmen gemiler |. muntazaman seferlerini yapmak» tadır. Hiçbir kaza yoktur. Adanada kar Adana, 28 — Barometre dü- şüktür. Sulu bir kar yağıyor. Bursade bir garaj göktü Bursa, 28 — Belediyenin yap» tırdığı itfaiye garajı çöktü. Tab- kikat yapılıyor. Po tada . Şikâyetler için İdare alinan yeni tedbirleri heber veriyor Muhaberatta osüratin temin edilmediği ve telgrafların okuna miyacak derecede bozuk bir imlâ ile yazıldığı söylenerek Posta ve telgraf idaresinden şikâyet edilmektedir. Dün bu hususta posta idaresi erkânından bir zat bir muharri- rime demiştir ki: — Muhaberat intizam daire sinde ve sür'atle temin edilmek- tedir. Şikâyetler madde gösleris lerek yapıldığı takdirde daima tetkik edilir ve müsebbibi tec ziye olunur. Ulu orta ve madde göstermeksizin yapılan şikâyetler | hakkında bir şey yapmağa imkân yoktur. Telgraf yazılarıma gelince doğru imlâ ile yazılmasını temin için yeni bazı makineler çelbe- dilmiştir. Yakında okunamıyacak dere- cede fena yazılı telgrafları dak- tilo makinesile köpya ettireceğiz ve o suretle sahibine yollayıca- ğız. TT Viyanaci nik kongre Zirel buhrana çare eriyecek kongraya bizim de davetimiz muhtemel Almanya, Çekoslovakya, Yur | goslavya, Macaristan, Bulgaristan çi i sında zıral Her günün yirmi dört sa- atinde de tali size kep tebes- süm ediyor. Onu ancak liyakatli insanlar kucaklıyabilirler! hükümetlerinin iştirakile yak Vıyanada büyük bir ziraat ko resi o toplanacaktır. e Kongr Merkezi Avrupa hükümetleri ara- bir ittihat ve blok teşkil ve zirai buhrana kaşı alın ması icabeden tedabir görüşüles ai | cektir. Kongreye hükümetimizin de daveti muhtemeldir.