5 Şubat 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

5 Şubat 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4 — VAKIT 5 ŞUBAT 1931 VAKIT “Menemen divanı har- binin kararı enemen irtica hareketinin elebaşıları hakkında divanı harbin verdiği karar icra edildi. Bu kararın şehit Kubilây beyin bir buçuk ay evvel başı bıçakla kesilerek yeşil bayrağa dikildi- ö yerde icra edilmiş olması, ada- et noktasından müessir bir ibret manzarasıdır. Birinci derecede göze çarpan şey Manisadan kalkarak köyleri dolaşa dolaşa bir sabahı erken Menemene va- ran ve orada şeriat namına Cümhuriyet ve İnkılâp esasla- rini yıkmak için harekete geçen beş, altı müsellâh şaki ile o gün hiç göze görünmiyen bir takım mürtecilerin siyaset meydanında birleşerek ceza görmüş olmala- rıdır. Bu srretle büyük cinayetin açık sabneye çıkan failleri gibi perde arkasında çalışan müret- tipleri de adaletin pençesine baş- ları birlikte teslim etmişlerdir. Eğer adaletin icabı yalnız şehit Kubilây beyin başını kesenlerle onların yanındaki diğer mücrim- lerin tecziyesinden ibaret olsaydı Menemen divanı harbinin vazifesi pek kolay idi. Çönkü müthiş hadise bütün Menemen halkının gözü önünde cereyan etmişti. Bütün failleri de meydanda idi. Fakat bir Mehdi çetesi şeklinde ortaya çıkan irtica failleri bu kadar cahil ve iptidai adamlar idi ki yalınız bu nokta nazarı dikkate alınınca bunların kendi başlarına böyle bir harekete geç- miş olmalarına ihtimal vermek müşkül idi. Onun için irtica ha disesinden sonra Menemende teşekkül eden divanı harp perde arkasındaki şeriki cürümlerini arayıp bulmak vazifesi karşısında iu İtiraf etmek lâzımdır ki divanı harp bu noktadan vazifesini çok derin, takdirlere lâyık bir dikkat ve itina ile yapmiştır. Tahkikat neticesinde ve hatta muhakeme- nin ilk safhasında mevcut delâile nazaran hakkında idam kararı verileceği zannolunan Menemenli hoca Saffet efendinin nihal hü- küm ile berat etmiş olması diva- nı harbin bu dikkat ve itinasın ispat eden mühim bir hadisedir. Bu dikkat ve itinayı görmek memleket ve milletin istikbali, ayni zamanda halkın hukuku ile alâkadar olan efkârı umumiye için büyük bir emniyet noktasi olduğu şüphesizdir. Diğer taraftan icrası için M. Meclisinin tasdikine lüzum olan noktalarda büyük mecliste en sıkı bir tetkikten geçirilmiştir. Netekim bü tetkik neticesinde idam hükümlerinden ikisi tadil edilmiştir. Binaenaley millet na- mma yapılan adalet vazifesinde hiç bir kimse hakkında haksızlık olmamak için imkânın ve usulün müsaadesi nisbetinde her şey yapılmış demektir. Vakın haklarında idam hükmü tatbik edilen mücrimlerin naış- ları karşısında insan kalbinin titrememesi mümkün olmuyor. Ne çare ki bazan bu elim beşeri teessürlere (o tahammül etmek bir zararet oluyor. Kangren ol- muş bir uzuvda ameliyat icrası acıklı ve ıstıraplıdır. Fakat ba- zan bir hastayı ölümden kurtar- mak bu acı ve ıstırabı her ne pahasına olursa olsun göze almak icap ettiği gibi bir mille- tin hayatını tehlikeden korumak içinde adalet dıvanlarının ağır hükümler vermesi ve bu hüküm- lerin icrası lâzımgeliyor. Mehmet Asım Lâtife Bekir H. Kadınların ünitormalı polis ve asker olmalarına taraftar Ankarada hazırlanan yeni po- | lis kanununda, kadınların resmi elbise giymemek şartile polis olabilecekleri Din bu mesele hakkında kadın- lar birliği reisi Lâtife Bekir H. şunları söylemiştir: «Bu haber Kadınlar birliğinin bir zafer daha kazandığını bil- dirmektedir. Geçen sene kadınlara intihap hakkı verilirken kadınların er- kekler kadar ve bazı hususlarda erkeklerden daha ziyade muvaf- fak olabileceklerini #öylemiştik. O zaman birliğin müdafaa etti- ği bu noktai nazar alayla karşı- landı, Kadınların polis olamıya- cakları, kadın polislerin bir işe yaramıyacakları söylendi, Hatta bir de “kadın polis olursa,, isimli | lar daba unutulmadan kadınla- rın polis olabileceğini memnuni- yetle öğreniyoruz. Bugün mem- lekete kadın polis lâzımdır. Mektepli genç kızların, kadınla- rın ahlâki kontrol ve takiplerini yetle başarabilir zımdır.,, Lâtife askerliği söylemiştir: “Kadınlarımız hiç şüphe yok askerlik te yapabilirler. Nitekim Bekir H. kadınların hakkındada şunları da erkeklerden geri kâlmamış- lar, muvaffakiyetler göstermişler rüştlerini ispat etmişlerdir. Ka- | dınlar ihtiyaç zamanında bu şe- refli vazifeyi seve seve yapabi- | lirler ve yapabileceklerdir.,, İşi uzatmağa rüzum yok Balıklı hadisesi hakkında ga- zetelerde vuku bulan neşriyat, bazılarında, Cerrahpaşa hastanesi öperatörü (Burhâneddin Beyin | Balıklı hadisesine şahsan sebep olduğu zannını tevlit etmiştir. (Devlet demir vollarında Halbuki dün Burhaneddin Bey matbaamıza gönderdiği bir mek- tup ile bunu tekzip etmiştir. Esasen Burhanettin Beyin Balıklı hastanesine bazı talebelerin git- mesi badisesile uzaktan veya yakmdan hiçbir alâkası olma- dığında şüphe yoktur. Nitekim bunu evvelcede yazdık. Evvelki gün matbaamıza gelen talebe- lerde böyle bir ihtimal mevcut olmadığını sureti kat'iyede temia etmişlerdir. Biz Burhanettin Be- yin tabiat ve mesleğini yakmdan biliriz. Eğer talebelerden bazr larının Balıklı hastanesine git- meleri ihtimalini bir an hatırına getirmiş olsaydı buna mutlaka mani olurdu. Bizce mesele niha- yet ( bulmuştur. biç de lüzum yoktur. bildirilmektedir . | bir komedi yapıldı. Bütün bun- | ancak kadın polisler muvaffaki- | Ancak kadın- | ların resmi elbise giyinmesi lâ- | hayata atıldıkları birçok sabalar- | ) Gazi Hz. Nazillide (Ost tarah birinci Gazi Hz, H köylere gir halk ile temas edemediklerini söyliyen ocak- lıya cevap vererek şeyh ve müritlerin köye giderken oto- mobil masrafmı düşünmedik- lerini hatırlatmış ve bir: mef- küreye vakfı nefsedenlerin ga- yeleri uğrunda her türlü zah- met ve fedakârlıktan zevk alacaklarını ilâve buyurmuştur. Denizliye hareket Aydın, 4 (A.A) — Reisi- cümhur Hz. geceyi trende geçirmişler ve bu sabah saat 8,30 da Denizliye hareket bu- yurmuşl, K Denizli, 4 (A.A) — Reisi“ cümhur Hz. saat 13 te Deniz- liyi teşrif buyurmuşlardır. İs- tasyondan misafir kalacakları C, H. firkasınan kadar cadde- ler iki taraflı balkla dolu idi. Sürur içinde olan halk, Büyür Reisi coşkun tezahürat, alkış ve yaşa avazelerile karşıla- mıştır. Nazilli, 4 (A.A) — Reisi- cümhur Hz. Denizliye geçer- ken yarım saat kadar Nazilli de tevakkuf buyurmuşlardır. Bu müddet zarfında Türk oca- ipi belediye, Cümbhuriyet alk fırkası heyetlerini, çiftçi, tüccar ve muallimlerin mümes- sillerile (o münevverleri kabul ederek memleket işleri hak- kmda konuşmuşlardır. Nazillililer, yanmış olarak ele geçen şehrin ihyası için istir- dattanberi iki üç milyon Tiralık yeni inşaat yaptıklarını, k ziraatinin vaziyeti ve alini anlatmışlar ve yapılmakta olan Menderes kanallarının ikmalini ve tesisi mukarrer olup arazisi mübayaa edilen pamuk ıslah istasyonunun biran evvel vücü- İl da gelirilmesini temenni etmiş- lerdir. Istasyon ve civarını dolduran binlerce halk Gazi Hz. ni he- yecanla selâmetlemişlerdir. Tasarruf sandığı kalem âmi- rine işten el çektirildi Devlet demiryolları idaresinin üç milyona yakın sermayesi bu- er ka sandığında iki bin ira ihtilâs edilmiştir. İhtilâsı ya- an kalem âmirlerinden Hüsnü beyde Manalı, aldığı göre etmiş gibi site de muvaf fak e üsnü beye İ işten el çektirilm 10 SENELİK MAAŞLAR diye kadar (20) kuruşa kadar alanlara on senelikleri verilmişti. etmişlerdir. Fakat reis Tevfik Recep | Beyin teklifi üzerine meselenin umumi Bu nasıl kitap? TÜst tarafı 1 inci sayfada) Celse açılımca profesör Kemal Ce nap B. bir takrir vermiştir. Duyduğu" mıza göre bu takririn hulâsası da şu- dur: “Fizyoloji ismile basılan bir kita- bin üç formasını gördüm. Mündere-| catını gayri ilmi ve serâpa hata ile a-| lâde buldum. Fakülte külliyatı ola rak çıkarıldığını anladığım bu kitabın men'ini talep ederim,, kitabın müellif- leri hakkında da bazı mütaleaları ih. tiva eden bu takririn okunmasını mü-/ teakip Kemal Cenap B. ayağa kalka-| rak bazı şifahi izahat ta vermiş, mev- yubahs kitabın tenkit ettiği ilk üç formasmda Talha Yusuf Beyin sarfı vahit yazmamış olduğunu anladığını.! bu ciheti Talha B. tarafındanda ten- kit edildiğini söylemiş ve bu üç forma- nm Rasim Âli B. tarafmdan yazıldığı ayrıca tasrih etmiştir. Bu izahatı müteakip mesele doğru- dan doğruya Rasim Âli B. meselesi ha- lini almış ve bazı müderrisler ve taal- iluku hasabile bilhassa Rasim Âli B. bu İhususta İzahat vermek arzusunu izhar| şekilde münakaşa edilmeden evel bir encümene havale edilmesine, encüme- nin kitabı tetkik ederek vereceği rar pordan sonra bahsin münakaşa ve mü- zakereye vaz'ına karar verilmiş bu su- retle dünkü celsede şiddetli bir müna-! kaşa yapılmasmın önüne geçilmiştir. Kitabm tetkiki için ayrılan encümen şu müderrislerden mürekkeptir: Emrazı Üzeyne müderrisi Ziya; Nuri Paşa, cildiye müderrisi Hasan Re| şat B. fakülte reisi ve insaç müder-| risi Tevfik Recep B., teşrihi marazi! müderrisi Hamdi Suat B., kimya mü- derrisi Hadi Faik B., Besim Ömer Pş komisyona seçildiği halde arzı itizar etmiştir. EEMAL CENAP BEYLE TALHA BEY BARIŞTILAR | gün Haber aldığımıza göre dünkü içti- man bir neticesi de Kemal Cenap Bey-| le Talha Yusuf beyin bazı müderrisle- Belediyede Daimi encümen Hizmetçiler ve garsonlsf meselesini görüştü Belediye daimi encümeni » toplanmakta idi, Bur” sonra haftada dört gün içir edecektir. Encümen dün top mış ve Buna iktisat Kemal Omer ve müstah şubesi müdürü Muhsin B de iştirak etmişlerdir. Bu içbi! da yeni hazırlanan müstahd talimatnamesi müzakere edi İ tir. Şoförler ile arabacılar bb sefer merkezince kayıt ve edilip ellerine hüviyet ve cüzdanları verildiği için müstahdemin şubesine tâbi maları kararlaşmıştır.Garson' da şube emri altında bulun” sına karar verilmişse de bu kafi gelecek sene tatbik edi Talimatnamenin tetkikine devifi edilmektedir. Şehir meolisi Şehir meclisi cumartesi toplanacak, belediye ve darö zenin 929 hesabı kat'ilerini 1 kik edecektir. Bundan Uluköyde bir pazar müsaade £ verilmesi | hakkıfö Sarıyer kaymakamlığının tezkf” resi okunacaktır. Şehir istetistikleri Belediye şehir istatistikleri! nasıl ve kaç nevi tutulacağı, dair talimatname hazırlanmış vekâlete gönderilmiştir. Bu tf) matname tasdik edilip geldikt” sonra derhal tatbik edile, Belediye bu sene 34 nevi istif tistik tutacaktır. Posl.te 70 TOP ÇALMIŞLAR Evelki gece, Beyoğlunda İstiklâl € rin teşebbüsile barıştırılması Oolmuş'desinde Bursalı Mustafa Fahri tur. Tenkit ve hücuma mevzu teşkil|mağazasına giren hırsızlar 70 top eden üç formanın Talha B. tarafından dişin il. bir milekmr gülmüş hilesi, yazılmış olmadığı tahakkuk etmesine'tün tabakası ve ağızlık çalaark ve Kemal Cenap Beyle Talha B. ara-(lardır. sında şahsi hiç bir ihtilâf olmamasma göre bu barış tabii addedilmiştir. NEDEN BAZI İNSANLAR NZUN nın bir kısmını arkadaşlarına ikraz Eytam ve eramilden (100) kuruşa VE BAZILARI KISA BOYLUDUR? Vücutte hemen hemen bir bezelye cesametinde (Guddei nuhamiye) deni Bu husüstaki tahkikat, ke; anahtar uydurmak suretile bu hırsızlıkta müstahdeminden rinin de alâkası olduğu zannmı ye etmektedir. KANİ BABA ÖLDÜ Aslan Radoslu olan 66 yaşmda len bir gudde vardır. Beynin ksiedsin-| met Kâni baba isminde biri dün de yer tutmuş olan bu gu'de boyumuzu| sek Kaldırımda şark otelinde kalp (kontrol eder. Bazı kimselerde bu gud-| tesinden ölmüştür. Bu zat uzun de pek kuvvetli olup 2 metre veya da-| hatleri, bilhassa Afrikadaki ha yüksek boylu (der) cüsseli adam-|rile meşhurdur. lar meydana getirir; bazılarında pek zayıf olduğundan dolayı cüce olarak kalırlar, ——— TİFTİK KOMİSYONUNDA AZGIN BİR MANDA Evelki akşam azgın bir manda latada halkı birbirine geçirmiştir. şam üzeri Galata Balıkpazarı tinden başı boş bir manda ceddeye Tiftik keçilerinin ıslah ve teksiri ve| vu olanca hızı ile koşmağa tiftik ticaretinin tevsii maksadile te Birkaç kişi sopalarla bu azılı şekklil etmiş olan Türkiye tiftik cemi yanı durdurmak istemişlerse de yetinin dahili nizamnamesinin tesbit| ia birer boynuz vurup hepsini kadar maaş alanların (10) seneliği bir- den verileceği ve hazine İle alâkaları)”* ihzarı maksadile bir komisyon te$-| sermiştir. Hayvan birkaç dükkân kesileceği malümdur. Bunlardan şim-|Kil edilmiştir. Komisyon Yozgat meb'usu Süley- man Sırrı Beyim riyasetinde faaliyete| ne separak orada da birkaç kişiyi pd 5 (40) kuruşa kadar maaş alan eytam |geçecektir. Komisyon azasılına tayin ve eramilin de on seneliklerinin tevzii-Jedilen türk baytarlar cemiyeti umumi| Ef. tabancasını kullanmağa İşi uzatmağa |ne başlanmak için zat maaşları muha-İkâtibi İsmail Hakkı (Bey dün Anka kalmış ve ancak 7 kurşunda bü sebeciliğine Maliye vekâletinden emiriraya hareket etmiştir. kepenklerini kırmıştır. Manda bir aralık Kürekler cadi tir. 9066 numaralı polis hayvan öldürülebilmiştir. Bican Efendi ve rüfekası: Genç kalmanın sırrı | | o Marko Paşa — Bican Efendi | ben bu genci tanıyorum, gözüm İ ısırıyor, fakat bilmem nireden? ! Bican Ef, — Sizin zamanınıza yetişenlerdendir, elbet tanırsı- , mz. Selim Sırrı Bey... — Gözel söz söylemesini ve genç kalmasını bilir. — Hatta radiyoda konferi” vererek herkesede genç öğretiyor. Biz de dinlesek deri” | EYER 2ŞİSHSEEIJSEŞSETESEEKEE > EJAFESE 5!