2 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

2 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

ŞA e zelil Mi — — — 6 VAKIT 2 MART 1931 Şaşlik'te Şaşlık nedir? Asıl manası ile | rus usulü hazırlanmış şiş kebabı | demektir. Fakat bahsedeceğim | Şaşlık, Beyoğlunun çirintili çı- kıntılı dar sokeklarından birinde, uzun boylu bir kadınla kısa boy- lu kocasının idare ettikleri bir İ bar müsveddesidir. Şaşlıkı bulmak bir yabancı için kabil olmaz. Yüksek ve muazzam bir binanın arka cep- hesinde, zemin katına sığınmış, methali küçük bir kapıdan ibaret olan bu dükkân esasen gündüzleri kapalıdır. Şaşlık ilk açıldığı zaman ben de oradaydım. Henüz ismi kon- mamıştı. Sahipleri benden bir isim bulmamı istediler. Ben de, orasının yalnız gece açık oldu- ğunu, müşterilerinin çoğunu ge- ceyi seven bizler teşkil edece- ğimizi bildiğimden “Tünek,, ol- sun demiştim. Öyle oldu. Fakat, meze namına dükkân- da mütemadiyen şaşlık pişirildiği için biraz sonra “Tünek,, unutul- | du, ve dükkânın ismi “Şaşlık, | kondu, öyle kaldı. 8 iskemle, 4 masa, 8-10 artist resmi, bir tezgâh, iki raf, 3-5 metre ebadında bir oda, işte Şaşlık. ay O akşam, Şaşlıkta idim.Kimse yoktu. Erkendi. Saat ancak ge- | cenin biri idi. Bir votka ısmarladım. içtim. Bir daha ısmarladım, Votka bit- | mişti . Gidip bir şişe getirdiler. O aralık içeriye iki rus ka- dımı geldi. Oturup konuşmıya | başladılar, Dikkat ettim, bütün kadınlar, hangi milletten olurlarsa olsun, aralarında konuşurlarken birbirlerine benziyorlar. Ne söylediklerini anlamıyor. dum. Yalnız arasıra Mubammet Firgavi diye bir mısırlı ismi geçiyor, beni merak içinde bi- rakıyordu. Madam Senya - dükkân sahi- binin ismi - kadınlarla alâkadar olduğumu görünce kalktı, yanıma! gelerek: — Seni, dedi, takdim ede- | yim mi? — Hay, hay. Takdim muamelesi, kadınların hararetli mükâlemesini soğut- muştu. Birer votka ikram ettim. Konuşmıya başladık. Kadımların en çok nazarı dik- katimi çekeninin ismi Şura idi. Kendisine sormadan anlattı; — Anam rus, babam Kaf- kasyada türk konsolosu idi. Tabii ben de türk tebası idim. ihtilâl esnasında babam öldü, bir rusla evlendim, oda öldü. Kalktım, beyaz rus sıfatile istanbula geldim. O zamandan beri tekrar asıl tabiiyetim olan türk tebaalığına dönmek istiyo- rum. Birçok para sarfettim, olmadı. Nihayet bana, eğer bir türkle evlenirsem bunun kabil olacağı- mı söylediler. — Peki türk tebaası ne yapacaksınız? — Suriyeye gideceğim, sonra gene buraya döneceğim. Eğer türk tebaası olamazsam tekrar istanbula sokmazlar. — Evet, — Muhammet Firgavni ismin- de bir mısırlı dostum var. O, aldılar, olup ! kabet * İbhir yazısına nazaran, Avrupa » » izdivaç Yazan: Fikcer Adil benimle evlenmeğe razı olana 150 lira verecek, — Bu ne biçim dest böyle, sizi kendi elile evlendiriyor. — Öyle değil. Tabii biz sadece resmen evleneceğiz, yoksa... — Anladım. — Şimdi böyle bir adam arıyorum, sizin tanıdığımız çok- tur. bir bildiğiniz varsa... Düşündüm. Neler düştndüğü- mü bilmiyorum; anlatamam. Sade geçirdiğim hayatı bir «Kaledioskop» tan görür gibi oldum. — Evet, dedim, birini tanı yorum amma, bu işi para ile yapmaz. — Ya ne ile? — Hiç... O katiyen evlen- memeğe karar vermiştir. Eğer onun bu kararı bozması, artık ümit etmediği bir saadet şöyle dursun, eğer bir kimsenin mem- nuniyetine sebep olacaksa, köh- ne âdetlerin bu lüzumsuz bağını, sizi içinde bulunduğunuz müş- külâttan çıkarmağa kullana bilir. Şura bir müddet düşündü, yüzünden müphem bir gölge geçti ve sordu: — Kim bu adam? — Ben. Ortalıkta sıkıcı bir sokukluk olmuştu; ikimiz de gülmiye çalı- şıyorduk. Fakat köşede duran aynada iki sırıtma aksetti. Şura: — Olur, dedi, yarn ikide burada buluşalım, da görüşürüz. © Şürüğelmi Demir pivasası Bir rekabet yüzünden düşüyor Istanbul demir piyasasında mühim bir tenezzül başlamıştır. Alman fabrikatörleri ile Bel- çika demircileri arasında reka- betin tevlit ettiği ucuzluk dola- yısile demir boru, inşaat malze- mesi, betonarme demirleri fiat- ları yözde otuz inmiştir. Bu re- devam edecek olursa demir fiatlarının piyasada daha çok ucuzlıyacağı ve bunun da memleketimiz ithalâtı için ehem- miyetli bir kâr temin edeceği beyan olunmaktadır. Tütün stoku İnhisar müdürü Behcet B. ne diyor? Tütün inhisarı umum müdürü Behçet B. hariçte tütün satışının lâyıkile idare edilememesi yü- zünden inhisar idaresinin elinde senelerdenberi bir çok stok mal biriktiği O şeklindeki © neşriyat hakkında dün bir muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: — inhisar idaresinin elinde bulunan stok tütün iddia edildi- ği gibi pek fazla değildir. Tür- kiyede bulunan tütün stoku üç milyonu zürra ve beş milyonu tüccar elinde olmak üzere sekiz milyon kilo o kadar- dır. Buda gayet tabii görülme- lidir, Komşu memleketlerden Yuna- nistanda kırk milyon, Bulgaris- tanda on beş milyon kilo stok tütün vardır. Esasen elimizdeki stok tütün günden güne satıl- maktadır.,, gen Buğday meselesi Paris, 28 A.A.) — Tan gazetesinin birliği tetkik komisyonu reisine verilen rapor-| da Avrupada hububat yetiştirilen sa halârın genişlememiş olduğu ve muh-| lif piyasalara Rus hububatr gelmeğe başlamasının bugünkü buhranı arttır. dığı kaydedilmiştir. Yine bu raporda; beynelmilel zirai itibar enstitüsünün vaziyetteki ağırlığı hafifleteceği beyan olunmaktadır. FASTA ASKERİ BIR HAREKET Rabat, 23 (A, A.) — Fransız kıtaatı “Tafilalet,, hurmalığınm altmış kilo. metre cenubu şarkisinde “Taos,, vaha- sını silâh atmaksızın işgal etmişlerdir. Bu işgal, muhalif kabilelerin Fas ve Cezair hudutlarıma yapmakta oldukla rı akınları önünü almağa imkân ha- sıl edecektir. ÖLDURUCU GAZLAR Brüksel, 28 (A. A.) — Gazetelerde okunduğuna göre (Tilleur ve Silesin) havalisinde cuma akşamı öldürücü gax lar intişar etmeğe başlamıştır. Bu gaz- ları tesirile otuz kadar kimse hasta- lanmıştır. Tahkikat yapılmaktadır. YUNAN - BULGAR IHTILAFI Atina, 3 (A. A.) — Bulgar harlelye nazırı M. Bürof ile yunan hariciye na-| uwrı M. Mihalakopulosun Londrâya gi- deceklerine dair ortaya çıkan şayia yu nan mahafili tarafından hiçbir veçhile, teyit edilmemektedir. Esasen, İngiltere hariciye nazırı M. Henderson bu iki devlet adamının noktai nazar ve müd. dealarımı bilmektedir. TAYYAREDE SÜRAT REKORU Oran, i (A. A.) — Fransız tayyare- ci Busutro, şiddetli bir rüzgâr «s mesine rağmen müddet rekorunu kâ- zanmak için giriştiği teşebbüste hâlâ devam etmektedir. Tayyareci saat iki- de biraz daha yükselmeğe mecbur ol muştur. Saat hirde sekiz bin bir kilo-| metrelik yol almış bulunuyordu. Şim-| di sürati saatte 90 kilometreye düşmüş, tür. Anto gazetesi saat 3 ü çeyrek ge çe Busutrunun dünya müddet reke- runu kırmış olduğunu ve (seyahatine devam etmekte bulunduğunu haber ver GANDI VALİ İLE GÖRÜŞECEK Yeni Delhi, 25 (A. A.) — M. Gandi| yarın öğleden sonra valii umumi tara- İmdan kabul edilecektir. Kongrenin ic ta komitesinin vâsıl olduğu neticeler ve ileri sürdüğü mütalealar valii umu miye tebliğ edilecektir. İNGİLTEREDE KIŞ Londra, 23 (A, A.) — İrlandada şid detli kar fırtınaları hüküm sürmekte ve mebzul surette kar yağmakta oldu. ğu buralrdan alınan telgraflarda bil dirilmektedir. İrlandada birçok yerler de münakalât inkıtaa uğramıştır. Lon- drada kar yağarken şimşek parıltıları görülmüş, gök gürültüleri işitilmiştir.! JAPON KADINLARININ INTİHAP HAKKI | Tokyo, 28 (A. A.) — Mebusan mec-| Disi, köylerde ve şehirlerdeki muhtari-! yeti haiz meclisler için yapılacak İnti- habatta kadınlar da erkeklerle müsavi surette rey hakkı verilmesi hakkındaki! kanun lâyihasını kabul etmiştir. : Mem Postaya tecavüz Yozgattan yazılıyor: Akdağ madeninden hareket eden! posta arabasmda bit soygunculuk vak| ası olmuştur: İ Postanın hareketinde arabacı, yol.” da yayan yürüdüğünü gördüğü iki ada| ma acıyarak arabasına almıs bunlar dan birisi bir vesile İle yolda posta çan tasmı açarak içinden 2000 liralık bir paketin bağlarını kesmiştir. Hulüsi isminde olan bu adam heye. canla bu paranın ancak 79 lirasını a- labilmiş ve Yozgat hükümet binasının temelleri altıma saklamıştır. Yapılan taharriyatta para burada bulunmuş ve Hulüsi yakalanmıştır. MÜSTANTİK VE RÜŞVET Babalık refikımızın verdiği malüma- da göre Çürma müstantiği Sudi Efen.! di bir köylüden rüsvet alırken yakalan mıştır. “VAKIT, e abo-| ne olunuz Hıfzıssıhha meclisi Pars bulurunca açılmasına karar verdi Vilâyet hıfzıssıhha meclisi dün vali muavini Fazlı beyin riyate- tinde aylık içtimamı yapmıştır. içtimada, açılmasına karar veri- len verem hastanesinin daimi ve tesis masrafları tesbit ve müza- kere edilmiştir. Meclisin kararı- na göre hastanenin tesisi ve bir senelik masrafı yüz otuz bin li- raya baliğ olmaktadır. Bu para- nin temini için vilâyet ve bele- diyeye müracaata karar verilmiş- tir. Para temin edilince hastane derhal açılacaktır. Dünkü içtimada, tifo aşısının muvaffakıyetle neticelendiği, bu yüzden tifo vukuatının azaldığı da görüşülmüş, bir müddet daha aşıya devam edilerek aşılan- mıyan diğer işçilere de tifo aşısı yapılması kararlaştırılmıştır. Bakırköyde sivrisinek mücadele- sine başlanmasıda kabul edil- dikten sonra içtima nihayet bul- muştur. Ticaret borsasında Değirmencilerin bir talebi Değirmenciler ticaret borsası- na müracaat ederek mubayaa- cıya ihtiyaç hissetmeden sattık- ları unların satış muamelelerinin borsadan . geçmesini U istemiş- lerdir. Borsa meclisi bu kararı reddetmiştir. İbtilâf ne oldu? Mubayaacılar dün ticaret bor- sasında toplanarak borsa idare heyeti ile aralarındaki ihtilâf mucip olan maddeleri tesbit et- mişlerdir. Dünkü sayımızda £tafsilâtile yazdığımız veçhile bunlar bilhas- sa gayri Türk simsar kullanılma- sından ve borsa nizamnamesine riayet edilmemesinden şikâyet et- mektedir. Mubayaacılar noktai nazarlarını madde madde ikt sat vekâletine bildirmişlerdir. KÜÇÜK HABERLER Sel Oda kongreleri — Istanbul mıntakası ticaret odaları kongresi bu ay içinde toplanacaktır. Kon- gre için her oda, kendi meclisin- | de müzakere edilmiş olan mühim raporları merkez kongresine ver- meğe hazırlanmaktadır. Bir müracaat — Bükreş tica- ret odası İstanbul ticaret odasına müracaat ederek ticaret ve sana- | yümize ait vergiler hakkında malümat istemiştir. Yeni nizamname — Ticaret borsasının, bir komisyon tara- fından hazırlanan yeni nizamna- me iktisat vekâletine gönderil- miştir. Nizamname alıcı ile satıcı arasında tavassut eden simsarlık kaldırılmaktadır. Portakallarımız — Dörtyol por- takallarına bir hastalık ariz ol- muş ve bir bhey'et tarafından &saslı mücadeleye başlanmıştır. Mücadele hey'eti köylere kadar | giderek hastalığa karşı fidanlar ecza dökmektedir. Şirketlerde içtimalar — Şehri- mizde bulunan anonim şirketler senelik içtimalarına başlamışlar- dır. Şirketi hayriye ile Liman şirketinin kongreleri de ay 80- nunda yapılacaktır. içtima yapan- lar arasında bu sene sermaye- x ——— —— — ——- ——— —— — | Istanbu! kros birinciliği istanbu! atletizm heyetinden: 1 - Heyetimiz tarafından tertip edilen 931 resmi istanbul kros birincilik müsabakası 15 - 3-931 cuma günü sabah saat İ0da icra edilecektir. Krokiler ve yarış sahası bil- ümum gazete ve kulüplere bil- ahara gönderilecektir. 2- Akşam gazetesi tarafından tertip edilen sokak bayrak ko- şusunda ( Yorgipanaki ) ekipin- iden (Yorgimavridis) - efendinin mıntakaca (omüseccel ( olmıyup gayri nizami bir koşucu olduğu mntakaca tahakkuk ettiği halde (Akşam) gazetesinin heyetimizin hiçbir kararma istinat etmeden kupayı kurtuluş kulübüne ver- diği bu koşunun muteber adde- dilmemesine ve kurtuluş kulübü- nün müseccel olmıyan bir atleti müsabakaya iştirak ettirdiğinden İtecöiyesi cihetine gidilmesine ka- i rar verilmiştir. Matbaamıza gelen eserler: MUHİT Muhit mecmuasınm 29 uncu sayıst inefis bir kapak içinde çıkmıştır. Ah- İmet Cevat Beyin (İzmir nutuklarından aldığımız dersler) müsahabesi, müder ris İsmail Kemal Beyin Türk san'ati hakkında kıymetli bir makalesi, eski ve yeni edehiyat hakkmda Cenap Şeh bettin Beyle mülâkat, Süleyman Nazi- fe dair hatıralar, yüzlerle resim, 5 hi- ikâye, güzel şiirler ve nesirler, spor ve İsinema sahifeleri, edebi tetkikler, bu nüshanm müstesna mündericatmı teş kil etmektedir. RESİMLİ ŞARK Resimli Şark'ın mart nüshası çık mıştır. Kapağı 1931 Türkiye güzellik kıraliçesi Naşide Saffet Hanimin üç İrenkli fevkalâde güzel bir resmini ih- itiva etmektedir. İçinde ayrren İspanyol ive Alman güzellerinin renkli birer res- İmi vardır. Maslihiddin Adil, Mahmut Yesari, Osman Cemal, Hıfzırrahman Raşit, M. !Feridun, Muallim Mübahat, Ali Riza iSeyfi Beylerin gayet enteresan yazıla- rı bulunan bu kiymetli mecmuayı bil- hassa tavsiye ederiz. A mam Belsoğukluğu ve Freniriye yakalanmamak” için PROTEJIN kullanınız. Her eczahanede Gia bulunur. Şa | Darülbedayi Temsiller' Salı günü akşami saat 2130da yalnız muallim ve talebeye mahsus ' Müdder. YBU edi İi | 111! i 1 Kişe hergün saat 13 ten itibaren açıktır Alu yaşına dakadar olan oÇoduklar tüyatroya kabul olunmaz umumi Piyes 3 perde Nakleden : Nabi Zeki B, Ekler tiyatrosu Telefon: Beyoğlu 845 i Yunan operet - Rövüsü Ol. Cari- fizi - Rinsior, Directon artistigve A. Ardatoff bugün saat 21,30ta ilk Yunan ve Türk revüsü “Atina-Istanbul,, Üsküdar Hâle sinemasında ( Apaşlar arasında ) mümessili Haripil, ilâveten (Rüzgârı yakan). Her gün gündüz 3 te gece 9da Cuma günleri 2 de 4 te gece 9da gelecek program: (Ölüm cenberi k