10 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

e ee bi — 42 VAKİ MART © VAKIT “Cümhurivet merkez bankası 11715) No. tı kanun ile tessi | hüriyet merkez bankasına kayıt İ muamelesi devam ediyor. Artik | bir, iki ay gibi yakın bir za- maöda bu mühim milli müesse- | semiz resmen teşekkül ederek faaliyete geçmiş bulunacaktır. Ondan © sonra memleketimizin iktisadi -inkişafına yardım edecek iskonto fiatını tespit ve para pitağâsını ve tedavülünü tanzim eyliyecek, hazine muamelelerini yapacak, hükümetle müştereken Türk evrakı makdiyesinin müs- takpel istikrarına matuf tedbir- leri alacak bir mali mücssese- miz vücut bulmuş olacaktır. Maltimdur ki memleketimiz için bir devlet bankası. teşkili fikri iplida ortaya çıktığı zamanlarda kimseler bu bususta hiç te'nikbin değildi. Böyle mühim bir mall müessesenin “sirf milli sermaye ile, vücude getirilebile- çeğine inznanlâr pek nadir idi, Eenebi bankalarının ve ecnebi sermayedarlarının müzahareti te- miş olunmadıkça Türkiyede bir devlet. bankası teşkil etmek ar- zusumu tamamen hayali bir proje gibi telâkki. edenler ekseriyette idiz Behusus. bir buçuk, . iki se- neğenkeri her tarafta iktisadi ye mali buhrandan bahsedilmeğe ye ile bir devlet bankasının na- sıl yapılabileceğine maliyeci ve iktısatçı' geçinen bir takım kim- seler bir türlü akıl erdiremiyor- lardı, - » 1 : - Fakat biz bugün cihan efkârı umumiyesi. karşısında muhterem Vakık karilerine tebşir edebiliriz ki birçok kimseler tarafından pek yakın zamanlara 'kadar, bu 1937 GEL Tarihin tekerrürü | 1566 senesi mart ayında da İstanbul piyasasında bir büliran olduğunu o ta| Milit iradeye iktıran eden Cüm- İrihlerde çıkan bir gazete yazığotrus.| Bu (taze havadisi) nakleden bir Tefi- kimiz (tarih teKecrürdür!) diyor. * Acaha © zamane buliranış önüne na sl yeçmişler? Rebikimiz. asşl burasını yazaaydi da tarihin o Yolda tekerrürü- ne de şahit olmak icin canla, başla bek- leseydik. Klâsikler Va « Nü, bir yazısında “klâsik, ke limesinin ne manalara geldiğini sayıp döktükten sonra kendisinin, Hikmet Feridunun; Selâmi İzzetin de bir ma- naya göre (klâsik) olabileceklerini söy Tüyor, Klâsik köllmesinin muhtelif mana- ları arasında bir de (büsma kalip) var. Şayet arkadaşımız — kemali terazu| undan — kendisini ve iki arkadaşını bü manâda klâsik ilân ediyorsa: — Estağfurullah! Toplu İğne . Ticaret ooasın . Zengin mâdehler Adana dağlarında milyonlar tulundu Adanadan Ticaret odasına bil- dirildiğine göre Amanos dağla- rında Şaban çavuş namında bir köylü tarafından mühim ve muh- telif madenler - bulunmuştur. > Bunların başlıcaları Krom, ba- kır, kükürt, amyant, kömür ve kara boyadır. Yapılan tetkikat- fa mâdenlerin milyonlar kiyme- tinde ve çok zengin damarlarla uzadığı anlaşılmıştır. . Bu'unan madenler arasında bilhassa Ka- | raboya madeni Avrupadan gel olan boyalardan çok mü- kemmeldir. İremrerrsenenesereomersaserenenenensEzeLereLrnzz. vakit Cümburiyet merkez ban- açılma merasimi de. yar. pılmış olacaktır; “Bü manzara Serbest - fırkarım” teşekkülünden sonra Halk fırkası ve hükümeti aleyhinde en insafsız hücumlarda | Zava'» usta iske'eder «uşerek öldü Beyoğlunda Tepebaşında ital yan , Hicaret bürosunda iskele üzetine çıkarak'tamirat yapmak» ta olan italyan tabasından Petro isminde bir usta iskeleden aşa- ğıya düşmüştür. Sukut metite- sinte kaburga kemikleri! parça- lânan 've> başından da âğır su- rette yaralanan, Petro nakledil- diği ilalyan bastanesinde ifade veremeden ölmüştür. & Bir hırsız kumpanyası yakalandı Geçen akşam Beyazıt civazın- daki sokaklardan. birinde geç vakit dolaştıkları görülen iki kişi - polisler tarafindan takip edilmiş ve bunlardan. sabıkalı bırsızlardan Yekvart olduğu an- laşılan birisi yakalanmış, diğeri de kendisini takip eden polisle- re silâh çekmek suretile kaç- | mağa muvaffak olmuştur. O gece polisin elinden kaçan sabıkalılardan Yekvartın -arka- daşı baloncu Remzi de dün Sul- tan Ahmette saklı bulunduğu bir evde yakalanmıştır. Remzi- nin üzerinde bir de tabanca bu- Tanmuş ve bunun bir müddet evvel evinden 'çalınan doktor Mitat Beye ait olduğu anlaşıl- mıştır. ultan Ahmet civarında ya- pılmış olan bir çok sirkatlerin failleri yakalanan Yekvart ve Remzi ile henüz ele çmiyen Yorgi ismindeki diğer bir sabi- kalı olduğu ve bunların bir kum- anya halinde iş gördükleri po- isçe tesbit edilmiştir. Vergi memuruna dayak atmış Perşembe pazarında bir yağ deposunua sahibi olan Kostantin ismindeki Otüccar kendisinden vergi istemeye gelen galata ma- liye tahsil şubesi memurlarından Ahmet Biyi — dövmüştür. Ahmet Bey muayeneye gönderiliş, tah- İyâum kadar'hayali bir proje gibi gö- | bulunmuş olan tezvircileri vtan- | #ülen bu mühim teşebbüs büyük bir muvaffakıyetle filiyat sahası: na girmiştir. Yukarıda dediği» miz veçhile nibayet bir, iki aş | “İşinde Cümburiyet Merkez ban- | kası fi'len teşekkül edecek, faa“ “Myöte bile başliyacaktır. Bü mü? him neticeden dolayı İsmet pâşa dırsa gerektir. Cümhuriyet halk fırkasi ve hükümeti memleketi vergisiz idare etmek, şimendifersiz ikti- sadiyatını yükseltmek ve harice vaitlerde ma € ir vakit bulunmaz. - kü bereli “daima imkân ve hükümetini şimdiden tebrik ede- | milli kabiliyet hududunu ölçerek Henüz teşebbüs safhâsında yapar. Ancak bir işi bir kerre vaadettikten sonra da mutlaka olan bir işten bu suretle emri | onü müsirrane takip ederek vaki halini almış bir muvaffakı- | bir gün “tahakkuk ettirir. Nite- yet “şeklinde “bahsedişimiz belki | kim bir takım iktisatcılar ve iki bazılarına garip görünecektir. Fakat Cümhuriyet merkez ban- kaşmın, teşkiline ait hazırlıkların artık bu milli teşebbüsü hakika- ten bir emri vâki olarak göste- rebilecek' bir dereceye geldiğini bugüne! kadar kayıt muamelesi- | ne- iştirak edenlerin miktarına nazaran yakın bir zamanda Dev- let bankasının mutlaka resmen teşekkül edeceğini söylersek ifa- demizdeki kat'iyetin s#cbep ve hikmeti kolayca anlaşılabilir. Şa noktayı nazarı dikkate al- mak lâzımdır ki Cümburiyet H. büyük: reisi Büyük Millet meclisini tecdidi intihaba setkederek arâyr umumiye ile milletin kendi fırkasına olan iti- madı derecesini cihan müvace- hesinde tebaruz ettirmeğe karar verdiği bir sırada İsmel paşa hükümeti de senelerdenberi tatlı bir hayal gibi hepimizin fikirle- rimizi işgal eden bir milli emelin filiyat. sahasında ( tahakkukunu temin “etmekle. meşgul bulun maktadır: Ve öyle görülüyor ki intibabat nibayet bulup da yeni meclis Ankarada içtima ettiği | maliyeciler sene evvel milli vesaitimize göre müşkül ve hatta imkânsız görü- len-ve' fakat yakın “bir istikpak de filen tabakkuk * edecek olan devlet bankası bu cümledendir. Bu hakikati efkâtı umumiyenin dikkatine arzetmek bizim için milit bir vazifedir. Mehmet Asım kikata ba ışkar. Bir çocuk yaralandı Şoför Haçik dün Galatada Haydardan geçerken idaresinde- ki 1-567 numaralı otomobili ile İ 8 yaşlarında Raşit isminde bir e Bican Efendi ve | Maruf bey —O maşallâh, işi | kitapçılığa mu döktün? gocuğa çarpmış ve ayağından yaralamıştir. Haçik yakalanmış- tır. Duvardan düşüp öldü Kasımpaşada tekke sokağında oturan gümrük manifesto Sabit Beyin 3 yaş- lerinin babçesinde oynarken du- varın Üzerine çıkmış ve oradan düşerek başından yaralanmıştır. Bürhan aldığı yaranın tesiri ile, tedavi edilmek üzere kaldı- rıldığı, Etfal hastanesnide ölmüş- tür. Balediyde Tek taksi talimatnamesi Tek taksi talimatnamesi daimi" encümeninde tetkik edilmektedir. Dün Fort fabrikası yeniden yap- tığı bir tek taksi otomobil nü- munesini belediye dairesi önüne göndermiş, encümen âzaları bu — Hâyır birader, bunları bi- zim kütüpaneden çıkardım, meş- hur eserlerdir.., | a || dır. Tirol Karentiya mıntakalarında Jku lâzimeyi vermekten çekinmedi. Ha. rüfekası : Eserler te | verdiler, Akalliyetler karşısında Çekoslovakyada bir alman ekalli- yeti vardır. Bu alman ekalliyeti sene- lerdenberi gerek Çekoslovakya mecli-; sinde ve, gerekse kabiensinde temsil €-| dilmektedir. Geçenlerde alman çiftçi fırkâsına mensup olan Çekoslotak w- ” (müreü srhhat nazırı Mösvü Sapina bir matüksöylddi. Alman ekalliyetinin hü kümette temsil edilmesinden görülen faydaları izah etti. Ve Çek htikümeti- nit mesaisine iştirak ile alman ekal- Jiyetinin hisseylediği mahzuziyeti an. Jatti. Arada zuhur eden bâzı küçük ve kıymetsiz ihtilâflar hariç olmak ür re Çekeslorakyadaki almanlar mevki- lerinden ve hallerinden tamamen mer- nundurlar. ii İtalyada bir alman ekalliyeti var. yerleşmiş olan bu ekalliyet sulhti ta. kip eden ilk senelerde oldukça asabi! davrandı. Duçe ekalliyetlerin hükümet kanununa merbut kalmaları mecburi olduğunu bazı şedit tedbirlerle anlat- tıktan sonra alman ekalliyetine huku- li hazırda şimali İtalyada şikâyet kal. mamıştır, Sükün tamamile iade edil. miştir. .. Lehistanda bir alman ekalliyeti! Romanyada bir macar ekalliyeti var.| dır. Her İkisi senelerdenberi vaziyetle | rinden müştekidirler. Lehistan alman ları muahedat mucililnee ekalliyetlere bahşedilen hukuktan istifade edemi- yorlar. Romanyadaki macârların vazi yeti daha müşküldür, Kendilerine Yeri len (hakkı hıyar) meselesi henüz hal. ledilmedi, Bu meseleyi halde Cemiyeti Akyam bile aciz gösterdi. Netice iti barile Almanya ile Lehistanın Roman ya ile Macaristanın arası düzelemiyor. Bu memleketlerin hudutlarında harp havası esmesi endişesi bir an eksik ol. miyor. ... Acaha neden Çekoslovakya ile İtal: Mek dağa bir noktade Romanya ve Lehistan muvaffak ola; yorlar? Şüphesiz bu vaziyeti doğuran bir siyaset hatasıdır. O siyaset hatasi» nı da muhtelif memleketlerdeki ekseri yetlerin medeniyet yolundaki aldıkla-| Tı mesafenin ayni olmamasında ve en, mütemeddinlerin muvaffak oldukları| noktada diğerlerinin yaya kalmasında! arasak doğru olmaz mı” M. Gayur ARE nümune üzerinde tetkikat ya; mışlardır. Yakımda tak taksi ta- limatnamesi ilân edilecektir. 1931 bütçesi Belediyenin 1931 bütçesinin masraf kısı henüz tabedilerek âralara tağıtılmamıştır. Matbaa- dan gelen müsvetteler üzerinde dün son tashihler yapılmışlır. Bir hafta zarfında tevzi edilecek- tir. Verilen malümata nazaran, 931 bütçesine belediye fakir ço- cukların iskân ve iaşeleri için 30 bin lira koymuştur. Bu tah- sisatla - kimsesiz “fakir çocuklar okutturulacaktır. | Maaritte Ilk mektepler talebe velilerini" mine çalışacaktır. Fatih o mederesesi o haziranda boşaltılacak, çocukların yatma- sma tahsis edilecektir. tkik — Çünkü müderrisler bir, eser üzerinde gürültü olunca onu tet- kik ettiler ve bâstırmamıya karar Himave hev'etleri alâkasını arttıracak Maarif vekâleti, ilk mekteple” re devam eden çocukların veli” leri ile mektepler arasındaki t€ mas ve rabıtayı kuvvetlendirmek maksadile ilk mekteplerde bir himaye hey'eti teşkiline karâr vermiş ve bunun için bir de tx limatname (o hazırlıyarak o maarif müdürlüklerine göndermiştir. Bu talimatnameye göre Himaye be y'etleri, mektebin müdür veyâ başmuallimi ile mektebin tali hey'eti arasından seçilecek “iki zat ve çocuk velilerinin kendi. aralarından, talebenin mikdarına göre, âyıracakları 3, 4 ve yahut 5 zattan teşekkül gdecektir. i Şehrimizdeki ilk mektep mü- dür ve baş muallimleri de maarif emanetinde maarif müdürü Hey“ dar Beyin riyasetinde toplanarak teşkil edilecek olan Himaye her yetleri hakkında görüşmüşlerdir. Bu toplantıda, muallimlerin” maballe intihap hey'etlerine yazı” işlerinde yardım etmeleri de ka- rarlaştırı'mıştır. Beşmuellimler toplandiler Şehrimizdeki ilk mektep Baş- muallimleri dün Maarif müdür» lüğü binasında toplamışlardır. “ içtimada mekteplerde — fakir ve gıdasız çocuklara yardım işi konuşulmuş, iki müallim ve bir” başmuallimden inürekkep himaye encümenleri teşkiline karar ve. rilmiştir. Encümenler taraf taraf çocuk velileriyle temas edecek ve fakir gocuklara yardım edilmesini te; Boks maçları Geçen. perşembe günü Parisri! te eski horoz siklet boks » piyonu Emil Pladner ile -horor sıklet şampiyonu Huant arasın: da bir maç yapılmış ve berabere neticelenmiştir. iki boksörün bu üçüncü çarpışmasıdır. ilk iki se" ferde Huant galip gelmiştir. Karnera çene gelip Cuma günü Amerikada meş” bur Italyan devi (o Karnera ile Amerika şampiyonlarından Jim Malorey döğüşmüşler, sayı be“ sabile (O Karnera (o kazanmıştır.” 20,000 kişi maçta hazır bulunur. yordu. : Balken Olempiyadı i 26 eylül 1931 de Sofyada bir. komite Sofyada riyaseti altında toplanmış ve #“ kararı ittihaz etmiştir. Olempiyat' bir hafta devam edecektir. Muhtelif sporlara tahsis ediles günler adedi şunlardır. i Futbol 4 gün, eskirim 2 gün, inna” dk 2 gün tenis 2 gün, < moroşiklet $ gün, bisikler 3 gün, Yüzme I gün. © edilince... i . Mm — Bunları da bir tetkik etsin” ler, bakalım ne karar vo cekler?