12 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

12 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

—a 6 — VAKIT 1: MART 1931 sayıfasıl Ep EE Resimler Solda çift: Mari Bel Yan Müra Solda tek: Şarli Şaplin Ortada: Emil o Yannings, Kaper Ortada aşağıda: Lora La Plant Sağda: Rişar Tovber a Mari Bell'in son eseri Jsen Istanbullu imiş. (Çılgın macera) Garri Ida ilk sesli filmini oynuyor. (Öldüren edam) filminden sonra, bu , sene Istanbul Mari Belti Çılgın mace) ra) isminde bir filmde daha görecek. Bu sene Mari Belli (Joker) de, e (Öldüren adam) da gördük. Fransız münakkillerden Hirşman| (Çılgın macera) filmini tenkit ederken yle diyor: | İ “Mari Belfin, Jan Müra ile, dera Geçen sefer de yazdığımız gibi her! yuşları pek nadir elde edilebilir bir ca- iki filmde de Mari Bati, kendisini 86'İ zibe ve realizm kuvvetine yükseltmiştir. venlerin hasretini dolduracak okadar! Hanımlar, eğer sevgilinizi kucaklarken çok, ve onları tatmin edecek rollerde yörünmemişli. Fransız (o matbuatının yazdığına nazaran, Çılgın macera fil mi, Mari Bell ile Jan Müranın ik filmleri olan (Gece bizimdir) tarzın canlandıran bir başka filmdir. Burada Jan Müra ger r gazeteci rolünü oy yormuş. Eserde oynıyan öteki artistler de başla Mari Gori olduğu halde Jim fc- rali, ve Silviyö dö Pedrellidir. Silviyö dü Pöjrelliyi İstanbul tanır Geçen seneler buraya bir fransız yetile gelmişti. Söylendiğine göre e: jyüzüm: tatlı bir mana vermesini öğ- rehmek istiyorsanız, Çılgın maceranın bu sahnesini kaçırmayınız, o vaktinizi boşuna geçirmemiş olursunuz... Bu satırları okuduktan sonra, artık, 'öyle zannediyorum ki, Çılgın macera- İnan gösterildiği ik akşam, Mari H Pin perestişkârları hep ismokin ile si- nemaya pideceklerdir. Pek tabii olarak localar o evvelden kâmilen tutulmuş olacak. Yalnız o al. şam bu sahne esnasında filmin kopup elektriklerin birdenbire yanmamasırı temenni ederin, fa. ——— —— — YALAN — Melekte — Viyanlı meshur ve genç ressam An- tatil md Bermua ha . Oturduğu evin yakin sminde dilber bir kız otu. , ruyordu. Andre az zaman zarfında genç dil berle tanışıyor ve ilk baharın gelmesi- le de aralarında derin bir aşk kök sa- lıyor. Yalnız kaldıkları bir anm ver. herkese bir kaza mahiyetinde göster- Jmek istiyor. Fakat tam uçurumun yu nına geldiği ande betbaht babanın ha- linde masum bir yavrunun Ölümü .İpek feci bir surette'canlanıyor, yapaca| Zı harekete nadim olarak avdet ediyor. kat esasen Andre ölmeden evvel ha kati annesine yazmış bulunduğundan idenin torununu almağa gel jdiğini görüyor. İ Busefer hakikati tamamen anlayın. ca Mozer sarfı nazar ettiği cinayete se vinerek her iki çocuğun kendisine bı- diği mest ile genç kız kendisini Andre- ye teslimde tereddüt etmeyince bu bü- yük fedakârlığı idrakten âciz olmıyan Andre genç kıza kati olarak izdivaç!” vadinde bulunuyor ve delikanlı Viya na'dan avdette resmen ilân edilmek ür re aralarında sözleşiyorlar. Hakikaten Frfey avdet ediyor fakat, aradan geçen zamanın uzunluğu ve wi- lenin kızlarını bir nahiye müdirine ver mek hususundaki ihtirasları genç kizi! Mozer isminde birine bağlamış bulunu- yor. Tam düğün gecesi yetişen Andre bu vaziyet karşısında bir yolunu bu- Jup eğlence yapılan yere kadar sokulu ey yor ve bu müstesna akşamın temin et.|larını tekrar. oynıyacak. tiği mesti sayesinde bizzat nahiye mü-| © C eriği diri Mozer tarafından sabık sevgilisine | eğlen e gi iin. operetidir. Her resmen takdim ediliyor. lili müdğüğiNiir Jile baş artistleri wsmi Aradan seneler geçiyor ve Andre, artirsiğiğiğs İüiyan İarvey ile Olga Veroninin istirhamlarına rağmen her ÇekoviğiİniZ erkek bay genç rolleri sene tatilini geçirmek üzre ayni köye'ni yapi #lmanozda Villi Frjç, fran geliyor, zira; Veroninin dünyaya ilk sızcadıj Güradır. İki nüshanm da getirdiği çocuk kendisine ait olduğunu ma sifiieye: önü biliyor. Halbuki Poldi'ye gelince her ç ri tar. iki çocuğun kendisine ait olduğunu zan <BR ii a en nederek tam bir itimat (tahtında VE Yalnız! müsterih bir hayat sürmektedir. Gene; teler ( bir sene Andre tatilini geçirmek üzre köye geldiği esnada Veroni ile müthiş| bir kaza geçiriyorlar ve bu kaza neti cesinde kadın ölüyor, delikanlı tehlike li bir surette yaralanarak hastaneye! kaldırılıyor. Zevcesinin vefatını müte- akip dolaptaki kadının metruk eşyala-| MUZ, Y rı arasmda meydana çıkan bir mektup) (Bu e hakikati bütün çıplaklığile meydana| dı. dalğadeslâbilirdi. Çünkü, işin içi koyuyor. Bunun üzerine betbaht baba |ne iciğiğğiğiee insanın isfemiyerel mü her iki çocuğu alarak hastaneye gidi. kabele ğini hissi bertaraf eden yor, delikanlıdan hangisinin kendi asıl mehenGİESYürmAesE icap ediyor, Fifhav evlâdı olduğunu soruyor. Bu sual KAF kika bi müsabakayı tam bir bitariflik' şısında evlâdını betbaht babanın his) gö İmkânı yok gibidir.“ Zira mından kurtarmak gayesile delikanlı müsabi asıl kendi oğlunun Mozer'e ait oldu bilmeni ğunu söylüyor. Artık Mozer bir hedefe doğru İler- ya karşı hakiki bir baba olmağı vade iy Bilhamta bu filmin ak e fransızeı müshalarını “dü Bam. üç yün imancaj oynadı; fransı a ve ülmancadır. £ Bhamrama müşterek mü. hi filmin iki nüshasını oyn feller arasında bir müsaba- Mel düriye| yarak, ka açti Frğlisiğen nüshayı mı beğeniyorsu- ğ “Almancayı mı ve niçin? nm #niçin?) i olmasay) | İ mü , yahut her iki lisânı aymi dereceğe bilmesi, ve iki harsn «ypi de k silip : değmeyml ve İâkayı olması Gk lemektedir. O da kendi evlâdı sandığı |" <<<“ “EEMENMMN piçten kurtulmak, Gece yarısı Andre. zörülefilir (yeni) olmak itibarile tesirini 1 ŞARLİ ŞAPLİN Şarlo, günün adamıdır. Londradan sonra Berlinde fevkalâde tezahüratla karşılandı. Şarlo, Avrupaya (Şehir ışıkları) ifilmini bizzat takdim etmek, ayni za- manda on senedir göremediği vatanı Londrayı da bu vesile ile ziyaret et mek üzre gelmiştir. Şarlo, Londrada en İyüksek tabaka tarafından kabul edil di. Alkışlandı, gazetecilere de, ibda et tiği tip hakkında malümat verdi. Şar lo diyor ki: — Yarattığım bu küçük tip, benim nazarımda ve onu yaşatabildiğim mik yasta beşerin hievidir. Küçük bıyıkla rı gururu, dar ceketi, büyük ve gülünç pantolanları âykırılıklarımızın, hafif- Terimizim timsalidir. “. Şarlo, bir hatırasını anlatıyor: — Londra, hatıramda ilk aşkımı we rakılmasını, rica ediyor, her iki yavru-|yandırdı. O zamanlar 18 yaşında idim,lyet on sene sonra buraya geldiğim za- kız 15 yaşında ve ismi Hetti jsevdi , Onu delicesine seviyordum. Keli EE a A SBA OB ancak zevklerine kadar standârdize dilmiş ve müstakbel bir robot mahsus olduğu için işin ve (niçin) İn b de'#İmanca nüsha/tarafını brrakalım ve yirminci âsırdâ|ve cevaptır ki iki filmim mukayesesin. İyağıyan bir fani sıfatile Cennet yölu. gürel, hayaüyeti bol,/mun İransızcasının mi yoksa almünda- "sen mı dahacgüzel olduğunu arıya; Tm? i İ Geçenlerde bir alman giğelliri (AL lah Fransız mıdır?) isimli bir eser neş tetmsti, Hu #seri görünce serlevhanın (Hak Fransız müdrt?) yahut .medeni- yet Fransız mıdır?) demek İstediğini düsünmüstüm. Fakat (Allah - Hak -| i öğelerinin aynidir. Medeniyet) denilen şeylerin mukaddes Gbit, iilikalemeler've gür.ibir teslis olduğuna çoktan inanmış kut| siyeti de kutsitere bırakmış bir arzi si. fatile — hem de alman eserleri için te- lif hakkının ancak 1992 de tatbik edile! ceğini de düşünerek — eserin ismini su süretle adapte etmiştim: Zevk Fransız mıdır?) Muadeleyi bu suretle basite irca Gölik ten sonra halledelim: Sual: Zevk Fransız mıdır? Cevap: Evet, Sual: Operet Fransız mıdır? Cevap: Evet. Sual: Lisan güzelliği Fransız Mu. ir? bu takdirde, ya iki disa! Cevap: Evet. Bü sual ve cevapları çoklaştırabili- Tiz ve ekseriyet Fransızlarca kazanı” İr. Meselâ sinemayı Fransızlar icat gt miştir. Fakat Almanlar tekâmül ettirs iBir gün evlenmemizi teklif ettim. Red detti. Ben de onu ikna ederim timidile: “Düşün ki belki bir gün meşhür olu. rum,, demiştim. Bir müddet sonra As! merikaya gittim. Seneler geçti. Niha- man, onun babasile bir gün karşılaş. tım. teknik vii fotoğrafi #önliktemmeliyetleri aynidir. Yukarıya yazdığımız Üç başlıca sual de ehemmiyetlidir. Birde oymanış farzı Kâlıyor. İlk ba- Ondan Hetti hakkında malümat mak istiyordum. Fakat heyecanım kalâde idi. Soramıyordum. Önce havadan ve sudan bahseiti Sonra birdenbire: — Hetti ne yapıyor, Diye sordum. i — Nasıl, dedi, bilmiyor musunuzl” — Hayır. — Hetti öldü. Şarlo bu hatırasını anlattıktan ra etrafındakilere kendisinin biraz nız bırakılmasını rica etmişti, Büyük Şarlo, ağlamak istiyordu. RIŞART TOVBER Sesli film sinema dilsizini dile # tirdi. Şimdi o bize daha yakındır. famızda ve gönlümüzde daha çok y£ var, Hayallerini. günlerce gözümü den uzaklaştırmamıya çalıştığımız # zel kadınların sesini müessir şarkı# kahkahasıni duyuyoruz. O kadınlar ze biraz daha yaklaştılar, biraz d içimize girdiler. Fakat sesli film bir şey daha Bir plâkta güzel sesine hayrun fumuzun sesini daha yakından di mek için makinenin içine gir kendimizi güç zaptettiğimiz güzel * Weri şimdi, yüzlerinin, hal ve larınm bütün hareketlerile doya görüyoruz. Bunların içinde plâktaki büyük retin ayni muvaffakiyetini bize b€ perde üzerinde veren pek çoktur” işte bu yüzden gramofon sie bir takım yeni artistler kazandırd6ğ işte bu yüzden Rişart Tovber b€& kışta oyüanış tarrı almah nüshanın lehinde görülebilir. Zire Villi Friç İs-| tanbulda çok tanınmış p sevilmiş bir) artisti, Buna MükAinri Gara da ha yenidir, ismi #iyafiğda fazla rek-| lum da Yapılmamıştır. una rağmen) VAM Frlçten dühaaz' şi ve çirkin ol. mak siyle dursanı $esİİ8ri daha zu ri güzelliği daha erkektir. Almanca nüshasmınİğhine olan ta raf, Şarkıların daha füğla olmasıdır. İki nüshada da küçük > değişiklikler var. Meselâ almanca nüğhada üç arka daşlardan ikincisinin Liyan ile tanıştı ğı zaman ona bir bebek Werdiği görülü- yor. Sonra Almanca #üsliadaki noterle fransızcağaki noter saliişleri biraz de- gişiktir. j Bence, Cennet yolüldilminin fransız cası daha iyidir. GÜNKÜ Yransızca un lıyorum. Almames İİMiyorum. Bundan başkü, DİŞAM Harvey ile Olga Çekovağin, bİdİğİM bir lisanı kendilerine mahsus ecnebi şivesile ko- muşuşları ne kadar hoşuma gidiyorsa, Anri Garanın biraz çapkin fransızcası| dü o kadar hoşuma gidiyor. Hem bu, ayni zamanda: Şu kelimenin telfruzu yanlış, perdede rol yapıyor, Bize bu mukaddemeyi yazdıran © berin Majik sinemasında gösterilme olan son filmdir. Bu galiba “Kadın” inanmam,, dan sonra üçüncü oluy Şarkı söylemek için yapılmış bir” i dele.. Bir film için lüzumlu görül basit esasatı bu filmde (ara Mevzua ne lüzum? harekete ne var?.. Dekora ne lüzum var? FP fa ne lüzum var?. Yalnız bir var... Bir yuva gibi şişik kapakli ” ketsiz gözlerile yüzünü yalnız söylemek için kırıştıran, ve bağ! böğürür gibi bir hal alan mesi nor rol yapıyor. . gi Tavber keşki plüktan dışar © i! r ii ) sa yk LORA LAPLANT İki sene oluyor ki, (Lora L8 seyretmedik. Lorayı büyük sinema yıldı! yesine çıkaran (Gece yarısi (Lora asker), (lIkbahar lerinin hatıralardan silinmesi var mıdır? Pek yakında (Lora) Y5 Jon ile birlikte Fransız ihtilâlinder, ha olan MARSEYYEZ ismin minde tekrar görmek fırsatına nin zannettiği kendi oğlunu teyzesine) d© KAL İNSENNKEİÇENEME Gilmi de ayni ze. mişlerdir. Teknik ve fotoğrafi onlarda Günunki doğru, diye tenkit edebilmek jacağız. götürmek behanesile yanına alarak da ga götürüyor. Maksadı çocuğu bir yar- dan aşağı yuvarlamak ve bu yaptığını mandi görmesi, Mizmdir ki vereceği) daha kuvvetli olmuştur. Kabul, Yalnız ihtimalini de bana verdiğinden, bir ne- rey dı ra en yakın olabilsin. (Cennet yolunda) Almanyada çekilmiş vi gürür'da Yetiyor, M bu şersiti doldürabilmek|tir. Frasızca ve almanca nüshalarının fa. Lora La Plant, sesli sine j tiğna göstermek şöyle dursun eği niyetle kucukladığı nadir A” 3 dızlarından biridir. ardi vg A

Bu sayıdan diğer sayfalar: