27 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

27 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

— — 6 VAKIT 27 MART B, M. Meclisinin dünkü içtima (Yy (Üst tarafı 1 inci sayfada) birleri izah etti ve bizde mali vaziyet dolayısile bu tedbirlerin tatbik oluna. mıyacağını söyledi. Bundan sohra pulluk yapan mües seselere prim verilmesi hakkındaki ka- mun kabul edildi. Iktısat vekili, bu ka munun yerli imalâtı inkişaf ettirmek le beraber köylünün ucuzca pulluk te darikine mâni olmıyacağını, gümrük muafiyetinin daha sonrn inde edilebi. leceğini izah etti. Bu arada Antalya meb'usu Rasih Bey, otomatik aletlerle eşya satmak inhisarınm Himayeletfal cemiyetine ve| rilmesi hakkındaki teklife itiraz etti ve| dedi ki: — Bırakiniz, bü yüzden birkaç es| naf geçinsi. Fakat bu itiraz reddedildi. Bündan sonra, memlekete © dönen! vatandaşlarla muvakkaten gelen ecne| bilerin ev eşyalarından gümrük alın- maması kabul edildi ve müteveffa Koh ya meb'usu Musa Kâzım Beyle Eskişe hir o meb'usu Sait Beyin çocuklarımın meccanen tahsil ettirilmeleri tensip 0- Tundu. İKİNCİ CELSE İkinci celseyi teis Kâzım paşa Haz-| retleri açtı. Bu celsede sıralar her za mankinden daha fazla dolu, cehreler| daha ciddi idi, İlk olarak divanı muha| sebat reisliği intihabı yapıldı ve sonra! Afyon meb'usu Ali Beyin bir takriri okundu. Ali Bey meclisin 5 mayısa ka. dar tatilini teklif ediyordu. Reis takri ri reye koydu ve müttefikan kabul e- dildi. Tatil kararı verildikten sonra reis Kâzım paşa Hâzretleri şu veda nutku. nu okudu: Muhterem arkadaşlarım: Dört senedenberi Milli idarenin sadık bir timsali o'arak vazifesini şu- urla yapan Âli meclisiniz, verdi- gi kararla dördüncü Büyük Mit et Meclisinin içtima (tarihi kadar faaliyetini tatil ediyor. Yanlış bir çok: tabrikâtın tesiri altında tesmim edilmek istenilen efkârı umumiyemizin hakiki ifa- desini vözuh ve kat'iyetle iespit | için meb'usların inlibabını yeni: leştirmek kararını verdiniz. Kuv- vetle ümit ediyorum ki yaptığı işlerden ve milli hizmetlerden derin bir hissi ifühar duyanların beslediği itinada işaret olan bu kararınız mubterem milletimizin vekillerine karşı gösterdiği em- niyet ve samimiyeti tezyit ede- cektir. Önümüzdeki intihabatta bu intihabın fili tezahürlerini göreceğimizden hiç şüphe .etmi- yorum. Üçüncü meclis Arkadaşlar! Memleketin bir çok kıymetli münevverlerini mütehas- sıslarını sinesinde taşıyan Üçüncü Büyük Millet Meclisi dört senelik , faaliyet hayatında Büyük bir ve- kar ve hüsnüniyetle çok kıymetli bizmetler ifa etmiştir. Kanunlar vesair tetkikler Meclisin ihtisss encümenlerinde uzun bir tetkik ve münakaşaya tabi tutulduktan sonra heyeti umümiyede müza- kere ve intaç edilmişlerdir. ihti- Sas sahiplerinin dikkatli mesai- sine istinat eden kararların memleketin umumi idaresinde mütekâmil bir salâh meydana gelireceğine eminim. iktisadi tedbirler Arkadaşlar ! Memleketimizin geçirdiği para buhranıma mâni olmak üzere meşrettiğimiz kanunlar umumi ve müessir neticeler vermiş ve halkımızda milli paraya karşı zaten mevcut olan emniyeti bir kat daha artırmıştır. Senelerden beri büyük bir dikkatle takip ettiğimiz imar ve nafia siyaseli- mizin umumi istikameti, dünya iktisadi buhranından memleketi- mizin de az çok müteessir olma- sına râğmen değişmemiştir. Her sene olduğu gibi geçen sene de | dikkat ve isabetle hazırladığınız bütçemizde muayyen umumi hiz- metlerin hiç biri sektedar olma- mıştır. Bu müsahede ve hakikati memleketin iktisadi vaziyetini tebarüz ettirmek maksadiyle ar- | zediyorun lk 1931 | Polis haebrleri angın sanmışlar! Sirkecide Şahinpaşa otelinin karşısında, Karasi oteli ittisalin. deki kolacı ve çamaşırcı dükkâ- nmin öst kalıni tamir etmekte, orada yatmakta olan ustalar ısınmak için dün saat 18 de tahta parçalarından ateş yakmış- lardır. Şahinpaşada oturanlardan bazıları bu ateşi görünce yangın zannederek itfaiyeye telelon et- mişlerdir. itfaiye derhal yetişmiş ve yanlışlığı anlayarak dönmüş- tür. Halit Şazi B. günü Dişci mektebi müessis ve mu- allimlerinden merhum Halit Şazi B.indün senöyi devriye vefatı idi. Bu münasebetle dişci mekte- bi tedris hey'eti ve talebesi dün Halit Şazi B. in Eyüpteki meza- rna giderek bir çilenk koymuş- lar ve nutuklar söylemişlerdir. Macar izcileri Temmuz ayı içinde şehrimize gelmek istiyen yüz macar izcisi vilâyete müracaat ederek kamp kurmak üzere kendilerine bir yer gösterilmesini istemişlerdir. Uyanamadı Uyku için aldığı ilâcı fazla kaçırdığı cihetle uyanamıyan ve tedavi edilmek üzere Amerikan hastanesine kaldımlan şehrimiz tüccar'arından Mustafa Süleyma- »oviç B. üç gün, Üç gece uyu- duktan sonra evvelki akşam saat sekiz buçukta hastanede vefat etmiştir. ÖLÜMLE KORKUTTU Topanede kadirler yokuşunda oluran Musa isminde biri bir müddet evve!, ayni semtte hur- ma sokağında 9 numaralı evde | oturan Pakize hanıma talip olmuş fakat ret cevabi almıştır. Bu müracaattan sonrada kızı takip etmekte devam eden Musa yene “yüz “görmeyince sokükta kızın önüne geçerek bıçağı çek- mış ve ölümle korkutmuştur. Musa yakalanmıştır. İBIR İNTİHAR TEŞEBBÜSÜ DAHA Cerrahpaşa hastanesinde bu'u- nan işçilerden Türkân isminde bir genç kadın süblime içmiş ve Hasekınisada tedavi altına alın- mıştır. Hadisenin bir ölüm arzu- su olduğu anlaşılmaktadır aesesimna Ağrı harekâtı Muhterem arkadaşlar! Bazı vatansızlarn leşvikatile Ağrı dağlarında geçen sene ya- pılan şakavet hareketlerini kat'i- yet ve şiddetle tedip ve cümhu- riyetin yüksek kudretini bir ke- re daha ispat eden kahraman ordumuzun seri hareket ve mu- vaffakıyetini, hükümetimizin de basiretini ve memurların gayre- tini şükranla kaydederim. Muh- terem halkımızın gösterdiği fe- dakârlığı ve âli meclisinizin bu gibi ahvalde aldığı isabetli ka- rarları telâkki ederim. Yeni harfler Efendiler! insanların ilk devirlerinde bile milli dehasile yarattığı parlak medeniyet eserlerini cihan tari- hinin sahifelerine tevdi eden bü- yük Türk milletinin tekâmülüne mâni olan harflerden kurtarmak- la her biriniz ayrı ayrı iftihar hissi duymakta haklısınız. inkılâp tarihlerinde bu kadar ulvi bir medeniyet hamlesinin mislini bul mak çok müşküldür, Büyük rei- simizin işaretile yeni Türk harf- lerini kabul eden üçüncü Büyük Millet Meclisi yalnız Türk tari- binde değil, cihamn irfan tari- hinde yüksek ve ebedi bir nam birakmıştır. Şeyhlik ve dervişlik ruhunun muzlim tesirleri altında iğfal ve sevk edilen bazı kimselerin Me- nemende yapmak istedikleri ir- tica hâdisesi, Cümburiyetin kabir darbeleri altında tamamen akim kalmıştır. Muhterem halkımızın medeni- hatırlatmağı bir vazife | Meclis reisimizin mutkunu dikkat ve «ciddiyetle dinliyorlardı. Nuluk tamam olduktan sonra celse kapandı ve meb- iuslar ağır ağır dağıldılar, 111 — Sakin karakteriniz var. | Terbiyeli, nazik, etrafına iyi te- sir yapan, kendi aleminde, zevki ancak mükeyyefata münhasır kalmış, ne nikbin ne bedbin, çalışmağı sevki ; tabii o halinde edinmiş, kanaatkâr, samimi, dü- rüst, umumiyetle iyi karakterde birisiniz. Hâdiseleri olduğu gibi kabul etmişsiniz. Bezgin ve ezil- miş insanların tevekkülünü taşı- yorsunuz. Ameli taraflarınız fikir taraflarınızdan çok kuvvetlidir. Hassasiyetiniz ne fazla ne az, 112 — iradeli karakteriniz var. Az hassas ve asla hâdiselere sini- rini karışlırmıyan, nefsine emin, kafa işlerindede muvaffak, ameli tarafları kuvvetli, iyilik yapmak- tan hoşlanan, biraz gururumsu etvarile calibi dikkat, nikbin bi- risiniz. Kanaatkâr değilsiniz. Ba- zan titizliğiniz sizi sinirlendirecek görüşlere sevkeder, fakat irade- nizin hakimiyeti vardır. intizam- dan pek hoşlanmamanıza rağmen dikkatli olduğunuzu iddia ederim, 113 — Muntazam tabiatlara sahipsiniz, Kusurlu tarafınız, he- nüz hayatı kâfi derecede tanr- mış olmamanız ve birazda oku- mâyı ihmal etmiş olmanızdır. Kanaatkârsınz. . intizamdan hoşlanırsınız. Nikbinsiniz Dikkatli olduğunuz gibi çalışmaktan da yorulmıyan iyi ve sağlam taraf- larınız var, Bazan asabileşirsiniz Maahaza ekseriya bu Kendinizden. başkasına muzir değildir. 114 — Hassas ve dürüst ka- rakteriniz var. Harice karşı iyi görünmekten o boşlandığınız gibi buna muvaffak da oluyorsunuz, Kanaatkâr değilsiniz. Yenilikler- den hoşlanan ve öyle her hâdi- seye papuç bırakmıyan birisiniz, Görüşleriniz biraz mübalâyalıdır. butiyeti bu gibi omecnunâne teşebbüslerin daima akim kal- ması için en kuvvetli zimandır. — me godakir bir âdimi olarak hayatını esirgemi- yen Kubilâyın ismini tebcil ile yat etmeyi bir vecibe addedi- yorum. Muhterem arkadaşlar ! Ali Meclisinizin aktettiği mua- hede ve itilâfnameler (harici münasebatımızın samimi dostluk- | larla o kuvvetlenmesine, dürüst ve sulbperverâne siyasetimizin bir kat daha inkişafına hâdim olacak mahiyettedir. Memleket dahilinde uzun bir seyahat yaparak halkla yakın- dan ve doğrudan doğrüya temas ve milletin arzu ve ihtiyaçlarını o yüksek nüfuzumazar ve kud- i retiyle müşahede eden Büyük Reisicümhurumuz Gazi Mustafa Kemal Hazretlerinin tetkikleri neticesinde alınan ve alınacak olan kararların milletimizin sa- adet ve itilâsı için fevkalâde fa- ideli olacağı muhakkaktır. Mik letin aziz rehberini, milletin mü- messilleri huzurunda tazim ve merbutiyetle selâmlar ve cümle- nize en samimi bürmet ve mu- habbetlerimi arzederek içtimaa nihayet veririm.,, > Kâzım paşa Hazretlerinin tarih! nutukları fasılalarla alkış- ! lanmış, nuluk bitüği vakit alkış dakikalarca devametmiştir. NUTUKTAN SONRA Bütün sıraları dolduran meb'uslar i Nefsinize emniyetiniz var. Yalnız biraz herşeye karışmak istiyen ve havai mübahaselerden müs- tağni kalmıyan birisiniz. Her şey de yenilik yapmak arzunuz var. Fikir taraflarında daha fazla istidat hissedersiniz. Dikkatlisiniz. 115 — Asabi karakteriniz var. Kararlarınızı mutlaka tatbik et- | miyen egoist, çalışmağı yalnız kendi emel ve menfaatı için ya- pan, hâdiseleri ya eksik veya fazla kıymetle muhakeme eden, | nikbin, hassas, bayalperver, dün- yayı, bedbin gören, nevrastenik ve vesveseli, müteredit birisiniz. Maahaza mutlaka netice almak ve mütevekkil olmamak, kendine emin bulunmak taraflarınız kuv- vetlidir. 116 — Asabi karakteriniz var. Olur olmaz şeylere kızmamakla beraber hâdiseleri daha fazla sinirlerinizden geçirerek kıymet- lendirirsiniz. Ameli taraflarımz kuvvetlidir. Muhakemeleriniz ek- seriya hakiki ve kuvvetlidir. Müteredditsiniz. Az hassas, nikbin, işine merbut, emniyet veren ve nefsine emin, temizlik- ten hoşlanan, dikkatli olmanız küvvetli taraflarınızdır. Menfaatı- nızı müdrik ve asla kanaatkâr değilsiniz. Her şeyi olduğundan fazla kiymetle telâkki etmeği hakiki mahiyetine vukufa rağmen esas olarak düşünürsünüz. 117 — Her şeyden evel ihmal- kârsınız, kıymet verilmesi lâzım gelen şeylere pek aldırmazsınız Yeni yazılara da hiç çalışmamış olmanız, okumaktan pek hoşlan- madığınızı ve ameli taraflarınızın da fikir kuvvetlerinizin de size kâfi olmiyacak kadar az bulun- duğunu gösterir. Nikbinsiniz. Ya- vaş İş yaparsınız. Dikkatli değil- siniz. Hadiseler ekseriya size sinirlerinizden geçerek (o tesir yapar. Az hassassınız çalışmak- tan o kadar çok hoşlanmadığını- zı ve eğlence tarafına biraz mün- hemik bulunduğunuzu iddia e- derim. 118 — Hassas değilsiniz. Dün- yayı olduğu gibi kabul etmiş, | çalışmaktan az hoşlanan, kanaat- | kâr olmiyan birisiniz. Biraz siniz, pek nadiren o da sizi hiç rahatsız etmiyen sinirleriniz olur. Hadiseleri ekseriya olduğu kıy- metten dun telakki edersiniz. “Bir günlük beylik beyliktir., hemen | hayatınızın manivelâsıdır, umumi- yetle iyi birisiniz. Noksan tarafınız ayrica tecrübesizliğiniz ve az. okumuş olmanızdır. 119 —Ciddi ve dürüst karak- | teriniz var. Ameli taraflarınız çok kuvvetlidir. intizamdan çok hoşlanan, dikkatli, çalışkan, müte- vazi, az fakat lüzumu kadar hassas, kanaatkâr, ideallerine sadık, çok zaif tarafı olmiyan, umumiyetle iyi ve etrafına büsnü tesir yapan birisiniz, kendi kesabıma sizi çok mükemmel ve çok az kusur- lu ve muvaffak olmak için hiç noksanı olmiyan, tali ve tesa- düfleri de ayağına düşürecek karakterde bulurum. VAKTI'ın takvimi CUMA 27 Mart 931 Zilkade 1349 ; ) Bu geceki ay vk Göneşin doğuşu 5.53 - batışı 18.28 Sie vakitleri Saban Üğl ini Akşan Yay 430 12201559 |sŞa 2100 temeni “1g İ ingiliz lirası Kr, (103 « TL, mukabili Dolar ği Frank Uran Bega Drahm İ& Frank Leva Floris Kuron Sing Vezeta Mart Zioti pie Pengö 9 Ley Kuruş 0 Türk Miras Dinar İİ Çervoneç Kuruş | Nukut Tisterile © Ceğilia; | 1Dolar (Amerika) O Frank Belçika) 9 Drahmi (Yenas) 20 Frank (İsviçre) 20 Lera Pulzar) ıF'orin (Fetemeak) 10 Kuros (Çekoslovak) Şileg Avusturya) 1 Pazeta fispanya) 1 Rayşmari (Almanya) 1Zieti Lehistan i 1 Pengü "Macaristan i 20 Ley (Romanya) (20 Dinar Yugoslovyaj | 1Çevoneç Sevpet Alıp Mecidiye Borsa Bankonor e Bulmaca 123 ise >) 2 Dünkü balmacamızın ledilmiş şekli Bugünkü butmacam'i : i Soldan sağa yukardan aşağ” ii 1 — Bir hıristiyan bayrami “iğ 2 — Utanç (2), cezire (8) © z 9 — Artist (8), Bey (2) 4 — Padişah (4), akl (© mak (3) 5 — Sorgu (7) 6 —Tatlı bir sey (5) 7 — İç kumaşı (5), is (2) 8 — Allah sözü (4) 9 — Lüzum (7) 0) / 10 — Bir oyun (4), inliheP © U — Eski bir oyun (6), GE | | EFEZB FL BFSSOEFLEZSXE — mas— srasassa 2 z EE