23 Temmuz 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

23 Temmuz 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

SPOR Ve Sinema 6 ve 7 inci sayıfalarda V RII amam . — 14861 İdare yeri: 14 üncü Yıl *Sa miz İstanbul, Anka: Vakıt Yurd. Büyük Gazimiz Dün Ya lovayı şereflendirdiler Reisicümbur Hz. dün Ertuğrol Jatile, yanlarında seyahatlerinde kendilerine refakat eden zevat bulunduğu: halde Yalovayı teşrif etmişlerdir. Gazi Hz. saat 15 buçukta motörle Saray önlünde demirli bulunan Ertuğrol yatına geçmişler, yat saat tam 16 da Yalovaya hareket etmiştir. Büyük Reisimiz Yalovada hal- kın samimi tezahüratile karşılan- mışlar ve otomobille köşklerin: gitmişlerdir. Ermeni patrikinin tazimatı Ermeni patriki dün Dolma- bahçe sarayına gelerek ziyaret- çiler için açılmış olan defteri imza etmiştir. ——— ma Darüfünunda Yarın yapılacak me /Muhtelit encümen Matbuat lây lâyihasını dün de tetkik etti Lozan sulbunun imzasına te- | (Telefon) — Muhtelit sadüf eden 24 temmuzda, her |encümen yeni matbuat lâyihası üzerin sene olduğu gibi bu senede Darül-|de bütün Ogün çalı Kararluşan fünunda merasim ve tezahürat | esasları bildiriyorum: ” yapılacağını yazmıştık. | Bu merasime ait program dün bitirilmiştir. Saat tam 15 te is- tiklâl marşile Darülfünun kon- | ferzns salonunda başlanacaktır. Bundan sonra fakülte reisi me- rasimin açıldığını beyan edere kısa bir bitabede bulunacak, onu, hukuku düvel müderrisi Ahmet Reşit beyin kapitolâs- yunlar haklandıvetalebölör bir efendinin Lozan. -Sevr.mua- hedelerinin mukayesesine dair olan nutukları takip edecektir. Bundan sonra Muslihiddin A- dil bey Lozan bayramı diye bir hitabede bulunacak daha sonra da şehrimizde bulunan Riyaseti Cümbhur orkestra heyeti muhte- Jif parçalar çalacaktır. Ankara, 22 Gazetenin umumi neşriyatını idare edenin adı beyânnamede gösterilecek, İbu zat başmuharrir, umumi (müdür İyazı müdürü vazifesini filen yapanlar- dan biri olabilecel Tahsili yüksek' olmak ciheti de iltizam olunuyor. Muh- bir ve muharrirler 21 yaşında olacak lar, mahkümiyetleri olmiyacaktır. Müstear isimde, yahut isimsiz ya" zılar emniyeti ihlâl ejer. sekeri sırl rü dökünur mahiyette ise müddelumu. miler yazanın kim olduğunu O Soru jöğrenebilecektir. Muhbirler, muhabir. İler havadis uydururlarsa uydurma ol İduğunu bildikleri şeyleri Abone İsuretile, şantaj yapanlara, bir tahrif edilirse, uydurma (bir metin neşredilirse ceza vardır. Eski ilâmlar hakaret olsun diye neşredilemiyecek.. tir. Boşanma davaları gizli yapılmıyor. sa kısaca yazılabilecektir. zeteler kendi namlarına piyanko ilânları, ku- ponlürı koyamıyacaklardır. Gazeteye verilen cevaplar basılmı- yacak gibi ise müddelumumiye güste- rilecek, onun düzelttiği şekil (o basıla- caktır. Encümen yarm #«abah tetkikata devam edecektir. —— nbulspor İzmirde İzmir, 22 (A.A.) — İstanbulspor takı mı bugünkü ekspresle şehrimize gelmiş tir. Muhtelif klüplere o mensup ka. yazarlarsa yazmak metin ceza göreceklerdir. Güzel kadın! Nedir, $$ nasıl ol- Sa malıdır? toplanarak küçük veya bü- yük olğaydi. Basmahane istasyonunda (o hararetle karşılanmışlardır. İlk maç cuma günü Altay takımı ile ile yi EMARE labalık bir sporcu kafilesi tarafından! mızda okuyun gazeteciler bir e — Avrupada muhaâarrirler ve e (Gazeteler) - | spor takımı teşkil! etmişler ! niha Rauf, Mühiblee Riza hanım- İ civarında irşadatta bulunacaktır. Bizde du coşku edilecek olursa boyle bir maça şahit oiur muyuz dersiniz 71 | , Perşembe 23 Temmuz (Tinciay) 1931 Telefon: Çidare) 23 Teni? ! 23 sene evel bugün Türkiye İmpa- ratorluğunda yeni, (yeni bir ha- yata doğru ilerliyen bir inkılâp ham- lesi parladı — 1908 senesinin 1523 temmuzunda — mutlakiyet Idaresi yıkıldı. Bu seneden doğan meşru- tiyet güneşi, Osmanlı saltanatının hayatında yeni bir devre açtığı gibi, Türk milletinin ileri hareketi itibar- le de ehemmyetli bir merhale oldu. 23 temmuzun siyasi tesisatı Türk milleti için hayırlı ve faydayla dolu bir devir halketmemiştir. Bu devirden biz bu şekilde bah. sedemeyiz. Fakat 23 temmuz Türk milletinin mutlakiyet ve memleketi ecnebilerin keyfine, hevesine terke den, sadece kendi saadetini düşü- nen saltanata karşı isyanını, zölme karşı gâleyanmı ifade eder. 2 temmuz Türk tarihinde siyasi bir re- fahın, iktisadi bir saadetin timsali değildir. 23 temmuz bir deniz gibi ve ölü zannedilen donuk Türk mille- tinin asıl hamlesini ifade eder- 23 temmuz bugün artık bizim için bir ideal değildir. Bugün 3 tem muzun açtığı yoldan o kadar ileriyiz ki, bize 23 temmuza dönmek o Eeri- ye geçmiş günlere dönmek demek- tir. Resne dağlarında meşrutiyet gü- meşini seyreden oTürkiye, Ankara kalesinden 190 cümhuriyet ufukin- rını seyrediyor, 23 temmuzla 1931 23 temmuzü ara- sındaki fark budur. 23 temmuzu hatırlarken gözümü- zün önünden neler geçiyor. Bugük SOS 23 temmuzundan adet itibarile tam 23 sene ileriyiz. Fakat hakikat. te belki 23 asır!... İki 23 temmuzun arasında çıkan hadiseler, ve Türk milletinin hamleleri o kadar çoktur. Biz, 908 23 temrmüzunu hatıriz- mak için başımızı geriye çeviriyoru Ve onu ebedi ilerleme seyri o içinde bu ileri hamlesinin işaret noktası 0 larak selâmlıyoruz. sessiz, Kadın birliğinin irşat heyetleri Cumartesi günü Iki heyet köylere hareket ediyor Kadın birliği tarafından köy- lere gidecek olan irşat beyetleri dün birlikte toplanarak son ha- zırlıklarını bitirmişlerdir, Cumar- | tesi iki grup hareket edecekler- dir. Reis Lâtife Bekir kanımm bulunduğu grup Bulgurlu Avani- | ye Maltepe Başıbüyük Dudullu Sultanbeyi Pendik tarafına gi- deceklerdir. Bu beyet Aliye Esat, Mediha Fadıl ve Doktor Pakize hanımlardan mürekkebtir, ikinci heyet Çatalcaya gidecektir. Bu heyet muallim Reşide iffet mu- allim ve doktor Handan hanım- dan mürekkeptir. Diğer heyet- lerde hafta arası hazlrlıklarını | ikmal ederek hareket edecekler- dir. Heyetlerle beraber ofak bi- rer Seyyar cezane, köylülere tevzi edilmek üzere faideli ki- taplar götürülmektedir. Köy mu- allimelerilede temasta buluna- caklardır. B Grupunda Lâmia Refik, Se- lar vardır. Bu grup yeni mahal- le, Muhacirköy, Uskumruköy ve Aliye Halit Fabri ve Saime | hanımlardan mürekkep iki grup ta Kâğıthaneköy, (Alibeyköy, Ömerbey, Ayabat, Küçükköy ve Mahmutbey köylerinede gide- Bugünkü sayımız 12 Sayıfa ia Hatıralar arasında 4 üncü sayıfamızda 243710 — (Yazı işleri) 24571 Sayısı 5 Kuruş ispanyadavahim hadiseler Sevilde bir harp manzarası gösteriyor Kadikde de Sosyalistlerle Sendikacılar çarpıştılar Ispanyadan gelen son haber- ler, vaziyetin vahim olduğunu bildirmektedirler, o Gürültülerin sıklet merkezi Sevil şehridir. müttehit sındikânm cümburiyete karşı hareketi burada başlamış- tır. Sındikacılarla polis ve asker arasında kanlı müsademeler ol- muştur. Askeri kıtalar yer yer sükünu iade etmektedir. Yara- lananlar ve ölenler çoktur. Bun- dan maada birçok kimseler de tevkif edilmiştir. Bazı şayialara göre doktor Vollina sındikalist kuvvetlerin başında Sevil üzeri- ne yürümektedir. icabeden ted- birler alınmış ve doktorun ha- reket noktası olan Alacala- Ga- dalarya kuvvetli muhafaza kıta- ları sevkedilmiştir. Aynı zaman- da kendisinin ve bütün nümayiş. cilerin tevkifi için de emir ve- rilmiştir. Sindikacılar askeri kışla ve telefon merkezine hücum etmiş- ler, fakat mukabele karşısında Mecliste müzakereler Seril üzerine yürüdüğü haber verilen müttehit sendikalar elsi Dr. Vallina hareketleri akim kalmıştır. bat kuvvetleri grevciler tarafın- (Lütfen sayfayı çeviriniz) —aar me inzi- Dünkü celsede Demiryollar ve Da- rülfünun bütçeleri tetkik edildi Ankara, 2 2(Telefon) — M. fon) — M. Meclisi) isabet ol bugün rels vekili Refet Beyin riyase- Yeni matbuat kanu söylemiş, bunların çabuk nununun cumartesi günü müzakeresi/için Lozanda kazanılan zaferden dakârlık yapmamak suretile bir istik. tinde toplanmıştır. kabul edilmiştir. İsabet olduğunu bu fedakârlığı bugün. kü neslin yapmağa mecbur bulunduğu inşası fe Devlet Demiryolları bütçesinin mü-|raz lüzumundan bahsetmiştir. Mazhar zakeresinde Sırrı Bey hat inşaatında (Lâdfen sayılayı çeviriniz Jsa ve Roma? “ Kayserin hakkını Kaysitö Allahın hakkını Allaha veriniz! ,, diyen Hazreti isanm hakik hakiki maksadı ne idi ? 1 Ağustostan itibaren Vakıt sütunlarında bir tarih şaheseri okuyacaksınız Yazan : Dr. Eicler Hazreti isanm pek meşhur bir takım sözleri vardır. Bunların biri şudur: “Kayserin hakkını Kaysere, Allahın bakkını Allaha verinizl,, Bu söz, isanın en çok yanlış anlaşılan ve halâ yanlış anlaşılmakta ve izah edil mekte olan sözlerindenilir. Halbuki isa Kayserin düşmanı ceklerdir, : Tercüme ve twvzih eden » Ömer Rıza idi, Yahudileri Romanın ve Kay» serin bâkimiyetinden kurtarmak istiyordu. Bunun için bir ihtilâl hazırlamış ve kıyam etmişti; Bu vaziyette olan bir adam nasıl olurda Kayserde bir hak tanır ve © hakkı ona vermeyi tavsiye ederdi? Kayserin hakkını tanıdıktan yani onun hakimiyetini ve hükü- metini meşru saydıktan sonra onun aleyhinde kıyamın he ma- nası olabilirdi? isa bu zözle baş- ka bir maksat gözetmemiş ise bu. sözün manası kalmaz. Fakat bu asıl maksat on dokuz asırdır yanlış anlaşılmıştır. Acaba isanmn asıl maksadı ne idi? Bunu yakında tefrika edece- ğimiz tarihi eserde büyük bir merak ile okuyacak ve anlıya- caksınız!