4 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

4 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

> — 6 — VAKIT 4 Ağustos 1931 Tayyare cemiyeti dün gece güzel bir ziyafet verdi (Üst tarafı birinci sayfada) rı ile tayyare zabitlerimiz hazır Iuamuşlardır. Bu münasebetle otelin iç ve dışında hususi elektrik tenviralı yapılmıştı ve otelin holünde de İhsan Beyin idare bu- Tayyaredler şerefine gece verilen ziyd fetten bir intiba sindeki bahriye muzikası güzel hava- lar çalıyordu. Nakiye H. ın nutku Ziyafetin sonunda tayyare cemiye- Hi İkinci reisi Nakiye hanım bir nutuk söylemiştir. Nakiye hanım nutkuna şöyle baş-| Tamiştır: ler oteldeki dairelerine çekilmişlerdir. Bugünkü tenezzüh ve ziyafetler Hava kahramanları bugün şehirde umumi bir gezinti yapacaklardır. Sa- ibahleyin tayyare cemiyetinin tahsis fetus otomobillerle evvelâ Ayasofya İm z Yİ 1 Alman pazırları — Romada ne yapacaklar? | Berlin,2 (A.A.) — Bu son günlerde! Berlin le Roma arasında siyasi mükâ- lemeler neticesinde M, Brüning ile M. Kürtiyüsln Roma seyahatleri kat'i surette tesbit edilmiştir. Alman der- camlini, müzeleri ve diğer tarihi eser. !0t adamları, Berlini çarşamba günü leri gezdikten sonra öğle yemeğini © telde yiyecekler, yemeği müteakip di- ğer yerleri gezeceklerdir. Sporcuların ziyafeti Sporcularımız hava o kahramanları şerefine büyük bir ziyafet ve muazzam bir spor şenliği tertibine karar vermiş». lerdir. Ziyafet ve şenlik persembe ak- şamı yapılacak, bütün kara, deniz) sporcuları iştirak edeceklerdir. Bu münasebetle muhtelif deniz ya- rışları da yapılacaktır. Bir Fransız gâzetecisinin mütaleası Pariste çıkan Kotidyen gazelesin- den: Boardman ve Polando cihan düz hat rökorunu kırarak bir uçuşta 8.100 kilo metre katettiler. Bundan evel (o cihan rökoru 7905 kilometre (140 metre ile Costes ve Bellontta idi. Russel Boardman ve John Polando| bu fevkalâde rökoru kırarken Atlas dei nizini garptan şarka geçenlerin on dör düncüsü oldular. Şunu da işaret ede- lim ki Atlas denizi bu sene beşinci de- fa olarak hu istikamette katedilmistir. İlik Vrayh motörlü bir tek satıhlı Be Amerika tayynrecileri 200 — beygir.! iterkedeceklerdir. 7 ve $ ağustosu Ro- mada geçirecekler ve cumartesi akşa mı Berlin treni ile döneceklerdir. A! man nâzirlarının Romada ikametleri iki günü geçmiyecektir. Zira, uzun müddet Berlinden uzakta bulunmağı muvafık bulmamakta ve Prusya diyeti. nin feshi hakkında ârayi umumiyeye vuku bulacak müracaatın, ertesi günü avdet etmek arzusunu beslemektedir. ler. Roma mülâkatlarının mevzuu, Aİ- manyanın vaziyeti olacaktır. Bu mü. lâkatlar, Şekerste M. Mak Donald ile M. Hendersonun ahiren © Berline yapmış oldukları ziyaret esnasında Ya- pılan müzakereler gibi Avrupa siyase- tinin heyeti umümiyesine müteallik o lacaktir. Almanya — Avusturya münasebeti- nin, tahdidi teslihat (meselesinin ve hiç şüphesiz Berlin ve Paris müzake- relerinin mevzüü bahsolması tabiidir. M. Brüning ve M. Kürtiyüs, bu seyahatten istifade ederek Papayı da ziyaret edeceklerdir. Bir nalbanta nişan Paris, 2 (A.A.) — 69 seneden beri İnalbantlık yapmakta olan Auffreye “ Bayraklarında ayni semavi alâ.(lanko tayyaresine . binmişlerdi. Elli) Lejyon donör nişanı verilmiştir . meti taşıyan iki milletin yeni dünya velsaat kadar uçarak seferlerini saatte| yeni Türkiyeyi, aralarındaki! binlerce kilometrelik mesafeyi bir hamlede aş- mak suretile birleştiren kahraman A- merikan tayyarecileri Mr. Boardma; ve Mr. Polandoyu Türk tayyare cemi yeti namına selâmlamakla bahtiyarım. vasali 150 kilometreden fazla yol kate- derek yapmışlardır. Atlas denizinden geçtikleri sırada âp Kod ismindeki tayyarelerinin se yir sureti oOhakkında hiçbir kat Kral Zogo ile M. Musolini arasında Roma, 2 (A.A.) — İtalya İdan Arnavutluğa yapılan malt yardım dolayısile Arnavut kralı Zogo M. Mu- soliniye hararetli bir telgrafname keşi- Beşeriyetin terakki tarihinde çok/ Moskovaya giden Herudon ve Poug.|tine karşı Arnavut milletinin (derin mühim bir merhale teşkil edecek olan bu kahramanlık, tarihin en eski Za- ,şmunlarında bile milletler arasındaki şşanlaşamamazlığın büyük bir sebebi o- Jan mesafe mahzurlarının — izalesine doğru atılmış yeni ve büyük bir adım- dır. Binaenaleyh bu harikülâde mu vaffakıyet bu noktadan da büyük bir kıymet ve ehemmiyeti haizdir.,, Nakiye hanım sonra tayyarecilikte ki terakkileri Türkiyenin dikatle (ta kip ve takdir ettiğini, M. Roardma ve Mr. Polandonun bu terâkkide yeni! bir merhale tesis ettiklerini söylemiş ve nutkunu şöyle bitirmiştir: “Bu kahramanları ilk sinesine alan yeni Türkiyeden yine bu kahramanla. rı yetiştiren Amerikan milletine selâm ve saadet temennilerimizi iblâğ buyur- malarını rica ederim. Nutuk bitince davetliler o iki hava kahramanmın şerefine kadehlerini kal dırmışlar ve alkışlamişlardır. Mr. Bordmanın nutku Türkiyeye muvasalat ettiğimiz da kikadan İtibaren tayyare cemiyetince! bize ibzal edilen nihayetsiz lütuflara' karşı hissettiğimiz minnettarlığın de- recesini sizlere doğrudan doğruya ar- zedebilmek İçin lisanınıza vakıf olmak isterdim. Memleketimize döndüğümüz zaman misafirperverliğinizin samimiyeti bize Türkiyeyi adeta ikinci bir vatan telâkki ettirdiğini asla unutmıyacağız. Tayyare cemiyetinin en yüksek şe. ref madalyasını taşımakta olduğumu. za son derece müftehiriz. Bu madal- yalar bizim en kiymetli (o malımizdir. Onları her an ihtiramla hüsnü muha- faza edeceğiz. Bize bu büyük yerefi bahşederken İsmet Paşa Hazretlerinin güzel sözlerini de daima hürmetle ya- dedeceğiz. Cazip şahsiyetleri ve sözlerinin sas mimiliği Türkiyeden götürdüğümüz ha tıralarm en canlılarından biridir. Amerikadan bize malüm olan bin- başı Şefik beyefendi dahil olmak üze-! re Tayyare cemiyetinin erkânile bu derecede samimi bir surette (temasa fırsat bulduğumuza fevkalâde mes'ut ve bahtiyarız. Bu vesile ile türk tay- yareciliğinin şerefine kadehleri kaldır. mamızı teklif ederim. Türkiye gençli. inin türk tayyareciliğine şerefli bir Âti temin edeceğine kat'iyetle eminim. Ziyafet dağıldıktan sonra misafir- hornun tayyarelerinden de bir haber gelmemiştir. Maamafih iki (tayyare Ternöv adaşının.süzerinden salı akşa- mı ücmuş ve çarşamba öğleden Sönra Irlanda üzerinden geçmiş olacaklar. IÇünkü Irlandada o gün tayyare sesle. ri duyulmuştur. Şurası muhakkaktır ki Boardman ive Polando geçen gece Lö Burje üzerin den (geçenlerin o gece Burje ikarrgâhına bir paket attılar. İ Bu seyahat bu sene icra olunan mu İkavemet seferlerini hen güzellerinden biridir. Ve Levin şöhret veren marka- da bir tayyare ile yapılmıştır. Tayyarecilerin temin ettiklerine gö re daha birkaç yüş kilometre mesafe alabileceklermiş. Seyahatlerinde ar- kadan esen rüzgârın kendilerine yar. dım ettiğini ve Atlas denizinden müru run tabil şerait dahilinde vukua geldi- gini tasdik etmişlerdir. Avrupa üzerindeki sefer daha güç olmuş ve birçok defalar karaya yakm uçmağa mecbur kalmışlardır. Board- man ve Polando yere inmelerinden an cak üç dakika evel İstanbuldan görül müşlerdir. Tabii şerait dahilinde ve binlerce kimsenin alkışları arasında karaya inmişlerdir. - Hapisanede dershane acıldı istanbul umumi bapisanesinde- ki genç mahkümları okutmak için küşadı takarrür eden ders- hanenin açılış resmi dün hapisa- ne müdürü Baha ve sertabip ib- rabim Zati beyler tarafından icra olunmuştur. Şimdilik yirmi yaşına kadar olan ve yeni harfleri okumağa muktedir. olamıyan malıkümlar derse başlıyacaklardır. Bunların adedi onbeş kişidir. Kitapları da temin edilmiştir. Çocuklar derse başlatılmalarmdan çok memnun olmuşlardır. DOKTOR ahiliye hastalıkları mutahassısı Cumadan maada her gün öğleden sonra sâat (230dan Se) kadar Istanbulda Divan yolunda ( 118) nu- maralı hususi kabinesinde dahili has- tshıkları muavene ve tedavi eder. Telefon İstabnul 2898 İşükran ve minnetini bildirmiştir. İM. Musolini verdiği cevapta krala Arnavut hükümet ve milletine (karşı beslemekte olduğu teveccüh ve muhab beti ve İtalyan hükümet ve milletinin Imuhabbeti tekrar etmiştir. M. Brüning bir nutuk söyliyecek Berlin, 2 (A.A.) — Başvekil M. Brü- ning salı günü Almanyanın vaziyeti hakkında bir nutuk söyliyecektir. Bu riutuk Almanyanın her tarafıma (o tel- sizle neşredilecektir. iMerkez bankaları müdürlerinin kararları Bal, 2 (A.A.) — Merkez bankaları müdürleri beynelmilel tediyat banka- sında yaptıkları bir içlimada muta- hassıslar komitesinin içtimaa davetini banka idaresine teklif etmeğe karar vermişlerdir. Bu komite, 8 ağustota saat 16 da ilk içtima yapacaktır. Pariste tevkif olunanlar Peris, 2 (A.A.) — Bir ağustos günü Pariste 157 kişi tevkif edilmiştir. Du- varlara ilân ve beyanname yapıştırdık larından dolayı yakalanan bu şahıs. ların birkaç kişiden masdası serbest bırakılmıştır. Almanyada 1 ağustos Berlin, 2 (A.A.) — Almanyada bir ağustos münasebetile kanlı hadiseler olmuştur. Edisonun sıhhati Orange, (Nevyork) 2 (A.A) — Meşhur âlim Edisonun iyi bir gece ge çirmiş olduğu haber veriliyor. Müşa- rünileyh, fasilasız âltı saat uyumuş tur. Bu sabah, sıhhi vaziyeti şayan memnuniyet idi, Nevyork, 2 (A.A.) — Edisonu teda- vi etmekte olan üç doktor, bir bülten neşrederek muhteriin müzmin bir böb- rek iltihabı ile şeker (o hastalığından muztarip bulunduğunu beyan - etmiş lerdir. Böbrek iltihabı, salâha doğru yüz tutmuştur. Dün öğleden sonra E- disonun hastalığı nüksetmiş ise de sa- at 20 ye doğru tekrar kuvvetini iktisap etmiş ve İstirahat eylemiştir. Linbergin yeni sefiri Ottara, 2 (A.A.) — Lindberg ile zevcesi yapmağa giriştikleri Nevyork Tokyo seyahatine devam ölmek üzere Ottavadan Hudson körfezi istikame tine havalanmışlardır. Nevyork, 2 (A.A.) — Dün (sabah, Moose - Factary'ye gitmek üzere Ot- İtavadan hareket etmiş olan Lindberg ile zevcesinden hiç bir haber (yoktur. tarafın.) Arnavutluğa karşı duymakta olduğu; Meraklı bir hatıra (Ust tarafı 1 imei sayıfada) mize müteallik meselelerdeki müdaha lelerine karşı omücadelâtını takip et| meme mâni olamadı. Romanyanın pa- yitahtını zapt ve tekmil arazisinin isti lâsında en müessir bir âmil olan 26 me türk fırkasile Pilevne intikamını alarak Filistine avdet. edildikten bir müddet sonra yani 1334 senesi ağusto- sunda (Mustafa Kemal paşanın mai yetine gireceğimi öğrenmekle fazla bir) haz duydum. Bu öğrenişim pek ga- rip bir tarzda (o tecelli etmişti, Filis- tin cephesinde bulunan yedinci ordu istihbarat şubesi müdürü olan bir alman miralayı İle çalışıyorum. Bu zat kendisile beraber çalıştığım gündenberi Liman paşanın o yaveri- nin telkinatile, bana (karşı gayet ha. şin (o davranmıştı. Esas vazifesi düş- manın casus şebekeleri (o faaliyetine mâni olmak ve mukabil tedabirle or. dumuza muktazi mai atı temin eyle- mek iken vazifesi (haricindeki işlerle iştigal o ederek türk parasile yerlileri Almanların lehine, lerin aleyhine çevirmekten hali kalmı- yordu. Her zaman yilksek konuşmasın dan devamlı kahkahalarından daire çınlarken bir gün bu Almanı haddin- den ziyade neşesiz gördüm. Durgun- luğunu, tavırlarındaki sıkıntıyı gay- ri tabii harekât ile örtmeğe £çalışı- yordu. Bunun esbabını keşfetmeğe| uğraşırken telefonda bir Almanla hafif sesle konuştuğunu, ve Mustafai Kemal paşanın ismi geçtiğini (duya! duymaz vaziyeti (o kavradım. Erkânı harp arkadaşlarımı yokladım. Fakat buna dair hiçbir iz bulamadım. Mabe- rin Alman karargihımdan tütk ka. rargâhına henüz intikal etmediğine kani oldum. Türk ve Alman karargü.i İhr diyorum, fakat hakikatte müsta Kil ve milli bir türk karargâhi mev- cut değildi; cünkü Almanların her şu- İhaber alınamamıştı. Berlin o tarikile|de ederek İtalya hükümetine ve mille..beye sokulmuş birer omurahhasları vardı. Ve bunlar merkezden bir elden lidare ediliyordu. Ordu kumandanı ra- 'hatsızlığına rağmen azmi, dirayet vej / mücadelesi sayesinde müşkülâtla buna mâni “olavördü. Tahminim iki gün i-! çinde teeyyüt etti. Alman miralayı, ahvali sıhhiyesinden dolayı Almanyaya! gitmek mecburiyetinde bulunduğunu bana söyledi. Diğer Almanlar da sı- vışmağa ve bunların icraatına vasılai folan bazı kimseler de o mezuniyet ve tebdilihara suretile karargâhtan ay- rılmağa başladılar. Bu suretle karari gih kendiliğinden tasfiyeye uğramış oldu. Bu mıntakada Alman yıldızının söndüğünü < ve yerine parlak bir Türk güneşi doğmakta olduğunu duyan or. du zabitanını azim bir meserret kap - ladı. Eşsiz yüksek şahsiyetin maiyeti- ne girmek şerefine ve evsaf ve meza- yasını yakından tetkik etmek fırsatına nail olacağımı düşünerek (o sevincime haddü payan yoktu, Gazi Hâzretlerinin maiyetlerine gir) mek (şerefini kazandıktan sonra hil katin büyük bir harikasile (karşılaş tım: Gazinin zarif vücudünde, sevimli isimasında en ziyade nazara oçarpan yeşil gözleridir. Bunları rontken gibi kullanarak ( insan ruhunun derinlikle rine ve en karanlık köşelerine nüfuz. ederek iyi ve fena kalpli o kimseleri dolayısile “Türk-/Ş Magiliz lirası Kır, (1034 « TA. mukabili Dolar) 0.442 1 Frank Tirer Belge Drahm İs Frank Lara va Fiorta Karon Sag Pizeta Mar Ziati * Türk Hiram Diger Çervosaç > Kuruş Nukan 1İstertin — Cipgliiyi Uolar (Amerika) 20 Prank (Fransız Gret italya O frank Belçika) İ20 Orahmi (Yunan) |20 Frank (İsviçre İ Lava Bulgar) £ Florin (Felemeni | 10 Kuron (Çekoslovak) Şıheg Avusturya) | 1 Paza fipanya) (| » Rayımarı (Almanya)! 1 2600 Tehistan | engü Macaristan 20 Ley (Romanya) İzo Disar Yeposlovyaj 1Çevmmeç Sevyat Altın Mecidiye Bankosot ' Bona | * harci Toptan fiatlar Et - Sebze - Meyva Et — Kilosu) Dağlıç 54,60 50,70 K. Kıvırcık: 46,57-54,70 K. Karaman: 46,80- 56,16 K. Mezbaha kuzusu 46,80 - 5460 K. Öküz:23.40-34,32 K. Dana-31,20K İnek 7.30 -32.64 kuruş Manda 19/80: 31.20 Kuruş. . Peynir — Beya» yağlı 625 den 750 kuruşu kadar. Yarım yağlı 17-14 okkahk teneke 400-850 K. vapsir"t1419 okkahk teneke 150-200 kuruş. Büber: ( Dolmalık ) 8-10-19 kuruş (Sivri 4 - 5 K. Tazefasulye: Yeşil barbunya 89 K. Kırmızı barbunya 18 20 K. Ayşe kâdın 9-10-12.K. Sunk 1214-16 K. Asma kabak: (Adedi) 13 -15- K. Kabak: 6 7 8 kuruş, Domates: Okkam 3-$ - 5 6 kuruş Bamye: 7: 8.9 kuruş Patlıcan: 1-2-3K. Meyva Elma: Osmanpazar 10 K. Armut LAkça). 43-35 40 kuruş Erlik: 20 25-30 kuruş Fındık 1.1317 kuruş. Vişne 80 K. Kızılcık! 15-18-20 K. Şeftali: 26-30-40 kuruş. ser Haberleri Op İstanbulspor Sporcular izmir- den döndü Üç futbol ve iki voleybol mhçı yap ğ ü örür. 1 k üzere İzmire gitmiş olan İstanbul bir mütehassıs süratile görür. Telâkki-, ire so abu lerini karşısındakine gözlerile ifham| Por takımı dün saat on birde Seyyâr eder, muhatabının hayal ve ruhuna vapurile şehrimize dönmüşler “ve rıh. Keskin şuaatile nazarları (kendisine! sizliğe düşmüş olanlara da kuvvet ve iman telkin eyler. Yüzünde elmas gibi parlıyan bu revnaklı (o yıldızlar, İhilmiyeti zamanında son derece be şuş ve mülâvim olduğu gibi gazabı halinde gayet şedit ve tahammülsüz. dür ve ateşten daha eriticidir. Gayet uzak bir istikbali gören ve emsalsiz bir zekâyı ifade edip bir şule gibi ışıldıyan bu cerherli gözler cidden hilkatin bir harikasıdır. bu harikulâde gözlerle hâkim olur, tımda klüp arkadaşları tarafından karşılanarak kendilerine bir buket tak münkat ederek mağlüp eder ve ümit. ilm elmamktuca Kafile relsinden öğrendiğimize gö- re İstanbulspor İzmirin mühim bir ku- lâbü olan Altmordu ile bir mukavele yapmiş, bunun üzerine İzmire gitmiş- tir. İzmirli sporcuların ve bilhassa Altınordanun takımlarını hüsnü suret le karşılamalarına ve kendilerine bü- yük bir misafirperverlik göstermiş ol- 'malarına karşı müteşekkirdirler. İzmirde üç futbol maçı (o yapılmış, İstanbulspor bunlarda İzmirlilerle be- amaaan | Kabere kalmış sonra gece oynadığı vo- Ahvali havaiye mükemmel ve gidecek- leybol maçında Altınordu galip, Altay leri yolda seyahat kolay olduğundan) mağlâp olmuştur. telsiz telgraf ületlerinin bozulmuş ok! Sıcak bir mevsimde ve yabâncı bir duğuna hükmediliyor, isahada yapılan bu maçlarda İstânbul- Nevyork, 2 (A.A.) — Lindberg ile spor oyuncuları fazla - muvaffakıyet zevcesinin hiç bir kazaya uğramıksı| gösterememiğlerdir. zin Moose - Faktory'ye vasıl oldukları| * Her halde iki şehir gençliğinin bu haber alınmıştır. Tayyareci ile zevceİsuretle teması hayırlı bir hadisedir. si, kendilerinden haber alınamaması.) Baska ekiplerin de bu kabil temaslar» nm sebebi, telsiz aletlerinin fena iş-'da bulunmaları temenniye değer (bir iş olması olduğunu sö; 01111111111 İMİZ MV MK