10 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

10 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Muvazene Tevkifhanede Acem İsmail ismin-| de bir nane şekereisi varmış ki bir ma- ne yediği için oraya tıkılmış, Fakat, işin garibi bu mazmun 25 gündür mü - temadiyen ayakta duruyor, uyumuyor! muş. Bu hadiseden bahseden Akşam refikimiz, “bu adam müvazenesini kay betmiş,, diyor. İnsaf edin ayol, hiiç müvazenesini kaybeden bir adam, 25 gün ayakta du. rabilir mi? ... Yumurtaya leke Beynelmilel yumurta konfernnsi. na hazırlanılıyor. Kendisine yegâne o kulp takmak! mümkün olmiyan bu nesne ile ali. kadar olan bütün devletler yumurta. ya damga vurulmasını istiyorlar, yal. nız, Misir İtiraz ediyormuş. Aferin Mısıra, “Yumurtada leke yok, darbımeselini yalnız o bozmuyorjarasındaki rekabete ait hazırlanan rar, denmek. Vişne çürüğü Bir hanıma rasreldim. Dudakla- rı — emsali misillü — boyalı idi. Fa- kat kırmızı değil, viğne çürüğü Yen - Zinde, Zahir, artık bu renk moda olmağa başladı. | Şimdiden sonra kadınlara “Kiraz dudaklı, yerine: — Ah, benim çörük vişne dudak- İr sevgilim! mi diyeceğiz? Fena değil. onu. İğne Balkan konferansı | için hazırlık Teşrinievelde toplanacak olar Rai. kan konferansmu hazırlanmak Için teş kil edilen komisyonlardan münakalât i ve seyrüsefer komisyonu dün ilk içti. mamı Halk firkasi binasında İstanbil| mesa AN Riza beyini yapmıştır. İçtimada Balkan mı mleketleri ara! sında yolculuğu kolaylaştırmak için alınması lâzım gelen tedabir, yollar, pasaport ve ilk konferansta intaç edil. memiş olan tayyare nakliyatı mesele. leri üzerinde müzakereler Yapılmış. tır. Pazartesi günü bütün ihzari komis Yonların iştirakile bir toplantı yapıla! aktır. ” Hücüm botlarımiz dün gelmedi Umanımıza gelmeleri bekleri len üç hücüm botumuz dün gel- memiştir. Pugün öğleden sonra italyan bandıralı bir şileple gel- meleri muhtemeldir. italyada Venedik civarında yapılan botlara “ Doğan ,,, “De- kuşu,, ve © Marti ,, isimleri verilmiştir. Çiçek aşısı Otuz yaşını ikmal edenlere çiçek aşısı yapılmak üzere s'hhat müdürlüğünce hazırlıklar ikmal edilmiştir. Bu, ibtiyatı bir tetbir riyasetinde olarak yapılmaktadır. Şehirde bu hastalığın fazlalığı mevzu bahs değildir. —am—— ölüm Dün teessürle haber aldığımıza göre muharrir Vâlâ Narettin beyin validesi Zahire hanım du- çar olduğu hastalıktan kurtula. miyarak irt'hal etmiştir. Cenazesi bugün Kalamıştaki evinden kal- dırılacak ve öğle üzeri Göztepe camiinde namazı kılınarak sahb- rayı cedit mezarlığına defnedi- cektir. Arkadaşımızın ve aile- 'sinin derin teessörlerine iştirak eder, merhumeye mağfiret dile. iz. ' odasnde : Oda meclisi düntoplandı Ticaret borsasına 5 bin lira avans verilmesi kabul edildi Ticaret odası dün toplanmıştır. Ti- caret borsusının istediği beş bin ira; avans meselesi görüşülmüş ve e. da hazır bulunan borsa reisi o Hamdi beyin borsanın vaziyeti hakkında ver- diği izahatı müteakip istenen avunsın verilmesi kabul edilmiştir. Bundan sonra kutuluk kerestelerin inşaat kerestesinden sayılıp sayılmıya cağı hakkında O hazırlanan raporla, buğday alım satımında ecnebi piyasa-! larında cari olan ahkâmın bizde de tat bik edilmesi hakkında hazırlanan rapor lar müzakere edilmiş ve neticede heriki mesele hakkındaki tetkiknt o noksan görülerek yeniden tetkik edilmek üzere “it oldukları encümenlere iadelerine karar verilmiştir. Oda İçtimaının dünkü ruznamesinin en mühim müâddesi milli yapurcularımız Evvelkigece- ki yangında Dört ev, dört apart- man yandı porün müzakeresi idi Lâkin bu rapo- run müzakeresi, içtimada o salâhi. yet sahibi azanın bulunmayışı nazarı Mibare alınarak, gelecek (toplantıya rakıldı. Gelecek içtimada vapurcula rımızın ve salâhiyet sahibi diğer aza- nın bilhassa davet edilmeleri karar. Yanan yerlerden hir kısım laştırıldı. Belediyede; Son şehremini ve ilk belediye reisi Belediyede şehir meclisi salo- nuna girilen yerin divarında şim- diye kadar gelip geçen şehre- minlerinin büyük birer resimleri asılıdır. Şimdiki belediye reisi- miz Muhittin bey bunların so- nuncusu Olduğu için * resminin Son şelremini diye. asılmasına karar verilmiştir. Bundan büş- ka Şehreminlerinin — resimlerini muhtevi bulunan divarın karşı» sındaki yerede yine Muhittin be- - Nuri bay işe başladı Belediys reisi müavinliğine ta- yin edilen belediyenin © sabık muhasebecisi Nuri bey dün be- lediyeye gelerek yeni vazifesine başlam:ş ır Limanua; Kara ağaç önünde iki mavuna battı Liman şirketine ait iki mavu- na, dün öğleden sonra Kâtane ile Kara ağaç önündeki sığlık şamandırasına çarpmıştır, Mavu- malardan birisi © parçalanarak batmış, diğeride yarı batmış bir vazıyette deniz üzerinde kal- mıştır. Bu yüzden dün öğleden sonra deniz vasıtaları Kâtaneye gidememişlerdir. bu gün batan Mavunanın nacaktır. * Cezazirde veba var Cezairin (Philippevville) lima- nında bir veba vakası daha çık- tığı anlaşıldığından bu liman mu- varidatına tıbbi muayene tedbiri karaaldağı hudut ve sahiller sıh- at umumi müdürlüğünden bil- cirilmektedir. ad —— İzmirde Mili tasarruf ve iktisat cemiyeti izmirde Milli tasarruf ve iktı- sat cemiyetinin yeni idare bey” eti intihabatı yapılmış, Maid ee hanım ile Hüsamettin ahya Hüsnü Fehmi, Fahri Faik beyler seçilmiş'erdir. li ————- Elabli vesikası almak için verilen mühlet bitiyor İstanbuldaki etabii rumların vesi- ak caat etmeleri için on beş eylüle kadar son ka almak üzere komisyona müra, bir mühlet verildiğini yazmıştık, yin resmi-ilk. belediye reisi ola- oİ rak asılacaktır. b ie çıkarılmasına başla. | Evelki gece sabaha karşı Beyoğlun da Parmakkapıda bir yangın çıkmış, dört ev, iki Apartiman tamamen, İki apartıman kısmen yandıktan Sonra söndürülmüştür, Yangın Küçük Parmakkapıda bil sokağında madam Marikann 1 nu maralı evinin Üçüncü katından çık- mıştır. Ateş saat tam ikii8 de Beyoğlu itfaiyesine telefonla bildirilmiş, bir dakika sonra da kule haber vermiştir. Birkaç dakika sonra Beyoğlu itfaiyesi yangın yerine gelmiş, fakat her yan- gmda olduğu gibi terkos muslukların da su bulunmadığı görülmüştür. İtfaiye bir taraftan terkos şirketi- ne telefonla haber. vererek Su istemiş, diğer taraftan arazözlerdeki suyu kul Tanmağa başlamıştır, Yanızın “bu sırada #iddetlenmiş . ve iateşin çıktığı evi yaktıktan sonra ya! nındaki 12 numaralı Ahşap eve geçmiş tir. Şirkete haber verildiği o halde | Tkos musluklarına su © gelmediğine gören itfaiye ciyardan su tedarik et-) mek mecburiyetinde kalmış, Galatasa iFay lisesinden, Taksim ermeni kilise sinden su almağa başlamıştır, Bu depolar boşaldıktan sonra rum kilisesinin mahzenlerinden su alınmış kir. © Terkon musluklarına yangın Sönmiye başladıktan sonra, anesk sa h altıyı on geçe Sü gelmiştir. 12 ve 4 numaralı evlerden sonra 16 ve 18 numralı ahşap evler de yan MİŞ, ateş bundan sohra 6 numaralı er /kaf apartımanına geçmiştir. Bu apar- tıman kısmen yanmış, ateş (O yanında Galati hanıma, oradan 15 numarali €- vin damma geçmiştir. Galâti hanı ile 115 ve 19 nümaralı evler de yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Yangının çıktığı ev sigortalıdır. Ya nan evlerden eşya kurtarılamamıştır. | Gece vali muavini Fazlı ye Beyoğlu kaymakamı Sedat beyler yangın müs halline gelerek sabaha kadar kalmış»! Tardir. ğ Yangında itfaiye büyük bir gayret göstermiş, susuzluğu Taâğmen yangı ;mn daha ziyade büyümesine mâni ol muştur. İtfaiye efradından o Yusuf ve Cemal efendiler Yangın esnasında ellerinden ve yüzlerinden yaralanmış- lardır. İtfaiye hortumları Beyoğlu cadde- sini kesmiş olduğundan dün sabah sekize kadr Beyoğlu ve İstanbul aras sında tramvaylar işlememiştir. İ Yangının sebebi hehliz anlaşılama- miştir. Hadise hakkında "Taksim pe lis merkezi raporunu hazırlıyarak mi dürlüğe O göndermislir. . Tahkikata imöddeitumumilik büslamıştış, Bono dağıtılması devam ediyor Gayri mübadillere bono dağı- tılmasına devam - edilmektedir | Şimdiye kadar üç milyon Jiralık bono dağıtılmıştır. lk 76 k A NN e e e Bu karar üzerine henüz etabli vesi. kası almamış olan rumlar altıncı tâli mübadele komisyonuna müracaata baş lamışlardır. Vesika alacaklar arasin da İstabul rum patriki Tokyos efendi de bulunmaktadır. Gayri mübadiller cemiyetinin bonoların borsaya kabuli. için Maliye vekâletine yaptığı müra- Caata henüz cevap Zelmemiştir. ibi Ticüret âlemin nde Almanyaya gönde- rilen üzümler Bazı sebeplerden bozulmuş gönderenler istifade edememişlerdir. Hamburg Fahri konsuloslu- ğumuzdan ihracat ofisine gelen bir rapora göre bu sene !iam- burga gönderilen üzümlerden bir kısmı bozulmuş ve buyüzden alâkadarlar istendiği kâdar isti. fade edememişlerdir. Üzüm sev- kiyatında şu cihstlerin ehemmi- yetle nazarı dikkate alınması lâzımgeldiğine işaret edilmek- tedir. Avrupaya bahusus uzak me- safelere gönderilecek üzümlerin nevi iyi intihap edilmelidir. Yu- muşak dayanıksız üzümler uzak yerlere gönderilmemelidir. Ambalaja çok dikkat etmeli- dir. Üzümlerin ezilmemesi için mümkün mertebe küçük amba- laj tercih edilmeli ve O ambalaj hava alabilecek bir şekilde ya- pılmalıdır, Demiryolları idarelerile anla- şarak nakliyat için ucuz ve seri vasıtalar temin edilmelidir. Fahri konsulosumuz, bu şerait riayet edildiği taktirde Alman- yanın Türkiye taze üzümleri için çok iyi bir müşteri olabileceğini kaydetmekte ve Almanyaya it bal olunan üzüm miktarının se- neden seneye artmakta olduğu bildirilmektedir. Almanyaya 1927 senesi zar- fında 482,000 kilo üzüm ithal edildiği halde bu miktar geçen sene 700,000 kiloya çıkmıştır. Almanyaya ithal edilen taze üzüm halen italya, pe Ma- caristan, İspanya, Holanda ve Bulgaristandan getirilmektedir. ibracatçılarımızın temiz mal ve ambalaj hususlarına dikkat et- tikleri taktirde o memleketimiz özümlerinin Almanyada mühim bir mevki alması beklenebilir. Ordu mıntakasında bu seneki fındık mahsulü Ordu mıntakasının 930- 931 senesi (o fındık (mahsulü bak- kındaki kati İstatistik ofise iştir. Bu istatistiğe (göre gl 930-931 se- inde ihraç — ettiği iç fındık > 3520 tonilâto, ihraç et- tiği kabuklu fındık miktarı da 318 tonilâtodur. Bu ihracatın 1822 tonu Tri- yesteye, 700 tonu Hamburga 650 tonu Marsilyaya ve 176 tonu da Amerikaya sevkedilmiştir. Bun- lardan başka ingiltere, Holanda isveç ve Belçikaya da ihracat yapılmıştır. Zeytinyağı rekoltesi ihracat ofisinin tetkikatına na- zaran 1930 senesi dünya zeytin yağı rekoltesi 1929 senesinden daha az olmuştur. 1929 senesi- ninin 800 bin ton zeytun yağı istihsalâtıma mukâbil 1930 sene- sinde cihan zeytin yağı istihsa- lâtı ancak 492 bin ton olmuş- tur. Başlıca istihsalâtta bulunan memleketlerden sirasile .spanya 200 bin italya 80 bin, Yunanis- tan 70 bin Türkiye 32 bin, Por- tekiz 20 bin, Tunus, 20 bin Su- riye İSbin bin, Fransa 12bin ve Cezayir 12 ton zeytinyağı istih- sal etmişlerdir. Amerikada pamuk meselesi Dünya pamuk piyasasında ve istihsal fazlalığında görülen va- bim buhrana karşı birleşik Ame- rika hükümetlerinin — ittikazını üşündükleri tedbirler bakkında | ge. VAKİT 10 Eylül 1931 — Taze bir haber! Dün bir refikımizın geniş sa- hifelerini açıp tatlı tatiı okuyor- dum, gözüme bir resim ve bir yazı ilişti. Darülbedayiin kıymet- li san'atkârı Bedia hanımı gös- teren bu resmin etrafında, Yu- nan gazetelerinde okuduğumuza göre kaydile, Bedia hanımın Atinaya davet edildiği ve orada “Otello,, piyesinde rol alarak Mösyo Gavrilidis ile | birlikte temsile iştirak edeceği haber veriliyordu. Okuyup bitirdikten sonra bir- denbire şaşırır gibi oldum, bu, yeni bir haber olmasa gerek diye düşündüm. Üşenmeden kol- leksiyonları karıştırdım ve haki- katen buldum. Bu baberin bir eşi, 11 temmuzda (Dezdemona - Bedia hanım Atinaya davet e- dildi) başlıkları altında ve ga- zetemizin birinci sayıfasında re- simli olarak çıkmış, diğerbazı rüfekamızda ertesi (günü ayni haberi Vakıttan naklen yazmış- lardı, 11 temmuz ile 9 eylül arasm- da yanılmıyorsak tam 60 gün- lük bir fark vardır. Fakat... Birbirine benzer bazı kupkuru O haberlerin temcit pi- lâvı gibi üst üste yazıldığı her. gün görülüp (dururken, böyle hoş bir haberin altmış gün için- de ayni tazeliğini muhafaza et- miye liyakati yok mu? Diyecek» siniz... Buna evet diyenler arasin- dayım.. © A. Sırı ofise bazı malümat gelmiştir. Amerikadaki Farm- Board işe»: tihsal edilen . pamuk'aiktarile"* sarfedilecek miktar arasında bir tevazun husule getirmek için istihsalâttan bir kısmının çiftçi- ler tarafından imha O edilmesi teklif edilmişti. Fakat bu teklif şayanı kabul (görülmediğinden bazı hükümetler pamuk zira edi- len erazinin tahdidi için bazı mmtakalarda pamuk zeredil- mesinin memnuiyeti hakkında kanun heşretmişlerdir. Diğer taraftan Vaşingtonda toplanan Farm Board delegeleri ile yeniden pamuk zer eden hü- kümetler mümessilleri bu sene pamuk O zeretmemeyi (taahhüt edecek olan çiftçilere libre başı- na tazminat © verilmesini teklif etmişlerdir. Yunanlılar incirleri için bir nÜümune imalâthanesi yapıyor Yunan incirlerinin obimayesi etrafında Yunan ziraat mezare- tince yapılmakta olan tetkikat bitirilmiştir. e Hazırlanan rapora öre Yunanistanın en mühim in- e istihsal merkezi olan oOKala- matada bir nümune imalâthanesi açılacaktır. Nezaret erkânmdan M. Kalojereyos o imalâthaneye : münasip bir yer bulmak üzere Kalamatayâ gidecektir, Bu fabrikada yapılacak ilk teç- rübe partisi için Ziraat bankası 60 bin drahmilik bir kredi aç- mıştır, Bulgarlar yaş meyve ihracına ehemmiyet veriyorlar # Bulgaristanda yaş meyve ih- y racatını arttırmak için bir takım 3 tedbirler alınmaktadır. Bu me- © yanda demiryolları idaresi bu ihraç edilecek yaş meyvelere yüzde 45 tenzilâtı hususi bir tarifenin tatbikine karar vermiğ- tir. ği