26 Kasım 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

26 Kasım 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Hanımlar; Kocanız M. Frankov tanınmış muhar- , Cilbert Frankav, Müsrif tuvalet masbafına ki- etmemiş ve Madam bu se- m terzisine 260 Sterlin kay yapmıştır. Madam Fran- ği U paranın tesviyesi için e? müracaat etmiş, fakat gaprrir kendisine ancak gele- eki tahsisatına mahsuben X, verebileceğini söylemiştir. değam zevcinin bu hareketini teayi bulmamış ve borcunun ide, 708i lâzım geldiğini israrla kend etmiştir. Nihayet muharrir i İsine daha 100sterlin vermiş | yen £ IE mütebaki 165 sterlini ka- a iemenişti. bi terziler, bir gün, iki ) beklemişler, nihayet bir gün Frankavın kapısma da- alacaklarını istemeğe ardır. Mubarrir bir az ve kuvvetli bir adam ol- için - alacaklıları tekme kapı dışarı etmiş, nihayet *e mahkemeye düşmüştür. | Zilterenin ( Makard ) namiın- | bir bakimi vardır. t Londrada karı koca da- 1 halletmeğe memur mah- reisidir ki, ber hangi Muhakeme esnasında söyle- Sözler, beyan ettiği mütala- i, Zözeteler tarafından ehem- meşredilir, işte bu iş hakim Makard — tarafın- etkik ve muhakeme edik EEE eğ # rf FP in; m, evvelâ mister Franka- vap etmiştir. Muharrir va- anlatmış, ve karısına sene- Sterlin elbise masrafı ver- a rağmen onun israfın- n derece muztarip oldu- Mamafi karısının güzel € itiraz etmediğini ve Yıkıcı israflarından müşte Uğunu söylemiştir. m Makard, madam Fran- de dinledikten sonra şu İbi bulunmuştur. yatsız kadınlar, koca- kazancından ne kadarının ait olabileceğini he- ar, Fakat erkekle- bu gibi işlerde karı- ve kat'i konuşmak İİ Pp Vi Mahkeme kararını verdi! rek Zan gösterememektedir. a kadınların çoğu *siri, erkeklerin çoğu da eğer fazla israfa kalkışırsanız.. sizi hâkime şikâyet ede- bilir. Dikkat ediniz! erkek, kazancının ne ka- | kadınların kölesidir. “Insanlar kendi keyfi için sarfede- Ve içtimai mevkii verinde piylnmiye muhtaçtırlar, fakat adımlar giyinme masrafını çok ileri o götürmüş (bulunuyorlar. Her hangi kadın bugün sarfet- tiği paranın beşte birile pek alâ giyinebilir, Buna rağ kadın- ların giyinme masraflarını bu ka- dar ileri götürmelerinin sebebi nedir? ““ Giyinme meselesini, on be- şinci veya on altıncı asırda imiş gibi muhakeme etmek doğru ol- maz. On beşinci asır hakimlerinden siri bu dakikada yanımda bu- “anmuş olsaydı, bugün giyinmek için bu kadar para sarfolundu- ğuna katiyen inanamazdı. ,, “ içtimai hayat ve içtimai adetlerin geçirdiği o tahavvüller çok büyüktür. Bütün sınıfların hayat şeraiti çok değişti. Onun için kadınların giyinmeleri me- selesi de yalınız ibtiyaç işi ol- maktan çıktı. ,, lüraf ederim ki, güzel giyinen bir kadın kadar güzel bir şey yoktur. Fakat kanun, hanımları düşün- düğü kadar onların kocalarını da düşünmek (O mecburiyetindedir. Bir zevcin mecburiyetleri de var- dır, vazifeleri de vardır. Bu mec- buriyetlerden biri zevcesinin ar- zularıni yerine getirmekse, Bu vazifelerin en birincisi karısının laflarına mani olmaktır. Kadinlârın, süslenmek ( ihtiya- cını inkâr etmek doğru degildir. Giyinmek kadınların, kendilerini göstermek ve iyi ifade etmek için güvendikleri en mühim vasıtalar- dan biridir. Yeni bir elbise, veya yeni bir şapka giymeleri kadr nın üzerinde çok derin tesirler yapar.Giyinmek ve sevinmek, ka- dınların ölünceye kadar muhafa- za edecekleri bir çocukluktur. Meselenin rubi tarafını ibmal etmek doğru değildir. Bütün bunları nazarı dikkate slmakla beraber kanun, her şeyin mü- saade ve nisbet dairesinde ya- pılmasını emreder. Bir koca, ka- rısınm israfı yüzünden mahve- dilmemelidir. Tabkikat neticesinde M, Fran- kov'un çok müsrif olduğunu an- ladım. Onun yaptığı masraflar kocasının tahammülü fevkinde- dir. Müddeilerin Hanıma verdik. leri eşya, hiçte lüzumlu şeyler sayılamaz. Madam Frankavun tuttuğu yol güzel ve cazip bir şekilde gi- yinmekle beraber tasarruf ve ihtiyat dairesinde hareket eden kadınlar nazarında hoş görüle- mez. Mister Frankav ise zevcesine karşı son derece cömertçe ba- reket etmiş, ona lüzumundan çok fazla para tahsis etmiştir. Onun zevcesine tahsis etmesi icap eden meblağ 200 Sterlini geçmemelidi. Kocaların, karılarına karşı fazla cömert davranmaları aile haya- tının mesudiyetini arttırmaz. Bil- akis mali facıalara sebebiyet verir, Evli kadınların bu davadan ders alıp almıyacaklarını bilmi- yorum. Fakat hakim Luş çok doğru söylemiştir: “Evli bir kadına borç veren bir adam, kendi parasını tehli- keye atar.,, Hakim bu esbabı mucibeyi irat ettikten sonra Mister Fran- kavın beraetine ve madam Fran- © si 5 — VAKII 26 Teşrinsani 1931 — Yataklı vagon şirketi, dünya hatla- rındaki zararlarını bize mi ödetecek ? Isviçre dağları arasında bom boş geçen bir birinci sınıt yemek vagonu Yataklı vagonlar şirketin ka- zanç vergisinden kaçakşılık yap- tığına dair dün bir şayia çıka ve koskoca bir şirketin böyle adi bir harekete tenezzülü şe- hirde teessüfle karşılandı. Ya- taklı vagonlar beynelmilel şirketi birkaç senedenberi dünyanın her tarafında feci zararlara girmiş bulunuyordu. Fakat buna mu- kabil Türk hatlarına tahsis et- tiği birkaç (kötü ve çok eski vagon, ziyan etmiyor, bilâkis hat- tın Balkanlar kısmmdaki ziyan- larını bile kapatıyordu. Aceba bu kazanç kâfi (gelmedi de, muhterem şirket bütçemizin va- ridat kısmından üç beş kuruş eksiltmiye mi kalkıştı? Koskoca yataklı vagon şirketi ile kaçakçılık yan yana gelsin.. Hayret: Korsika adasında Fransızlar haydut- larla mı, yoksa faşistlerle mi mücadele ediyorlar ? Daily Heraldın Korsikaya giden ru- habiri yazıyot : Korsika adasının esrarı mey- dana. çıktı. Napolyonun adası büyük bir harp meydanına dön- dü. Bir müddet evvel adaya giz“ lice gelmiş ve Fransız hükümeti aleyhine propağandaya başlamış olan 500 den fazla faşist, bugün, haydutların akibetine uğramak- tadırlar. Şunu da ilâve edelim ki Fran sız kuvvetlerinin mıktarı halktan saklanmıştır. Harekâta iştirak eden 1500 jandarma bir o kadar polis ve İ00 tane tank vardır ve parula şudur: “ Nerede mukave- met görürseniz ateş ediniz,, Adaya gider gitmez şunu öğ- rendim. Hükümetin resmi çlarak gösterdiği gaye baydutlarla mü- İcedele olmasına Tağmen bu me- mesele o kadar ehemmiyetli de- ğildir. Asıl gaye, adada bulunan 500 faşisttir. Londrada bulunan polis müdürü M. Kiyap alelace Parise dönerek bizzat adamları nı kendi seçmiştir. Laro dö Bozis Geçenlerde Faşist | aleyhtarı genç tayyareci Laro dö Bozisin İtalyan tayyareleri tarafından ta- kip edilip öldürüldüğü ve düşü- rüldüğü hatırlardadır. Fransız zabitleri (o Korsikaya gelir gelmez bu mesele hakkın- da tahkikata başlamışlardır. Gö- rünüşe nazaran genç italyan tay- yarecisi Fransız sularında düşü- rülmüştü. Eğer bu nokta tespit edilirse, Fransız hükümeti Itak yan hükümetinden izahat istiye- | tir, Istihbaratımdan birisi de Fran- kavdan borcun ve mahkeme mesarifinin tahsiline hüküm verir, Asıl en mübim nokta, dava bittikten sonra çıkan gürültüler neticesinde anlaşılmıştır. Meğer, Makard, ömründe hiç Ba. Müsolini — Eğer eli silâh tu- tan adamlara ihtiyaçları varsa | gönderelim .. ! sız jandarma kuvvetlerinin 500 tevkif müzekkeresine sahip ol- duklarıdır. Halbuki bugün ada- da ancak belli başlı 8 çete re- isi vardır. , Diğer geri kalan tevkif mü- zekkereleri ise, halk arasında Fagist propagandası yapan ital- yanlara mahsustur. Jandarmalar, herhangi bir mu- kavemet karşısında ateş emrini alntışlardır. Kıtaat okumandanı ceneral Fürniye harekâta başla- dı. Sahillerde nöbetçi gemileri dolaşmaktadır. Tayyareler de is- tikşafta bulunuyorlar, bu suretle adadan kaçmak ihtimali bertaraf edilmiştir. Pek ta- bii Fransız ordusu rast geldiği haydutları tevkif edecektir. Şimdiye kadar 40 dan fazla tevkifat yapılmıştır. Fransızlar şimdi meşhur Spadayı aramakla meşguldürler. Adada bundan başka haydut kalmamış gibidir. Londra, 23 (A.A.) — Geçen | asrın iptidasında meşhur roman- ic Valter Scott'un kucağında bü- İ yümüş ve beş hükümdarın sal tanatı müddetince yaşamış olan Misis Katherine Plunket dün Ir- landadaki ufak (o malikânesinde akrabaları ve dostları arasında | Bugünkü yemekleri- 141 yaşında bir kadın nizi aşağıdaki listeden seçiniz! Öğle yemeği Pufböreği, Tavşan eti, tas kebabı, kuru fasulya, kestaneli yahni, “Beniye,, tatlısı, kuru üzüm, incir kumpostosu, Akşam yemeği Şehriye çorbası, kızarmış dana cigeri, etli kara lâhna (kapuska), mereng. pastası, kabak tatlısı, “Mereng,, pastası nasıl yapılır? Dört yumurtanm beyazını köpürtürsünüz. İçersine dört kahve kaşığı şeker tozu ko- yup güzelce karıştırırsınız. Hu- sule gelen bulamacı ya uzun veya yavarlak pastalar şeklin- de kâğıt âzerine döker ve pastaların üzerine şeker tozu ekersinir. Sonra kâğıtları tahta üzerine kor ve hafif ateşli furuna sokarsınız. İyice o kabarıp kuruduktansonra Obir kahve kaşığı ile her bir pastanın bir ucunu hafifce açarak boş olan içine kaymak veya reçel kor- sunuz. Beniye tatlısı nasıl hazırlanır ? Yarım litre hafif şurup biraz tarçınla kaynatılır. Derin bir tabağa bir miktar un konarak şurup Üzerine dökülür, Buna bir kaşik “Kirş,, veya emsali bir likörle bir tutam tuz ilâve olunur ve kârıştırılır. Hamur koyulaşıncıya kadar çalkandık- tan sonra iki saat bırakılır. Yeneceği sırada iki yumurta beyazı köpürtülerek ilâve edi- lir ve içine dilim halinde ke- silmiş elma konur. Hepsi bir- den iyi zeytin yağında kızar- tılır, Pastanın üzerine şeker tozu va döğülmüş tarçın ekil- melidir.