4 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—4—VAKIT 4 Könunuevvel 1931 Telgrai Haberleri Karadenizde Fırtına Bir italyan gemisi imdat istiyor Ankara, 3 (A.A) — Karade- nizde şiddetli fırtınalar vardır. Anadolu Ajansının telsizi Kafa- tino isminde bir İtalyan vapu- runun neşrettiği istimdat telgra- fını kaydetmiştir. Bu geminin kaptanı takriben Sinop açıkla nnda geminin tayfalarile birlikte | tehlikeye maruz olduğunu ve dal- galar tarafından sürüklenmekte bulunduğunu bildirmektedir. Amerikan hazinesi- nin beş aylık açığı Vaşinzton, 3 (A.A.) — Neşredilen resmi bir tebliğten anlaşıldığına gö- re mali senenin ilk beş ayı zarfında hazinenin açığı 450 milyon doları buk muştur. Profesör Picard'ın konferansı Berlin, 3 (A.A) — Profesör Pi - card, Stratosphire'e suudu hakkında bir konferans vermiş ve (büyük bir muvaffakıyet elde etmiştir. Prens de Galles hastalandı Londra, 3 (A.A.) — 1990 senesinde “Afrikada seyahat ettiği sırada Malar- yaay tutulmuş olan Prens de Galles- in gene Merzagi humma (kabilinden bir hastalığa uğrıyarak odasından çel kamamakta olduğu resmen bildiril - Çekoslovakya'da maaş ve ücretler indirildi Prague, 3 (A.A.) — Mebusan mec Wisi, bütçeyi kabul etmiştir. Masarif 9 milyar 319 milyon korona ve vari- dat 9 milyar 323 milyona baliğ bulunm- maktadır. Bu netice; bir takım ta- sarruflar ve bilhassa memur maaşla-' rmdan yapılan tenzilât sayesinde eh de edilmiştir. Reisicümhur ile nazır- larm tahsisatları da tenzil edilmiştir. Meb'uslarla âyan azasınm talısisatla-! rı da yüzde 6 nispetinde indirilmiş -) tir. Almanyada evlenenler , | doğanlar Berlin, 3 (A.A.) — Tevellüdat, 19901 senesinin aynı devresine nazaran -931 enesinin ilk altı ayında 45 bin nok- San olmuştur. Evlenmelerin miktarı, aynı devrede 30 milyon tenakus etmiş tir. ! Adliyede : Büyük çekmecedeki kaza, ölümle neticelendi Bir kaç gün evvel Büyük Çekmece. de kahveci Yaşar isminde biri, temiz- Tenirken ateş alan tabancadan çıkan kurşunun isabetile yaralanmıştı. Ya. şar, ölmüştür. Ceset, morga (kaldı. rılmış, otopsi yapılmıştır. Bu ölüm hakkında tahkikat yapılıyor. Zincirli kuyudaki kaza Zincirli kuyuda (Kaçakçılar) filmi! gevrilirken vukua gelen otomobil ka- Zâsına ait muhakemeye dün ağır ceza da devam olunmuş, muhakeme, vak'a! yerinde yeniden keşif yapılması için kalmıştır. i Yangın çıkarmaktan beraet Kasten yangın ikarmdan mazmun Şevket beyin muhakemesi, dün İstan- bul ağır ceza mahkemesinde ( netice- lenmiştir. Cürüm sabit olmumış, Şev- ket bey beraet etmiştir. Bir öldürmek davası Darıcada OMümini (öldürmekle maznun (Hüseyinin muhakemesine dün İstanbul ağır ceza mahkemesin- de devam edilmiştir. Dün şahitler öinlenilmiştir. Maznun, tahliyesini is- temiş, talep, reddolunmuştur. Mu - bakeme, başka bir güne bırakılmıştır. , Eşkiyaya karşı Birleştiler Bir demiryoluna taarruz eden haydutlar evvelâlapon,sonra Çin ateşine maruz kaldılar! Mukden, 3 (A. A.) — Rengo ajansının O Moukden muhabiri, Techienchen bavalisini yağma et- mekte olan haydut çetelerinin Takouchan demiryoluna taaruz etmiye teşebbüs eylemiş fakat | Japon muhafızları © tarafından | tardedilmiş olduklarını yazmak- | tadır, Haydutlar dağlara çekile- | rek taarurlarını tekrarlamışlarsa da bu sefer de Çin (o polisinin karşısında kalmışlardır. Vak'a mahalline taalı gönderilmiştir. Tsitsikarda tekrar hücum Tokyo, 3 (A.A.) — Harbiye nazırı, Çinlilerin o Tien -Tsinde barikatları yıkmış oldukların ve oradaki “Japon kıtaatınm geri çekilmiş oldugunu nazırlar rec- lisinde söylemiştir. Pekinde sükün (hüküm sür- mektedir. Jeneral Ma - Tohan- Chanm yakında Tsitsikara tek- rar hücum edeceği sözleri de- veran etmekte devam ettiğinden bir Japon miifrezesi şehrin s0- kaklarında' karakol vazifesi yap- maktadır. Mançurinin tahliyesi tarihi ? Londra, (A.A ) — Tokyodan Ruter ajansına bildiriliyor: Salâhiyettar mabafilin müta- leasına nazaran Japonya Cemi- yeti oakvamın karar projesini kabule şayan telâkki etmiye mü- temayil görünmektedir. Yalnız bu kararın Mançarinin tahliyesi için bir tarih vazeden beşinci fıkrası müstesna olup Japon hü- kümeti bunu kabul dir, Resmi mahafil, kararın mul- telif noktalarının Japonyanın af- zusuna göre tadil edilmiş olma- sından dolayı 'memnun görün- mektedir. Ancak: tahkikat ko- misyonuna “Müstacelen bir rapor tanzim ederek muvafık göreceği bütün vasayada bulunmak.,, Me- | zuniyetini bahşeden bir madds- nin karara raptı: keyfiyetinin, komisyon : Mançuriye muvasalatı anında iki taraf 30 Eylül kararı" na <tevfikan taahhütlerini icra eylememiş oldukları taktirde, tahliye için bir tarih tesbit et- miye muâdil mektedirler. takviye kr etmemekte- olduğunu söyle- Hiç bir netice hasıl olmamış olduğunu gören meclis, alâkadar taraflarla hususi müzakerelerde bulunmak usulüne avdet etmeyi ve 12 ler komitesi içtimalarını muvakkaten terkeylemeyi tercih eylemektedir. Bu sebebe bina- en bugün sabahleyin ve belki de öğleden sonra M. Briant, Sir Drumond, M. Sze ve M. Yoski- zava arasında bir takım mükâ- lemeler yapılacaktır. Bu mükâlemelerin © muhtelif noktai nazarların telifine medar olacağı ümit olunmaktadır, Ma- mafih, meclis mahafili mesaisi- nin birkaç güne kadar hitam İ vüzde yirmi veya yirmi beş ucuz fiat- İ terede hayat nispeten ucuzladı. Şüp- İ nun takviyesi İ kolay kolay halli imkân: görülemiyor. Komedi 6 perde bulacağını tahmin etmenin doğ- ru olmıyacağı mutaleasında bu- lunuyor, . Almanya ile . e Ticaretimiz | Üst tarafı (inci sayıfamızda | fa dı. Bu sene Almanya daha çok ithalât yapmıya Obaşladı. Bilhassa şimendifer malzemesi almak mevzuu bahsolduğu vakit bugün Almanya Te hine çok artmaktadır. Son günlerde ki vaziyeti bilmiyorum. Listeleri tet- kik etmedim. Fakat Almanya itha - lâtenm daha fazla olduğunu zannedi- yorum. Berlinde tesbit edeceğim esaslar iki memleket arasmdaki tica- ri münasebatr kol ştırmak (o için olacaktır. Çünkü mütekabiliyet esas sını kabulümüzden sonra meselâ Als| manyadan Türkiyeye olan ihracatın artması âynı wispette Türkiyeden Al manyaya yapılan ihracatın da arima- sınt temin O edeceği cihetle her iki memleketin de lehindedir. Berlinde yapacağım (temaslarda siparişlerin süratle teslimi gibi bazı teknik teferruat da fesbit edile€ektir.| İngiliz lirası niçin düşüyor? Berlin sefirimiz İngiliz (lirasının son zamanlardaki mütemadi sukutu hakkında da demiştir ki: — Eskiden İngiliz lirasının cihan sümul bir kıymeti ve itibarı vardı. İn- giliz Tirasmın sukutu demek bu iti » barın inmesi demektir. Ve tarihte ilk defn olarak İngiltere bu tesir altına girdi. Bu sukuta İngiliz siyasetinin istemediği bir sukut oldu. Sukutun siyasi bazı mazarratları olmakla be- raber iktısadi bazı faydaları da oldu. Meselâ İngiliz malları diğer mallara nazaran daha ucuz sürülebildi. İngi- liz depolarında bulunan hazır mallar la rekabet temin etti, Fakat bu uzun sürmedi, süremezdi. Sukut etmiş İngiliz p 1 ile alınan iptidai mad- delerden yapılan mamulât bundan İs» tfade edemedi. Vaziyet tabii | hale döndü. Mamafi pâranm düşmesile İngil- hesiz İngiliz lirasınm sukutu ile dün- ya ticareti çok alâkadar olduğu için biz de bazı cihetten kür, bazı cihetten de zarar ettik. Almanya ahvali Kemalettin Sami paşa Almanya ahvali hakkında da şunları söylemiş- tr: manya, siyasi vaziyeti çok il bir safha geçirmektedir. Ve geçirecektir. Bilhassa dahili vaziyet te sağ ve sol cennh mücadelesi var « dır. Fakat bütün bu mücadelelerin eahki iktisadi müşkülâtlr. Bu iktasa- di müşkülütn bertaraf o edilmesi de bilhassa Alman — Fransız dostluğu-| meselesidir. Her iki taraf da bu dostluğun tesisi için çok çalışmaktadır. Fakat iki millet ara- sındakj gerek munhedelerle, gerekse hisle açılmış bazı uçarumlar var ki 3u imkânsızlık devam ettikçe Alman- yada siyasi ve iktısadi buhran devam edecektir. Ayrıca cihan iktisadi buhranının gibi beynelmilel iktisadi ve mali münasebeti o kuvvetli olan bir memleket üzerinde tesiri büyü ; Almanya bundan da müteessirdir. Ve. lev Fransa ile Almanya arasmda itil†edilmiş bile olsa cihan buhranı bertaraf edilmedikçe Almanyada hur| zur ve sükünun teessüsü biraz müş kül olur. | Almanyanın bugünkü mücadelesi: nin en Ön safında aç kalp kalmamak meselesi vardır, Bunu halletmek de pek kolay görünmüyor. Darülbedayi Temsilleri Bugün saat 15,30dü suvare yi A) yi Cumartesi ve yan ta İİ | “ie siker “kökle nun tenzilâtlı halk gecesi. Oyundan sonra hususi tramvay Bekleyiniz: Şarlatan, (Konk) Yazan: Müsahipzade Celâl de mi Cenubi Atlantik 120 beygirlik hafif b tayyare ile geçildi Bir kaç gün evvel Avustralyalı tayyareci Bert Hinkler, meşhur (Lindberg) ın rekorunu da geride bırakan mühim bir muvaffakıyet kazanmıştır. Hinkler, (o cenubi Atlantiki 120 bergir kuvvetinde hafif ve küçük bir tayyare ile yalnız başına geçmiş, ve bu su- retle Atlantiği hafif bir tayyare ile Garptan Şarka doğru kate- den ilk tayyareci olmuştur. Lindenberg 1927 de Atlanti- ği geçmek için kullandığı tay- yare 2200 beygir kuvvetindeydi, Avusturalyalı tayyareci 1975 millik mesafeyi 24 saat on da- kikada katetmiştir. Hinkler Bre- zilyadaki Nataldan geçen per- şembe günü saat 12,50de hare- ket ve Garbi Afrikadaki San Lonis ye saat birde muvasalet etmiştir. Uçuşu esnasında en mühim hadise, Hinklerin kaybolduğuna dair intişar eden şayialardı. Hal- buki bilâhare bunların aslı ol- madığı anlaşılmış, netekim tay- yareci de hedefine varmıştır. Hinkler 36 yaşında genç bir tayyarecidir. Umumi harp esna- sında İngiltere tayyare kuvvet- lerinde çalıştıktan sonra muhtelif hava yarışlarına iştirak etmiş ve 1925 Şnayder müsabakalarında İngiltereyi temsil ederek beynel- milel bir şöhret kazanmıştır. Hinklerin daha 'evvel kazan- dığı muvaffakıyet, İngiltere- A- vustralya sefiridi. Bu sefer on beş günde yapılarak (O bununla rekor kırılmıştı. Brezilya hükümeti, Hinklerin evrakında bir takım eksiklikler gördüğü için onu bir (o müddet alakoyarak (Aleza (kalesinde tevkif ettiğinden, İngiliz kon- solosu müdahale (ederek onun serbest ( bırakılmasını temin etmiştir. Seferde kullanılan tay- — —— (Başmakâlemizden mâbaat mecbur olacaklar, satınca da hü- kümetlerinin kıymetini muhafaza için bin bir türlü tedbirlere mü- racaat ettiği İngiliz lirasını bir kat daha düşürmiye sebebiyet vereceklerdi. Netekim İngiliz tüccarları bu- gün tamamile böyle bir vaziyet içinde (bulunuyorlar. Hariçten bugünün ihtiyaçları fevkinde mal- lar getirilmesi ve bu malların ecnebi dövizile tediyesi mecbu- riyeti karşısında kalınması Ster- linin kıymetinden bir kaç gün zarfmda elli kuruş. birden kay- betmesini mucibolmuştur. Ster- linin bu suretle kiymetini mühim miktarda kaybetmiş olması ise bir taraftan İngilteredeki mali ve iktisadi buhranın vahametini art- | | tracak diğer taraftan hariçle mal İ getiren ithalâtçıların gümrük res- minden yapacakları kârdan ziyade zararlarını intac edecektir. Fakat acaba ingiliz lirasının kıymetçe | İi bugünkü noktada kalacak | Bunu hiç zannetmiyoruz. Çün- kü lngiliz tücarethanelerinin ha- riçten getirdikleri mallar öyle bir günde, yahut bir haftada tediye edilecek değildir. Bunlar tabii olarak taksitlere bağlanmıştır. En aşağı üç dört âyda ödene- cektir, Bugünkü sukutun ilk tak- Tayyareci Bert Hinki” yare (Pus Moth) sistemidir” Hincklerin Bea Paris, 3 (A.A) — Hinekler yarın saat 16 a a Bİ get "de bulunacağını ve Cu: gi si İngiltereye varacağı”! etmektedir. mi Hineklerin bu muva' seyabatı Rabatta uzun ld mütalâata yol açmaktadı”« Hinekler, Lindberg “8 gibi büyük tayyarecilerle yese edilmektedir. çi yük Okyanosu geçmek ri ve denizde istimale salk bir tayyare inşasını va ra mektedir. Hinekler WAN mülâkattan içtinap smd zi tile büyük bir sadelik ea eseri göstermiştir. Teşe ge |? deki cür'etkârlık bütün © melerin mevzuunu teşkil tedir. bi Hinekler dünkü Çarşı” nü Madrit istikametinde “ tur, Madrit, 3 (AA) — dün Rabattan gelerek saat te Getafe tayyare m inmiştir. S 10” İngilizlerin Tecrübesi sitlerin tediyesi neticesi “ şüphesizdir. Binaenaleyh takibedecek diğer 18 Sterlinin kıymeti üzerind€ tahripkâr tesiri yapacağı"? diden hükmolunabilir. Ingilterede cereyan eder va son hadise ile iki sen€ yeni gümrük tarifemizin vi esnasında kendi memleketi ge? yaptığımız tecrübe gö? “gel getirilince hükümetin ME aldığı ithalâtı tahdit karı yö kanunla değil, bir kar asi ile derhal tatbik etmiş © 4# daki isabet bir kere dab? hur etmiştir. Çünkü bi» hareket edilmesi sayesi?* riçten fazla mal sipari hem gaye, hem de mem zararlı ve tehlikeli ve yi manda takip edilen mâ ösler mamile muhalif teşebbÜ şi bulmasının önüne geçilm Mehmet GLORYA' Bugün bu akşam ve matinelerde 1 — Canlı resimler >—- Benli adı” LLAN HAT 2 CH IVAN FETR OYA ve GEORG ALEXA tarafından temsil edilen ea man opereti. Bugün s9a€ zilâtı matine iy pe ig" * yarın