25 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

25 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

| V İl 15 inci Yıl * Sayı 3 5015 İngilizler altın Mikyası Aleyhinde “ Maten,, gazetesi son sayıla- tmın birinde neşrettiği bir baş makalede İngilizlerin altın mik- Yası aleyhinde başlıyan propa- ğunda neşriyatından şikâyet edi» Yor. Mnbtelif şekillerde yapılan bu neşriyat bir taraftan Ameri- kalıların dolara esas tuttukları altın mikyasını kaldırarak Ster- İh o vazıyetine (e getireceklerini Zösteriyor, bu suretle bir çok ellerindeki (o doları diğer ta- Fransızları satmıya sevk ediyor, taftan “ Fransızlar ellerindeki dolarları satıyorlar ,, diyerek Amerika efkârumumiyesini Fran- a aleyhine tahrik eyliyormuş. Sonra İngilizler Dolâr üzerin- de bu suretle oynamak ve Fransa Amerika münassbatını bu'andır- makla iktifa etmiyorlar,(Florin)e | Zeçiyorlar, Japonyanın oahiren altın mikyasını terketmesi Üze- tine Holandanın fevkalâde telâş Ve endişeye di ştüğünden bahse- dersk (Florin) in de Dolâr vazr- | Yetinde bulunduğunu neşrediyor- | lar, karşılığı( 95 90) altın olmasına Tağmen dünyanın her tarafında- ki piyasalarda Holanda parası: ân külliyetii mikdarda satılma- Sina sebep oluyorlarmış. Matir bunları kaydettikten son- Ta şimdi sıra “,Fransız frangı ile | İsviçre Frangına geliyor!,, diyor ve İngilizleri, kendileri altın mik- Yasını terk ettikten sonra kıy- metleri altına istinat eden diğer memleketlerin paralarını düşür- Mek için tertibat yapmakla it- bam ediyor. Eger Matenin dediği gibi ld Biliz. gazetelerinin Dolar ve Flo rin hakkında yaptıkları neşri: Yat hakikaten hususi bir tertip Ve propaganda eseriyse bunur Manası, zannediyoruz ki, sadece giltereninin Fransa ve Holanda Maliyesine suikast yapmış olma- tındar ibaret değildir. Bu tarz neşriyat aynı zamanda alin, mıkyasım altı ay için ter- | “Stmiş olan İngilterenin astık bu | Mik bir daha avdet etmek Miyetinde olmadığım da gösterir, | ahusus gene (Maten)in itiraf | *ttiği gihi İngiltereden | Aponyamın da yasa sonra altın mikyasinı | Ah tarafı —. > Biliyorum, söylediklerinin Sık “ seni seviyorum ,, da bir konuşma” irden heyecanlı adın bir ihtilâç unsuru değil bir baş belâsıymış ! Bu cazip anketimizi bugün 4 üncüsayfamızda bulacaksınız CUMA 25 Kânunuevvel (2 inci ay) 1931 Mehmet Rauf Bugün Maçkada top- rağa tevdi ediliyor Mehmet Rauf B, Dün elemli bir haberi sütun- larımıza geçirdik: Mehmet Rauf ölmüş. Bu ölüm haberi, evvelki gece saat yirmi dörtte alındı ve ancak birkaç satırla kaydoluna- bildi. Mehmet Rauf, elli altı yaşın- daydı. Üç sene evvel kendisine felç gelmişti. O zamandanberi önceleri evinde, üç dört aydan- beri de nakledildiği Cerrahpaşa bastahanesinde yatalak bir hal de ve tedavi altında bulunuyordu. Bizde, yalnız kalemile geçinen her muharrir gibi Mehmet Rauf da servet ve refah yüzü görme- mişli, Fakat bilhassa yazamamı- ya başladığı son senelerinde sr- kıntısı artmıştı; (denilebilir ki san'atkâr, sefalet içinde ölmüştür! Mehmet Rauf, bahriye mek- tebinden mezundur, Gençliğinde | birkaç sene bahriye zabiti ola- İ rak donanmada çalışmış, talebe- ğinde heves ettiği edebiyat | hayatına atılmakta geç kalmıya- İ rak kısa bir zaman sonra zabit- likten mamen muharrirliğe vermiştir. ayrılmış ve kendisini ta- Aplülhamidin istipdat senele- rinde her tarafı kasıp kavuran tazyik içinde gençliğe, tek nefes alma, bürriyet ve san'at aş- kile beslenme imkânını veren edebiyatı ecedide hareketi arasın da, Mehmet Raufa düşen hisse, <hemmiyetlidir. Mehmet Rauf, hikâye yazmış- tır, Mebmet Rauf, roman roman yazmıştır, Mehmet Rauf, tiyatro eserleri yazmıştır. Bunların bepsi TA tarafı 4 fincü sayfada —am hepsi yalan .. Fakat ou srâda de .. Bu hepsini unutlurur! Ankara, 24 (Vakrt) — Kaçakçılık lâyihası Adliye encümeninde müzake- re edildi. Müzakerede temyiz reisles rinden Fahrettin bey de hazır bulun- du. 'Teşebbüsün tam cürüm sayılması münakaşa edildi ve bu esas itibarile kabul olundu. Nakliyeciliği sanat yapanların kaçak | malr bildiği farzolunmak noktası mu- ayyen mımtakalarda olmak, eşya nak- liyatına münhasır bulunmak suretile takyit edildi. Kaçak aramak maddesi münakaşa edildi. Gene hudut mıntakalarında üst baş aramıya ayrıca müsaâde edil di. Müzakereye cumartesi günü de de vam edilecektir, a Ankara, 26 (Telefon) — Hükümet- YusufKemal B. aş Milif müdafsa vekili ZekâiB. Adliye vekili Dünkü ihtifalde bulunanlardan bazıları Buyük insan ve şair Tevfik Fikretin talebe, muallim ve müdir osfatile © çalıştığı Galatasaray lisesinde, dün bir ihtifal yapılmış, merhumun mek- tebin bahçesine dikilen büstünün açılma resmi icra olunmuştur. Tevfik Fikretin doğuşunun yıl dönümüne tesadüf eden günde Galatasaray talebe akademisi tarafından tertip olunan bu ih- tifal, mektebin merasim salonun- da saat on beşten on yediye kadar devam etmiştir, Başta Aptülhak Hamit bey olmak üzere edebiyat ve maât- buat hayatına mensup kadın erkek bir çok güzide zevat, Da- rölfünun bocuları, lise ve orta mektep muallimleri, maarif müs- fettişleri, C. H. F. ve tayyare ce- miyeti erkânı, san'at muhibbi gençlik, salonu baştan başa dol- durmuştu. Merasime, talebeden bir bey tarafından: Piyano da çalınan istiklâl mar- şıyla başlanmış, marş, aykta dinlenilmiş ve alkışlanmıştır. Sonra Galatasaray lisesi müdi- ri Fethi Bey kürsiye çıkmış, şairi azamın ihtifal münasebetile kendisine yazılan mektuba gön- derdiği cevabı okumuştur. Aptülhakhamidin mektubu Aptülbakhamit bey, bu mek- tubunda “Jutulnamenize cevaben arzetmek isterim ki, ben, merhum Tevfik Fikret için her ne desem onun büyüklüğünü, meydana çi- kardığı eserler kadar izhar ve ifade etmiş olamam. Tevfik Fik- retin hayali ve hatırai kemalâtı daima bir hayat ve mecmuai asa- rı lâyemut bir dibistanı edebi- yattır. Pek kadirşinasane olan teşebbüsünüzü şayanı tebrik bu- lur ve teveccühünüzle ayrıca kendim de müftehir olurum, efendim.,, diyordu. Fethi bey, alkışlar arasında kürsüden inmiş ve Ismail Müş- ——. Sayısı 5 Kuruş Kat'i ve cezri maddelerile kaçakçılığı kökünden kaldıracak mahiyettedir Her mahallin en büyük mülkiye memurundan gümrük, inhisar ,polis, jandarma muhafaza zabitan ve efradına kadar bütün teşkilât kaçakçılığı takip edecektir çe meclise tevdi edilen kaçakçıkk 14 yihasınm bazı mevadını berveçhi ati bildiriyorum: 1 — Aşağıda yazılan filleri işle » mak kaçakçılıktır: A — Her hangi bir maddeyi veya eşyayı gümrük (muamelesine tâbi tutmaksızın Türkiyeye ithal veya Türkiyeden ihraç veya ithal ve ihra ca teşebbüs eylemek, B — Türkiyeden ihraç veya Tür kiyeye ithali memnu olan her han. gi bir madde veyn eşyayı ithal veya Türkiyeden ihraç veya ithal ve âh» raca teşebbüs eylemek. C —A, B. fıkralarında yazık ka çok eşyayı memleket dahilinde bir yerden diğer yere bilerek nakletmi veya satın almak veya satmak, veya ( Ale tarafı 5 inci sayfada | Galatasaray lisesi salonunda yapılan merasim pek samimi oldu Tevfik Fikretin beykeli ve kaldes tak bey kürsüye çıkarak, bu ih- tifal için hazırladığı hitabesini okumuştur. Ismall Müştak beyin hitabesi ismail Müştak bey, bitabe- sinde Fikretin 1867 senesi kâ- nunuevvelininin 24 ünde doğup (Lütfen sayfayı çeviriniz) Slâvyalılar Sirkeci istasyonunda L Yansı 3 üncü sayfamızda 3