5 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

> «——2—VAKIT 5 Kânunusani 1932 ———— Merihten.. Arza ( Başmakaremizden mabaat dir? Hiç olmazsa harabelerini tamir! ettiler mi? İHTİYAR MÜNECCİM Bizzat kendin bak! TİLMİZ ! (Dürbünün hafifçe yerini değiştirir) Karışıklık henüz büyüktür. Evler yeniden yapılmıştır, fakat kervan yol« İwrr rssızdır, gemiler, Hmanlarda lü. zumsuz, durmaktadırlar. Şarkta, bü-| yük bir bahrı muhit kenarında bir kaç böcek döğüşüyor. Her tarafta| fabrikalar durmuş; her tarafta mil. | yonlarca mahlükun işsiz ve nafakalas rmı güçlükle bulduklarını görüyo -| Tum! İşte inanılmaz bir manzara.| Arzilerin açlıktan öldükleri bu kü ik) çamur kürreciğin üzerinde, başka ar- zler mahsalleri yıkıp lüzumsuz görü. nen bu yığınları çürütüyorlar.. Bur lar deli mi? IHTİYAR MÜNECCİM | Bütün seyyarelerden, bu, filhaki-| ka, en delisidir. Bugün senin gördü. ğün gibi, onu çok iyi tanıyan ben, ta.| rihinde, on, yüz defa böyle gördüm.| Her sarsımtıdan sonra, muvazenesini bulabilmesi için ona, on beş, yirmi arz senesi lâzım, Sonra otuz, kırk se ne sulh devresi geçirir. Tekrar başlar.| TİLMİZ Fakat bu kanlı oyunlarm boşluğu” au anlamaz m? Çin- Japon Harp devam Ediyor Çinliler akvam ce- miyetinin derhal toplanmasını istiyorlar Muhtelif membalardan ge- len haberlere göre Çin- Japon harbı devam etmektedir. Çin kuvvetleri Konpantza kasaba- sını istirdada muvaffak olmuş- lardır. Diğer taraftan -00 baydut Mutchovang'ı işgal ve şehri yağma etmiştir. Çin bükümeti bir taraftan Cemiyeti akvama bir telgraf çekerek Kinteheounun Japon- lar tarafından resmen işgali dolayısile (o Cemiyeti oakvam meclisinin acilen içtimaa çağır rılmasını istemiştir. Çin ayni zamanda cihan efkârı umumi- Telgrallar Gümrük umum muhafaza kumandanlığı Kumandanlık icabında erkânı harbi- yeden ve dahiliyedende emir alabilecektir Ankara, 4 (Vakıt) — Bütçe encümeni dahiliye, maliye, mü- dafaai milliye, gümrük ve inhisarlar vekillerinin iştirakile güm- rük muhafaza umum kumandanlığı lâyihasını tetkik ederek intaç etmiştir, Encümen lâyihayı şu şekilde kabul etmiştir. Gümrük vekâletine merbut, fırka kumandanlığı salâhiyetini haiz gümrük muhafaza umum kumandanlığı teşkil edilmiştir Ka- ra ile denizlerde gümrük mıntakaları dahilinde Devlet inhisar- ları altındaki mevad kaçakçılığına karşı mubafaza işlerinin veza- ifile vesaitte dabil olduğu halde gümrük muhafaza teşekkülleri memur ve vasıtaları ve eski kanunda yazılı kıtalar ve salâhiyet- ler tevhit edilerek gümrük muhafaza umum kumandanlığının emri kumandasına verilmiştir, Kumandanlığın, kaçakçılığın men'i vezaifinin icap ettirdiği şekil ve vüsatte bir karargâh heyeti bu- lunacaktır. Kumandanlık ayrıca kara ile deniz hudutlarının em- niyeti hususlarında erkânı harbiyeden, dahiliyeye müteallik em- niyet işlerinde dabiliyeden emir alabilecektir. Kaçakçılık takibatı gümrük mıntakaları dahilinde olacak ve hangi ahvalda bu mın- takanın haricine çıkılacağını Vekiller heyeti kararlaştıracaktır. Encümen, bu teşkilât için istenilen 300,000 bin liralık tabsi- satı kara ile deniz vesaiti mübayaası da dahil olmak üzre kabul elmiştir. Iktısadi ya Teşkilâtımızı . .. Tanzim için (VAKIT) ın dünkü baş makalesin İ de ithalâ! ve ihracal milesseselerinin tediye muvazenemizi tanzime hizmel edecek surette organize edilmesi li zumundan bahsetmiştik. Bir muharri, rimiz bu mevzu üzerinde İş Bankasi müdürü Celâl beyle görüşmüştür. Ca lâl bey bu husustaki mütaleasım şu suretle izah etmiştir; — Bildiğiniz gibi (İş Bankasıyla bazı Türk tüccarları birleşerek bil « hasa fındık üzerinde işlemek maksa- dıyla geçen sene bir (iLmited) yaptı. 'Teşebbüsümüzde muvaffak olduk. Şim diye kadar aldığımız neticede çok memnunuz. Bununla beraber bizim altı ay evvel başladığımız bu iş bile bütün d daki iktısadi hadiselerin aldığı cereyanlara göre bugün için kâfi gelmiyor. Herhalde memleketimizin ithalât ve İhracat müesseseleri arasında sa“ mimi surette birleşebileceklerin top « lanarak organize olmaları şiddetle tes menni edilecek bir şeydir, Çünkü bu suretle iktısadiyatımız — gok istifade edecektir. Yalnız ba gibi teşekküller için baş» tn ehliyetli adamlar lâzımdır ve bu ehliyetli adamlar memleketimizde ih- tiyaermızdan fazla mevcuttur. Bu gis! biler aranıp bulunur ve kendilerine Hf ri mat telkin edilirse kolayca maksada varılabilir. İHTİYAR MÜNECCİM Belki anlamıya başlamıştır. Eğer, yesine de müracaata karar vermiştir. Gümrük resminde Türk âltını Ke onları tetkik ettiğimdenberi, nihayet biraz terakk; ettiklerini görmesey - dim, ümidimi kesmiş olurdum. Onla.! rm ben, zayıf ve sefil, yırtıcı hayvan». Jardan kurtulabilmek için ormanla» rın tepelerine sığınır, aç oldukları zamanları bilirim. Yavaş yavaş, on - ların, bu seyyarenin efendileri oldu. Zunu gördüm. TİLMİZ (Gülerek) Bir damla çamurun « fehdileri.... IHTIYAR MÜNECCİM Ba, onlar için dünyadır. Hayvan- Wwı yendikten sonra, tabiat unsur - larına hücum ettiler. Onların İlims lerini bizimkiyle mukayese etmek gülünç olur. Mamafi, küçücük hay- vanlar için ne muvaffakiyet! İşte, & mirlerinde © kadar yeni kuvvetler| var ki ne yapacaklarmı şaşırıyorlar. Pek yakmda Merihliler gibi zeki bir keyif devresine gireceklerdir, TİLMİZ Tarihlerini anlıyorlar mı? Irkla.| rmın macerası hakkında ne düşünü» yorlar? İHTİYAR MÜNECCİM Baynesseyyare âhizeyi aç! Genç Merihli, karışık bir makine yi tanzime uğraşır. Önce Zühal ve başka seyyareleri “aldıktan sonra, nihayet arsı bulur. ARZDAN SESLER Wmenlsiz bir buhran — Facia — Neş'eli Noel — Yeni senenizi tebrik ederim — Bu sefer sonuncu felâket tir — Hayır, azizim, son diye bir şey yoktur — Neş'eli Noel — Yeni sene - niz) tebrik ederim — Mahvoldum — O götürdükleriniz nedir? — Çocuklar için bir kaç hediye — Neş'eli Noel — Yeni senenizi tebrik ederim. TİLMİZ Nasıl olur da bu tebrikleri böyle sikâyetlere karıştırabilirler? İHTİYAR MÜNECCİM Hakları yok mu? Bizzat sen bil » miyor musun ki, karlar ve sisler için- de saklı olan bu küre, üç, dört ay sonra ilk baharın parlak çiçekleriyle| berenecek? O zaman, kara ve iğri a- ğaç, beyaz veya pembe bir top gibi 0-| lacak, çıplak topraktan yeşil çimen» ler, ve karışıklıktan intizam çıkacak, Dünya böyle gider. TİLMİZ Garip ve sert dünya. TATİYAR MÜNECCİM Yakat güzellikleri de yok değil. Andre Maurois'dan: fa. İemiştir £ — Baremin kabulünden sonra yatak idedinin indirildiği doğru değildir. Tabit İakültemiz de Jktısada riayet etmektedir. Bunun için de bezi tedabir alınmış ols- Mili. Pıkat gazetenize beysnat veren zam dediri gibi bir vazıyet aşığı yukarı hadis almuş değildir. Fabülteyle şebir hastaneleri arasında * Japonlar hareketlerine de vam etmekte ve Japon top- çularının bombardmanı yeni- den demiryolu hattını muhte- lif noktalardan kesmektedir. Harbindeki Amerika kon- solosu bir Japon askeri tara- fmdan Odöğülmüş ve hafif surette yaralanmışlır. Mesele lisan anlaşamamazlığından ileri gelmişse bu yüzden fazla bir ihtilâf çıkmıyacaktır. Mançuri ibtilâlinin rakip şö- mendöfer'er meselesinden başka bir şey olmadığı da bildiriliyor. Romen -Rus müzake- releri nerede yapılacak? Bükreş, 4(A. A) — Rigada Romanya msslahatgüzarıyla Let- tuvanyada Sovyet mümessili, 15 kânunusanide Rigada bir Rus- Romen ademi tecavüz misakı aktı için yapılacak müzakerele- rin icrasına memur edilmişlerdir. Romanyanın misakı ancak Ro- manya. toprağının otamamiyeti hakkında verilecek teminat mu- kabilinde imza edeceği zanno- lunmaktadır. Bu misakın iki memleket ara- sındaki diplomasi münasebatının iadesini intaç etmesine ihtimal verilmemektedir. Vakıt — Anadolu ajansının Bükreşten aldığı bir telgrafta da mevzuu babs müzakerelerin An- aaa yapılacağını bildirmekte idi, Akın Ankarada temsil edildi Ankara, 4 (Vakıt) — Bu akşam Halk evinde Faruk Nafiz beyin Akm piyesi temsil edildi. Piyesin temsilinde vekiller, meb'uslar ve hükümet erkânı hazır bulundular. Gümrük vekâletinde ihdi epilecek umum müdürlükler Ankara, 4 (Vakıt) — Gümrük vekâletinde ihdas edilecek umum müdürlüklerle bunlardan hangile- rinin Ankaraya almacakları hak- kındaki tetkikat devam etmekte- dir. Henüz kat'i olarak belli ol- muş bir şey yoktur. teşriki messi temini fikrine gelince, bu çok doğın ve yerinde bir fikirdir Esa sen bir çok arkadaşlarım da bu fikirde- dirler, Fakülte hastanesinin belediyeye mer- bat olması lizımdır. Bütün Avrupa fs- költelerinin vazıyeti böyledir. Ve fakülte bastaneleri beledişeler tarafından idare edilmektedir. esas olacak Bütçe encümeni Hâsan Fehmi beyin teklifini kabul etti Ankara, 4 (Vakıt) — Bütçe encümeni Hasan Fehmi B. (Gü- müşhane) nin gümrük tarife kanünunun tadili hakkındaki teklifi- ni tetkik etti. Encümen teklifi şu şekilde kabul etmiştir: Güwrük umumi tarifesi 6,614618 gram saf altın ihtiva eden bir Türk altını 8,18 Türk lirası hesabile tesbit ve bu hesap ta- rife nisbetlerinde esas ittihaz edilmiş olduğundan kanunun tat- biki sırasında Türk altmiyle Türk lirasındaki her üç aylık vasati nisbet Türk lirasının sabit kıymet arzeden ecnebi dövizlerini ve halis altın beynelmilel fiatlarmı nazara alarak Cümhuriyet mer- kez bankası'tarafındad tesbit edilecek olan altına göre yüzde yirmi derecesinde tenezzül veya tereffü arzedecek olursa umumi tarifede gösterilen resim nisbetinde tenzilât, zammiyat icra ve tarifedeki resimler müteakip üç ay zarfında ona göre tenzil ve- ya zamlarile tatbik ve istifa olunur. Bu hüküm gümrük tarifesi kanununun 15inci maddesindeki 3 ay müddet kaydına tabi değildir. —aaamaııa B. M. Meclisinin dünk içtimaı Aankara, (A.A) — B.M. Meclisi bugün Reis vekili Refet beyin riyasetinde toplanmıştır. Evkaf müdrlüğü 1931 senesi büt- çesinde 19,265 lira münakale yapılması hakkında kanun layıbası müzakere ve kabul edilmiştir. Aynı kanun ile 927-30 senelerinde tabakkuk eden ve âit olduğu tertiplerde bakiyeleri bulunmıyan 3455 küsür liranın münakalesi yapılan tahsısattan sarfına mezu- niyet verilmektedir. Evkaf müdüriyeti umumiyesinin 1931 senesi bütçesine merbut kadro cetvelinde tadilât icrası hakkındaki ka- nun müzakere ve kabul edilmiştir. Buna nazaren müdüriyeti umumiyenin kadro cetvelinde bazı memuriystler ilga edilmiştir. Buna nazaren yeniden bazı memüriyetler ihdas edilmektedir, Bu meyanda İstanbul müdürlüğü, zeytinlikler müdür ve kâ- tabeti kaldırılmakta ve buna mukabil Evkaf müdür muavinliği, varidat ve mabsu'ât müdürlükleri kâtiplikleri ihdas olunmaktadır, bundan sonra Gazi Hazretlerinin Izmire gelen heykellerinin gömrük resminden maafiyeti ve ibtikârla mücadele hakkında 1873 numaralı kanuna müzeyyel kanunun ikinci müzakereleri yapılarak kabul edilmiştir. Meclisbersembe günü toplanacaktır. il ——>—->ğ—ğ—ğZğğğFğ FA Am Italyayla aramızda adalar ihtilâfı halledildi Ankara, 4 (A.A) Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü beyle Ital- ya büyük elçisi baron Ponpeo Aloisi cenapları son günlerde yap- mış oldukları mükâlemeler esnasında Anadolu sahiliyle Kastello- rizo adası arasında mevcut bazı adalar ve adacıkların ciheti ai- diyeti yüzünden Türkiyeyle Italya arasında mevcut ibtilâfı niha- yetlendirecek bir itilâfın esaslarını tesbit etmiş olduklarında Türk» Italyan deniz hududunu sureti kat'iyede tesbit eden bir muka- velename bugün bariciye vekâletinde tarafeyn arasında tam bir itlâf dairesinde akt ve imza edilmiştir. Bu suretle iki memleket arasında mevcut ve itimat Üzerine mücsses münasebetler bugün- den itibaren her hangi mahiyette olursa olsun haizi ehemmiyet bir itilâf sebebinden muarra bulunmaktadır ki, bu hal beyinlerin- deki metin dostluğa azami derecede faideli olacaktır. Urfada kaçakçılarla bir müsademe Urfa, 4 (Vakıt) — Urfanın istasyonu olan Akçekaleye yakın bir yerde kâçakçılarla gümrük mühafaza memurları arasında şid- detli bir müsademe oldu. Neticede kaçakçılardan ikisi vuruldu. Muhim miktarda gaz yakalandı. Bundan başka diğer bir köyde de 11 çuval şeker, 26 teneke gaz jandarmalar tarafından yaka- lanmıştır. Vilâyet, her nevi Kaçakçılığın men'i için sıkı tedbirler almıştır. Bir de benim ehemmiyetle işaret etmek istediğim bir nokta var. Muha. rebelerde kumandanm bir elde olma #1 ne kadar lâzrmsa, iktısadi ve tica» ri teşebbüslerde de emir ve direktis fin bir merkezden verilmesi, bir ka - fadan çıkması o kadar mühim bir me- seledir. Muharebelerde Kumandanların ta. addüdü nasıl mağlübiyet sebebi olur« sa, bü işlerde de birbirleriyle anlaşa- mıyacak kafalarm aynı teşekkül içes risine girmesi ve herkesin kendi bil- diğine emir ve kumanda varmiye kal» kışması teşebbüsün bozulmasını ve vü yaraya me nir ana er noktai nazardan herhangi bir iş üze rine çalışan muhtelif müesseseler bir teşekkül içersinde toplanmea buna indelhace kredi verecek bankanm da bir tek milli banka olması daha doğ» ru olur. Bu banka hangi milli banka olursa olsun, Oo kadar, ehemmiyeti yoktur... Bulgaristan af ilân ediyor Sofya, 4 (Hususi muhabirimiz telefonla bildiriyor) — Sobranya meclisi bugünkü içtimamda af kanununun Zinci müzakeresile meşgul olmuştur, Kanunun. ilk kıraatinde olduğu gibi bugünde hararetli münakaşalar oldu ve müzakere sabahtan saat onbeşe kadar fasılasız devam etti, Mec- lisin yarınki içtimandada bu kanunun üçüncü kıraati yapıla- rak çıkarılacaktır. Bütün gürül- tülere rağmen kanunun daha şumullü ve umumi bir af bah- şedecek şekilde tadili hakkında- kli teklifler akalliyette kalmış ol- duğundan kanun aynen kabul edilecektir. Yani hariçte bulu- nan 160 çiftçiden 20si ve 680 komünistten 180 ni bu kanundan istifade edemiyeceklerdir. Sobranya yarın (bugün) af ka- nununu çıkardıktan sonra şub. tım 2 sine kadar tatil edilecekti Bulgaristanın mali yaziyeti Bulgaristanın bugünkü mali vaziyetinin ıslabı bakkında mâ- liye nazırı Stefanof tarafından hazırlanan proje çarşamba gü- nünden, itibaren nazırlar meclisin de tetkik edilmiye başlanacaktır. Ceneyreye Muşanot gidecek Cenevrede toplanacak olan terki teslihat konferansında Bul- garistanı başvekil M. Muşanofun temsil etmesi tekarrür etmiştir. Irakla müzakere devam ediyo” Ankara, 4 (Vakıt) — Irak baş” vekili Nuri paşayla müzakere de * vam etmektedir. PE