6 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

——2—VAKIT 6 Kânunusani 1932 — Tıp Fakültesinde (Barem) nasıl tatbik edildi ? Tap fakültesinde (barem) mucibin. ce müderris ve myallimlerin ma na zam yapmak için hastane ta - tından kesilmiş olduğunu, bu vuzeyete! bir çare bulmak lâzım geld i, şah sma itimat ettiğimiz bir zatın ifndesi- ne atfen evvelki sayımızda yazmıştık.) Fakülte reisi Tevfik Recep bey bul meşriyatı biraz müphem (bir tarzda! tekzip etmiştir: "Vakıa muallimlerin| ve omüderrislerin maaşlarma zam! yapıldı. Faknt ne fakültedeki yatak.| Jarım pdedi, nede lâboratvarların| mesaisi tahdit edilmedi.,, demiştir. — | Biz dün bu meseleyi tekrar tahkik | ettik. Gene fakülte müderris ve mu- alimlerinin maaşlarına yapılan zam-| mın hastane zararına olduğu neticesi ne vardık. Bizim (maksadımız tabii müderris ve muallimlerin maaşlarma zam yapılmış olmasını tenkit etmel değildir. Ancak fakültedeki hastane nin esâsen kifayetsiz bir tedrisat vası.| tası olduğuna göre bunun inkişafı 1â-| zım gelirken bilâkis hasta adedinin a- zalmasını mucip olacak bir. vazıyetin! meydana gelmiş olmasına nazarı dik.) kati celple beraber buna mümkün ol-| duğu kadar süratle çare | bulnmması lüzumunu işaret etmektir. Netekim! bu noktada Tevfik Recep bey de bi.| zimle beraberdir. Bu sözleri tahkikatsız yazmış ol - zı göstermek İçin biraz iza » madığ hat verelim: (950) bütçesinde tıp fakültesinin tahsisat — hastanesi de dahil olduğu! halde — yiz seksen bin liraydı. Bu se- ne darülfünunun masarifj umumiye . sinden tıp fakültesi hissesi olarak ke-! silen. paralardan so: fakültenin tahsisatı (143.000) Wi inmiştir, Görülüyor ki bir taraftan tep fa -| kültesinin tahsisatı yekünu mühim bir) nispetle ke: or, diğe rtaraftan bu| tahsisat yekünuna dahil olan müder. ris ve muallimlerin maaşlarına zam| yapılıyor. O halde müderris ve mu -| alimlerin maaslarına yapılan zamla. rın karşılığı hastane tahsisatından ve tedrisat levazımmdan o kesilmiyorsa nereden almıyor? zere şehrimize gelecektir. | Tevfik Rüştü beye Tahran se-| yahatinde askeri müşavir miralay Şükrü Âli beyle hariciye yam! müdürlerinden Vasfi (ve hususi kalemden İdris Çora beyler refa-| kat edeceklerdir. Vekil Beyin beyanatı | Vekil bey dün bir muharririmi- zin muhtelif suallerine cevaben şu beyanatta bulunmuştur. — Neşredilen tebliğde bildirildiği| veçhile İtalyayla aramızda Kastello-| rizo adası mıntakasındaki bahri hudu-| dumuzu kıt'i surette tayin eden bir| mukavelename imza edilmiş ve o mm takada tarafeyne ait olan adalar tes, bit edilmiştir. Bu mesele esasen ha.| keme havale edilmişti. Bilâhara iki hükümet arasında dostane (bir itilâf| zemini bulundu. Mukavelename Bü -| yük Millet Meelisine arzedilecek, tas) diki müteakip neşredilecektir... İ Romanya ile Rusye Hariciye vekilimiz, Romanya ve Rusya hükümetleri arasındaki) ademi tecavüz misakı için hükü -| metimizin tavassutta bulunacağı ve müzakerelerin memleketimizdel yapılacağı haberi hakkında da şunları söylemistir. — Biz ikj hükümet arasında bu iti- JAfı memnuniyetle karşılarız. Bu mü. zakerat tarafeny arasında cereyan ©| decektir. Biz, mütevasert değiliz ve; bu meselede mütavassrta ihtiyaç ol - madığı kanaatindeyiz. Bu haber zan. settiğime göre milrakere yerinin tayini KR İ beyler de bulunmuşlardır. Vekili tindeyim, Bu itibarla vaktim pek dar dır. Bununla beraber Bağdada Irak hükümeti ricalini ziyaret ove Kraj| Feysal Hazretlerine hörmetlerimi ar- zetmek isterim. Tahiranda üç, dört gün, Bağdatta| da iki gün kalacağımı ümit ediyorum. Dost İranın merkezinde (daha fazla kalmayı pek arzu ederdim. Fakat bi- raz evvel söylediğim gibi şubatta Ce- nevrede toplanacak olan tahdidi tes. lihat konferansında (o bulunmaklığım mukarrer olduğundan istical etmek mecbariyetindeyim. Ankarada Irak hükümetiyle ara - mızda ticaret, ikamet ve iadej müc-| rimin mükaveleleri ve iki devleti alâ kadar eden hususlar müzakere edil- mektedir. Müzakerat çok iyi bir mec. rada der: tmektedir İki hükümetin | dostune münasebatı ve her iki hükü- metin başında olanların (mütekabil| muhabbet ve temayülleri işleri © çok kolaylaştıracak mahiyettedir. Japon sefirine ziyafet Tevfik Rüştü bey, dün Tekat - liyan otelinde Jepon sefiri Baron Oşida cenapları şerefine bir öğle ziyafeti vermiş, ziyafette Tahran sefirimiz Hüsrev ve vali Muhittin bey saat on yedide Mısır sefiri Abdülhalik Hamza beyin ziya-! retini kabul etmiştir. Japon sefir de Hariciye veki-; limiz şerefine dün akşam bir ziya- fet vermiştir. Hariciye vekilimiz bugün İngi- İ sigortalarının tevhidi hakkındaki İ bütçe encümeni İ zakeratta bulunduktan sonra iks için iki hükümet sefirlerinin burada! Jiz, Fransız, Yunan, Bulgar se- temasa geçmiş olmalarından galat ol-. firlerinin ziyaretlerini kabul ede- Ba gerektir. Müzakerat benim bildi. cek, Sovyet sefiri Suriç yoldaşı ğime göre Riga'da cereyan edecektir. Tahran seyaheti Tahran seyahatimden maksat bil» diğiniz gibi hudut meselelerin; hallet- mek ve zaten ziyaretini arzu ettiğim) Tahranı, dost İran hükümetinin va- ki davetini kabul ederek (ziyaret ve Şah haşretlerine tazimatımı arzet «| mektir. | Tahran sefirimiz Hüsrev beyle İran hükümeti arasında hudut meselele. rinin halli için cereyan etmekte olan müzakerat nihai safhasına yaklaşmış. tır. Bu müzakeratı intaç için gidiyo- rum. Bu meyanda iki hükümeti alâ - kadar eden diğer hususların da görü- şülmesi pek tabildir. Hudut meselesi etrafındaki müzakereler henüz intaç edilmediği gibi bu hususta hazırlan - mış bir itilâfname de yoktur, Hudut meselesinin halli için iki taraf müta- hassısları arasmdaki müzakerat neti- cesinde bir şeyler tesbit edilmişti. BW de edilen neticeden meselenin o halli kabil bir safhaya girdiği zannediliyor. Tahran seyahatim Türkiye hüküs meti tarafından İrana karşı gösterilen muhabbet ve dostluğun bir nişanesi -| dir. Müzakerelerin bir iki gün içinde! İ ziyaret edecektir. Amerika sefiri İM. Gru bu akşam Tevfik Rüştül bey şerefine bir ziyafet verecek « tir. Tazminat Garbi Trakyada kimlere verilecek Muhtelit mübadele komisyo- nunda dün verilen yeni karar Ust tarafı 1 inci sayfada ğa çıkarılması karar altına alar- mış, Garbi Trakya etablilerine verilecek tazminat bakkında yeni ve mühim bir karar verilmiştir. Malüm olduğu üzere Garbi Trakya etablileri için © ayrılmış olan 150 bin İngiliz ( lirasının müayyen nisbetler (dairesinde yaleız Garbi Trakya dahilinde malları olan etablilere dağıtılması evvelce (kararlaştırılmış, hatta inlaç edilebileceğini ümit etmek st€- bu kararın neticesi olmak üzere bazı rim, | Tahrandan dönüşte Bağdada uğra-| maklığım henüz kat'i surette mukar. Ter değilse de çok muhtemeldir. Dö- müş yolu Tahranda kararlaştırılacak- tur. Çünkü şubatta tahdidi | teslihat konferansında bulunmak mecburiye - | alâkadarlara avans olarak taz- minat ta verilmişti. Komisyon dün verdiği okararla Makedonyada mali olan Garbi Trakyah etab- lilerin de bu tazm'nattan istifa” de etmelerini kabul etmiştir. Dahili ve Harici İnhisar Sigortaları Müstakil bir teşkilâla idare edilecek Ankara, 5 (Vakıt) — Sanayi ve Naadin bankası umum mü- dürü Sadettin beyin riyasetinde inhisarlar umum müdürlerinin iş- tirakile yapılan içtimada inbisar noktai nazarı tetkik edilmiş ve sigortaların ay» rı kalması muvafık görülerek | Gümrük vekâletine raptedilen nhisar sigortalarının müstakil bir sigorta teşkilâtile idaresine karar verilmistir. Rus - Romen Müzaker&ye 15 #Kânunuseniye! doğru Rigada başlanacak Istanbul, 5 (A, A.) — Sow yet Rusya ile Romanya arasında Rigada başladığı dön bildiril miş olan müzakerat istihbarımıza nazaran yine o şehirde fakat an- cak 15 K. saniye doğru başlı: yacallır ————— — Fırka srupunda Küçük işçiisrın himayesi görüşüldü Ankara, S(A. A.) — C. H. Fırkası grupu bu gün saat 15 te Tekirdağ mebusu Cemil Beyefendinin riyaseti altında top- lanarak İstanbul mebusu Vâsıf Beyin küçük işçilerin himayesi hakkındaki takriri üzerinde mü- tsat vekili Mustafa Şeref Bey tarafından bu bususa ait izabat verilmiş ve Türkiyede ecnebi tebesı tarafında icrası yasak sa. n'atlara dair olan kanun lâyiha- sın müzakeresinde nazarı dik kate alınmasına karar vermiştir, Gümrük ,vekâletinde) yeni müdürler Ankara, 5 (Vakıt) — Gümrük vekâleti kalemi mahsus müdir; yetine maliye kavanin şubesi baş mümeyyizi Cevat, muamelât müdiriyetine (muavini (Aslan bey'er tavin edilmislerdir. Tescil edilen ihtira beratları Ankara,5 (Vakıti — Alı ay zarfında Iktisat vekâleti 198 | ihtira beratı tescil etti, Bunladan 13 ü Türk tebeasına aittir. Bulgarıstanda 8f kanununu Sofiya, 5 ( Vakıt) Mecliste af kanunu âynen kabul edilmiştir. kanun, cumartesi günü ilân edilecektir. Sofyada bir anarşistin yaptıkları Sofya, 5 (Vakıt)— Geçenlerde bir hastaya bakmak üzere da vet edilen doktor Aranolun ba- şma gelen hadiseyi bildirmiştim. Doktorla beraber diğer iki Ya- hudinin de bağı bulunduğu bu ev sahibi hakkında polis tara- fından yapıimakta o'an tahkikat ikmale dilm ştir. Bu vak'anın faili 24 yaşlarında & Kalpakçiyef is- minde bir anarşist olup yakalan- mıştır. o Kalpakçiyefin Yahudi duşmanı olduğu ve bundan ev- vel de bir çok Yabudilere ayni şekilde muamele yaptığı tesbit edilmiştir. Urlada Iktısadi müşrwiât içindeki Ur- yardımı lâzım! Söylendiğine göre Urla hava- lisinde fazla istihsal edilen tütün ve Üzümün satılamamasından mü- tevellit açlık derecesinde bir dur- gunluk hüküm sürmektedir. Ka- za merkezinde 950 nüfusun ek- meksiz olduğu söyleniyor. Ziraat bankasının acele bir yardımı beklenmektedir. Bu yar- dım, müsmir olabilmek için ik- Trahom hastalığıyla mücadele Sıhhiye vekâleti bir talimatname ihzaretti Vekâletin tayin edeceği yerlerde dispanserler ve hastaneler açılacak Ankara, 5 (Vakıt)— Sıhhiye Vekâ eti Trahon . hastalığı hak kında mühim bir talimatname hazırlanmıştır. buna nazaren Tra» homun münteşir olduğu maballerde vekâletin tayin edeceği viiâ» yet, kaza merkezlerinde birer Trahon dispanseri bulunacak ve bu dispanserlere merbut azami elli yataklı Trahom hastabaneleri tahsis edilecektir. Ayrıca seyyar mücadele heyetleride teşkil olu. nacaktır. Hastenelere,dispanselere mutahassış bir tabip ve lüzmu kadar memurlar verilecektir. İşi fazla olan yerlerde birer asistan tabip bulunacak ve 30 yataktan fazla trahom hastanelerine ser tabip tayin edilecektir. Seyyar dispanserler çadırlı olacak, traböm olan yerlerde sey- yar surette tedavide dulunacaklır. Memlekette trahom basteliği olan mıntısalarda birer mücadele reisiği ihdas o unacaktır. Trahom mücadelesi için etibba kurs'arı açı acak bu kurslarda ehliyet kazanan doktorlar mücadele teşkilâtına alımacaklır. Yiyecek, içecek satan, imal eden ticarethaneler, han, otel, hamam ve kahvelerde çalışanlar, seyyar satıcılar sıkı bir kontrol ve muayeneye tabi tutulacaklarcır. Dükkân, mağaza, fabrika, han, otel, hamam, kahveler ve sair sınai, töccari müesseseler sahip veşa müştecirleri kendi idare- leri altında çalışan insanlardan, mektep müdürleriyle xwuallimleri aile reisleri kendi efradı ailesinn hastalığından mes'ul tutulacak hastalık vukuunda derhal malümat vereceklerdir. Bunlardan > hasta hissedilenler iyi oluncıya kadar icrayı san'attan menolunaeni'ardır. Terkos, Balıkesir hattı, fimanlar inşası Ankara, 5 (Vakıt) — Nafia vekâletine mensup salâhiyettar bir zatla görüştüm. Bana dedi ki; — Terkos şirketinin feshi hakkındaki karar, şirkete bildiril miştir Üç vekâletin memurlarından mürekkep heyet, şirketin hesaplarını tetkik ediyor. Balıkesir * Kütahye vattımn ancak ge- lecek ay orfalarına döğrü açılma Yesmi yapınıcaknr. Mersin, Ereğli, Zooguldak limanlarının inşaat projelerini ilân ettile, Projeleri müteaddit mali guruplar aldılar, Halen resmi talip yoktur. İsveç grapile eski esas dahilinde müzakere devam etmektedir. k Körler Dürrüşehvarla Her kitabı Nilüfer Okuyabilecekler | Haydarabatta Fransız mühendislerinden mös- Son postayla gelen Şikago yö Tomas körlerin alelâde kitap- | Tribünün verdiği malümata göre leri ve gazeteleri okumalarını | Aplülmecidin kızı Dürrüşehvarla İ mektedir. Kitap bunların altına la halkına ziraat bankasının | İ razatın biç olmazsa 200000 lıra İ olması lâzımdır. temin eden bir cihaz keşfet- miştir. Mösyö Tomas, barp es- nasında gözlerini zayi ettiğinden şayet gözleri tekrar açılırsa ha- yatını, körlerin istifadesine hasr- etmek için and içmiş, ve gözleri açılır açılmaz bu işle meşgul ol mıya başlamıştı. Onun ibtira ettiği adı Fotoelectograftır. bu cibaz kuvvetli bir elekrik lâmbasıyle aydınlanan bir masaya konulmakta ve bünun üzerine bir pusluk adeseli mikroskoplara mü-abih'bir projektör yerleştiril- cihazın konuyor, kör olan insan, okuya- cağı gazete veya kitabı bir eliyle çevirdiği uskurla dolaşlırmakta ve bir parmağiyle kelimelerin hal olunduğu bir diski takip ederek okumaktadır, Bu suretle kör, elinin tema- sından istifade ederek okuyor ve buna alıştıktan sonra her kitabı ve her gazeteyi son derece sür- 'atle okumiya muvaffak olabiliyor. Bu tecrübenin pahalı olmadı- ğı tahakkuk ederse körler için aynca kitap basmıya lüzum kal- mayacak, ve yalnız kitapların siyah mürekkeple beyaz kağıt üzerine tabedilmiş olmaları kifa- yet edecektir. Nitüfer ve kocaları Haydarabada varmışlar ve orada Haydarabat nizamı tarafından karşılanmışlar» dır. Dürrüşehvarla Nilüfer sım siki kapalı bir heldeydiler. Haydara- batta bütün kadınlar kapalı do- laşırlar. Fakat Dürrüşehvarla Ni- Vüferin muvasalatı üzerine bu iki hanımın kendi memleketlerinde açık gezdikleri ve Avrupada da gene yüzleri açık dolaştıkları şayi olmuştur. Dürrüşehvarla kocası Azam Cab, ve Nilüferle kocası Muaz- zam Cah,Gandiyie birlikte Bom- baya müvasalât etmişlerdir. Mu- vasalâtlarında sahilde büyük bir istikbalci kitlesi bulmuşlarsa da gelenlerin ekser si Gandi için geldiklerinden Haydarabat niza- mmın oğullariyle zevceleri vapur» dan sükünetle çıkmışlar, kendi- lerine hazırlanan bususi trene binerek doğruca Haydarabada bareket etmişlerdir. Haydarabat istasyonunda ni- zamla birlikte âyan ve eşraf kem dilerini karşılamıştır. Düğünler, ziyafetler Kânunusaninin birinci günü başlamış, dokuzuncu günü- ne kadar devam edecektir, | diğer çocukların okudukları bü- tün “kitapları okumak imkânını Kör cocuklarda bu sayede elde edebileceklerdir.