11 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

11 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Dahili ve Harici Telgrai (Haberleri (| |Hindenburg' Kitap kuponları- mızı biriktiriniz! Silâhların Azaltılması Konferansa iştirak edecek murahhaslar, Cenevrede toplanıyorlar Bükreş 10, (A.A) — Tahdidi teslihat Okonferonsına (iştirak edecek olan Romen heyeti Ce- nevreye gitmek üzere yola çık- Buştır, Budapeşte 10, (A.A) — Ma- caristanın tahdidi teslihat kon- fransında başlıca mürahhası olan kont Apponyi, Cenevreye git- miştir. Londra 10, (A.A.) — Avus- turlaya o başmüddeiimumisi ve hariciye nazırı sir Latham, bu- raya gelmiştir. Tahdidi teslihat konferansında Avusturalyayı tem- sil etmek üzere Cenevreye gi- decektir. italyan muhtırasının metni Roma, 10 (AA) — Tahdidi teslihat konferansına tevdi edil- miş olan İtalyan muhtırasının metni. neşredilmektedir. Bu muh- tıra, > usullerinin ilgasını teklif eden 19 Şubat tarihli Italyan vesika- hatırlatmaktadır. Bu muh- tırada ilga keyfiyetinin ne gibi çusullere göre icra edileceği tas- rih olunmaktadır. £ Muhtırada netice olarak harp kanunlarının yeniden tetkiki ve sivil tayyare- giliğin..konlrol edilmesi iltizam olunmaktadır. 4ler konferansı dağıldı, fakat.. Daedikodusu devam ediyor! Paris, 10 (A.A) — Gazete ler 4ler konferansının akamete mahkâm olması meselesi hak- kmda mütalealar ,ve Tuna devletlerine yardım maksadile husulü arzu olunan itilâfa mâni teşkil eden beynel. ,milel ibtilâfları teessüfle karşı- lamaktadır. Gerek Almanyanın, gerek İtalyanın hattı hareketini Paris gazeteleri şidettle tenkit etmektedir, Gazeteler, şimdi Tuna havza- sında ecnebi nüfuzuna karşı mü- cadele etmek ve büyük devlet- lerin tahakkuk sahasına getire. memiş oldukları ihtilâfı bizzat tahakkuk ettirmek keyfiyetinin küçük itilâfa ait olduğu müta- leasını serdediyorlar. “Tan,, ne diyor? Paris 10 (A.A.) — Tan ga- zetesi, İler konferansının aka- mete mahküm olmasından çıkan mes'uliyetlerin taayyün o etmiş olduğunu kaydettikten sonra şöylece diyor: “Fransa ile İngil- tere müzayekada bulunan mem- leketlere yapılması icabeden mali muavenet yükünü yalnız başla- lanma derubte etmek suretil mühim fedakârlıklar © icrasına hazır oldukları halde bu iki devletten en ziyade müsaadeye mazhar millet maddesinden fe- ragat etmeleri istenilmiş ve bu iki nevi fedakârlıktan hiç birine karşı bir taviz gösterilmemiştir,, bazı silâhların ve harp | serdetmekte | Ret! Ingiltere, Irlandayâ cevap verdi Londra, 10 (A.A) — Sedakat yeminiyle senelik ziraf taksitle- rin ilgasına dair İngiltere hükü- metinin Irlanda notasın& vermiş olduğu cevapta şu cihetleri be- yan etmiş olduğu zanno'unmak- tadır: 1 — Yemine ait siyaset tadil edilemez, 2 — Yemin, imperatorluk ka: | nunu esasisinin mütemmim bir cüz'üdür, 3 — Bu mesele İngiltereyle Irlanda srasında değil, ancak Britanya camiasının bütün mü- messilleri arasında münakaşa adilebilir. Londranım iyi malümat almak- ta olan mabhafilinde, İngiliz no- tasının yeni müzakerata kapıyı kapamakta olduğu zannolunmak- tadır. Dolar Aleyhtarlığı! et, Amerikada yandırdı Paris, 10 (A.A) — Vaşington- dan Havas ajansma bildiriliyor: Resmi mahafil, Fransa hükü- | metinin, bazı Fransız gazetele- rinde intişar eden ve doları iz- rar edecek mahiyette bulunan havadislerden kat'iyen mes'ul olmadığını tamamiyle anlamıştır. Hariciye nezareti, Fransa hükü- metine olan itimadım teyit et- miş ve hattâ bu meseleye mü- teallik bir de rapor gönder- | miştir, Malüm olduğu üzere, âyandan M. Diver, Fransa'yı “Doları berhava etmeği tecrübe etmiş,, olmakla muahaze etmiştir. Diğer bazı âyan azası da şimdiki va- ziyelten mes'ul olan ecnebilerin muttarit surette spekllâsyon yapmakta olduklarına telmih et- mişlerdir. Bu telmihler, gene Fransa'nın dolar aleyhindeki mücadelesine müteveccihti. Her ne olursa olsun parle- mento mabhafili şiddetli bir he- yecan içindedir. Nevyork esbam borsası, kongreye bütçenin ka- bulündeki betaati (o göstermek için vak'ayı izam etmiştir. İşte bilhassa borsa oyunlari- nın eshamın sukutuna dair olan şayiaların ve dolara karşı ecnebi memleketler tarafından yapılan aleyhtarlıkların tesiri altında ka- lan ayan meclisi banka ve nakit encümeni birdenbire Nevyork borsasındakı karşılıksız satışlar hakkında borsa nezdinde tahki- kat icrası projesini tatbik etmi- ye karar vermiştir. Encümen kararının sür'atle ve gizli olarak ittihaz edilmesi Va- şington'da heyecan uyandırmış- tır. Bu encümesin müzakeratı pa- zartesi günü açılacaktır. Katolik talebe kongresi toplandı Bükreş, 10 (AA) — Beynelmilel ka- tolik talebe kongresi, 20 kadar millet murabbası buzurile açılmıştır. —e— Tayyareyle .... Le Böurget, 10 (AA) — Cemiyeti akvam meclisindeki Fransız beyetinin emrine verilmek üzere bir tayyare hazır- lanmıştır. Himayeietfal şefkat pulu 20 Nisandan 3C Nisana kadar telgraf ve mektuplâra şefkat pulu konacak Ankara, 10 (Vakıt) — Bütçe encümeni bugün her sene 20 nisandan 30 nisana kadar postahanelerde Himaycietfal şefkat pulu yapıştırılması kabul ettti. Buna göre kartlara 20 para, adi mektuplara İ, taahhütlü ve kıymeti mukaddereli mektuplara iki telgraflara 3 kuruşluk şefkat pülu yapıştırılacaktır. Bugün Millet meclisi tatil yapıyor Ankara 10 (Vakıt) — Yarın meclis, 9 gün sonra içtima etmek üzere kendini tatil edecektir. Şekerin bir miktar ucuzlaması muhtemeldir! Ankara 10 (Vakıt) — Şekerden alınan istihlâk rüsmunun arttı- rılacağı hakkında bir akşam gazetesinde çıkan haber doğru değildir. Şimdiye kadar fabrikalara bırakılmakta olan rüsum do- kuzdan yediye tenzil edilecektir. Aardaki fark, hükümetçe tediye edilecektir. Bu suretle şekerin bir mukdar ucuzlaması pek muh- temeldir. icra ve İflâs kanununun encümende müzakeresi bitti Ankara, 10 (Vakıt) — Adliye encümeni icra ve iflâs lâyiha- sının müzakeresini ikmal etti, tetkikine devam etmektedir. Encümen muvakkat maddelerin Pirede belediye intihabıbaşladı, iki taraf hararetle mücadele ediyor Atina, 10 (Hususi) — Bugün Pirede belediye riyaseti intiha- batı yapılıyor. Halk, dün katia mahallesinde, kraliyetçilerle Ve- nizelistler arasında olan kanlı müsademeden fevkalâde müte- essirdir. Hükümet, bugün Pirede ya- | pılacak belediye reisi intihabatı sökün ve temin için fev- esnasında, bozulmamasını kalâde tedbirler almıştır. İntiha- | bat esnasında, - taşkınlık göste- renlerin tevkifi döşünülmektedir. Bir mahküm Kendisini izmit yolunda trenin altına attı Ankara 10 (Vakıtı — Derin- ceden İzmite jandarmayla sev- kedilen bir mahkü kendisini o esnada yoldan geçmekte olan olan 63 No.lu marşâhdizin altı- na almış ve parçalanmışlır. Müddeiumumilik meseleye va- ziyet etmiştir. bu münasebetle İstanbul treni iki buçuk saat teahhürle gelmiştir. Nehir taştı Birçok Macar kasabaları su altında kaldı Budapeşte, 10 (Vakıt) — Tu- na nehrinin ayaklarından olan Tisza nehri, Karpatlardaki kar- ların erimesi yüzünden taşmıştır. Bir çok Macar kasabaları, su altında kalmak tehlikesine ma- | Tabilyetimize giren muhacırlar ruzdur. Bu kasabalardan birinde 12 ev yıkılmıştır. Nehir, bir ço': eşyayı ve hay- van naaşlarını sürükleyip götür- mektedir. Nehir etrafındaki set- ler tehlikeye maruzdur. Husnsi bir komisyonla 2000 amele, bu setlere nezaret etmektedir. Madam Hono Meselesi Paris, 10 (A.A) — Dün öğle- i den sonra “Ünyon Püblik,, ban- kasında yapılan taharriyat neti- cesinde ele geçirilen vesikalar, Ma. Hanoyle bu banka arasın- da bir takım münasebetler mev- — bulunduğunu göstermekte- ir, asayişin | i o Hükümet, bölün içtima ve nümayişleri menetmiştir. Kıral- cılar, dün Ko'xinia mahallesinde- ki müsademede ölen Kıraliyet- çinin cenazesini büyük nümayiş lerle kaldırmışlardır. Zabıta ce- maze alayını kordon arasına al- “miştı. Kıraliyetçi ve Venizelist Fır- ka arasında intihap mücadelesi pek hararetli devam ediyor. İki taraf ta kendi namzetlerinin ka- zanması için azami faaliyet sarf ediyorlar. Netice, henüz... malüm değildir. Allahabat Yeni hâdiselere sahne oldu İD Allahabat 10 (A. A.) — Polis i bugün asilerin üzerine ateş aç- mağa mecbur kalmıştır. Bir po- lis, ağır surette yaralanmıştır. 84 kişi tevkif edilmiştir. Yalan bir haber Ne umumi, ne de hususi bir sf mevzuu bahis değildir Ankara, 10(Vakıt) — Affi umumi ilân edileceği etrafındaki şayialar doğru değildir. Ne bu- susi, ne de umumi af hakkında bir şey yoktur. Mimar M. Yansen izmire davet edildi Ankara, 10 (Vakıt) — Mimar | muvasalât etmiş. M. Yansen muhte'if 23 mesele hakkında fikri alınmak üzere İzmire davet edilmiştir. Ankara, 10 (Vakıt) — Re- manya, Bulgarya ve Yunanistan mubacirlerinden 169 müslim şahsın tabiiyetimize kabulü ve- killer heyetine: tasvip edilmiştir. Paraskevopolisin iddiaları Paris, 10, (A.A) — Beynelmi- lel bir dolandırıcı olmak töhme- tiyle tevkif edilmiş olan Jozef Paraskevopolis, bu tevkifi pro- testo etmiştir. Pares“evopolis, Yunan ordusunda jeneral ve Pangalos'un yeğeni ve M. Mus- soliniyle M. Tardieu'nün dostu olduğunu iddia etmektedir. Polis kendisini nezaret altında bulundurmaktadır. Muhtelifmei leketlerin (o adliyeleri kendisini istemektedir. Reisicümhur (Ust tarafı birinci sayfamızda ) | ve bilhassa şark vilâyetlerinde Hin * denburga rey vermektedir. Hindenburg Saks Telmana rey ve | riyor. Hitlerin geçen intihabatta et çok rey aldığı Baviyera köylerinde bile Hindenburga karşı büyük bir te * mayül hissedilmektedir. Saat bire kadar Hindenburg se * kiz milyon dokuz yüz altmış bin yüz yedi rey almıştı, (Hitlerin saat bire kadar aldığı reylerin âzami üç mil « yonu geçmediği tahmin edilmekte « dir, Kavgalar oldu Berlin, 10 (A. A.) — Dün gece ve evvelki geceler, müfrit milliyetperver- lerle komünistler arasmda bir takım kavgalar olmuş, bir kiş; ölmüş, 200 kişi tevkif edilmiştir. Eğer polis ka- rakollarına tesadüf edilmemiş olsay « di, payitahim sokakları da her hangi bir pazar gününün manzarasını gös“ terecektir. Brüning, dendir. rey verenlerin ilklerin « Başvakilin nutku Königsberg, 10 (A, (A.) — Başve- kil M, Brüning, Mareşal Hindenburg lehinde bir nutuk söylemiş ve bu nu- tuk, bütün Almanyada telsizle neşre- dilmiştir. Brüning, müfrit milliyetperverle « rin demegojiye istinat eden usulleri « ni şiddetle tenkit etmiş ve memleke « tin ali menfaatlarma muğayir olan meşum bir intihap mücadelesinin 5 « nüne geçmek için hükümetin sene ba « şımda Hindenburgun riyasetin; Relehs tag bankası vasıtasiyle tecdit ettir « mek üzere sarfelmiş olduğu mesaiyi hatırlatmıştır. Bilhassa şarki Prusya ahalisine hi- tap eden M. Brüning. Hindenburg'la | Almanyanın biribirlerini, terketmiye « ceğinden emin olabileceklerini beyan etmiştir. M. Brüning, Mareşalin gerek si « yil, gerek askeri o mazisinden kısaca bahsederek, onun, o şarki Prusyanın halâskârı olduğunu söylemiştir. Tevkifat yapıldı Berlin, 10 (A, A.) — Nazi fırkast azasınm faaliyetlerini kontrol etmiye memur G. ismindeki (gizli höcrenin mevcudiyeti ve teşkilâtı o hakkındaki ifşaat üzerine Münih zabıtası 6 kişi « vi tevkif etmiştir. e Bu 6 kişi müfrit milliyetperverler fırkası rüesasından | bir çoğunu ve bilhassa Hitler, hücum kıtaatmın erkânı harbiye reisi olan Rohn namında birin; katletmek ta - sâvvürünu beslemiş olmakla ittiham edilmektedirler. Müfrit milliyetperverler fırkasr (- dare heyeti, “Die Müşener Post,, is - mindeki Sosyalist gazetesinin bu ifşa- atını doğru bulmaktaysada “For- verts,, gazetesi, Rohn ile mezkür höc- renin istihdaf eylediği diğer 3 şahsın hemen Münihten hareket ve Berline olduklarmı haber vermektedir, Faşist meclisinde Roma, 10 (A A) — Büyük Fa- şit meclisi, tamiratın, harp borç- larının terkini ve sulh muahede- namelerinin yeniden tetkikini tav- siye eden bir takrir kabul et- miştir. ——e-—— Varşovayla Cava telefon Varşova, 10 (A.A) — Felemenk Hin distan: o piyasasıyle İş görmekte olan Varşova ücarethanelerinden birisi, dün ilk defa olarak Varşovayla Cava arasın- da doğrudan doğuya telefon mubayeresi yapmış 3 dakikalık mükâleme takriben 1000 franga malolmuşter. sında | Lay yg yg yy yy Telgraf haberlerimizin bir kismi 7 inci sayfamızdadır. yg yg yg