12 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

12 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

ekili er ön FE — 2? — VAKIT 12 Nisan 1932 “Tahdidi teslihat Konferansı açıldı Cenevre, 11 (A. A.) — Tahdidi tes- What konferansı açıldı. Konferansın ümumi Komisyonunun öğleden sonra yapacağı İçtimada Amerikan murah- hast M. Gipton'un müzakereye müda- hale edeceği teyid olunmaktadır. M. Gipson konferansa o bir karar sureti projesi teklif edecektir. Bu ka- Tar suretinde sulh zamanmda ağır ve seyyar topçu kuvvetleriyle gaz İsti - malinin ortadan kaldırılması, harp zamanmdaysa bu silâhların istimali hususunun men'i tavsiye edilmektedir. Başvekiller içtima Berlin, 10 Tl ürkişeğ Başve- kil doktor Brüning gelecek çar- şamba günü Cenevreye hareket ederek İngiltere, Italya hariciye nazırlariyle (Fransız (o başvekili arasında vukubulacak müzake- rata iştirak edecektir. Amerika hariciye nazırı Stimson haftanın sonuna d Cenevrede bek- lenilmektedir. iltere başvekili Makdonal- dın, birkaç gün için Cenevreye ten dair henüz ir verilmemiştir. Tahdidi teslihat konferansı paskalya yor- tularından sonra yarin ilk içti- timamı yapacaktır. Yarın aynı zamanda si ha da içtimala- rma. başlıyacaktır. e Almanyayı bu konferansta doktor Bravo —— edecektir. ema iç- imamın iyi neticeler vereceği tahmin edili iliyor. ! marmaray yün v1 0000 sr yaanesan sava sanar purlarmda bir kısım işçilerin de ça- Uuşmamak ve getirilen yedek amelenin yâpura girmesine mâni olmak istedik Jeri şayi olmuşsa da bu şayia teyid e- dilmemiştir. Haklarında kanuni ta- kibat yapılanların yirmi kadar oldu - ğu söyleniyordu. Bir kısım işçilerin çalışmak iste « meyişlerinin sebebi yukarda da işa - yet ettiğimiz gibi maaşlarının bir müd det gecikmesidir. Dün bunlardan bi- Tİ, niçin çalışmak istemediklerini 80 « zan bir muharririmize şunları söy - Temiştir: j 4.75 “Ne yapalım? İki buçuk aydan beri esaslı bir para alamadık ki... Şu- bat ayında 10 lira aldik. Sonra her on beş günde bir de (beşer liraverdiler, © kadar. Bizim istediğimiz hakkımı. xn verilmesidir. Yoksa başka hiç bir fikrimiz yoktur.. o Hepimizin alacağı verilir verilmez, derhal çalışmıya başi Tıyacağız.. Mademki hakkımızdır. El- hette verilecektir. Seyrisefain idare - sinin bunu geciktirmiyeceğin; zannes diyoruz, Diğer taraftan Seyrisefain idaresi vaziyetten haberdar edilmiş, £ ispek- tor Bürhanettin Bey, muavin Ali ve Hüsnü kaptan Beyler derhal ameley- le temasa başlamışlar ve çalışmaları. ni, yarm kendilerine para verebile- eeklerini söylemişler ve ihtilâf halle- dilmiştir. Bu hadiseyüzünden dün akşam 4 ponta yarımşar saat techhürle kalk « * mış ve İhtiyat ameleyle seferler inti- zama sokulmuştur. J Seyrisofain ne diyor? i o Hadise hakkmda Seyrisefain Ida- resinden şu malümatı aldık: — Mesele ehemmiyetli bir şey de » fildir. Kalamış vapurunda üç &mele çalışmak istememişler ve diğerlerine de mâni olmuşlardır. e Bunları sabr. ta tevkif etmiştir. e Vapur yirmi beş dakika teehhürle kalkmıştır. Vali muavini d Vali muavini Fazlı ee hadise hakkımda şunları söylemiştir: — Hadise izam edilecek hir gey de) * ğildir. Bir ateşçi, zannederim, Sey. risefnin idaresinden gündeliğin; ala - madığı için, (o çalışmak istememiş, ar. kadaşlarmı da kendi hareketine imti. sale tahrik etmişti. Timan dahilinde liralik yap » mak imtiyazı Seyrisefalne ajt olduğu halde bazı hususi eşhasm ötedenberi kılâvuzluk yaptıkları o görülmüştür. Seyrisefsin, polis beşinci şube müdür Yüğü vasıtasiyle bunları işten menet- tirmiş, imtiyazı dahilinde olan bu iş- ten doğrudan doğruya kendisi istifa- de etmiye karar vermiştir. Husus! iş gören kılâvuzlar dün vi. Vâyete müracaat ederek Seyrisefaini şikâyet etmişler ve bu müessese aley- hine açtıkları dava bitinciye kadar ça Jaşmalarma mi de istemişlerdir. Vi- Jâyeğ bu talebi edecektir, > / Pire belediye Reisliği Venizelistler kazandı Pire, 11 ( Hususi ) Buradaki belediye intihabatı, çok bararet- li oldu. Neticede kraliyetcilerin Damzedi9 Stratiyis kaybetti. Veni zelistlerin namzedi amiral Miya- ilis belediye reisliğine seçildi. Yunan gazeteleri, o intihabat nelicesinden uzun uzadıya bah- sediyorlar. Bir hayal İ Üst tarafı birinci sayfada | mensup olduğu birliğin gayesi ve fa eliyeti hakkında şu izahatı vermiştir: “ Harp felâkettir. — Harbin, beşeriyet için en büyük | ve belki de yegâne bir felâket, ıstırap! oğlu ile merhunat ve mâtem membar olduğunu da zan - nederim, aklı başmda hiç kimsenin şüphesi yoktur. Harbin bir eirüm, bir cinayet, âfet olduğuna da gene herkes kabul etmiştir. Fakat bir çok kimsenin bilmediği ve halledemediği nokta, milletler arasmdaki kıtale mâni olabilmek için bir çare olup ol- madığıdır. Mesele halledilmişi.. Birliğimiz bu müşkül meseleyi hal- Tetmiştir. o Size bunu misaTlerle izah edeyim: Beşeriyetin ilk devrelerinde insan. Jar aralarmdak; ihtilâfları, birlerleri- ni boğazlamak suretiyle, kendileri hal Tederlerdi. e Medeniyetin terakkisi bu na mâni oldu. Şimdi; insanlar, ara - Tarmdaki ihtilâfları mahkemeler hal- lettiği için, birbirlerini eskisi gibi buğazlamıyorlar. Biz, bu esasa istinat ediyoruz. Na- sil fert arasmdaki boğuşmaya, me « deni memleketlerde mâni olunabildise, milletler arasmdaki boğuşmanın, har bin de bu şekilde önüne gecmek pek âlâ kabildir. Harpler ceza görmelidir! Fertler arasında yapılan katiller asıl bir cürüm sddediliyor ve katil - Ter cezalandırılıyorsa, kütleler arasın daki katiller, oyan; harpler de o şe - kilde ceza görmelidir. Birliğimizin müdafaa ettiği ve ka- bulünü istediği proje 1908 de Henri Demont adir bir Fransız tarafından hazırlanmıştır. Birliğimiz bu projenin tatbiki ve kabul edilmesini temin maksadiyle) tan bankasının altın karşılığının çalışmak üzere teşekkül etmiştir. İs - mi “Union Üniverselle Pour Suppri «| 34, 45 yüzde ve tedavül mevki- mer ce crime: La Guerre,, “Bir cina - yet olan harbi kaldırmak birliği, dir. Projemizin esasları şunlardır: Kanun birleştirilecek Evvelâ cihan milletlerinin kanun- ları birleştirilecek ve dört kanunluk bir "Milletler hukuku,, hazırlanacak - tır. Bunlar, milletler kanunu, bey- nelmilel kanunu, cihan polisi teşkilâtr kanımu ve © beynelmilel iş kanunlarıdir. Sonra bir “Cihan ayan meclisi, bu İunacak ve nâzim vazifesini görecek .) orta mektebi İnğilizce muallimi tir. Milletler arasmdaki iktisadi, ti cari ihtilâfları halletmek tzere dört kısma ayrılan (beynelmilel bir mah- keme ve istinaf mahkemesi buluna - caktır. : icrai vasıta lerni vasıta, Obütün milletlerden iştirak edecek maaşlı gönüllülerden mürekkep “Cihan polis; teşkilâtı, 6 » cak, bü teşkilât doğrudan doğruya Cihan âyan meelisinden emir telâkki edecek, dünya (polis nazaretine tabi bulunacaktır. Herleiye nezaretleri yerine.. Ayrca, cihan gençlerinin mânevi terki teslihat fikrinin o taammümüne çalışmak için bütün memleketlerde harbiye nazırlarınm yerine birer sulh nezareti ihdas O edilerektir. Harpte kullanılabilir maddelerin istihsal o - Tunduğu mıntakalarda da dalmi kont rol komisyonları istihsalâtı kontrol «| rini mahva çalışmalarına mâni olmak deceklerdir. Projemiz; yukarıda yaptığım kısa ve nakıs hülâsasından da anlaşılaca- ğı gibi pek âlâ tatbik mevkiine ko - nulahilir. o Bunu birliğimize dahil bu .İ gından, evinden çıkamamaktadır. (EL Telgraf Haberleri | Berlindeki süikast Tahkikatı Mesele ehemmiyetle takip | ediliyor Berlin 11, (BA) — Marşal | Hindenborg ile diğer bir çok | zevat Rayış bank müdürü M. Lutgere telgraf çekerek suikast- ten kurtulmuş olmasından dola- yı kendisini tebrik etmişlerdir. | Doktur Maks Rossen ile crüm şeriki Verner Kerstberin bare- ketinin mutaassiplarım işi oldugu zannedilmektedir. Islintak bu'sabab başlıyacak- tır. Şimdiki halde polis meseleyi tenvire uğraşmaktadır. Polis sui- kastte methaldar olmaları muh- temel bulunan diğer iki şahsın vak'a esnasında nerde bulunduk- larmı tsbite oğraşmaktadır. Bu iki şahis doktor Rossenin dellalı olan Valter Heindir. | Yulyus Berger şirketi Kütahyada mahküm..! Kütahya, 10 (Vakıt) — Yul yus Berger şirketi bura mahke- | mesi tarafından 12 bin liraya mahküm edilmiştir. Bunun sebe- bi şudur: Kütahya ticaret odası, ber ti- | caret müessesesi gibi Yulyus Berger şirketini de odaya aza kaydetmek istemiş fakat şirket buna muvafakat etmemiştir. Bu- Dun üzerine oda, şirket aleyhine bir dava açmıştır. Neticede ka- yıt ücretinden başka cezada ka- rarlaştırılmış ve şirketten 12 bin lira alınmasına hükmolunmuştur. | Venizelos hasta Atina, 11 nisan — (Hususi) Cenevrede Cemiyeti akvam mali komisyonunda Yunanistana ya- pılacak mali yardım meselesinin müzakeresinde, M. Venizelos, hazır bulunmak niyetindndir, Fakat, şiddetlice soğuk aldı- Bu itibarla bizzat hazır bulunup bulunamıyacağı, henuz belli değildir. Atina, li (A.A) — Yunanis- nisbeti,umumi taahhütler itibarile inde bulunan hankrotlar itibarile de 37,41 yüzdür. Hayvanları koruyunuz ——— Muallim Nilöter hanım mek- tepleri gezdi uklara nasi- “hat verdi Istanbul Himayeihayvanat ce- miyeti (o azasından Cumhuriyet Nilöfer hanım, dün Beyoğlu ilk mekteplerinden bir kısmını gezerek, çocuklarla hayvanları korumak, onlara kaşı şefkatla hareket etmek mevzuu etrafın- da konu: tur. Nilğfer, rine bu mevzudan çocukların anlıya bileceği sade bir lisanla bahsetmiş, bu arada mevzula alâkadar bazı badıseler ve fıkralarda anlatmıştır. Nilöfer hanınımın sözleri, ço- | cuklar üzerinde çok iyi bi tesir uyandırmıştır. asan sas saremesasa sensen senasebaarrerRNANAA bae eyer marasene lunan 18 eski ve yeni Fransız nazırı, yüzlerce mebus ve Âyan arasiyle ta- nınmış hukukşinaslar kabul etmişler. dir. Beşeriyeti harp âfetinden kur - tarmak istiyen, milletlerin birbirle- istiyen her münever adamın vazifesi bu projenin evvelâ Akvam cemiyeti, bilâhare hükümetler tarafından ka - bul edilerek, tatbikine geçimesli icin; çalışmak olmalıdır, ” Tayyare Serğisi Atinada beynelmilel! bir sergi açıldi Arina, 11 (A.A) Beynelmi- lel tayyare serpisinin küşat res- mi, bu sabah Zappeyen sarayın- da yapılmıştır. Sergi, gerek askeri ve gerek ticari tayyarecilik aleminde vu- kuka gelen terakkiyatı göater- mektedi. Bilhassa sergiye Fransa, İngil- tere ve Çekoslovakya” hava iş- leri nezaretlerinin » iştirak etmiş oldukları görülmekte ve bu ne- zaretlerden her birinin birer sa- salonu bulunmaktadır. Yunan hava işleri vezaretinin baritası, Atina'dan altı hava yo- luüun geçmekte olduğunu göste- rmekteir. Dokuz komünist lisiyada mahküm oldu Roma, İİ (A.A) — Hususi | mahkeme, dün Milano komünist- lerinden dokuüzunu iki seneden beşer seneye kadar hapis ceza- İ larına mahküm etmiş ve dördü hakkında beraat kararı vermiş- | tir. in » Jâpon i sürüncemede.. Şanghay, Il (A.A) — Kon- | feransın cumartesi günü aktolu- nan heyeti umumiye içtimaında logiliz elçisi tarafından teklif edilmiş olan uzlaşma sureti Ja- ponlarca kabul edilmiş, Çinliler Japon kıtaatının kat'i surette geri çekilmesinin sarih bir taah- hüt şeklini almasını ve tahliye keyfiyetinin 4 ay içinde: icra edilmesinini: müötekabilen teklif etmişlerdir. Bu mukabil teklif, Japonlar tarafından reddedilmiştir. Müddet tayin clunmadan Şangbay, 11 (A.A) — Çin- Japon konferansı, müddet tayin olunmadan tehir edilmiştir. Tehiri talep eden Çin murah- haslarının, müzakeratı faydasız telâkki , ettikleri ve messleyi Cemiyeti Akyam huzuruna sev- ketmek arzusunda bulundukları zannediliyor. bir cenersi öldürüldü Tokyo, 11 (A.A) — Harbin den verilen malümalala göre Kirin kuvvetlerine muarız olan kıtatın kumandanlığına getirilen ve yeni Mançori devletini devir- meğe memur olan Ceneral Tin- eheo, musvinleri (tarafından lan'da katledilmiştir. Maktulün Japon aleyhtarlığı hareketini şiddetle takip etme- mek suretile taraftarlarının hoş- nutsuzluğunu celbetmiş olduğu | söyleniyor. Tahkik heyetini istemiyorlarmı?| Cbnaghia, 11 (A.A.) — Yeni Mançuri hükümeti, beynelmilel | tahkik komisyonunda Çin mu- rahhası olan M. Vellingtonun Mançuriye girmesine mümansat etmiştir. Komisyon reisi lord Litton, M., Vellipgtonun Mançuriye gir- | mek hakkı tanınmadığı takdirde komisyonun Mançuride tabkikat icra etmiyeceğini beyan etmiştir. Lindbergin çocuğu Hopeveli, 11 (A.A) — Lind- bergin çocuğunu ( kaçıranlarla tekrar müzakereye girişmek ar- zuaünda oli ve necat fid- yesi olarak vermeyi kabul ettiği parayı kâğıt para yerine altın olarak tesviye etmiye bazır bu- lunduğu söylenmektedir. Lindbergin çocuğunu kaçıran- lar, aldıkları kâğıt paralardan Sunların numaralarının evvelce Mühim bir istatistik ( Baş makaelmizden mabast | | çıkınca, Avrupada ve Amerik#” da bir takım bankalar tediyele” rini tatil etmiye başlayınca, © zamana kadar iş sahasında kul lanılan bu paralar yavaş yavaf çekilmiye, bankalarda tevdiati olanlar paralarını çekerek doğ” rudan doğruya kendi kasalarında muhafaza etmiye başladı. B8 suretle bir çok kimselerin para” lannı bankalardan ve iş sahasın” dan çekerek kendi kasalarında mü” hafazaetmiye meyletmeleri, Dev” let bankasının büyük banknol" larından fazla talepler vuku bul masına sebep olmuştur. Bu ta“ lepler neticesindedirki Fransa Devlet bankası, beş sene zar” fmda 31 milyar franklık fazlâ banknot çıkarmıştır. Tabii olarak bu banknotlar çıkaran bankanı8 kasalarında da © altın mikdari o nisbette artmıştır. Görülüyor ki Fransa devlet bankasının kasalarında toplanan ve bugün bütün cihanın gıpte hislerini uyandıran altınlar bu memleket için bir servet ve re“ fah alâmeti değildir. Bilâkis ik“ tısadi ve mali buhran denilen içtimai hastalığın göze çarpan en mübim alâmetlerinden biridir. Bu alâmet, beynelmilel iktisadi ve mali sahadaki emniyetsizliğin tezahüratından başka birşey de- ğildir. Ve bu, yalmz Fransaya" | mabsus bir bal olmayıp parası sağlam olan ve olmıyan diğer her memlekette âz çok vaki bir şeydir. Şu kadar varki banka” lardaki tevdiatlarını çekenlerin hepsi, paralarını banknot şeklin- de saklıyacak yerde; bazı mem leketlerde emlâk ve araziye ya tırmakta, yabut altın olarak mu» bafaza altına almaktadır. Fakat bu hal ebedi: olarak devam edemez. Her balde piya- “ sadan çekilerek hususi kasalar- da saklanan paralar, bir güt ortaya çıkacaktır. Yeniden iş sabasına dökülecektir. Ve ancak © zamandır ki şimdi herkesin şikâyet ettiği iktısadi-ve mali bubran nihayet bulacaktır. Pu- nonla beraber, o vakit ikinci bir mesele meydana çıkacak, şimdi paralarını banknot halinde saklıyanlar, bu paraların altın karşılıklarını ibraç bankaların dan çekecektir. Şayet banknot ibraç eden bankalar bu ihtimali evvelden hesap ederek hazırlan- mamış olurlarsa ku defa onlar " çok müşkil vaziyete düşecekler” dr. Bu bankaların mensup ol dukları memleketler de paraları” nın kıymetlerini muhafaza ede- ceklerdir. i Mehmet Asım Bayram Ertesi FA LA ELMA NİZAMETTİN)| NN APZ 4 Fd Deli Deryalr'| nın. eserini (o tefrikaya) başlıyor! ilân edilmesi itibariyle - istifad( Ö| i edilmiyeceklerini bildirmişlerdi