15 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— ? — VAKIT15 MAYIS 1937 ——— Telgrai Haberler 36 Milyon İngiliz Liralık Miras! ermeni ( patrikhanesinin o sulistimal| yaptığından bahseden bir istida ver - mişlerdir. İddiaya göre, 26 milyon İngiliz li - râlık mirasm mevzuu bahsolduğu bu suiistimal şa suretle cereyan etmiş - tir: “Kayserinin Talas köyünde otu - ran Ağya Emirhanyan Efendi sene - lerce evvel memleketten ayrılmış ve Hindistanda ikamete başlamıştır. İh - tiyar zengin arada sırada Türkiyede bulunan ailesini vaziyetinden haber- dar ediyordu. Bir aralık Ağya Emirhanyandan hiç bir haber gelmemiş ve epeyce bir xaman sonra da, zengin ve bekâr ih- tiyarm büyük bir servet bırakarak öl! düğü anlaşılmıştır. Gene söylendiği- ne göre, ihtiyar Ağya Efendi ölmeden evvel vasıyetini hazırlamış, servetinin altmış sene müddetle Kalkütanın üç büyük bankasında işletildikten sonra mütesariyen ailesi efradına taksim! edilmesini bildirmiştir. Bundan on sene evvel Istanbul er- meni patrikhanesi Hindistanın Mad. ras ermeni papazlığından bir mektup almıştır. e Bu mektupta Ağya Emir.) hanyanm bıraktığı mühim servetin a- İlesi efradma taksimi için varislerinin tsker teker tesbiti, 26 milyon İngiliz Tiralık servetin yok yere heba olma- ması namına rica ediliyordu, Altmış kadar olan varisler bunu duyunca, içlerinden Agop Keşişyan, Dikran Tutapyan, Sahak mesrop, Ke- Yinkyan, Avadis isimlerindeki zevat- tan beş kişilik bir heyet seçerek bu işle uğraşmıya memur etmişler» di. Heyetin mesaisi senelerce süre. dursun, günün birinde heyette bulu- nanlardan biri Mısırda oturan Ma-! dam Maryâm isminde seksenlik bir kadının Ağya Emirhanyan Efendinin yegâne varisi olarak iki oğluyla bir. likte Kalkütaya hareket ettiklerini haber almıştır... Meçhul bir el tara - fından bu büyük mirastan kendileri - nin mahrum edileceğini sezen mirasçı derhal diğer varislere malümat ver - miş ve hep birden alâkadar makam - Tara istida vermişlerdir. Varislerin iddiasına göre, Maryam İsmini taşıyan ve kendisinin Emir - hanyanın yegine varisi ağddeden bu kadıma ermeni patrik vekili Kazaz - yan Efendi tarafından sahte vesika verilmiştir. Varislerden Agop Efendi şunları söylüyor: — Patrik vekili Kazazyan Efendi Mısırdaki Madam Maryayla hali te - mwastadır. Bundan altı ay evvel Mı - şıra gitti, döndü. Madam Hanikyanın amca zadesi Bedros Efendi, bir kaç ay evvel Bey - oğlu heyetinden, yani kendisinin de bulunduğu heyetinden bir sahte hüvi - yet tastiknamesi, ilmühaberi çıkarttı Bu ilmühaberde “Mısırdaki Madam Canikyanın Bitlis civarındaki Hotlik köyünden Haçado Gançonun kerimesi | olduğu ve müteber şahidin kendisine! Emirtehan dahi denildiğini söyledik - leri, kaydedilmiştir. ! Bu vesika Misrra gönderilmiş ve| Mısır ermeni cemaati Madam Canik - yam Ağya Emirhanyan Efendinin yegâne verisi olarak tanımıştır. Ermeni Cismani meclisi, mese - leyi tetkike başlamıştır. Diğer ta. raftan müddei umumilik de hadiseyi tahkik etmektedir. İki taraftan gene verilen malüma - ta göre, patrik vekili Kozazyan Efen - di, Kudüs ermeni patrikliğine tayin edilmiş ve harekete hazırlanmıştır. Fuat ve Sadullah Beyler Ankara 14, (A.A) — Rize meb'usu Fuat Seyrisefain umumi müdürü Sadullah B. hareket et- tiler, Nevyorktan da Londraya döne- cektir. Bahrimuhiti iki defa geçe- cek olan bu gidip gelme, iki bu- çuk günde yapılacaktır. Yapılabi- lecek mi? Burası meçhul. Bu iki havadis, Ingiltere gaze- telerini çok fazla meşgul etmek- tedir, k Dahili ve Herici Muvakkat bütçe 932 bütçesi hazirana yetişe- | miyeceği için. Ankara, 14 (Vakıt)— Meclisin | haziran sonlarına kadar devam edeceği anlaşılmaktadır. — 932 | bütçesinin hazirana yetişemiye- ceği ve muvakkat bir aylık bir | bütçe ihzarı muhtemeldir. Devlet şürası Bir ihtilâf hakkında kararını verdi Ankara, 14 (Vakıt)— Maliyey- le nafia arasında İzmir rıhtım ve Liman şirketlerinin imtiyaz harici o yaptırdıkları binalardan vergi alımp alınmıyacağı hak- kımdaki noktai nazar ibtilâfını şürayı devlet vergi alınacağı şeklinde kabul etti, Mecidiye köyü Istanbut Belediyesi hudu- duna girdi Ankara, 14 | Vakıt | — Me- | cidiye köyünün #stanbul Beledi- yesi hududu dabiline alınmasını Heyeti vekile tasvip eyledi, 68 inci madde Terk beyin Teklifi teşkilâlı esasiyo encümeninde Ankara, 14 (Vakıt) — Teşki- lâtı esasiye encümeni meclis dahili o nizamnamesinin 68inci maddesinin 2inci fıkrasının ta- dili hakkında Hakkı Tarik beyin teklifini tetkik ederek Jâyihai kanuniyelerin meb'uslar tarafın- dan tekabbül edilebileceği şek- linde maddeyi tadil etti, Bir tayyare kazası Nevyork, 14 (A, A.) — Tayyareci Relehers'in burnu kırılmıştır. Yüzü yara ve bere. içindedir. Mumaileyh, tayyaresinin kanat ve iskeletinin ha - Sara uğraması dolayisiyle denize in «| miye mecbur olmuştur. Kendisini alan geminin deniz üze »| rinde #allanmakta olan tayyareyi görmesi mucize kabilinden bir şey - dir. Sinopta yerli Mallar sergisi Sinop, 14 | A.A | — Şebri- miz milli iktısat ve tasarruf ce- miyeti tarafından tertip olunan yerli mallar sergisi, dün C. H. Fırkası salonunda Vali Bey ta- rafından âçılmıştır. Serginin küşadı münasebetiyle tezahürat yapılmıştır. Halk ser- giye büyük bir alâka göstermek- te ve yerli mamulâtı tehalükle benimsemektedir. Tuna konferansı Paris, 14 (A. A.) — Tuna memle - ketlerinin mali vaziyetleri hakkında İnnsbrucek'ta başlamış olan tetkikata 19 — 20 mayısta Münihte devam edi - lecektir. o Orada mali mütahassıslar komitesi bir içtima aktedecektir, Müzakerat rüznamesinin başlıca maddesi, ecnebi döviz ticaretinin ni - zamata raptı hususunu ortaya atmış olduğu meselelerin derin bir surette tetkiki olacaktır. Italyan parası Roma, 14 (A. A.) — Geçen nisanda Mtalya'nın her tarafında toptan satış fiatlarında geçen senenin aynı ayma nazaran #4 puvanlık bir tenezzül kay- dedilmiştir, Bundan dolayı liretin iştira kuvve- ti 30.04 ten 21.37 ye yükselmiştir. Linbergin Çocuğu Ceset Yakıldı Bir iz bulundu, çocuğu öldü- ren haydutların Uç güne ka- dar ele geçirilecekleri kuv- vetle tahmin ediliyor Londra, 14 (A.A) — “Evening Mevs, gazetesi, yeni Jersey po- lis zabıti mülâzim Valter Gough- lin'nin şu beyanatını neşretmek- tedir: — Tahkikat neticesinde çocu- ğun büvük çapta bir tabanca ie öldürüldüğü tezahür etmiştir. Çocuğun cesedi olomubille yo- lin kenarından 60 metre kadar ileride (oOolan ve o keşfedil- miş bulunduğu çalılık çukura nakledilmiştir. Katiller cesedi gömmiye te- şebbüs etmişler, fakat görünüşe göre ansızın bu fikirlerinden sarfmazar (etmişlerdir. e Zabıta kuvvetleri (o cinayetin (faillerini keşf için icap eden her türlü gayreti sarfetmekten geri dur- mamışlardır. Bir iz üzerinde bulunulduğu zannediliyor. 3 gün içinde ka- tillerin tevkif edileceği tahmin olunuyor. Efkârı umumiyenin bu kabil kaçırma hâdiseleri failleri hakkında pek şedit cezalar tat- bik edilmesini talep ettiği Nev- Yorkta M. Hoover, katiller a- leyhinde çok geniş takibat icra- sını emretmiştir. Federal hükümet (o ve yeni Jersey ayalet erkânı bu bapta icap eden; tedbirleri ittihaz için | Loplanmışlardır. Kaçakçılığı yaptığı zannedi- lenlerle miralay Lindbergh ara- sında tayasiğt etmiş olan gemi mücebbizi © Curtissle (doktor Coudon zabıta tarafından istic- vap olunmuşlar, fakat tevkif edilmemişlerdir. Ceset nasıl yakıldı Nev Jersöy 14 (A.A)— Lind- berg, buraya gelmiştir. Tabutun kapağı kat'i surette kâpanma- dan evvel çocuğunun naşımı gör- mek arzusunu ızhar etmiştir. Kefen küçük kadavranın bir kısmını örtmüşlü. Fakat, Lind- berg, bunu kaldırtınış ve odada yalnız kalarak çocuğunun parça para olmuş vücudu karşısında ir iki dakika durmuştur. Bir müddet sonra cenaze oto- mobili Lindende kâin ölüleri yakmıya mahsus olan mahalle doğru hareket etmiştir. Çocuğun naşı yakılmıştır. Ceset yakıldığı esnada yalnız Lindberg'le Nev Jersey polis müdürü ve diğer bir zabit hazır bulunmuştur. Çocuğun külleri yarın ebevey- nine teslim edilecektir. M. Hoover, Madam Lindber- ge bir taziyetname göndermiş ve zabıtanın sefil katilleri mah- kemeye ( sevketmedikçe rahat münü şiddetle tatbik ve icra edeceğini beyan etmiştir. Naşın bulunmuş olduğu ma- ballin etrafında ufak bir duvar Bu nisbetin bu kadar yükselmesi 1921 mayısındanberi ilk defa vâki ol- maktadır, Yeni Edirne valisi vazifeye başladı Edirne, 14 (A.A) — Yeni Edirne Valisi Demir Salim bey, bu sabah gelmiş, vazifesine başlamıştır. Adana Valisi Ankâra'da Ankara, 14 | VakıtJ — Ada- na valisi vekâletlerie temas için buraya geldi. izmirde zelzele Izmir, 13 (A A) — Bu sabah saat 5-40 ta bir zelzele olmuştur. Hasarat yoktur. - vücuda getirilmiştir. Orada bu- lunması mubtemel izleri muha- faza için askerler nöbet bekle- mektedir. Sabık şoförün vazıyeti Nev-York, 14 (A.A) — Lind- bergin sabık şoförü olup şimdi Ellis adasında bulunmakta olan Red Johnson, Lindbergin çocu- gunun Oomürebbiyesini o ziyaret ettiği esnada ekseriya çocukla oynamış olduğunu söylemiştir. Sabik şoför hakkında hiç bir şüphe yoktur. Şoför, çocuğun öldüğünü öğrendiği zaman ağ- . ye İN etmiyeceğini ve mahkemenin bu | sefiller hakkında adaletin hük- | Küçük san'atlar | Lâyiha maliye encümeninde tekrar tetkik edilecek Ankara 14 (Vakıt)— Maliye encümeni küçük san'atların Türk- lere hasrı lâyihasını tekrar tet- kik edecektir. Istihbarıma göre lâyihaya mevzu san'at isimleri kaldırılacak, yalnız küçük sanat- lar ibaresiyle iktifa olunacaktır. B. M. Meclisinde Dün neler müzakere ve kabul edildi? Ankara 14, (A.A) —B.M. Meclisi bu gün reis vekili Refet beyin riyasetinde toplanmıştır. İş: letme umum müdürlüğünün 1931 senesi bütçe kanununa müzeyyel kanun layıhası müzakere ve ka- bul edilmiştir. Bu kanuna göre devlet demir yo'ları işletme umum müdürlüğü 1931 senesi bütçesi- nin mubtelif fasıl ve maddeleri- ne 655 bin lira munzam tahsi- sat verilmiştir. 1931 büdcesinin | fasılları arasında 170 bin 287 lira münakele yapılması ve malül askerlere verilecek 4600 lira para mükâfatının odüyunu umumiye bütçesinin zat maaşalı fasılına mevzu tahsisatın tesviyesine dair kanun kabul olunmuştur. Müteakiben Traktör tazmina- tına ait kanun muaddel Jâyihai kanuniye ile matbuat kanununun 51 inci maddesine bir fıkra ilâ- vesine, tayinat ve yem kanunu- na bazı maddelerin tezyiline ve umumi O hıfzıssıhha kanununun 288 inci maddesinin tadiline ait kanun Jâyihalarınm ikinci müza- kereleri yapılarak kaul edilmiş ve pazarlesi günü toplanılmak üzere içtimaa nihayet verilmiştir. Kemalettin SamiPş. iyileşiyor Vimar, 14 (A.A) — Türkiye Büyük elçimiz Kemalettin Sami paşanın sıhhi vaziyeti mahsus bir salah göstermiştir. Külahya ticaret odası kongresinin teossürü Kütahya, 14 (A.A) — Mınta- ka ticaret ve sanayi odası kon- gresi toplanarak müzakeratına başlamıştır. Kongre kontenjan tarifeleri ve diğer bazı meseleler hakkında temenni mahiyetinde kararlar it- tihaz ve BerlinBüyük Elçimiz Kemalettin Sami Pş.nın geçir- diği müessif Kazadan dolayı te- essüratını izhar etmiştir. Köngre teessürlerinin Hariciye Vekâleti vasıtasile iblağını ka- rarlaştırmıştır. Bir tavsiye Ingiltöre kralının M. Mac Do- nald'a tavsiyeleri Londra, 14 A.A | — Kra- lin, dün akşam başvekilin yanı- na gitmezden evvel, kendisini tedavi eden doktorlarla görüş- tüğü ve cerrahi ameliyeden son- ra istirahat etmesi icap ettiğine dair olan tıbbi vesayaya rağmen başvekilin bir an evvel yatağın- dan kalkıp tekrar işlerine baş- lamak hususunda gösterdiği sa- bırsızlığa ıttıla kespetmiş olduğu anlaşılmıştır. Bu veziyetten malümattar ol- an kral doktorların vesayasına ittiba etmenin behnmhal luzum- lu bulunduğu hakkında başvekili ikna etmek vazifesini uhdesine almıştır. Hükümdarın kendisine karşı ibraz ettiği alâkadan derin bir tarzda mütehassis olan Başvekil göz hekimlerinin arzularına ittiba edeceğine dair müşarünileyhe söz vermiştir. > * Hitlerciler hükü mete geçiyorm | (Üst tarafı 1 iücl sayfamızda surette tadilât icrasına mW fet etmiyeceği söylenmekte Eğer buna muhalefet edet olursa o zaman jenerallerin, Gröner'e karşı çevirdikleri parlak bir muvaffakiyete ettikleri manevralara tekrar layacakları ve tamamen yalı” başına kalacak olan M, Brös” İ sağ cenah milliyetperverleri rinde icra edegelmekte tadilkâr faaliyeti bile gö yeceği zannolunmaktadır. Binaenaleyh, başvekilin eng Lausanne konferansını müt bütün kapıları sağ cenah # tebasına açmak ve parla da ekseriyetinde sösyal-de! ratların yerine müfrit milliye perverleri ve Hugenberg gre” nu getirmek mecburiyetinde yi ması mubtemeldir. 24 mayıs tarihinde diyetin İ timamdan sonra Prusya'da haddüs eden vak'alar bu heri Müfrit # merci tacil etmiştir. liyetperverlerden © birisi difi reisliğine intihap (oluna Hitlercilerin Prusya par tosu üzerindeki tazyiki o kad kuvvetli olacaktır ki M. Bra8” bir iki günden fazla bir rol © naması şüpheli gürülmektedi” Fransız gazetelerinin ne: Paris, 14 (A.A) — Gazeti i Hitlercilerin mütemadiyen makta olan nüfuzlarının tesil ceneral Grönerin istifası yözl den hadis olan vaziyet hakli oldukca endişeli mütalealar sef) etmektedirler. il Matin — yaretesi Hit i ileri hareketlerinin neticeleri") kendini göstermekte gecikü ceği mütalaasındadır. Eceode Paris Hitlerin nun alelade bir akını old | ve ordunun eski imparatorlüf! | ihya etmek niyetinde bulund İl nu yazmaktadır. Hitlercilerle o komünistl0” arasında | Berlin, 14 (A.A) — Ev | gece Berlinde mülfritlerle kos nistler arasında kanlı mücad ler vukubulmuştur. Her iki arasında teati edilen kı dan iki müfrit ölmüş ve dör! de tehlikeli surette yaralan Berlin havalisinde Li de Hitler taraftarlarının içti” mahalline birdenbire komi e girerek ateş etmişlerdir. Bu pi neticesinde bir ihtiyar ölmüf dört kişi de ağırca yaralan! Uç meb'usun mahkümiy0i Berlin, 14 (A.A) — Kili gün Rayiştagda gazeteci tabkir eden milli soyak iy uslardan Mm. Stegmann, gi ve Veitzel, üçer ay hapse küm olmuşlardır. Meb'us St beraet etmiştir. 3 .. .. .|,sya Küçük itilâf Hariciye nazırları toplar Belgrat, 14 (A. A) — KE hariciye nazırlatınıa dünkü rına alt aşağıdaki tebliğ n / tir: Küçü itilâf harlelye man Marinkoviç'in riyasetinde mi ve öğleden sonra İki içtima ri umumi siyasi vaziyet ve bü vi ihtiva ettiği müşkülât efkâr etmişlerdir. Nazırlar, terki teslihat sına mevzu meseleleri, gerek gerek fenni noktai nazari! kika başlamışlar ve bu h ce ittihaz edilmiş olan hatt teyit ve mezkür meselelerin larma uyğun olarak takip edile" sulü tesbit etmişlerdir... i