19 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

19 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

“ v — VAKIT 19 MAYIS 1932 Dün geceki Yangında Bir ıtfaiye neferimiz yaralandı Dün akşam saat 20 raddele- rinde Galatada Necati Bey (Doğru yol) caddesinde bir yan- gın olmuştur. Necati Bey caddesinde Hayım Efendi isminde birine ait üç katlı Kârgir bir bina vardır. Bu bina- nın alt katını Hayım Efendinin şarap deposu işgal etmektedir. Üst katta ise Bahri Orer Ef. namında bir tütün tüccarının tü- tün depoları vardır. Yangın, şa- rap mağazası kapatıldıktan biraz sonra çıkmıştır. Çok geçmeden yangın yerine ıtfaiye gelmiş ve binanın içi tamamen yandıktan sonra, ateşin etrafa sirayetine meydan verilmeden söndürük müştür. Yangını söndürmek için çalışan itfaiye bir müddet için susuz kalmış ve müşkülât çek- miştir. Bir itfaiye neferi de bu esnada yaralanmıştır. Yangının nereden ve ne suretle çıktığı henüz anlaşılmamıştır. Tabkikata başlanılmıştır. Belçika kabinasi istifa etti Bükreş, 18 (A.A) — Kabine istifa etmiştir. Kabinenin istifası, parlamento mahafilini mütehay- yir etmemiştir. Çünkü esasen 15 gündenberi âyan ve meb'usan meclisleri arasında ilk tahsilde kullanılacak lisanlar meselesinde noktal nazar ihtilâfı mevcuttu. Fransız harbiye nazırı tayyareden düştü Tolon, 18 (A.A) — Milli mü- dafaa nazırı M. Pitriyi Korsika- ya götürmekte olan bir deniz tayyaresi, - molörüne arız olan bir sakatlık yüzünden denize düşmüştür. Nazır'hemen denizden alına: rak bir kruvazöre götürülmüştür. | ie Türkiye, garpten hiçbir şey ümit «etmemelidir. - Bu takdirde, Türkiye, İstiklâl harbinde yaptığı gibi, kendi vesaitiyle garp emperyalizm hücumu- na mukayemet ederek iktısadi Dum - Jüpınarmı kazanmalıdır. Herkesin malümu olduğu gibi 1922 de, Sovyetler, Mustafa Kemale aske- ri bir istinatgâh olmaktan çekinme - mişlerdi, Mukayese açıktır: Moskova, | Ankaraya, usullerini, mahsullerini ve âdamlarinr teklif ediyor. «eg İsmet Paşa dinledi. Komiserler hes yeti reisi Molotov yoldaş, bir nutkun- da bu makaleyi hulâsa etti. İsmet Paşn tevabmda, kendisini İstanbul - dan Odesaya getiren “güzel vapur, dan, “güzel memleketten, “harikulâ- de hükümet merkez, inden bahsettik- ten sonra dedi ki: “Kıymetli olduğu kadar beliğ de olan hutkunuzun iktısadi münaseba » tımıza ve tesisiyle pek memnun oldu- gum temasımıza o müteallik kısmı, bundan sonra temaslarrmızın tekâmü Tü için — iki devletin iktısadi ve iç - timai bünyelerinin aralarındaki farka rağmen — ümitlerle doludur... Bu kadar, Fakat acaba İsmet Pa- şanm mevcudiyeti ve dirayeti, kendi. sine refakat eden arkadaşlarından bir kaçı, tehlikeli işlere girişmekten! menetmiş midir? | VAKIT — Bu makale İsmet Pa - şanın Rusya seyahatini Türkiye aley- hine tefsir etmek için uğraşıp, ta hiçbir hücum noktası bulanı - yan adümin yazılarına benziyor. Bu- munla beraber İstanbuldaki Fransız Ticaret odasının ve Fransız mali ve singi mehafilinin Türkiyenin iktisa - di inkişafına engel olmak hususunda Ki hisalyatını da pek açıkça itiraf) ediyor. Bu noktayı da teessüfle kay.) ediyor, Bu noktayı — tecesiirle kay 5 ndali mmfessol mütalcamızı yarın ki müshemiza terkeyliyoruz, : ge AŞ Japonya'da Başvekilin katlinden| çıkan manalar.. Paris 17 (Hususi) — Japonya başvekilinin katli hadisesi Japon Şençliği arasında derin bir te- essür © uyandırmıştır. £ Müfrit milliyetperverlerin bu hareketini garp medeniyetiyle sıkı temasta bulunan tecrübeli ihtiyar devlet adamlarını ortadan kaldırmak istiyenlerin faaliyete geçmeleri suretinde tefsir etmektedir. Avrupa matbuatı, bilhassa Al. man Jiberalleri bu hareketi Japonyada militarizm ceryanı ol- duğu ve bunun Çin ve Sovyet Rusya aleyhine müteveccih bir hareket mektedir. Mançuri'de Harbin, 18 (A.A)— Bir takım âsiler İrac şehrinde 35 Japonya- liyı öldürmüşlerdir. Asilar, Cuc- bun'a doğru çekilmezden evvel şebri ateşe vermişlerdir. Japonlar ilan şehrini işgal ettiler Harbin, 18 (A.A) — Japon- lar Mancuri kıyamcılarının başlı- ca üssüharekesi olan İlan şehrini işgal etmişlerdir. Gorgsoulof M. Dumer'in katili hâkimlerin karşi- sında ağlıyor Paris, 18 (A. A.) — M. Doumer'in katili Gogurloff, dün öğleden sonra yeniden istiçvap edilmiş ve evvelki be- yanatmı tekrar ederek Sovyet'lere kar “şı harp etmek İstemiyen ? Pransa'dan intikam almak için yalnız haşma ha- i reket etmiş olduğunu teyit etmiştir. Katil, bavulunda bulunan yeşil bayrak kendisine gösterilince şaşır - mış ve ağlamıya başlamıştır. Ruhiyat mutahassıslarının müşahedelerina te - vessül edebilmelerini teminen cumar - tesinden evvel hiç bir istiçvap yapıl maması ihtimali olmadığı Zannedili - yor : Gorgoulf”un sözleri Paris, 15 (A. A.) — Gorguloff, müs - tantike M. Dowmer'i Fransa, Bolşe - vik'lere karşı mücadele etmemekte ol - duğundan dolayı katletmiş ve tek ba - şma bu işi görmüş - olduğunu söyle - miştir. Hamburg Komünistleri Hamburg, 18 (A.A) — Ham- burg “Komünist gençligi,, tara- fından tertip edilmiş olan tenez- zübe kamyonlarla iştirâk etmiş olan 800 komünist tevkif olun- müşlur. Zira bunlar, polis tarafından verilen emir hilâfına, kamyonla- rını Kızıl bayraklarla donâtmış- lardır. Komünistler, polis merkezle- rinde biraz alıkonulduktan sonra serbest bırakılmışlardır. Lindbergin çocuğunu öldürenlerden biri bulundu Nevyork, 18 (A.A) — Lind- i bergin çocuğunu kaçırmakla maz- nun Frank Parzih isminde bir şahıs tevkif edilmiştir. Bu adam küçük çocuğu kaçırmak için 8 ay evvel bir içki masasında ka- rar verildiğini söylemiştir. Hitler fırkasına aza kaydetmiyor Münich, 18 (A. A.) — Hitler fır - kası; fırkaya dahil olmak üzere vuku bulan müracaatlarm pek büyük nis - betlere yükselmesi hasahiyle 15 Tem » muza kadar hiç bir aza kaydedilme - mesi mecburiyetinde bulunduğu bil - dirilmektedir. bulunduğunu kaydet- | . o Milk teşkilât reisi yük bir teessür uyandırmıştır. denin tadilini kararlaştırdı. izne mütevekkiftir . Eski . maddeyle meldir. yeni madde meclisten çıkınça Makedonyada sokakta öldürüldü Sofya. 19 (Vakıt — Makedonya milli teşkilâlmn reisi olan profesör Dimiter Mihalof evine giderken, meçhul bir çahıs tara- fından iki kurşunla öldürülmüştür. Katil kaçmıştır. Aslen Manastırlıdır. 60 yaşındaydı. Bu şekilde öldürülmesi bü- İntihar haberleri hakkındaki neşriyat Adliye ve Dahiliye encümenleri maddenin tadilini kararlaştırdı Ankara, 18 (Vakıt) — Adliye ve Dahlliye encümenlerinden mörekkep muhtelit encümen Hakkı Tank beyin teklifini müza- kere etti. Dermeyan edilen esbabı mucibeyi varit görerek mad: Tadil şudur : Memleket dabil ve haricindeki intihar vak'ala- rinin neşri hakkında gazetenin bulunduğu muballin en büyük zabıta memürundan mezuniyet alınacaktır. İotibar edenlerin ve intihar teşebbüslerinin resmini basanlar tecziye edilecektir Başka gazeteden iktibas suretiyle neşredilen intibar vak'aları için mezuniyet istihsal edilmez. Yabancı memle- ketlerde intişar eden gazetelerden iktibas edilen vak'aların neşri Tadil edilen maddenin ağır hapis ve ağır para cezaları, hafif hapis ve hafif para cezasına kalbedilmiştir. Yeni maddenin Pazartesi günü müzakeresi çok muhte- mahküm olanların mahkümiyetleri sakıt olacaktır. Hindistandaki Karışıklık Bir gün içinde yalnız Bombayda 24 kişi öldü ve 200 kişi yaralandı Bombay, 17 (A.A ) — Hali bazırda sükünet hükümfermadır. Bugün telef olanların miktarı 21 ve yaralalıların miktarı 200 dür. Müslümüanlara ataş ediliyor Bombay, 18:(A-A) — Irlanda kraliyet silâhendazları dün, ak- şam, kargaşalıkların başlıca oca- ğı olan Bhendv pazanndaki dük- kânları yağma etmiye ve oralar- da yangın çıkrmiya devam eden Müslümanlardan mürekkep bülu- nan ve tehditkâr bir vaziyet alan bir kütleye karşı ateş aç- mışlır. Calküta, 18 (A.A) — Sabah- leyin omecusilerle müslümanlar arasında çıkan arbedeler esna- sında polis komiser muaviniyle beraber bir Tigiliz “Ae bir çök polis o meğlürlari “yaralâtitıştır. Kargaşalıklar, müslümanların bir alayı geçtiği sırada başla” mıştır. Mecusiler bu alayı taşa tutmuşlardır. Müslümanlar, mer- milerin gelmekte olduğu eve hücum ve taarruz etmişlerdir. 28 sivil yaralanmıştır. Polis, müdahale ve silâh istimali mec- buriyetinde kalmıştır, Suikast Bir Lehli pelrot kuyusunu kasten ateşledi Paris, 18 (A. A.) «Plaza petrol kuyularmda saat 125 te bir yangın depolarını ateşlemiştir. Lehli'nin in - tikam kastiyle hareket etmiş olduğu söyleniyor. Merkum, bombayı attığı sırada bir müfettiş tarafmdan gö- rülmüştür, Saat 157de yangını. çıkarmakla | Grev Ispanyadaki nakliyat şirketleri umumi grev yaplılar Madrit, 18 (A, A.) — Nakliyat şir - benzin fiatımın çıkmıştır. Saat 17,55te bir Lehli, 10) yükseltilmiş olmasmı protesto etmek milyon litre petrol bulunan ihtiyat! üzere Lasguns ve Barcelone eyaletleri hariç olmak üzere memleketin her ta - ketleriyle taksiler, rafmda umumi grev ilân etmişlerdir. Sovyet maslahatgüzarının çay ziyafeti verildi Ankara, 18 (A A.) — Sovyet mazmun diğer 3 Lehli tevkif olun -| maslahatgüzarı M. Astakhoff ta- muştur, Fransa hazine bonoları çıkaracak Paris, 18 (A.A)— Mevsuk bir menbadan bildirildiğine göre, parlametonun tasvip ve müsaade- siyle milli techizat programının tatbiki için sarfı lâzım gelen me- baliğe mukabil 3 milyarlık tahvi- lâtın ihracı 10 Mayısta icra edi- lecekti. Ancak, piyasanın o zamanki vazıyeti gayri müsait görüldü- ğünden, normal şeraitiyle kapa- tabilecek muadil miktarda ha zine bonoları ihracı tercihe şa- yan telâkki edilmiştir. Recep ve Tarık beyler Ankara, 18 (Vakıt) — Recep ve Hak- kı Tarık Beyler yarın İstanbula ha - reket ediyorlar. Ziya Paşa ihtifali Adana, 18 (Vakıt) — Burada Ziya Paşa merhum için bir ihti- fal yapıaıştır. rafından ekil İsmet Paşa Hz. ve Tevfik Rüştü Bey ve re- fakatlerinde Moskovaya giden zevat şerefine bugün Sovyet se- farethanesinde bir çay ziyafeti verilmiştir . Ziyafette a ri Ismet Paşa Hz. Hariciye Vekili, Heyeti Vekile azası, Meclis reis Vekilleri Hasan ve Vasıf Beyler, meb'uslar, sefirler, Hariciye Ve- kâleti ve matbuat erkânı hazır bulunnmuşlardır. Yeni Japon kabinesi hakkında tehminler Tokyo, 18 (A.A) — Muhafa. zakâr fırka, ezcümle çiftçilerin yüklerinin tahfıfi için rüsum tar- hı sistemini ve çiftçilerle pera- kende satıcıların O aktettikleri borçiar Üzerine moratoryom va- zını ibtiva eden nasyonalist fır- kası programını kabul ettiği tak- dirde, nasyonalistlerin Inukai ka: binesinde dahiliye nazını olan (Muhafazakâr) M. Seykai'in riya- setinde bir kabine teşkiline şim. ci müvafakat etmeleri mümkün- ür. > ahalılaşacakm Alpullu şeker fabrikasının # | malları hemen hemen bitmiş Fabrika daha bir müddet PİT saya az miktarda şeker bilecek, bilâhare şeker sata! caktır. Şimdiye kadar Alpullu ve Up fabrikaları o mahsulâtı piyası* şeker nâzımlığı vazifesini | mekte idi. Her iki fabrika f İ yasaya şeker arzedemediği il dirde Ecnebi şekerlerinin piy#9 da tereffüle satılacağı tabil ş rülmektedir. Ancak Ticaret dürüyeti yeniden bazı ted almış ve İstanbul gümrük müracaat ederek her ay çıkai* kerlerin miktarlarıyla sahipleriti bir listesini istemistir. Bu suret maliyet fıatına meşru bir kâr il vesiyle şeker satmağı tabi eden tüccarların hareketi kof rol edilecektir. Şeker fiatlarında fazla tere yapan tarafın perakendeciler duğu toptancılar tarafından yan edilmekte ve keyfiyet te “ rıca ait olduğu makamata pid rilmektediri | Bu vaziyet karşısında iki raf arasında şiddetli bir ibi çıkmış ve iki taraf ta kendi Bl tai nazarlarını ispat için kete geçmişlerdir. Tıbbiyyeliler Bayramı Münasibetile 12 Mayıs Tıbbiyyeliler ba münasibetile (o çekilen | ve arzıhürmett elgraflarına Ri Cümbur Gazi Obazretleri, © vekil paşa ve maarif vekili t# fından cevaben teşekkür ve fat telgrafları gelmiştir. « dl Gayrı mübadiller | Toplaniyorlar Gayri mübadiller camiye muhalif bir cereyan uyan ve gayri mübadillerin ikiye d rıldıklarını yazmıştık. Gayri si badiller cemiyeti idare > dün toplanarak bu mese görüşmütür. İçtimadan sonra '. miyet reisi Celâl Galip Bey muharrimize şunları söylemif — Gayri mübadillerden “ kısmının dilediklerini (o bef öğrendim. Bu dileklerin af edilmesini biz de isteriz. Ba pek tabii olarak bütün gayri badillerin lehinedir. M | cemiyetin faaliyetini mu”. bulmıyan zevat ne yapmak i zam geldiğni 22 mayısta evinde yapacağımız ko; izah etsinler. Umumi hey'et P göre kararını verir. Bu içi”. cemiyetimize dahil olsun, yer her gayri mübadil iştirak lecektir. Ayın yirmi beşinde miyetin kongresi ayrice . caktır. Nİ Yeni neşriyat: Gazinin destan! Bu isimle vücude getirilen ” zum inkılâp tarihi muallimi Halit kütüpanesi tarafında" © Hazretlerinin © hayatlarına di muhtelif safhaları tesbit Çi »esimlerle ve nefis bir $* # bastırılıp büyük rehberin luya ayak baslığı günün nümünde intişar sahasına muştur, Pek temiz bir na lübu ve güzel bir ifade VE. vetli tahassüslerle yazılar nin destanı, edebiyat kütvr” mize bir kiymet olarak 7 . eserlerdendir. Tavsiye ed” yı k