22 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

22 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Yarınki sayımız 12 sayla İkbaba, Gençlik, Sinema; ve Çocuk Saytaları ; 1S ine Yıl * * Sayı : zl Çarşamba, 22 Haziran Dovletcilik Halkçılıktan Uzaklaşmak mıdır ? Kocaeli meb'usu Sırrı Bey, bütçe müzakeratı sırasında hü- | kümeti tenkit ederken “Hükü- metimizin vazıyet farkı, balker- lıktır, Hükümetten bu vasfın ica- batına göre muamele beklemek bizim hakkımızdır. Gittikçe hak- kından mahrum edilmekte olan fert, hükümetin halkcılık vasfile kabili telif olmıyacak kararlarile karşılaşıyor. Her gün ticari mu- amelâta devletin müdahalesi ço- ğalmaktadır. Halk hükümeti bu şekilde devletci olamaz.,, demiş. Sırrı Beyin bü sözlerinden an- laşılan şudur ki Kocaelinin müs- takil meb'usu, Cümhuriyet Halk fırkasının devletcilik prensibine itiraz ediyor. Devletcilikle halk- cılık mefhumlarını birbirile kabili telif görmüyor. Hükümetin iktı- sadi buhranı karşılamak için al- dığı tedbirleri yerinde bulmıyor. Eğer halk ile devlet başka başka şeyler olsaydı, halkın men- faati ile devletin menfaati ara- sında bir zıddiyet ve mübayenet bulunsa idi, Sırrı Beyin iddiasına hak vermek lâzım gelir. Diğer ta- raftan Ohükümetin (o devletcilik prensibi ile istihdaf ettiği mak- Sat halkın değil, fakat sadece devletin ve hükümetin men- faatına çalışmaktan ibaret ol- saydı, gene Sırrı Beyin sözleri- ni makul ve mantıkı bulmak ica- bederdi. Halbuki hakikat hiçde böyle değildir. Halk ile devleti menfa- atca birbirine uzak iki ayrı mef- hum gibi telâkki etmek, çok yan- lış bir şeydir. Halkın hakiki men- featı nerde ise, devletin yüksek menfeatları da temamen oradadır. Binaenaleyh (O balkın devletcilik siyasetinden maksat, (devlet ve | bükümet içn hususi menfeatlar elde elmiye çalışmak değil, bilâ- kis devlet ve hükümet müessesesi vasıtasile halkın umumi menfeat- larını temine çare ve imkân bul | maktır, Halk demek basit bir ifade ile dövlet hahnde teşekkül etmiş olan bütün bir millet demektir. Bu itibarla halk hükümeti mün- basıtran amele, çiftci, tüccar, san'atkâr gibi iş yabut sermaye sınıflarından birinin menfeatına hizmet etmeyi değil, aralarında sımf ve seviye farkı mevzuu balı- solmaksızın milletin umumi men- featını kendisine gaye yapmış olan hükümet demektir, Fakat bir milletin umumi men- Mehmet Asım TAh tarafı 2 inci sayfamızda | Fertcilikten kurtulmamız lâzımdır RecepBey,profesyonel bir takımın memle- ket sporuna miyar olamıyacağını söylüyor Vatan spor birincilikleri yapılacak “Bir sol açığın veya bir 400 metrecinin şahsi temayüzü, memleket için hiç bir kıymet ifade etmez!, Fırka Umumi Kâtibi, Kütahya mu: sinde çok mühim bir nutuk söylemiş ve bütün spor derilerimize işaret et » miştir. Bu mühim sözleri beşinci sayfamızda bulacaksınız. Masal olanlar !... hast Recep Beyefendi Spor Kongre'X — Bende Sermet Muhtar Bey gibi masa! olanlar diye bir seriye başlıyorum ? a ... kimlerden bahsedeceksin ? — Evel zamanın yemek pişirmesini, Ütü yapmasını, dikiş dikmesini bilen kızlarından 1. (6 ıncı ay) 1932 EŞ Bulgar gazetecilerine çay ziyaleli 7 Ankara, 21 (Vakıt) — Burada ç fe, kulunan 1 ME Balkan birliği tarafından yarın * Gazi çiftliğinde bir çay ziyafeti #werilecektir. Bulgar gazetecilerine Sayısı S4 Kuruş » Maliye vekilinin beyanatından sonra Mecliste münakaşalar oldu Recep Bey, Sırrı Bey ( Kocaeli) nin tenkitlerine dün cevap verdi Ankara, 21 (VAKIT) — Maliye ve kilinin beyanatından sonra müstakil meb'us Sırrı Bey, hükümeti şid - detle tenkit etmiştir. Sırrı Bey evve- lâ şark vilâyetlerindeki umumü müfet üişlikten şikâyet etmiş, bu teşkilitm hali hazırile hiç bir seye yaramadığı- nı, bilâkis kaçakçılığı orada arttıra - enk bir şekilde hareket ederek aciz halinde bulunduğunu söylemiştir. Ve demiştir ki: — Bu teşkilâtın kaldırılmasını iste- miyorum, fakat ıslah edilsin. Köy kanunu niçin tatbik edilmiyor ? Sırrı Bey bundan sonra hükümet- ten köy kanununun niçin tatbik edil- mediğini sormuştur, Belediyelerin a - cıktı halinden bahseden Sırrı Bey za- bıtadan takdirle bahsetmiştir. Temyiz Anksrada olmamalı Sırrı Bey adliye hususunda da söz söylemiştir. Sırrı Beye nazaran temyiz mahkemesinin hükümet mer - kezinde bulunması: bir çok noktadan iyi değildir. Temyiz mahkemesi, Sırrı Beye göre hiç bir gölgeye maruz kal- madan çalışmalıdır. Sırrı Bey İhtisas mahkemelerinde çalışanlara verilen ücret ile diğer Kazanç vergisinde Tüccar hangi tadilleri istiyor? * — 3 ündü sayıfada — RI Azizlik Cenabı hak, adalet ve merhame- dinden, fezayı dolduran diğer âlemle- re ne kadar ihsân buyurmuşlardır, bilmem.. Fakat yerler Tâtutları - ne biz faniices varşı çok esirgedikleri muhakkak. Şu dünyanin haline bakınız: Yeri yüzü, sanki büyük bir sahne ve üze - rindeki insanlar da, güya, semai yen gizli bir: kuvvetin azizliklerin, uğrıyan vodei! oyuncuları... Farzedelim ki, yüz kiloluk bir vü -' cudunuz var. Ağzınız, korkunç bir fil| tencerelerini, bak- hortumu gibi'pilâ» lava tepsilerini, hoşaf kâselerini, buz- lu ayran arın bir yudumda sümürmek istiyor, Hayır!. Bünyeni- zin iktızası, size biltün hamurlar, bi:- tün tatlılar, bütün şerbetler, bütün sular yasaktır! o ki, kışın çok üşüyor, çok yanıyorsunuz. Tenasühe imkdn olsa, karlı havalarda soba, gü- neşli hapalarda çeşme olacaksınız. Hayır!. Sıkhatiniz icabı, kışın çök 81- cakta oturmamanız, yazın buzlu şey- ler içmemeniz lâzım gelir! Farzedelim ki, zayıf yapı, uçuk benizli bir adamsınız. Kanlı pir; lar, yağlı tatar börekleri, saçaklı yas. si kadayıflan" yemeniz lâzım. Hayır! Ağzınız, hiç bir maymurscüğun açama- diğr paslı bir kilit gibi, bütün iştika ilâçlarına rağmen kapalı durur! Farzedelim ki, dünyanın bütün ar- zuları sizde: ii kuvvetli, sinirle riniz kuvvetli, kalbiniz kuovetli. Bü- tün vücudunuz yemiye, içmiye, sevmis ye ie ey bir ağız. Hayır! Delik cebiniz, boş keseniz, bütün istedikle rinizi yoksulluğun çarmıhına gerer! Farzedelim ki, kasanız dolu. Oca- gınızda kazanlar kaynıyor, etrafınız- da gönllller oynuyor... Hayr!.. Çü - rük mideniz, porsuk adaleniz, bütün eği wimetlerinden istifadenize mâ ni olur! Hasılı, sıhhatinize ne muzırse ca -|, nınız onu İster ve Canınız ne Ülemer se sıhhatinize o müfittir!. Keseniz neye müsaitse, o size haramdır. Size ne haramsa, ona müsaittir!, Zavallı insanlar. Siz, cenabı huk - kın aziz kulları değil, azizliğine uğra muş kullarısınız! Yusuf Ziya sanlleğğseler mensupları arasındaki üc ret farkını haksız buluyor. Sırrı Bey tenkitlerini devletin bü- tün cephelerinde yaptığı için devlet - çilik meselesi etrafında şu sözleri söyledi: Halkçılık, deyletçilik — Hükümetimizin — devleteilik um-| desini tenkit edeceğim, Hükümetimi - zin vasfı ve şiarı, halkçılıktır, Hükü- metten bu vasfın icabatına göre mu- amele beklemek bizim hakkımızdır. Gittikçe hakkından mahrum edilmek- te olan fert, hükümetin halkçılık vas- fı ile kabili telif olmıyacak kararlari. le karşılaşıyor. Her gün ticari mua- melâtla devletin muamelesi çoğalmak- tadır. Halk hükümeti, bu şekilde dev- letçi olamaz. Diğer memleketlerde buhrana verilen mana ile bizde bul rana verilmesi lâzım gelen manayi il- men birleştirmek mümkün değildir. Kaç fabrikamız kapandı? Kaç amele açıkta? Bütçemizde işsizlere yardım için kaç milyon tahsisat var? Bunla. rm hiç biri yok. Köylü, neden fakirleşmiştir? Çünkü mahsulâtımıza mahreç aramadık, Me- deni memleketlerde, hayat pahalılığı. na karşı tedbirler alınmıştır. Nakli. yat ücretleri tenzil edilmiştir. Vergi lerini vaktinde vermiyenlerin cezaları (Al tarafı 6 ıncı sayfada Gazi Antep Kahramanı Anlatıyor: 23 günlük mücadeleden sonra Maraş kurtulmuştu Neşrettiğim beyannameyi,Antep gençleri, Fransız kumandanının dıvarlara yapış- tırdığı beyannamenin üzerine astılar) Kılıç Ali B. silâh arkadaşlarile birlikte Amerikalı Misyöner Laymen beni; Başımda, ne olduğu belirsiz, röngi tanımadı. 'Tanmacak halde de değildim. Sa - çım, sakalım birbirine karışmış, üs - tilm başım parça parça. Belimde üs »| tüste ağır: fişenklikler ve -silâhlar .i atmış, şeklini kaybetmiş bir başlık, Mister Laymen'e kendimi tanıttım. Elbüstan'da: — Siz, ancak ermenilerin âmaline (Lütfen sayfayı çeviriniz) HâleAsaf Hanımıneserleri «| Pariste büyük muvaffakıyet kazandı. Fransız başvekili tebrik etti KE > Hâle Asaf Hanımın sergide beğenilen eserlerinden birisi 77 Yazisı 6 ıncı saylamızda —,