26 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

26 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

ç | — « ti ihtimalini —4 —VAKIT 26 Haziran 1932 İrtişa Tetkikatı ı2 nci sayfadan devam verenlerin 12 temmuz 1341 zeva- line kadar bulundukları yerlerde gümrüklere beyanname vermeleri ilân edilmişken Jül Fresko 11 teş miştir. Varidat umum müdür ve - evvelde üç istida ile müracaat et- miştir. aVridat umum müdür ve- kili İhsan bey usulü müttehazeye ve mukarrereye muhalif olmakla beraber siparişin mukaddema ic- ra edilmiş olması dolayısıyle bir defaya münhasır olmak ve bir em sal teşkil etmemek suretile on bin revolverin celbi için Jül Freskoya müsaade verilmesini vekâlete yaz mış, 15 kânunuevvelde bunu Ha- san bey tasvip etmiştir. Müfettiş raporlarma göre burr' lar daha evvel sipariş edilmemiş- ti. Hükümet böylelerinin parasını peşin veriyordu. Zahmetsiz para kazanmak istemişlerdi. Bu uğur - da on bin liralık fedakârlığa razı olmuşlardı. Netekim beş bin lirası masarifi umumiyeye girmiştir. Mazbata şöyle bitiyor: Tel at Haberleri Ceneve ve Lozandaki mülâkatlar Büyük harbın feci faturasını muhakkak yırtmamız icap eder ! Alman başvekili , böyle diyor. Heriyo ile Papen arasındaki mülâkatın, vaziyetin oldukça müsait bir şekilde inkişafına yaradığından bahsolunmaktadır. Cenevre ve Lozanda muhtelif devletler murahhasları arasında ya - pılan mülâkatlar, bilhassa M. Herri- yonun Parise ve Fon Papenin Berli- ne kısa bir müddet için dönmeleri i- tibarile, teahhura uğramıştır. Her i- ki başvekil, hükümet merkezlerine gi- dip orada vaziyet etrafında — izahat verdiklen sonra, dönecekler ve miild- katlara devam edeceklerdir. Şimdiki halde vaziyetin oldukça müsait bir safhada inkişaf ettiğinden, bahsolun- maktadır. Cenevre ve Lozandaki faaliyet et-! rafında dün gelen telgraflar, şunlar- dır: . Vazifemizin esasını teşkil eden|Fransız - Alman mükâlemeleri bu noktada bir karara vâsıl ol - Lausanne, 25 (A, 4.) — Dün sa - mak için ne kadar dikkatli ve bi-| bahki Fransız — Alman mükâlemesi, taraf olmamız lâzımgeldiğini ta - mühim bir hâdise teşkil etmiştir. mamen his ve takdir ederek müm Sulhtenberi, iki memleket nazırla- kün olan bütün tetkikatı icra et -) 71 Fransız başvekilinin Alman baş - tik. Gerek maliye müfettişleri ve| vekili von Papen ile icra ettiği husu- gerek adli makamlar bu işlerde) #i mükâleme esnasında olduğu kadar Hasan beyin methal ve müşareke-| tam ve müspet bir surette noktai na- gerek muamelâtın zar tentisi fırsatını nadiren elde et - tarzı creyanı gerek maznunların| mişlerdir. kendi “aralarındaki Oo muhaberatı ve gerek bunlardan bazılarının bi İki hükümet reisi, bu mütekaddim mükâlemenin plânnı daha evvelden lâhare müstantik huzurunda inkâr) tesbit etmişlerdi. ettikleri isnatları delâletile derpiş M. Herriot'nun Havas ajansı mu - etmektedirler. Ve bundan dolayı habirine vaki beyanatına nazaran va evrak meclisi âliye takdim ve en-| #iYeti müteakiben ve müştereken an- cümenimize tevdi edilmiş bulun -| Jâ$maktan mütevellit olan uzlaşma maktadır. Bir taraftan bazı delik) arzusunu ehemmiyetle kaydetmeleri lere de *ktiran eden bu ihtimalin) icap eder, muhale taallük etmemekte o'ması ve diğer taraftan haiz olduğu sı - fat itibarile ne adli ve idari ma - “kamlar ve ne de encümenimiz ta- rafından Hasan beyin ifade ve müdafaası dinlenmesi ve bu suretle işlerdeki müphem ve ka » ranlık noktaların tenvirile isnatla- rım reddi kabil olmaması tahkika ta mahal yoktur demek imkânını selbetmektedir. , Ankara 25 (Vakıt) — Söylen- diğine göte Hasan Bey (Trabuzun)| un evrakını tetkik eden encümenin vazifesi ilerlemiştir. Tahmine gö- re heyeti umumiyeye tahkikat açılmasını teklif edecektir. Rivayetlere göre encümen tet- kikatında otomobil maddesinden maada şunları tesbit etmiştir: Mukavele müddetinden evvel 300 bin lira avans verilmiştir. Şirket defterinde vaktinden ev- vel bu avansı aldığı için 300 bin liralık bir ikramiyeyi avans et- miştir. Şirketten 8 milyon Levalık bir fişek mübayaası olmuştur ki evrakı içinde bulunan bir ecnebi ile merkez telgrafında Avrupada fişek fiatları düşkün olduğun- dan hükümete bir fişek müba- yeası kabul ettirmek şirketin yüksek menfeatleri (o icabından gösterilmektedir. Hasan Beyin maliye vekâle- tinden çekilmesile şirket meclisi idaresine kendisinin reis, kayın- pederinin aza olmasını encümen şayanı nazar bulmuştur. Meclisin bu Çarşamba tü tatili iel) Encümen Ci batası yetişirse tatilden evvel tahkikata ve tatilde bir hususi encümenin çalışmasına karar ve- rilecektir. (En son dakikada al- dığımız telgrafta © encümenin mazbatasını ikmal ettiği beyan olunuyor. Vakıt) Otomobil kullanan kadınlâr çoğalıyor Şehir dahilinde otomobil kul- lanan kadınların çoğaldığı görül- müştür. Bunların ruhsatiyeleri bulunup bulunmadığınin ani tef- tişlerle tetkiki şubelere bildiril- © Mahmut Esat Beyin: Cevabi Müteakiben o mütehassısların huzurile iki heyetin tam olarak vu - kubulan telâkilerinde de ayni zihni- yet hâkim olmuştur. Takdim merasiminden sonra M. Herriot, girizgâh olmak üzere bir iki söz söylemiş ve Alman başvekili de bu sözlere ayni cemilekârane ifa - de ile mukabelede bulunmuştur. Bundan sonra mesai celsesi he - men başlamıştır. Alman maliye nazırı, Almanyanın iktısadi ve mali vaziyeti hakkında tek mik izahat vermiştir. Tebliğ Lausanne, 25 (A, A.) — Saat 19,15 de hitam bulan Alman ve Fransız nazırları İçtimamın hilamında ati - deki tebliğ neşredilmiştir: Fransızlarla İngilizler arasmdaki mü - zakereler, öğleden &nra devam etmiştir. Fransız maliye nazını M. Germain Martin in vermiş olduğu izahattan sonra her il tarafın mevzuubabis ineselelerin bütün sna Sarnı esasından teklik etmek için izhnr eb miş oldukları arza dairesinde nokimi mazur teatisinde bulunulmuştur. Önümüzdeki sel - 8, pazartesi günü sant 16,50 da in'ikat © - Papem'in beyanatı Lausanne, 25 (A, A.) — Din Law- sanne'da bulunan Almanların Alman ticaret odasmdaki içtimaında bir nu- tuk söylemiş olan von Papen, şöyle demiştir: *Almazyanın çekmekte olduğu maddi felâketter, memleketin hrdutları dahilinde kalmaktadır. Ihtiraslarda fevknlâde gergin - da) Hk, bizzarure Avrupanın içtimai müvaze -| mesini sarsan tehditkâr bir takım nkisder hasıl etmiştir. Son harbin bize bırakmış ol duğu feci faturayı kati sürette imha etme miz ieâp eder. Bir Fransiz gazelesine göre Paris, 25 (A. A.) — Exselsior di - yor ki: “Lozanda dünkü hava, samimi ol- maktan hali kalmamukla beraber, ba! zı dakikalarda biraz ağırlaşmıştır. Bu gazete ilâve ediyor: “M. Her. riot, Fransanm tamiratı tamamen terketmek tezini kabul (oetmesinin mümkün olmadığını iddia etmiştir. Almanların pazartesi günü bir çok teklifler serdedebileceklerini söyle - miş oldukları rivayet edilmektedir. Tebrikler Cenevre, 25 (A, A.) — Amerika başmurahhası M. Gibson, Amerika sulhperverleri teşkilâtı mümessille - rini kabul etmiştir. Mümessiller, M. Hoover'in teslihatın tahdidine müte - allik plânm tevdii münasebetile ken- disini tebrik etmişlerdir. Bu tebriklere cevap veren M. Gib- son, M, Hooverin tekliflerinin mün - ferit bir hareket icrası veya bu tek - liflerin yekeihet olarak kabulü mak - sadile yapılmayıp Amerikan hükü - met ve milletinin tahdidi teslihat sa-| hasında müspet neticeler elde etmek ve bu suretle cihanm iktisaden ve manen ihyasını temin eylemek arzu - sunu göstermekte olduğunu beyan et miştir. gitme ser EEE Fransızlar eski alacaklarını elli senedir unutmadılar Biz ve bizden sonra gelecek nesiller de elli bin sene sonra bu parayı nnutmıyacaklardır Ankara 25 (Vakıt) — Mecliste Mahmut Esat Beyin sualine kar- şı Tevfik Rüştü Bey tarafından verilen izahatına cevaben Mah- mut Esat Bey şu mukabelede bulunmuştur: — Vekil Beyefendinin cevap- larına teşekkür ederim. Bazı Fransız matbuatına ve neşriyatına bakılacak, inanılacak o'na Türkiye sözlerine inanılmtz ve verdiği söze riayet etmez di- ye anlaşılacaktır. Fransız mat- buatı bizi biz Türkleri dünyaya böyle tanıtmak istiyorlar. Bunla- rn neşriyatına sebep duyunu umumiye meselesidir. Dünya sulbünün idamesi için Bulgaristandaki Hadise etrafında aklima Bulgar orta elçiliği bir tebliğ neşretti Istanbul, 25 (A.A) — Bulgar orta elçiliği tarafından tebliğ edilmiştir ; “Fransızca Cümhuriyer gazetesi 21 Haziran tarihli ve 2537 numaralı nüsha- sında Sofyadan 20 Haziran tarihile aldığı bir mektubu neşretmiştir. Bu mektupta Bulgaristanda Razgrad'da intişar eden “Karadeniz. gazetesinin sa- hip ve müdürü mes'vlü Arif Necip Be. yin Balgar zabıtası tarafından tevkil ve hapis eildiği bildirilmiştir. Bulgar orta elçiliği, selâhiyettar Bul- gar makamatı tarafından verilen malü- mats İstinat edere mezkör gazetenin Kessarevo'da vukubulan mücssif badise halkında gazetesinde çıkan haberlere dalr izahat vermek üzere Razgrad polis müdürü tarafından bir kaç gün evvel celbedildiğini, fakat ne tevkif edilmiş, hatta ne de bir saat bile ahkönmüş Ol- madığım beyan etmeyi vazife addeyler.,, bütün milletler alacaklarından vazgeçerek anlaşmak istedikle- ri bir sırada Türkiye buhranın en bararetli bir zamanında borç- larını kabiliyetine göre makul yollarla ödemek istiyor, Bu tarzı tediye bir kısım Fransızların işi» ne gelmiyor, Biz resülmali çoktan ödedik. Şimdi faizin faizini ödü- yoruz. 921 de Ankara itilâfnama- sile Fransızlar İskenderon ve Antakya havalisi için idarei hu- susiye kabul ettiler. İdare Türklerin elinde buluna- caktır. Türk mektepleri açılacak, Türk barsı Türk dili olacaktır. Aldığımız haberlere göre bun- ların hiç birisine riayet edilme- Kayseride Bir kasırga bir katarı yoldan çıkardı Ankara, 25 (Vakıt) — Kayse- ride bugün kasırga olmuştur. İstasyonda yeni inşa edilen za- hire ambarı kâmilen yıkılmış, is- tasyon binasının bacasile çatısını örten çinkolar uçmuştur. Bu me- yanda (20) vagonluk bir katar kasırganın şiddetile harekete gel- miş, yoldan çıkmıştır. Nüfusça zayiat hakkında ma- lümat gelmemiştir. Devlet şurasına yeni azalar Ankara, 25 (Vakıt) — Münhal bulunan Devlet Şurası azalıkları için bugün Mecliste yapılan in- tibapta şu zevat seçilmiştir: Kütahya valisi Nusret, sabık valilerden Hüsnü, devlet şürası başmuavini Feridun Beyler. miştir. Ermenileri bizden kaçan siyasi mültecileri Fransızlar dört yüz bin Türkün başıma musallat etmişlerdir. Ben bura nihayet verilmesini istiyorum, Insanların selâmeti muahede- lere merbuttur. Fransızlar buna ehemmiyet vermiyorlar: Biz ora- daki dört yüz bin Türkün ıstı- rabını gördükten sonra ehemmi- yet vereceğiz. Fransızlar eski alacaklarını elli senedir unutma- dılar. Ben milliyetçi Türk meb'- İMEMLEKETTE — Akhisarda sinema Akhisar husus! muhabirimizden; Akbisardaki tayyare sineması, benzeri garbi Anadoluda birkaçı geçmiyen mükemmel binalardan biridir. Son zamanlarda burıya 4250 lira sarfedilerek sözlü ve sesli film tesisatı da yapıldı. Bu suretle bir kat daha kıymetlenen Akhisar sineması, İzmirdeki El- hamra sineması sahiplerinden ve film acentelerinden Mahmut Ipek» çi B. tarafından iki sene müd- detle kiralandı. Akhisarın bun- dan sonra, sesli sözlü güzel film- ler göreceğine eminiz. Asım ilk mekteplerde: Randman muayenesi iyinetice vermedi mi? lik mekteplerin üçüncü ve be- şinci sınıflarındaki talebeler ara- sında yapılan randman müâyene kâğıtları 50 muallim tarafından tetkik edilmektedir. Tetkikin Temmuz başına ka- dar bitirileceği tahmin olunmak» tadır. Verilen mulümata göre şimdiye kadar yapılan tetkikler iyi neticeler vermemiştir. Alâkadarlar bunun sebebini, ilk tecrübe olmasına atfetmek- tedir. Randman muayenesini ilk defa tatbik iç'n faaliyette bulunan muallim mektebi muallimlerinden Sadrettin Celâl Bey de meslek- daşlarına ba hususta vermiş ol- duğu bir konferansta talebeler- den iyi netice almadığını söyle- miştir. Maarif müdürü ravdmanların neticelerini Maarif (o vekâletine göndereceği için bu vaziyet üze- rine vekâletin yeni bir faaliyet programı tanzim edecği tehmin Ummalitmelır. Bir zıya Teessürle haber (aldığımıza göre Bulgaristan (Türklerinin yaptıkları ilk milli kongrenin reisi ve Sofyada çıkan (Deli orman) gazetesinin baş muharriri Bekir Sıtkı Bey bir omüddettenberi bulunduğu Kırklarelinde füce- ten vefat etmiştir. Ateşin ve inkilâpçı bir şahsi- yet olan Bekir Sıtkı Bey Bul garislanda mersup bulunduğu İstanbulovist fırkası namzedi o- larak meb'usuda stçilmiş, ve Bulğar Sobranyasında iştirak et- miştir. Hayatını milletine - vakfetmiş ve Bulğaristan Türklerine mü- bim hizmetlerde bulunmuş olan usu sıfatile ununtmıyacağım, Biz. | Bekir Sıtkı Beyin kendisinden da- den sonra gelecek nesil de elli | ha bir çok faydalı pe bekles e bin sene sonra bu parçayı unut- mmıyacaklardır. Başkalarını ittiham etmeyi bilenler evvelemirde ken- di vaziyetlerini düşünmelidirler. Istanbul -Eskişehir Maçı Islanbul sıfıra karşı üçle galip Eskişehir , 25 (Vakıt) — Istanbul ve Eskişehir muhte- litleri hugün' saat 17,30 da kar- şılaştılar. Sahada büyük bir se- yirci kitlesi vardı. Onuncu da- kikada Istanbul birinci golü attı maç sıfıra karşı üçle Istanbulun galebesile bitti, Belgratmaçları,râadyo ile neşredilecek Istanbul, 25 (A.A.)— Belgrat maçlarının saatleri : Balkan kupası futbol oyunları müddetince hususi bir radyo sirküler neşredilecektir. 25 ve 26 haziranda ve 2,3 temmuzda sa- at 18.30 da birinci haftayım netiçeleri verilecektir. Neşriyat 56 metre tulümevç nildiği bir sırada v: bir zıyadır. Biraderi Kırklareli C. Halk fırkası reisi Ali Ziya Beye beyanı taziyet eyleriz. Gelenler gidenler Yarşova büyük elçiliğine ta- yin edilen sabık Londra sefiri- miz Ferit B. Ankaradan şebri- mize gelmiştir. Ferit B, bugün Romanya va- purile şehrimizden Köstenceye bareket edecek, oradan Varşo- vaya gidecektir. $ Şark şimendüferleri şirketi idare meclisi ictimalarında bu- lunmak özre şehrimize gelmiş olan meclis azasından M. Mak zak, M. Baki ve M. Obanel dün Avrupaya gitmişlerdir. << ———————— - üzerinden yapılacak ve saat 18, 45 de 86 merre üzerinden tek- rar edilecektir. sonu mutat sirkülerle Bire 86 metre Üzerinden verilecek ve saat 20 de 56 met- re üzerinden tekrar edilecektir, atı büyük