10 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

10 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Bir Sui istimal ! Uncuyan Apartımanı hakkını kaybet- mişbir mübadil dosyasile mi alındı ? ! Beyoğlunda Kalyoncu kullu- funda Hammal başında (Uncu- yan apartımanı) denilen bir bi- na vardır. Bu bina hükümete ait emvali metrükeden olduğu halde son zamanlarda tasfiye kanunile hakkını kaybetmiş bir mübadil 'dosyasına istinaden evvelce sey- yar iskân memurlarmca dmuha- cirlere verilmiş emlâk vaziyetin» 'de gösterilerek bazı kimseler ta- rafından ele geçilrilmiş olduğu, bu suretle bu binayı ele geçiren- İer tarafından da çok dun bir fi- atla başkasına devir, yahut ter- hin edilmek üzere bulunduğu bildirilmektedir. £ Binaenaleyh, emvali metruke işlerinde yeni- 'den meydana çıkan sui istimal rivayetlerinin tahkiki için ismi geçen bu apartrmanm hükümet- | çe hukuki vaziyetini tetkik etmek! Jâzım gelmektedir. | Yalnız tasrih edelim ki Uncu» | yan apartımanı mevzuu bahis su- i istimal meselesinde bir misal- 'dir. Bu misalin de pek çok em- sali bulunduğu iddia edilmekte- 'dir ve gene rivayet edildiğine göre bu kabil sui istimal işlerile alâkadar olan şebeke sadece bir tane değildir. Muhtelif isimler altında bir kaç grup bu gibi iş- lerle meşgul olmaktadır. Dün yazdığımız veçhile bu sui istimaller vektile bazı muha- cirler tarafmdan malalmak için hükümete vaki olan ve fakat is'af olunmıyan, nihayet son tasfiye | kanunu ile hükümsüz kalan mü- racaat dosyalarınm eski sahiple- rinden yüz, yüz elli liraya satın alınarak yapılamaktadır. İskân- daki dosyalarını satan muhacır- lar ayni zamanda bir de vekâlet- | Ermeni papazları| Cüppeleri Kaldıracaklar Erivan civarında bulunan Eçim- yazin kasabası bütün Ermenilerin Ruhani merkezidir ve burada bulunan Katogikos bütün Erme- nilerin baş patriğidir. Eçimiyazın Katogikosu beşinci Kevork Surenyan bundan bir buçuk sene evvel ölmüş ve yerine halefinin intihabı lâzım gelmişti, Bu intihabın 10 teşrinisani 932 de Eçimyazinde yapılmasına karar verilmiştir. Bu intihaba Ermenilerin bu- landuğu her memleketten birer heyeti murahhasa iştirak ede- cektir. Türkiye Ermenileri de birisi ruhanilerden olmak üzere beş mu- rahhas gönderecek, murahhas- ları Patrikhanedeki ruhani ve cismani meclislerden mürekkep olan muhtelit meclis intihap ede- çektir. 10 Teşrinisanide OKatogikos intihabı yapıldıktan sonra umum Ermeni Kiliseleri kongresi top- lanacaktır, Bu kongrenin Ermeniler için çok mühim kararlar vermesi muhtemeldir. Burada papasların artık evlenmesine müsaade edil- mesi ve yirminci asırda garip bir manzara teşkil eden cüppe- İerin kaldırılması karar altına alınacaktır. Ermeni omahafilinde devam eden bir şayiaya göre İstanbul Ermeni patriği Naroyan Efendi- nin Katogikosluk makamına inti- habı kuvvetle muhtemeldir. Naroyan Efendi bu kongreye gitmiyecek ve reyini Eçmiyazin- deki piskoposlardan birine vere- cektir. | Jan kimseler bu vesikalara | naden emvali , o Ünciyan aparlımanı name vermektedir. Bu vekâlet- nameler ile dosyaları ellerine a- isti- metrükeden mal almak çaresini bulmaktadır. Şu halde hükümetçe tahkik o- lunacak mesele şudur: İskân da- irelerinde son'sens zarfinda in- taç edilmiş kaç dosya vardır? Bu dosyaların sahipleri kimler- dir? Bu dosyalar ile alınmış olan İ mallar bügün kimlerin elindedir? Bu malların şimdiye kadar geçir- diği hukuki vaziyetler hakikaten dosyalarda gösterildiği şekiller ile mutabık mıdır, değil midir? Diğer taraftan noterler nez- dinde bu kabil iskân işleri ile a- lâkadar kayıtlar da tahkik me- murlarını pek iyi tenvir edebilir. Çünkü iskândaki dosya alım sa- tımı muamelelerinin hep noter- ler vasıtasile icra edildiği temin olunmaktadır. Komiserlerin imtihanı Başlıyor Bundan epeyce evvel yeni po- Jis teşkilâtma başlanacağını, bu- na göre polis müdürlerinin un- vanlarının Emniyet müdürlüğüne tebdil olunacağını yazmıştık. Haber verildiğine göre polisler üniformalı ve üniformasız olarak iki kısma ayrılacaktır, Kadın po- lisler üniformasız olacaktır. Bu arada polis üniformalarının de- ğiştirilmesi de düşünülmektedir. Gene bu teşkilâta göre komi- serler, birinci, ikinci, üçüncü 8i- mıfa ayrılacaktır. Bunun için bu ayın on beşinden itibaren imti- hanlar yapılacaktır. Bu sene şehrimize geçen senekinden fazla seyyah geldi Bu sene limanımıza 15 seyyah gemisi gelmiştir. Bu gemilerin getirdiği seyyah adedi geçen se- neye nazaran daha fazladır. İlk defa olarak bu sene Bal- kanlardan İstanbula pek çok seyyah gelmiştir. Buna da Bal- kan konferansları münasesetile şehrimize gelen murahbasların memleketlerine döndükleri za- man lehimize yaptıkları propa- gandalarm büyük bir âmil oldu- ğu anlaşılmıştır. Belediye önümüzdeki sene Bal. kanlardan ve Mısırdan seyyah getirtmek için faaliyetle çalışmı- yâ karar vermiştir. Hitler Başvekilliğe ciddi surette namzet! Berlin, 9 (A, A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Geçen hafta Hitler ile von Şleyşer arasmda vukubulan mü- lâkatların o bırakmış olduğu in- tiba, Hitlerin Almanya başvekil ilğine namzetliğinin mutlak su - rette ciddi olduğu ve muvaffakı yetle neticelenmesi muhtemel bu lunduğu merkezindedir. Başvekâleti ele geçirmek ka- rarmı vermiye (Hitleri mecbur edenler, mumaileyhin muavin- leridir, fakat şimdi bizzat ken - disi de bu maksat için büyük bir gayret ve faaliyet sarfetmekte - dir. Hitlerin Almanya hükümeti nin idaresini ele almak için şim di her şeyi yapacağını mumai- leyhin tabiatı itibarile müşave - relerinde biraz kararsız ve fa - kat icraatında büyük bir faali - yet gösterir bir adam olduğunu gözüne getirmek kâfidir. Esasen Hitlerin elinde kuv - vetli bir delil vardır. O da şu - dur: Nazilerin omüzahereti olma» dıkça şimdiki hükümet, memle « keti ancak haşin bir askeri dik- tatörlükle idare (edebilecektir. Halbuki Hindenburg, böyle bir şeyden bahsedilmesini bile iste « memektedir. Ve böyle bir dikta- törlüğün neticelerini oderpiş et- mek çok müşküldür. Buna muka bil, Hindenburg, memleketin i - daresini müfrit milliyetperverler fırkasının reisine tevdi etmemek için mücbir bir sebep görmemek tedir. Müşarünileyh, bilhassa hükü metin, “Reisicümhur hükümeti, olarak kalmasını, yani bir fır - kanın diktatörlüğüne tabi olma- | masmı arzu etmektedir. Hitler kabinesinde diğer fır- kaların da hükümette rey ve iş tirakleri olmak için kâfi miktar- da Hitlerci olmıyan nazır bulu- nacaktır. Bittabi M. von Şleyşer, milli müdafaa nazırlığını muhafaza e İ decektir, M. von Neurath da ha- riciye nezaretinde ipka edilecek tir. Fakat M. von Papen her hal- de açıkta kalacaktır. Başlıca si yaset liderleri kanunu esasi şen liklerine iştirak Oetmek üzere Prusya payitahtına avdet ede ceklerinden bu hafta kat'i ma- hiyette mükâlemelere devam e- dilecektir. Weimar kanunu esasinin yıl dönümünün açıklan açığa sal - tanat prensiplerine taraftar bir dahiliye nazırı tarafımdan tes'it edilmesi hali hazırdaki suunun bir istihzası olduğu gibi bu me- rasimin Weimar kanunu esaşi- sininen azılı düşmanlarından mürekep bir hükümetin teşek- külünü ihzara matuf mükâleme- lerle muhat ve müterafik olaca- ğı da az calibi dikkat hadiseler- den değildir. Almansefiri Yalovada Alman sefiri Her Nadolni dün Ismet Paşa hazaetlerinin daveti üzerine Yalovaya gitmiş ve öğle yemeğini Başvekilimizle birlikte yemiştir. Evvelki gün Yalovaya giden ve başvekilimizle bir mülâkatta bulunan Sovyet sefiri Suriç yol- daş şehrimize dönmüştür. Sefir evvelki akşam Reisicümhur Haz- retlerile birlikte Sakarya motü- rile Büyükadaya kadar gelmiş, oradan da Seyrisefain vapurile Istanbula dönmüştür. “ ithalât ve ihracatımız Türk veYunan limanlar! arasında bir mukayes€ izmir ihracatı azalmamıştır, umur bir kanaate tercüman olan bir Yunaâ gazetesinin iddiası kısmen yanlış! Hestia gazetesi, Türk ve Yu- İ man limanlarından bahsederken Türk limanları hakkında şu nok- tai nazarı yürütüyor: Harpten sonra, İzmir ve İstan- bul, liman olarak inkıraza uğra- muşlar, buna mukabil Yunan li- manları süratle inkişaf etmişler- dir. Bunun sebebi barizdir. Yu- nanistan harpten sonra fevkalâ- de artan deniz faaliyetinden baş- | ka, Pire ve Selânik limanlarını, transit beynelmilel ticaretin işi- ne yarıyabilecek şekilde tanzim etmişlerdir. İstanbul ise, ynei Türk cüm- huriyetindeki yeni vaziyeti ile, harpten evvelki nüfusunun yarı- smı kaybetmiş, üstelik evvelce geniş bir imparatorluğun limanı olan bu şehir, arazi itibarile kü- çülmüş olan bir devletin limanı sıfatile de eski ticari ehemmiye- tini kaybetmiştir. İzmire gelince, bugünkü nüfu- su harpten evvelkinden daha az- Poliste: Ev sahibi uyanıcan hırsız tabanları kaldırdı Fındıklıda Pürtelâş Hasanefen- di mahallesinde oturan mühen- dis Halis Edip B. evvelki gece evinde uyurken birdenbire bir gürültü duymuş ve uyanınca, meçbul “bir şahsin pencereden girmeğe — çalıştığını görmüştür. Hırsız, görüldüğünü anlayınca kaçmıştır. Bir alacak meselesinden Kasımpaşada oturan boyacı Ahmet isminde biri bir alacak meselesi yüzünden Fuat isminde birini başından yaralamıştır. Bir bekçi tarafından vurulan adam hastanede öldü Bir kaç gün evvel Çenberli taşta bir hadise olmuştu: Şoför Nuri isminde biri iki yabancı ile kavğa ederken. bekçi yetişmiş ve kavğacılar bekçiyi gürünce kaçmıya başlataışlardı. Bir aralık şoför Nuri geri dönmüş ve kendisini takip eden bekçiye bıçakla hücum etmek istemişti. Bekçi şoförü korkut- mak kastile tabancasını ateşle- miş, fakat çikan kurşunlardan biri Nuriyi ağır surette yarala- mıştı, Şoför Nuri aldığı yarala- rım tesirile, kaldırıldığı Cerrah- paşa hastanesinde ölmüştür. Karpuz hırsızlığı ! Üsküdarda sandalcı Ali Os- man, Salacık iskelesinde Hacı Mehmedin yelkenlisinden (140 kavun çalarak Sirkeciye getir- miş, Rüsumat memurlarından ihraç tezkeresi aldıktan sonra gene Salacığa götürerek satma- ya başlamıştır. Salacıkta kar- puzlardan şüphe edilmiş ise de Ali Osman tezköreyi göstermiş, tezkereli bir malın hırsızlık ola- mıyacağını bağıra, bağıra söyle- miştir. Fakat biraz sonra Hacı Mehmet Efendinin geldiğini gö- rünce dayak yiyeceğini anlamış, satamadığı 70 kavunu ve sanda- lı bırakarak kaçmıştır. Gidişi, o gidiştir. Zabıta Ali Osmanı a- ramaktadır, İ uliyet esasını d w ! dır, Sarfiyat ve istihsalâtt da kisinden azdır. Orada bu. Hiristiyan ahali de hicret Sl tir. Halbuki bu unsur orasi“. mühim bir unsurdu. İzmir nının bugünkü vaziyetinin *“ bi de budur.,, igdir” Bu Yunan gazetesinin kısmen yanlıştır. Geçenlerde *”. muhavririmizin İzmir iktısaö” tına dair yazdığı makaled* zikrettiği İzmirden Rumların mesi, İzmir ihracatı üzerind? Ir müessir olmamış, ihracat r mamıştır. Azalan ancak İzmi” . halâtıdır ki bu da bir melek” umumi iktısadiyatınm ink” noktasından aleyhine değil, ve kis lehindedir. Yalnız bir © “ vardır: İzmir harpten evvel si” larla Suriyenin transit mer” idi. Harpten sonra bu vaziği keybetmiştir. Limandaki faslif? tin kısmen tenakusu bunun ticesidir. Bolşevikler Üst tarafı 1 inci makale yazmıştır. Malüm olda üzere bir sene evvel Stalin Y daş, Sovyet fabrikalarında po üzerine işi, tediyatın verile... işe göre yapılmasını, şahsi si kabul etmiş suretle Rusyadaki idare si Yi komünizme istinat elmekler © bayli uzaklaşmıştı. wi Bir müddet evvel Rus bölg rinin zırai mahsullerini en sek fiat veren alıcıya satma kabul olunmuş ve bu suretle”, | münistlikten bir derece de? uzaklaşıldığı görülmüştü... , Italyan muharriri Skarfogli? bu yeni esasların kabulü” sonraki vaziyeti tetkik ile o gul olmuş ve neticede Rusy# p seri adımlarla komünistlikte tığına hükmetmiştir. oi Rusya, sanayileşerek kom di mi tahkim etmeyi istihdef “ig yordu. Fakat bunun netice” rak Rusya komünizmden * mıştır. Zaten beş senelk P” ifade ettiği sistem de komün, istinat etmiyor, Onun istini'” devlet inhisarcılığıdır. Bu w min muvaffakiyeti için parç ye rine iş, gayri müsavi sy esaslarını kabul etmek, komünizimden tamamile v2 tırmıştır. Yeni sistem Rusyada, » nizmin hiç bir veçhile kab f mediği, yeni bir orta * ve küçük kapitalislerdet dir. şekkil bir sınıf türetmek! ey İtalyan muharririne ge yadaki yeni devlet inbisaf iye” uzun bir zaman devam © zile” cek, oda bir takım tahav” maruz kalacaktır. Fakat b” dg vüller harici tesirlerle d' ık " hili tesirlerle vuku bül3€ yal? bu Avrupada derin bir takip olunacaktır. ——————gi P. Kemalettin Öl Toloz 6 (A.A) — Me ek Fuat'ın yeğeni prens KE 75 yaşında olduğu hal de etmiştir. Kendisi M9 ” kumandanı idi. 1917 ye Mısır tahtından feragat sayfada! gi &