22 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

22 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Sayıfa 6 Dün, şehir meciisinde Kızıl ne halde? Kaç kişi tutuldu, kaç kişi öldü, ne gibi tedbirler alındı? Keresteciler yangın yerinde bir muvakkat hal yaptırılması isteniliyor Wtanbül umumi meclisi dün öğleden sonra birinci reis vekili Sadettin Ferit beyin reisliği al- tında toplanmıştır. Geçen celse. ye ait zabıt okunduktan sonra Refika Hulüsi Behçet hanımla Ismail Şevket beyin mezuniyet- leri kabul edildi. Kızıl hastalığı ne halde? Sıbbiye müdürü Ali Rıza B, kızıl hastalığı salgınına karşı ne yapıldığı hakkındaki sual takri- rine cevap verdi. Kızılın birden yüksek bir salgın hali gösterme- diğini, Tüşrinieyyel ortasında ve Teşrinisani başında biraz fazlaca göründüğünü buna karşı ilk mektep gocuklarına on iki grup üzerinden aşı tatbikine başlaml- dığı, dört beş gündenberi has- talığın yüzde elli nisbetinde te- > ar gösterdiğini, maamafi te- sg devam olunduğunu söy- Tevfik Âmir B. mektepler ha- ricindeki küçük çocukların da aşılanabilmesi için bn aşının da çiçek aşısı gibi bedel mukabilin- de eczanelerde satılmasının te- Minini ve fakirlerin de meccanen aşılanması için istasyonlar yapıl masım. istedi. Sıhhiye müdürü istasyonların tesis olunduğunu Ve. aşısının. vekâletten -istenildi- | ğini, birkaç güne kadar gelece- ğini, eczanelerde satılmak me- selesinin de vekâlete ait olduğu- Du, mamafib bu husustada ve sâlete yazılacağını söyledi. Ga- lip Bahtiyar B, bu tedbirlerin mülhakata da teşmil olunmasını, Bakırköy kâzasında Mahmutbey abiyesinde bastalığın fazla ok cz söylenildiğini ilâve etti. Emek mekteplerin nın ünüli düşü- nülmediğini sordu, Sahe mi. dürü cevap verdi; — Talebeyi la olarak buld el gel m kızıl, bir Orada hasta- Âzndan Esat bey aşı da : Ususta minat vermiştir. ve. Mehmet Ali bey Beyoğlu has- talık vaziyeti hakkında rakam istemiş, sıhbiye müdürlüğünün sskisi gibi muayyen zamanlarda tatistikler neşir etmesinin faydalı olacağım söylemiştir. Sıhhiye müdürü, istatistik Deşr- etmenin sıhbiye vekâletine ait olduğunu söylemiş, Y32 senesi başındanberi şimdiye kadar Iş. tanbulda 400 kişinin kızıl haş- talığma tutulduğunu, bunlardan ancak alti, yedi kişinin öldüğünü Mâve etmiştir. Doktor Galip Hakkı B. s8z alarak sıhhiye mü- dürünün verdiği izahatın kendi i Nuri İ am gelen fenni tertibatı yap- tetkikatına da tamamen tevafuk ettiğini söylemiş ve müzakerenin kâfi sayılmasını istemiştir. Bu talep kabul edilmiştir. Çimento fabrikalarının da- ğı'tığı zehir Bundan sonra belediye reis muavini Nuri B. çimento fabri- kalarının etrafa zehirli duman saçtıkları ve halkın sıhhatini bozduklarını, bildiren ve buna karşı ne yapıldığını soran tak- rir münasebetile cevap verdi. Bey obelediyenin olâ- mıyan bu fabrikaları doğrudan doğruya kapatmasının ileride za- rar ve ziyan gibi hususatı müs- telzim olmaması için fabrikalar aleyhinde mahkemeye müracaat ettiğini ve mahkemeye intikal etmiş bir mesele hakkında mü- nakaşa cereyan etmesini âzanın da münasip bulmıyacakları mü- taleasında olduğunu söylemiştir. Bunun üzerine izahat kâfi gö- rülmüş ve meselenin münakaşa- sından vazgeçilmiştir. Belediye zabıtası talimat- namesi ceğişecek mi? Belediye reis muavini Nuri Bey zabıtai belediye talimatna- mesinde tadilât yapılması hak- kımdaki sual münasebetile de izahat vererek bu hususta tet- kikatta bulunmak üzere bir ko- misyon teşkiline karar verildiği- ni, tetkikatın yakında" başlıyaca- ğını söylemiştir. Arpacı çiftliği ne olacak? Arpacı çiftliğinin bugünkü va- ziyetine göre bir idare sureti tesbiti hakkında karar ittihaz edilmesi için daimi encümenin yaptığı mazbata okundu. Vilâyet çiftliği vaktile maliyeden satın almış, başka birisine satmış. Fakat buna ait formalite ikmal edilememiş, bu yüzden çiftlik yeni alıcıya teslim edilememiş. Fakat alıcı çıftlikte tahribat yap- mamış ama istimal etmiş. Şimdi bu satışın fesbile (çiftliğin tekrar belediyeye mal edilmes bususunda sulh yapılması isteni yordu. Mazbatanın üç noktası ayrı ayri tetkik edilmek üzere kavanin, mülkiye ve bütçe en- cümenlerine havale edildi. Muhtelif işler Belediye hastahanelerine ya- tırılan şirket ve fabrikalar ame- lesinden alınacak ücret hakkında esaslı bir karar ittihazı için da- imi encümenden gelen mazbata bütçe encümenine havale edildi. Mehmet Fazıl Hariri efendinin istihlâk vergisi cezasının affına dair iktisat işleri müdürünün müzekkeresi mülkiye encümenine mim edildi. ilâyette müteşekkil ihtikârı tetâik komisyonuna umumi mec lisce intihap edilmiş olan Meh- met Ali Beyin istifası ve yerine seçilen İsmail Şevket Beyin iti- ve ie. iri e zat intiha- air mal a kere okundu. g la — Galip Bahtiyar Bey Sesleri işidildi. Galip Bahtiyar yormayan Bend u komi ilk teşekülünde bu unup çekildim, vaktim müsait değil, afvımı rica ederim, burası öyle bir yerdirki aliba bütün aza arkadaşlar iret birer buradan * geçmek VAKIT Tasarruf Haftası yakındır hazırlıklar var Tasarruf haftasında gökten Yerli malı hediyeleri düşecek ! Milli iktisat ve tasarruf cemi- yeti Birinci kânunun 1l inde başlıyacak olan tasarruf haftası için şimdiden hazırlıklara baş- lamıştır. Bu hafta da yapılacak işleri tesbit etmek üzere bir ko- misyon teşkil edilmiştir. Komisyon yarm ilk içtimamı aktederek propaganda şekillerini ve yapılacak diğer işleri hazır liyacakiır. Milli Iktısat ve tasar- ruf cemiyeti İstanbul şubesi reisi Daniş B. bu hususta şu izahatı vermiştir; — “Bu seneki haftada geçen senekilerden daha etraflı bir şe- kilde çalışılacaktır. Vitrin mü- sabakasından başka, tatlıcı, pas- tacı, lokantacı ve diğer bazı meslek erbabı için bir müsabaka tertip edilecektir. Bu müsabaka da yerli mallarından üzüm, incir, fındık ve saireyi kullanarak çe- şitli pastalar, yemekler, tatlılar yapanlara madalye verilecektir. Haftanın her gününde gökten yerli mal hediyeleri düşecektir. Bu hediyeler arasında Kadıköy, Istanbul ve Beyoğlu semtine dü- şenlerin içinde üç tane numara bulunacaktır. Bu numaraları havi olan hediyeleri alanlar; numara- larla da diğer kıymetli hediyeler alacaklardır. Ayrıca tatlıcılar, üzümcüler, incircilere ait bir ser- gi yapmayı da düşünüyoruz.,, A RCA YKD vaziyetinde kalacaklar! Daha başka muhtelif isimler söylenildi, biç birisi kabul etmedi nihayet ibtikârı tetkik komisyo- | nuna Seçilecek azanın riyaset divanınca tayin olunması karar. laştırıldı. Ankarada toplanacak tayyare cemiyeti umumi kongresine tay- yare cemiyeti İstanbul şubesi namına iştirak edecek olan aza- dan Nâkiye hanımın mezun sa: yılması kabul edildi. Muvakkat hal yapılması isteniyor Iktısat işleri müdürlüğü Daimi encümene bir teklifte bulunmuş, daimi encümen bu teklifi muva- fık görmüş, umumi meclise ar- zediyor: Senelik cirosu iki bu- çuk milyon lirayı bulan .yaş mey- ve ve sebze işlerini hem halkın sıhhati, hem de belediyeye va- ridat temini noktalarından iyi mürakabe edebilmek için bu işlerin bir hal içinde yapıl ması Jâzim. Bu işleri böyle bir yerde toplamak mümkün olursa bugün senede 26,000 lira olan hal varidatının senede 100,000 liraya çıkacağı tahmin ediliyor. Mükemmel bir hal in- şesımin iki milyon lira sarfına ihtiyaç gösterdiği anlaşılıyor, bu parayı vermek imkânı yok; hal de lâzım.. Şu halde muvakkat bir hal yapılması düşünülmüş, Keresteciler yangın yerinde be- lediyece istimlâk edilen arsalar- da böyle bir hal iki yüz bin li- raya yapılabilecek. Şimdi böyle muvakkat bir hal yaptırılması ve bunun için lâzım olan 200000 liranın da belediyenin ihtiyat ak- çesi için ayrılan paradan borç alınması isteniliyor. Bu teklif hakkında tetkikatta bulunmak üzre bötçe, iktisat, mülkiye ve mhhiye encümenle- rinden ayrılacak ikişer azadan mürekkep bir mubtelit encümen teşkili kararlaştırıldı. Perşenbe günü öğleden sonra toplanılmak Üzre içtimaa nihayet verildi. İ meksizin dolaşmaktadır. Gi Kongorilla Mösyö ve Murlam Blartin İohnson tarafmdan Afrikanm belir orrınm- larmda tamamen sesli olarak, hiç bir sinema hilesine mürscnat edilmeksizin Vücuda getirilmiş yegâne film Yarından itibaren Opara Sinemasında göstertimiya taşlanacak clan (Kongorilla) filminden bir sakne “Kongorillâ,, Afrikanm bakir ! ormanlarının tam göbeğinde ses- Mi olarak vücuda getirilmiş ilk filmdir. Bu filmle insan gözü ba- | İ Gorillerin sakin oldukları men kir ormanlar içine girmekte ve ©- rada hiç kimsenin görmediği şey- leri görmektedir. Mösyö ve Ma - dam Johnson, yükleri ve sesli si * İ nema levazımile siyah rehberleri refakatinde hareket ederek, bizi, bakir ormanlar içinde yaşıyan vahşi hayvanlarım, insanların ha yat ve âdetleri içinde yâşaiyor. Bu, hayvanatı vahşiye saydı değil, insan gözünün görmesi ve kulağının işitmesi için sesli sine « maya alınmış harikulâde bir eser- dir. Sakin suları üzerinde binlerce | (Telli turna) ların uçuştuğu gö - | rülen Nikuri gölünün manzarası kadar güzel ve şairane bir tema- şa olamaz. Kendi (o hakimiyetleri altında bulunan nihayetsiz vadi - lerde sakin muhtelif o hayvanat, insari ayağının hiç basmadığı bir toprak. Bu havalide bütün hay - vanların kendisinden (korktuğu aslan; kral gibi yaşamaktadır. O tamamen açıkta, cesaretleri her türlü sitayişin fevkinde, biri ka - dın olmak üzere iki beyazın ken- dini tarassut ve şüphelenme dini tarassut ve bütün harekâtı - nın fotoğrafını ve seslerini zap * tettiklerinden kat'iyyen şüphelen- İri fil - ler objektifle kâşiflerin ellerinde- ki tüfeğin önünden kaçışmakta, su aygırları, müstekreh gergedan- lar bize su içindeki hayatlarını göstermektedirler. Timsahlar, bu yırtıcı hayvan - lar, kâşifler motörlü : kano ile nehri dolaşırken onlara pek fena dakikalar geçirtmişlerdir. Çok şü kür bu nehir seyahati arızasız geçmiştir. Filmin en güzel kısmı, kâşif - lerin, boyları bir metreden fazla olmıyan küçük neslin, Pigme'le - rin sakin oldukları ormanlığa gir dikten sonra başlar. Bunlarla ça- buk dost olurlar. Kendilerine si - gara ve sigar verirler. Fakat, na- sıl içecekler?... Bu muhitte çok şayanı dikkat ve hakiki bir aşk vak'ası ve sevgililerin izdivaç me- rasimi tafsilâtile zaptolunmuş - tur. Pigme'lerin âdet ve an'ani” fevkalâde calibi merak ve up#” tulmaz birer hatıra bırakacaktı!” Pigmelerden sonra kâşi İeketlere gitmektedirler. Hayvs ların en tehlikelisi, kuvvetlisi # kurnazı olan Gorilleri, hücuml8" rma maruz kalmadan sine: almak için ne hilelere baş vurül” duğu ve ne fevkalâde müşkülât” la çarpışıldığını tahmin pek K9 Taydır. Yakut burun bu yaşa” ta rağmen elde edilen muvaff# kiyeti görüp hayret etmemek”. bil değildir. Bu hayvanların # nemalarmı almak ve bilkaesa #8” olarak yakalamak maksadımt 1 kip eden Mösyö ve Madam Jab son'u heyeti seferiyelerinde bel unmak çok heyecanlıdır. Bu >. dar müşkülâta rağmen kâşifle”,, ki yavru goril elde etmiye mu98i fak olurlar. (Kar topu) ve (Bi Amerikaya getirilir ve cesur w şiflerin malikânelerinde ehil şerek, beyaz yataklarının içind” memleketlerinin haşmet hayyül ederek, hür ve prensler gibi yaşarlar. ye resen eee erse ser esse bars Ger saa Ali Haydar Emir & iyileşti Vakıt) o" pek ( vo bae e , , , tanıdığı muharrir ilim adamlarımızdan Ali Emir B. bir müddettir rab bulunuyor ve Cerrahpaşa b hanesinde tedavi ediliyo! Arkadaşımız Alı Hay iyileşmiş ve artık basta çıkmıştır. Kendisinden aldığı” şu mektubu da yazıyoru”” pd “ Ayım on üçüncü gönü ik vapurunda geçirdiğim çan esnasında bana sıbbi Y? . yaf bulunan Haseki hastahanesi st bekimi muhterem d ip bej beyefendi ile doktor T diği efendiye ve tedavi ay Cerrahpaşa bastanesinin dokt” li baş bekimi muhterem. ' Fab Rüştü ve çalışkan mai mi rettin beyefendilerle baş hani Huriye ve hemşire Leyli e # efendilere candan teşek : ederim. ,, An Hayder ge