27 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

27 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Muhiddin 8, İş tanhamamındaki muvakkit i enin önündeyiz; iş bankasın- görülecek bir işimiz var, lâ- gişelerin açılmasına da bir Mate yakın vakıt var... Biz de Ölktanhamamındaki muvakkitha- Benin önünde gelen geçeni sey- Bir saat da ayak ür Yade durulmazya. Haydi biryol #nicamie © sapalım. o Oradaki seyrederiz. Arkada- Bia beraber köşeyi kıvrıldık Yenicamiin meşhur sıra dükkân- İh önüne doğru gidiyoruz. Sağ tarafta sıra ile fotoğrafçılar, kun- dura boyacılar; sol tarafta ar- Bubalcılar, hazır mektupçular, üler. Biraz daha ilerledik. betçiler, kundura tamircileri. ayet elbise satan dükkânların me geldik. Aman ne çeşit ii var ne çeşit. insanın e bir saatlik yerine bir gün- zayi edecek vakti olmalı da daki muhavereleri dinlemeli: — Efendi ağabey gel yarım ga ona fotinlerini parlatayım. suratını içinde görmezsen Mihgiz istemem. lay On liraya bırakırsan şu YE alırım. ie Canım bir kere poturu bir vi giy. Beğenmezsen gene > Baksana O hazret o şureye ona ne verelim... X Efendim... « N reye pantalon kaça? ni Şu çizgili pantalon canım. gisi bana pek yabancı gelme- İaşımı çevirdim. Bir de kimi içen beğenirsiniz. Muhittin Pak makör artist Muhittin Bey. Bin zat burada ne arıyor? Li kalmadı da eski elbise hi “Yor? Hayır; eski elbiseleri- ii? mı? Gene hayır. O Biyeney, z — çizgili pantalonu <a SİN mi alıyor... dep betin Bey pantalonu pe- — mi alıyorsunuz? <p kendime alıyorum. <p, mi söylüyorsunuz? m biç, gelecek oyunda ge- zy, tiyar rolü var; pantalon olurum ve ge <imiş bir yenisini içabetti, Şöyle keseye elve- İ Genç Nesile Baş Amatör san'atkâr Muhiddin B. diyor ki: Türk filimleri muvaffak eserlerdir i — Benim iş bankasında bir işim var. Fakat şimdi banka kapalı bir saat beklemek icabe- | diyor. O zamana kadar fırsattan istifade yapsam. — Canım bırak allah aşkına bize sıra gelinceye kadar daha neler var. Mamafi hatırınızı kır- mak istemem. — Sahneye ilk çıkışım ta ib- tidai mektebinden başlar (Kanu- ni sultan Süleyman nümune) mektebinde okurken velilerimize arasıra temsiller verirdik o zaman hocalarım bana oldukca mühim roller verirlerdi bende büyük bir hevesle oynardım. Mektebi bitir- dim. Kumkapı Fransız mektebi- ne girdim. Orada üç sene kadar okudum bu esnada artık sahneyi edip sizinle mülâkat | onutmuştum mektebin büyük sı- nıfının lağvulması üzerine İstan- bul lisesine girdim orada gene sahne hayatı başladı arkadaşla- rım sahne hayatlarında muvaffak olmuş kimselerdi başda Cemil Cahit, Muammer vardı. Bu esna- da gençler mabfeli nanında Fatihte bir mahfel açılmıştı. Bir gün amuca zadem Şadan Bedi ile oraya temsil seyretmeye git- miştik bilmem nasi oldu oraya bizde girdik bir kaç temsilde rol aldık şurada bir şey söylemeden geçemeyeceğim mahfelde bulun- Bağl göl “lele vin tam bir rejisör gibi beni yetiş tirdi bu gün belki kazandığım muvaffakıyeti ona borçluyum. Artık sahneye çıkmıyorum ve çıkmayacağım. Bu gün tamamen bir hayat adamı olarak çalışıyo- rum beyhude geçirecek zamanım kalmamıştır. — Profesyonel | artistler den kimleri beğenirsiniz? — Profesyonel artistlerden bil- hassa Hazım, Vasfı Rıza Behzat Galibi, Halide Hanımı beğenirim içtimai vaziyetleri, temiz nökte- leri her zaman kendileri için bir mevkii mahsusa ayırır. Sınıf iti- barilede yerlerini (o dolduracak kimse yoktur zannediyorum. — Amatörlerden kimleri be- genirsiniz? — Amatörlerden eski arka- daşlarım oC. Cahit, Muammer. A. Tarık, Nurullah şimdi Anka- rada ziraat bankasında bulunan Nüzheti beğenir ve takdir ede- rim, — Son zamanlarda memleke- timizdeki filim sanayii hakkında fikirleriniz? — Memleketimizde henuz pek yeni olan filim sanayii hakkında- ki fikirlerim vallah ben bu hu- susta bir mütalaada bulunmak istemem filim bizde henuz pek yeni bir maziye sahiptir Ertug- rul Muhsinin himmeti ile bir eksiklik ikmal edilmiştir. Mem- leketimiz sinamacılığa pek elve- rişlidir tabii manazırı itibarilede mükemmeldir. Bittabi yavaş ya- vaş her şey gibi £ terakki edecektir mesela geçen sene çevrilen (Istanbul sokakları) fili- mi gerek melodi gerekse suje itibarile hiçde' fena değildi. Bu filimi Avrupa filimleri ile muka- yese etmek de doğru değildir. Melih Nazmi semmzerarmmze VAKIT başa İ ! atkârlarından Meh- met Ali Beydiyor ki: Eserde tez ve fikir lâzımdır Ankara Halk evi sahnesinde rejisörlük yapmaklaberaber milli bir operet olan “Sel,, piyesinde en güç bir rolü muvaffakıyetle başarmış ve bu suretle Ankara tiyatro sahasında kuvvetli bir elamanı olarak tanınmış olan Mehmet Ali Bey ile görüştük genç san'atkâr bize şunları söy- ledi : “ —lik defa 1925 senesi Ka- dıköy orta mektebi son sınıf veda müsameresinde büyük bir istekle sahneye çıktım. Mektebi bitirdikten sonra Yüksek ticaret mektebine devam etmeğe baş- ladım, Tiyatro hevesi bende gittikçe artıyordu. Benimle beraber bu işte heveskâr birkaç arkadaşlar birlikte Üsküdar Halk fırkası temsil şubesi diye amatö bir te- şekkül yaptık ve birkaç muvaf- fakıyetli temsil verdikten sonra meslek kaygusile hepimiz bir tarafa dağıldık. —Amatörmü ? Profesyonel mi olmak istersini ? — Tiyatroculuğu ve sinemacı- lığı çok severim şimdiki halde Mehmet Ali B. amatör bir vaziyette çalışmağı tercih ederim... Esasen gençliğin enerji kaynağı olan Ankara Halk evi temsil şubesi beni bu husus- ta kâfi derecede tatmin etmek- tedir. Güzel bir sahne, - müstait he- veskârlar, büyük himaye... böyle bir sahada çalışmak benimle be- raber her Türk genci için bir şeref sayılır... — Artistlerden kimleri taktir edersiniz? — Darülbedayi san'atkârları benim hocam sayılır. Çünkü mektepte okudum. Sahnesinde staj gördüm. Her zaman için kendilerini taktirle anarım, Bir çok müşkülâltan sonra bedi zevkini temin edebilecek bir şe- hir tiyatrosu kurmağa muvaffak olduklarından dolayı büyük bir varlık göstermişlerdir. — Arkadaşlar arasında kim- leri tektir edersiniz ? — Ankaradan Hilmi, Sadi, Salih, Haydar, Nüzhet Beylerle Sabiha ve Türkân Hanımlar. Istanbuldan oCabit, Muvaffak, Reşit, Ali Zühtü Beylerle Trab- zonda Mehmet Bey ve Samsunda Ankara Halkevi san-| İstiklâl lisesi talebesi bu hafta çok Talebe gecesi , eğlenceli ve istifadeli bir gece geçirdi istiklâl Lisesi talebesinden bir grup Çarşanba akşamı İstiklâl lise- sinde yeni senenin talebe gece- lerine (başlanmıştır. Bu senei dersiyenin ilk gecesini teşkil eden çarşamba akşamı oldukça muvaffakiyetli geçmiş, talebe eğ- lenceli ve istifadeli bir gece ge- çirmiştir. Evvelâ profesör M. Samuel Abravanel tarafından tecrübeli bir konferans verilmiştir. Profe- sör konferansında muhtelif di mağ hareketlerinden zekâ ve manyatizmeden bahsetmiş, kur- bağa, güvercin, horoz, yaban domuzu üzerinde hayretbahş tec- rübeler yapmıştır. Konferansı takiben İstiklâl or- kestrası güzel parçalar çalmış, Istiklâl lisesinde veda çayı Uzun senelerdenberi istiklâl we İstanbul “liseleri * fizik mual- limliğini yapmakta olan kıymetli muallim Arif Şükrü Bey Erzu- ram lisesi muallimliğine tayin | edilmiştir. Gençler eski hocaları şerefine Üsküdar lisesi konfe- rans salonunda bir veda çayı tertip edeceklerdir. Arif Şükrü Bey kendisini, ta- lebeye çok sevdirmiştir. Kıy- metli bir muallimdir. Onun ay- l rılışı geeçleri hakikaten müte- essir etmiştir. Arif Şükrü Beye | İ hayırlı yolculuklar temevni ede- riz. Gençlerin balosu Yılbaşı akşamı Cümhuriyet gençler mahfeli mahfel âza ve davetlilerine bir balo tertip et- miştir. Balo esnasında birde ko- medi oynanacaktır, e ENA les Vedia Hanımlar çok ümit verici amatörlerderdir Gençlik arasında tiyatro faa- liyeti olan memleketin muhtelif yerlerinde yapmış olduğum 686- yahatlerde zevkimin en fazlası üstatları tanımak olmuştur. Bu sebepler dolayısiledirki ti- yatroda oynamaktan zivade re- jisörlük yapmak daha çok hoşu- ma gider. Her zamanda arka- daşlara hocam Ertuğrul Muhsin | Beyin direktifi tarzında çalışma- larım tavsiye ederim. — Sporla meşgul olurmusu- nuz ?.. — Sporu çok severim ve im- kân derecesinde de meşgul olu- rum, — Eserleriniz var mıdır ?2.. — Yalnız bir vodvil yazdım. Ihtimal amatör arkadaşların bu eseri bilirler... “İnsan sarrafı,, birçok mekteplerde oynanmiştır. — Hangi piyesleri daha ziya- de seversiniz ? — Daha ziyade fikirli ve tezli piyesleri severim. Tiyatro bir eğlence değil bir ibret olmâlıdır. Arkadaşlara da bu tarz piyesleri intibap etmelerini tavsiye ederim. Necmettin Sabri şiirler, monoloğlar söylenmiştir. Sonra akademi temsil gurupu tarafından (Üsküdarın kanbür kadısı) isimli vodvil temsil edil- miştir. Birinci perdede rollerini yadırgayan gençler ikinci perde- de cidden güzel bir oyun oyna- dılar, umumiyetle makyajlar gü- zeldi. Sahne tertibatı, iyi idi. Kadı rolünü yapan genç mu- vaffak olmasına rağmen müte- reddit oyniyordu. Murteza rolün- de Ismail Hakkı. diğer rollerde Zeki, ve Karabetyan rolünde Ulvi alkışlandılar, İlk gece ol- mak münasebetile bukadar mu- vaffak olunabilirdi. Gençlerden mütebaki temsiller için daha mu- vaffakiyetli oyunlar bekliyoruz. ALEL AA EA EREREZ | Cümhuriyet gençler mahfelinde muvaffa- kiyetli bir müsamere Geçen cuma“günü Cümhuri- yet gençler mahfeli 1932 -'1933 senesinin dördüncü temsilini oy- namıştır. Temsilde Mücteba Salâhattin ve Baha Hulüsi beylerin yazmış oldukları “ Bir yara deşlim ,, namındaki 3 perde ( sekiz tab- lo ,luk eserleri temsil edilmiştir. Eserin mezvuu çok hem de pek çok güzel intihap edilmiştir. Di- yebilirim ki amatör hatta daha İ ileriye gidiyor. Profesyonel sah- nelerde bile muvaffakiyetle ba- şarılacağını pek zannetmediğim bu eseri böyle senelerdenberi çalışan bir amatör grupunun ümidin fevkinde pek muvaffaki- yetle başarması şayanı takdirdir. Rol sahiplerinin hemen hepsi çok güzel oynamışlar,Makiyajlar, kostümler, elektrik ve sahne tertibatı, dekorlar, mizansenler nihayet rejisörün muvaffakiyeti pek bariz surette gözüküyor do- layısile güzel oynanan bu eser de bir kat daba güzellik veri- yordu. Bu müsamerede vazife alan mahfelin bütün azalarını candan tebrik eder ve rejisör Mücteba Salâhattin beyin bize böyle yeni stil eserler o çıkarmasını ümit ederim. Melih Nazmi Yeni piyesler Cümhuriyet gençler mahfeli temsil şubesi gelecek temsilde Baha Hulüsi beyin “ ölmüş ruh- lar ,, namındaki musikili facia- sile Ali Zühtü beyin “ Deliler doktoru ,, namındaki komedisi oynıyacaklardır. Gençlere muvaf- fakiyetler dileriz ilama çe Sarıyer kazası Gençler mahfeli 24 Teşrinisani Perşembe günü akşamı Sarıyer kazası Gençler mahfeli birçok misafirler huzu- runda, güzel ve muvaffak bir müsamere ile açılmıştır. Boğa- ziçinin bu güzel ve şirin semti- nin gençlerinin teşkil ettikleri mahfele muvaffakiyet dileriz.