4 Nisan 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

4 Nisan 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Büyük Erkânı Harbiyereisimiz memleket müdafaasında çocu- ğunehemmiyetinden bahsediyor Zinci sayıfamızda okuyunuz — — 16 ne Yıl » Sayı: 5473 minin “Yahudinin P rası Tahrir Telefonu: 24379 SALI,A NISAN- din - 1933 na Karşı ——— Milli edebiyatta hareketler Ankara Halkevi dil, edebiyat, tarih şubesi azaları bir müddet - tenberi dikkate değer bir bahis üzerinde çalışıyorlardı, o zaman zaman toplatılar © yapıyorlardı. Nihayet bu çalışmalar ve toplan - tılar şu karara varmıştır: o Şube dil ve edebiyat yolunda progra » mını tatbik edebilmek için bir mecmua çıkaracak ve tespit ettiği esaslar dairesinde neşriyata başlı» yacaktır, Iki hafta evvel Ankara Halk- evinde yapılan böyle birtoplantıda şahsan bulunduğum ve cereyan eden münakaşaları yakından din- lediğim için verilen son karara karşı alâkadar oldum. Ankaranm münevver gençleri mevzularını sadece İstanbul haya- tından alan ve koca Anadoluyu ihmal eden Osmanlıca yazılmış e- debi eserlerden memnun değiller. dir, San'at san'at içindir diyen ve hiç bir milli gaye gözetmiyen ede- bi yazılardan şikâyetçilerdir. Ye- Bi nesil edebiyatına ârız olan (adaptasyon) hastalığı milli ede- biyatımız için tehlikeli bir şekil ahmaktadır. Tercümelerde sadece bir isim değiştirmek suretile mil- li edebiyat tâbiiyetine kabul edi- len ecnebi eserlere karşı mücade- * !e açmak lâzımdır. Türk milletinin | ve Türk gençliğinin yeni dille ya- zılmış ve mevzuunu yalnız İstan- bulun değil, âyni zamanda Trak- yanm ve Anadolunun içlerinden | almış edebi eserlere ihtiyacı var- | dır. İste Ankara Halkevinin dil, e- debiyat, tarih şubesi azaları bir kere bu maksat üzerinde kendi a- ralarında fikir birliği yapmak, sonra gene ayni maksat etrafında memleketimizin edebiyatçılarını, şairlerini ve ediplerini istiyorlardı. büyük, doğru, toplamak Hiç şüphesiz gaye üyük, » ayni zamanda çok | güzeldi, Bunu inkâr etmek müm - kün değildi. Fakat asil mesele bu | e etrafında memleketin mü- er gençliğini, şairlerini ve e- iplerini toplıyabilmekte idi. Mehmet Asım (Devamı inci sayıtıda) Kadınlar Birliği cün fakir çocuklara elbise ve kumaş dağıttı 15 Memlekete telefon edebilirsiniz ! YY aramama asan emre Memleket dahilinde 9 şehirle konuşabiliriz Sofya ANKARA, 3 (AA) — Posta, | telgraf ve telefon idaresi Türkiye ile Avrupa hükümet merkezleri arasında telefon Oo muhaberatını 1931 eylülünde açmıştır. Müdiri - yeti umumiyenin bu hususta dur- madan devam eden mesaisi neti- cesinde memleketimizle Avrupa memleketleri arasında açılan te-| lefon muhaberatı günden güne inkişaf ederek bugün Avrupanın bir çok merkezlerile telefon mu- haberesi yapılması imkânı hasıl olmuştur. Memleketimizle telefon | Bir büyük tecrübeye rağ- men Akil Muhtar B. gene sari değildir, diyor Dünya tıb muhiti, senelerden» beri kansere karşı çare bulmıya çalışıyor. Bu a- ii rada, kanserin z sari olup olma dığı da sık sık doktorlar ara - sında münakaşa * mevzuu teşkil e - diyor. Son hafta i- çersinde, Ameri - kada, ahalinin sihhatini koru- (Devamı 6 mer sayıfada) Profesör Akil Muhtar Bey m yetindem verihtmiştir. 5 6 — Cemaat Ankara muhaberesi yapılan Avrupadaki başlıca hükümet merkezleri şun- lardır: Bulgaristan, Yunanistan, Maca- ristan, Yugoslavya, Fransa, İsviç- re, Almanya, Avusturya, Çekos- lovakya, Lüksonburg, Danimarka, Felemenk, İngiltere, İsveç ve Nor- veç. Dahilde açılan merkezler şun- lardır: Ankara, İstanbul, Yalova, Edir- ne, Bursa, Gemlik, Orhangazi, A- dapazarı ve Geyvedir. Kalp para Kim bastı, nerede basıldı? Meçhul 100 liralık bozdurmak pek güçleşiyor Sahte yüz liralıkları kimin yap” tığı, nerede yapıldığı istiçvaplar neticesinde zabılanm işine yarıya” i cak ip uçları elde edilmektedir. Evvelce nezaret altına alınan - lardan başka dün de bir kaç kişi - nin malümatına müracaat edil - miştir. sahte 25 kuruşluk sürmüş olan - lar da vardır. Söylendiğine gö - re zabıtanın tahkikatı son safha - sına gelmiştir. Bunlar arasında evvelce az . * . DILIMIZ — 24 üncüliste — | İSTANBUL, 3 (A.A) — T.D.'T. Ceml-ji Karşılıkları sranacak Arapen ve Farsça | kelimelerin 24 sumaralı listesi şudur! 1 —Can 2 — Cefa 3 — Cehit 7 — Cemile | 8 — Cemiyet 9 — Cenaze 10 — Cennet 11 — Cenin 12 — Cenup (Ceht) 4 — Cehennem — Celâdet Listelerde çıkan kelimelerden o manaları Yarın Kurban Bayramı Bayram namazı vakti manat Hitlerin Silâhı! i Galip Gelecek ? saat : Ğİ? 1184 İdare Telefonu: ? Para mı, yoksa silâh mı? Almanlarla Yahudiler harbinin devamı Hayim'in altını ve Hitler'in silâhı karşı karşıya ! Almanya cebir ve şiddetle, Yahudiler para ile müthiş mü- cadeleye devam et- mektedirler. Hangi- si galebe edecek? İşte çok şayanı dik- kat mesele.... Al manlar Yahudilerin aleyhlerindeki boy « kotajlarını bırakma. ları için Yahudilere üç günlük mühlet vermişlerdi. Bu mühlet yarın sa“ at onda bitiyor. E- ğer propaganda bit- mezse yarın saat onda Almanlar bü- tün şiddetiyle elin- deki 3,5 milyon Ya» Nevyorkta Yahudiler tarafından Almanlar aleyhine yapılan büyük bir nümayiş hudinin dükkânı önünde, ticaret - Yahudiler kaçıyor hanesinde boykotaj ilân edecek » VARŞOVA, 3 (A.A) — Hır ler, onlarla alış verişi kesecekler. | susi bir tayyare Berlinden kaçan dir.. Henüz bu müthiş harbin ki- | iki Yahudi yolcuyu Olkusz yakı * min lehine biteceği malüm değil, | nında yere indirmiştir. Bunların Fakat sanrıız ki Hitlerin kurşunu | yanında valizleri vardı.Pilot tekrar sarı madene işlemiyecektir. Almanyaya dönmüştür, 999E0DA 200000 00 02000 sauna asama Belediye hesabını bilmiyor mıymış ? Şehir Meclisinde hararetli bir müzakere * ihmal ve mes'uliyet kimin ? | g small Şevket B. Mehmet Ali B- İstanbul umu- masraf kısmı, ge mi meclisi dün is çen devrede he“ kinci reis vekili yeti umumiyey& Necip B.in reisli- Nuri B. getirilmemiş tet- ği altında toplanmıştır. 931 senesi» | kik olunmamıştı. Bu gecikmenin hesap kesiminin varidat kısmı, | sebebi hakkında belediye reisliği * meclisin geçen devresinde tetkik / nin izahat vermesi | istenilmişti ve tasdik olunmuştu. Bu hesabın (Devamı 6 iner sayıfada)” birden fazla osloların ber masası ikin ayrı karşılıklar Meri sürülebilir. Karşılık gösteren zatların gönderdikleri karşılıklardan duyulmaş ve işitilmiş olmiyan- ları hangi kuynaklardan aldıklarını göster « meleri rica olunur. (Bulduğumuz kelimeler ve okuyucula- rımızın gönderdiği karşılıklar beğinci sayıta- muzdadır.) Elbise dağıtılan fakir çocuklar ve Kadınlar Birliği âzası d Dün Kadınlar Birliğinde 200 fakir çocuğa elbise ve kumaş ağıtılmıştır, Elbise verilen çocuklar arasında fakir mektep tale- eleri ekseriyeti teşkil etmektedir. Bir çok fakir kadınlar Birliğe gelmişlerse de elbise ve kumaş bittiği için istekleri yapılamamıştır. |