1 Mayıs 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Mi (Başmakaleden devam)| Hakikati halde Türkiye ile Yu- iktısadi saha » | nanistan arasmda da o kadar müşterek (Omenfaat e. sasları vardır ki her (iki tarafın göstereceği ufak (bir himmet ve gayretle az zaman içinde çok mü- him faydalar elde edilebilir. Bir kere Yunanistanın hariçten gıdai maddeler getirmeğe ihtiya - cı vardır. Türkiye kasaplık hay - van, buğday ve sair hububat şek - linde bunları tamamen verebilir. Buna mukabil (© Yunanlıların da Türkiyeye verebilecek sınai ma- mulâtı vardır. Türkiye de bunla- rın ithaline azami © derecede ko- laylıklar gösterebilir. Yalnız bu hususta Yunanlılarla aramızda bir anlaşma olmalıdır. Şunun için ki Türkiye son zamanlarda kendi zaruri ihtiyaçlardan olan bazı sr- nai eşyayi milli (o vasıtalariye © — yapmak kararını vermiştir. Bina - > enaleyh Türkiyeye sınai mal ithal &tmek istiyecek olan Yunanlıların bir taraftan hükümetçe her hal- de kendi memleketimizde yapma- ğa karar vermiş olduğumuz mal- ların neden ibaret o olduğunu bil- meleri, diğer ( taraftan bu mallar haricinde olarak memleketimize yapacakları sınai (o ithalâtı Türk müşterileri için ötedenberi alışıl- mış nümunelere uydurmaları icap eder. Bundan başka Türkler Yunanlı- larm ticaret filolarına yardım e - debilir. Çünkü vasati bir hesap la Türkiye harice her: ; sene gön- derdiği mallar için on milyon lira kadar navlun vermektedir. Türk ve Yunan armatörleri (o arasında her iki taraf hükümetlerinin delâ- — Jetleriyle bir anlaşma © yapılırsa © Tüm ihraçatının bir kısmını harici pazarlara, , Yunan gemileriyle nakletmek kabil olabilir. Bu yol- dan her sene Türkler Yunan ge- micilerine hiç olmazsa bir, bir bu- çuk milyon lira kadar bir nakliye ücreti verebilir. ticaretine göstereceği kolaylıkla ra karşı biz de elimizden geldiği kadar karşılık bulabiliriz. Türkiye ile Yunanistan arasm- © da mevcut dostluk ve ademi teca- © vüz misakınm tedafüi bir ittifak şekline kalbi meselesine gelince; böyle bir ittifaka imkân olup olma dığı, olduğu takdirde maksat ve manası neden ibaret (olabileceği hakkında fikir ve mütalea beyan e- debilmek için müzakerelerin ne - © ticesini beklemek lâzımdır. Mehmet Asım ryan ENE EAA Sare “Bir Ermeni kızı teberrü etti ice gazetelerin verdiği ta nazaran İsviçrede ölen isminde bir Ermeni kr- 'siyet etmiştir. Bu meblâğın 6000 doları Ermeni talebesinin ve 4000 - doları da Türk talebesinin tahsili- ne tahsis edilecektir. Ermenice “Arevelk,, gazetesi bu münasebetle yazdığı bir başma- kalede bu haberin bütün Ermeni- “ler tarafından meserretle telâkki ildiğini ve Türkiyeli bir Erme- Dinin başka dinde vatandaşlarını unutmamak suretile vatanına kar- şı gösterdiği merbutiyele bir delil “ verdiğini işaret ettikten sonra di- yor ki: “Minasyan H. Türkiyeli bir halı tüccarının kızı olup senelerden be- yi VAKİT” 1 Mayıs 1933 kü . .. . © ÂAtinamüzakereleri Hülâsa Yunanistanın Türkiye | Manisada i Bütün istikraz tahvilleri satıldı | MANİSA, 30 (Hususi) — Er- İ gani istikrazı tahvilleri | her köşesinde olduğu gibi İ pışılmış , mevcut bir tek (o tahvil | kalmadığından yenileri istenmiş- tir. Ölüm cezası | ANKARA, 30 © (Vakıt) — i İlgazın Karacaüren (o kariyesinin Köprülü köyünde Mehmet oğlu Mecdiyi aralarında geçen bir de - girmen meselesinden öldürmekten suçlu ayni köyden Battal (oğlu Hatip Hüseyin hakkındaki idam kararı Adliye encümeni tarafın: dan tasdik edilmiştir. i Ankarada polis mektebi açılacak Ii ANKARA, 30 (Yakıt) — i Şehrimizde 200 bin lira sarfile bir polis mektebi açılacaktır. Dahiliye vekâleti bu mektebin inşası için Meclise salâhiyet isti- yen bir lâyiha vermiştir. Bu para 933, 934, 935 senelerin- de müsavi taksitlerle ödenecek- tir. Bugünkü Meclis içtima ANKARA, 30 (Telefonla) — Meclis yarın (bugün) toplanarak ruznamede dahil bulunan âşağı- daki maddelârin * imüzakertsile meşgul olacaktır: 1 — Kaçakçılığın men'i ve ta- kibine dair olan müzeyyel kanun lâyihasının geri verilmesi hakkın - daki Başvekâletin tezkeresi. 2 — Denizli meb'usu Mazhar Müfit beyin Razgrat (o hâdisesi hakkında Hariciye ( vekâletinden sual takriri. 3 — Dahiliye (memurlarının yaşlarına ait 1 - 243 numaralı ka- nun lâyihası, 4 — Milli Müdafaa lâyihası. 5 — Müvazene vergisinin bir sene uzatılması hakkında 1 - 562 numaralı kanun lâyihası ve Maliye encümeni mazbatası. Meclise gelen yeni lâyıhalar ANKARA, 30 (Vakit) — Tür“ kiye ile Macaristan arasında ia- dei mücrimin ve cezai mevada ad- li müzaheret lâyihasile, polis teş- kilâtı kanununun 39 uncu madde- si hakkındaki lâyiha ve hükümet merkezinin inzibati vaziyetinin e- ehemmiyeti dolayısile Ankarada ücretsiz yüz telefon © yapılmasını mutazammın lâyiha meclise gel- miştir. İzmir şehir meclisi IZMIR, 30 (Hususi) — Şehir Meclisi bugün işlerini (o bitirerek içtimalarına nihayet vermiştir. ri Türkiyeden uzakta yaşamıştır. Fakat kalbinde yurt hissi baki kal dığından vefatından evvel kendi hissiyatını izhar etmek istemiş, Ro bert Kollej Türk talebelerine ken- di vasiyetinden bir hisse ayırmış- ır. Şüphesiz Ermenilerin yurtse- ver hisleri Türk yurttaşlarımızca malümdur, ve Minasyan Hanımın teberrüatı bu hissin ne kadar kuv- vetli olduğunu bir defa daha isbat eder.,. Tın Hususi Telgrafları yurdun | Emlâk Bankası umum : şehri- | Hakkı Saffet beyin imzasını tak - mizde de büyük bir rağbetle ka-|j;t suretile ! Hükümetimizle i Hayvan vergisi kanunu Parlâmentolar bir- z i liği konseyi Ikisahtekâr * Emlâk bankasını dolan- İ dırmak istiyenler ANKARA, 30 (Telefonla 1934 içtimaını İstanbulda aktedecek lâmentolar Birliği konseyi Cenev- rede içtimaımı akdetmiştir. Murahhaslarımız Rasim Ferit ve Nazım Beylerin de iştirak etti- müdürü Merkez Bankasından 13 bin 2590 lira almak istiyen sah- tekârlardan ikisi bir müddetten- beri bulunamıyordu. Döbuj ve Bandi ismindeki bu iki sahtekâr Macar ahiren İstan balda yakalanarak şehrimize ge- tirilmişlerdir. ği muhtelif komisyonlarda iktısa- di, mali, hukuki ve siyasi bir çok mesail tetkik edilerek bu sene Madritte içtimai umumisini yapa- cak oöaln parlâmentolar birliğinin ruznamesi tesbit edilmiştir. Merkumlar cürümlerini etmişlerdir. itiraf da akti tekarrür etmiştir. Hüsnü Bey geliyor ANKARA, 30 (Telefonla) — İnhisarlar Umum müdürü Hüsnü Bey yarından sonra İstanbula ha- reket edecektir. için bir teklifte bulunmuş ve kon- sey hali hazırda bazı parlâmen- tolarda masuniyeti teşriye, hür- riyeti fikir ve kalemi ihlâl eden harekâtı parlâmento rejimine bir taarruz telâkki ederek tecssüfleri- | ni izhar etmiştir. İ Silâhları bırakma Beliren düşünceler Paris, 30 (A.A) —- Temps gaze- tesi, M. Massleyinin M. Nadolniye Cenevrede vermiş olduğu kat'i ce- vapla konferansın mesaisi netice - sinde şimdiye kadar tebellür et - miş olan hâkim fikirlerin aşağıda- ki fikirler olduğunu hatırlatmak - tadırr N “1 — Silahların tedrici surette zaltılması, 2 — Silâhların mukabilinde her hangi bir surette yeniden silâhlan ma olmaksızın azaltılması, 3 — Herkesin iştirak edeceği ve adilâne hissesi bulunacağı bir mu- kavelename, Şimdi M. Nadolninin beyanatı okunduğu ve Almanyanm tadil teklifleri tetkik edildiği zaman Almanyanın konferansın eserine hâkim olan bu 3 fikre karşı düşü - nerek ve bilerek vaziyet almış ol - duğuna kanaat hâsıl olur. Eğer Almanya bu suretle ma - nevra çevirmek ve silâhları bırak- ma yolunda elde ödilen her türlü hakiki neticelere karşı engel çıkar- mak için konferansta mevki almış ise Kânunuevvelde tekrar Cenev - reye gelmesi için onu ikna etmek- Yeniden açılacak lise ve ortamektepler ANKARA, 30 (Telefonla) — Maarif Vekâleti bu sene 50 yer- de mektep açılması ihtiyacını tes- bit etmişti. Yapılan tetkikatta (o bu seneki bütçenin 14 yerde ortamektep ve 2 şehirde de lise © açılmasına müsait olduğu anlaşılmıştır. Liselerden biri Karsta (diğeri Elâzizde olacaktır. Muvakkat ticari itilâflar ANKARA, 30 (Telefonla) — muvakkat : ticasi itilâflar aktine dair olan © kânu- na zeylen o hazırlanan (o lâyiha Meclise gelmiştir. Buna göre muvakkat ticari iti- lâflar ile tayin olunan Oo müddet 1935 temmuzunun intihasma ka- dar temdit edilmektedir. ANKARA, 30 (Telefonla) — Hayvan vergisi (o kanununun 19 uncu maddesinin 2 inci fıkrası, iki madde arasında tearuz (dolayı sile şu şekilde tadil edilmiştir: Her mahalde yoklama hitamın- dan sonra tarhedilir, Yabani ağaçlara aşı DENİZLİ, 30 (A.A) — Çal, Ta- vas ve Acıbadem kazalarında hu- susi idareden gönderilen aşıcılar vasıtasile yabani ağaçlar aşılattı- rılmkata ve köylülere aşı usulü öğ- retilmektedir. Henez nahiyesin - de meyva ağaçlarma musallat o- lan ağaç sıçanları tamamen imha edilmiştir. n kikaten sorulmıya değer. Cenevre, 30 (A.A) — Silâhları bırakma konferansı reisi M. Hen - derson dün, Alman heyetinin İn - giliz projesine ait olarak Cuma gü nü tevdi etmiş olduğu tadil teklif- leri üzerine ne yapılması lâzım ge- leceği hakkında bazı heyetler rüe- sası ile görüşmüştür. Konferansın ordu o mevcutları komitesi, Pazartesi günü Alman polis kuvvetinin silâhları bırakma mukavelenamesinin askeri kuvvet telâkki eylediği kuvvetler meya - nma ithal edilmesi icap edip etmi. yeceğine karar verecektir. Komitenin polis talebesi ile kış- lalardaki polislerin bu nevi kuv - vetlerden addile ordu mevcudu meyanına ithal etmesi muhtemel dir. Mersinde MERSİN, 29 (A.A.) — Mer- sine ayrılan istikraz tahvilleri ta- mamen satıldı. İstek (karşısında Tarsustan perşembe günü 110 ta- ne daha getirildi, Bunlar da tama men satıldı. Yeniden bir çok kim- seler bankaya müracaat ettiklerin» den bugün yeniden tahvil ısmar- landı, Havanada isyan Havana, 30 (A.A) — Şark eya” İetinde bir isyan ve Songo, Sun Luis ve Boniato şehirlerinde kar- gaşalıklar zuhür etmiş olduğu ba- ber veriliyor. Buralara mitralyözlerle müceh - hez olan kıt'alar gönderilmiştir. rine CENEVRE, 30 (A.A.) — Par-| 1934 senesi içtimaının İstanbul- ! İsviçre grupu Rayiştağdan bazı | mebuslarm çiakrılmasını protesto | le siyaseten ne kazanılacağı hak « #5 diğer Balkan devi. faatlerini koruyacak Bugünkü müzakerati ilk teşebbüsler M, Wi Başvekâleti zamanında muştur, Küçük san'atlar ) hakkında ATİNA, 30 (Hususi) ye Hariciye müsteşarı j fat bey, küçük san'atlar © münasebetile, Yunan B##* İsmet Paşaya göndermiş mektuba Türkiye (O Baf” hattı destile yazılmış olan mektubunu M. Çaldaris€ © miştir. Mektubun gi hakkında hiç bir şey tebliği memişlir. Yunan Reisiciimhur” ziyafeti ATİNA, 30 (Hususi) Tiğ İ reisicümhuru, dün Celâl v8” İ Rifat beylerin şerefine bif” vermiştir. Ziyafetin sonunda Yu | cümhuru M. Zaimis, Gar* met Paşalar hazeratmın 7 mesai arkadaşlarını kabul © Te le çek bahtiyar olduğunü. nayi ziyaretteki mal hakkuk ettirmek için elin€ ni yapacağını söylemiştir Meçhul asker ab çelenk Celâl ve Numan Rifat meçhul Yunan asker al bir çelenk (o koymuşlar, sonra müzeyi ziyaret eti celeyin de Olimpiyat tiy#' şereflerine verilen bir bulünmüşlardır. Büğüm pazar tatili bile, Türkiye vekilleri Başvekilile Maliye n katinde Simon burununa ” tomobille bir tenezzühte © caklardır. Yunan iktisat müzakere TİNA, 30 (Hususi) YS te İktrsat nazırı Obi ag; ürkiye sefarethan” derek Celâl ve Numan lerle birlikte müzakerata “ tır. İki taraf ta bu mülâk da noktai nazarlarını!”.. tir. Yunan Başvekili, edilmekte olan meseleler? ik. yeti hasebile, bir çok gi” mevcut olmakla berabe” ,d fn hüsnü niyet ve sam! yesinde iktiham edileceği Gi a izhar eylemiştir. 4 2” saya d / NEVYORK, 30 A) ' de France vapuru, dün * te rıhtımdan ayrılmıştı”. 4 kendisine bir takım 2€“9' rika gazetecileri müm€ ..# rafından verilmiş olan ” esnasında gördüğü den dolayı Amerikan Amerika gazetelerine miştir, 7 Mumaileyh, Parise mühim haberler götü! lemiş ve bütün mel iyi temayüller beslem€ larını beyan ve bey lelerin hallini kolay! elinden geleni miştir. |, yeğ ee Sİ