21 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— a — VAKIT 21 Haziran 1933 Bulgar. Elçisi Memleketinden Geldi İki hükümet arasında muallak bir mesele var Bu da Trak yadaki adaki emlâk işidir, ki | bir tefsire taalluk ediyor İl Evvlki gün Sofyadan İstanbula gelen Bulgar elçisi (OM. Antonof dün akşamki trenle Ankaraya git- miştir , M. Antonof dün kendisiyle rüşen bir muharrimizie şunları söy lemiştir: “ Türkiye ile Bulgaristan ara- sında mevcut muvakkat © ticaret “mukavelesinin müddeti (Modus Vivendi) bir Temmuzda nihayet bulmaktadır. Bunun için Ankara- da evvelâ bu muvakkat mukavele- || nin bir müddet uzatılması ve sonra da yeni bir ticaret mukavelesi akti |! etrafında müzakerelere girişilecek tir, Yeni mukavelenamenin esası , takas ve tediyede muvazene ola - caktır. İki memlek” (sındaki ticari münasebat son zamanlar * azalmıştır. İki tarafın biribirine it halât ve ihracatı arasındaki nispet de son zamanlarda değişmiştir. Yeni ticaret mukavelesinin ak « tinden sonra iki memleket arasın » daki ticari münasebatm inkişafı için çalışılacaktır. Mevcut dostluk bu müzakerelerin iyi suretle neti - celehmesi için bir garanti teşkil et mektedir. Türkiyeyle Bulgaristan arasmda muallakta olan tek mesele, Trak - yadaki emlâk meselesidir. Bu me- *“selede iki hükömet arasmda evvel- ce aktedilmiş o olan bu bahse ait prdtokolun tefsiri mevzubahistir . Buluğzaristandaki alâkadarlar bu Suikastçılar Büştarafı Birinci Sayfada ğı öğrenilince meyhane arkadaşla rı Tırhala müddeiumumiliğen gi- derek Petropulosun söylediği söz leri ihbar etmiş ve kendisini tevkif ettirmişlerdir. Petropulos ifade verirken Ati - nada bulunduğu sirada (avukat Bosirli namında birinin M. Veni - zelosu öldürmek için kendisine o - tez bin drahmi teklif ettiğini, hat- tâ cinayeti yaptıktan sonra emni- yeli umumiye müdürünün kendisi ni kaçıracağını bile söylediğini, fa. kat bu işe karışmamak için Atina- dan uzaklaştığını, Spireas namın- da bir şoförle bir kumarhane sa - hibinin de bu suikastta alâkaları balunduğunu söylemiş, Atina müs tantiki huzurunda da bu ifadeleri- ni tekrarlamırştır. Bunun üzerine avukat tevkif edilmişlerdir . Fakat bu itirafatta bulunan Pet- repulos sabıkalı bir adam olduğu cihetle, ifadelerine çok ehemmiyet verilmemiş olacak ki avukat Bosi- ni bir kaç gün sonra tahliye edil - miştir. Muhbir Petrepulos Anadolu har bi zamanında, Bursada Yunan or- dusunda müstahdem (bulunduğu sırada paralarını çalmak için bir Türkle hemşiresini Bursada öldür- müş ve yüzüklerini çıkarmak için kasatora ile parmaklarını kesmiş , Bosini | şoför Spireas ve kumarhane sahibi | Bulgar elçisi M. Antonsf protokolun daha ziyade Türk nc". tai nazarmı iltizam ettiği iddiasın- da bulunuyorlar. Bu mseleyi tetkik için bir komis- yon teşkil edilmiş bulunmaktadır. Bulgar hükümeti bu hususta bazı teklifler ileri sürmüş, Türkiye bu bildir. miştir. Bu cevap şimdi Sofyada tet kik ediliyor. Şimdiki halde mesöle olduğu gibi dürmaktadır. Fakat i- ki hükümet tam mânasiyle dost ol- teklife mukabil cevabı duğundan bu meselenin münase - batımız üzerinde her hangi bir te siri mevzuu bahsolamaz.,, Dü-zdari Yeni ıstılahlar ve yeni tercemeler toplanıyor Maarif umumi müfettişlerinden Hasan Ali Bey dün Ankaradan gel miştir, İstanbulda dil faaliyeti etra fında tetkikat yapacaktır... Hasan! , İşçi kadınların çocukları Terkos hissedarları 7” Bir tasfiye heyeti seçtiler, hükümete teşekkür ediyorlar Tesisat ve şebekesi belediyeye devredilmiş olan eski terkos şirke tinin hissedarları dün öğlden son- ra şirketin Beyoğlundaki eski mer kezinde fevkalâde olarak toplan- mışlardır. Hissedarlar, Metr Salem'in re: isliğinde yaptıkları dünkü toplan - tıda, şirket tesisatının belediye ta- rafından satın almması hakkında- ki mukaveleyi tasvip etmişler, şir - ketin tasfiyesine karar vermişler ve tasfiye heyetini seçmişlerdir. Tasfiye memurları şu zatlerdir: Sadettin Ferit Bey, Metr Salem, M. Kastelno ve M. Biliyotti. Celsenin nihayetinde; satın al - ma müamelesinin hünsü suretle ve her hangi bir ihtilâfa meydan ve - rilmeksizin halli hususunda göste rilen müzaberetten dolayı hüküme te ve İstanbul belediyesine teşek - kür edilmesine karar verilmiştir. Şirketin tasfiyesine derhal baş- lanılacaktır. Bu işin ne kadar süre ceği belli değildir. için bir yurt Kadınlar birliği, belediyenin E- dirnekapıdaki yurduna müşabih bir yurt açmak fikrindedir. Bu yur da işe kiden fakir kadınların ço - cukları alınacak, üstlerine başlar» na bakılacak ve karınları doyuru - lacaktır, Anneler çocuklarmı ak - şam evlerine dönerken alacaklar - dır. Birlik bu hususta Srhhat vekâ- letine müracaat ederek müzaherat | istemiştir. ——e— Bir kır balosu Cümhuriyet Halk Fırkası Kadr-| köy şubesi himayesinde bulunan fakirlere yardım etmek için 7 tem | muz perşenbe akşamı küçük Çam- lıcada Güzel örman parkında bir kir balosu verecektir. ——— Komünist suçlular | | Evvelce dörder sene hapse mah-! küm edilen komünistlik tahrikâtı Ali Beyin verdiği malümata göre, Divan lügat ittürk ismindeki eseri | | Kilisli Rifat ve Caferoğlu Ahmet | Beyler tarafından Türkçeye tercü- me edilmiştir. Kitap halinde ba .| sılmaktadır. Hâmit Zübeyir Bey de nebatata ait ilmi ıstılahları top lamıştır. Broşür halinde basılacak tır. Her tarafta bir çok muallimler alâkadar ıstılahların top - lanmasına büyük bir gayret göster mektedirler. Türk dili tetkik cemiyetinin İs- ilmi toplanarak çalışma kollarının fa - aliyetini tetkik edecektir. ——— , İlk mektep sergileri ilk mektepler tarafından tedris senesi sonunda açılan el işi sergile | ribu sene ziyaretçiler tarafından | büyük takdirlerle karşılanmakta» dır. Çocuklarımızın pratik hayat - ta muvaffak olacaklarına delil o - lan cazip sergilerin bemen hepsi büyük bir itina ile tanzim edilmiş- tir. Yirmi beşinci ilk mektebin ta- lebesi tarihi tablolarla el işlerinde çok muvaffakıyet göstermişlerdir. fakat Yunanistana seykedildikten sonra 1925 senesinde affedilmiş - bidayette idama mahküm edilmiş, | tir. ! va tekrar İstanbul Ağır ceza mah « tanbul > şubesi de bü ay zarfında | suçlularından Madam Vilda ile İr- fan ve Selim Sırrı Efendiler hak- kındaki kararı temyiz bozmuş, da kemesine gönderilmişti. İstanbul ağır ceza mahkemesi, m m em AA A Iktısat İl. Haberleri era lthalât ve ihracatımı! en mühim maddelei — a Yapılan bir statistiğe göre 933 senesi ilk beş ayındaki ithalât ye- künu 31 535 392 liradır. 932 senesinde 36.743.293 lira o- | lan ithalâtımız bu suretle son sene içinde 5 milyon lira eksilmiştir. İhracatımız da 1933 ilk beş a- yında 33076518 lirayi bulmuştur. 1932 senesinde ise bu 41.451.272 liradır . Statistiğe göre Haziranın ilk 15 günündeki ihracatımızın en mü - him maddeleri şunlardır: 137 bin liralık tiftik, o 180 bin liralık üzüm, 548 bin liralık tü - tün, 100 bin larlık afyondur. İthalâtımız ise 100 bin liralık yün mensucat, 186 bin liralık bo- yalı pamuk, 20 bin liralık demir, SI bin liralık şeker, hamur, değir- men makineleri, 82 bin - liralık kahve, 39 bin liralık çay, 12 bin liralık fotograf kâğıdı, 23 bin li - valrk çuval ve 36 bin liralık oto - mobil lâstiğidir . miktar Afyonlarımız Pe eksik malümat veriliyor Son günlerde bazı mecmualar - da ve neşredilen “broşürlerde Türk afyonları hakkında bilhassa morfinlere dir” eksik * neşredilmektedir. Bilhassa haşhaş tohumli madiyen kullanıldığr'için tinden kaybettiği iddia & idi. | Son yapılan bir tahlilde b diların boş olduğu bilâkis! lerde Türk afyon morfinlel tığı tesbit edilmiştir. Yeni yapılan tahlile göl dur, Eskişehir, Sandıklı, İ sar, Tokat taraflarındaki larm yüzde 12, Akşehir, U yonlarının yüzde 13, Ziled 16 ve Gaziantep, Ilgın, Tt ileTrakya civarında yüzde betinde morfini bulunduğ! şılmaktadır. Bu miktar 1913 senesini ziyetle mukayese edilirse Tekirdağı afyonlarındaki | lerin iddia edildiği gibi © değil, arttığı görülmektedi Bu vaziyetler bütün dün sasında şöhret bulan Türk larının gene Yügoslavya aj rına faik olduğunu bilhassi cir malı namı verilen ve Yi morfini ihtiav eden afyon! ya piyasasma hâkim olduğ! termektedir. © —— emma e ama — Tapu tahriri kanunu 10 nisan 1340 tarihli tapu tabri- ri kanununun sekizinci maddesi ta dil edilmişti. Kanun vilâyete'bildi- rilmiştir. Bu tdaile göre, bundan sonra, verilecek tapu senetleri i - çin harç namile hiç bir şey alınma” yıp yalnız gayri menkul mallarm taayyün edecek kıymetlerinden bir defaya mahsus olmak üzere binde bir tahrir resmi almacaktır, Bu re- sim vergiyle birlikte ve müsavi tak sitlerle alınacaktır..Evvelce tahak kuk ettirilj tehenüz tahsil olunmı- yan tahrir resimleri de bu nisbete tabi olacaktır. Tahrire esas o olan beyanname ve diğer bütün vesi - kalarla veraset senetleri ve heye - tin vreceği kararlara ait ilâmlar- dan hiç bir suretle harç ve kaydiye ve damğa resmi alınmıyacaktır. ml dün bu muhakemeye kapalı celse: de devam etmiştir. e e, Sun'i ipek Bursada pek yakında sun'i ipek fabrikası açılacağı haber alınmış- tır. Ayazmada bir Rum hırsızı Beyoğlunda doğramacı sokağın- de. oturan Yorgi dün Ayastırat a- yazmasına girmiş, mum paraları - nın bulunduğu çekmeceyi kırarak içindeki 244 kuruşu almış ise de Musakkafatın tahriri Üskudar ve Kadıköyünde çalış - makta olan tahriri musakkafat ko- | misyonları Göztepe, Erenköy ve ci | varına da faaliyetlerini etmişlerdir. — Bu çalışan altı komisyon bütün ev - teşmil leri, köşkleri gezerek yeni kıymet- ler koymaktadırlar. Evvelce Beyoğ | Ju ve İstanbul semtlerinde yapılan ! Tkaryo tahrir esnasında konan kıymetlere pek çok itirazlar yapılmış ve bun - ların hemen ekserisinde muterizler hakir görülmüştü. Komisyonlar tet kiklerini esaslı bir şekilde yap - gürültüye yetişen papaslar tara - fından yakalanmıştır. Belediye tekaütlük hakkı Belediye memurlarına da dev - let memurları gibi tekaütlük hakkı verilmesi üzerine 30 seneyi doldu- ran 20 kadar belediye memuru te kaütlüklerini istemişlerdir. Bunla - makta ve halkın şikâyetini mucip olmıyacak derecede kıymetler koy İ mıya çalışmaktadırlar. İşinden çıkarılan garson Atikali paşada cami avlusunda mıntakalarda | Ya bu çuvallar nt Galatada sabahçı kah! yatan İranlı Hasan oğlu Unkapanmında Meve-oğl şunda 5 numaralı Ali bhaçesin egirmiş, sağa, s0 nırken yakalanmıştır. Mir# sadının hırsızlık olmadığı#| almak için burasını müs duğunu söylemiştir. Elindi çuvalı ne yapacağı soruldü man da: — Ne yapalım. Bir şey 9 hamallık yapacaktık !. cevi miştir. TAKVİ Perşef 22 Har) 28 Se) Çarşamba 21 Haziran 27 Sefer Gün doğuşu Kup İkindi bamazı Akşam msmazı Yatsı vaazı İmsak Yilin zeçen çün'eri kalas 107 HAVA — Yeşilköy meleri ras zinden verilen malümata göre ar bulutlu ve sikin olacaktır. Dünkü sıcaklık en farla 3 derece, hava tazyıki 758 mille ISTANBUL: 1 — 1880 gramofon. 18.30“ sızma ders (ilerlemiş olanlara). İf, maz (Cennet Hanım) 1930 — “) miye Hanim). 20 — 2050 sax İ fik Yanım). 2050 — 21.30 E Sadri Bey ve arkadasları, 2130 mofon, 22 ajans, borun haberi W ri Yarın ISTANBUL — ğ 18 den 18.80 Kadar Gramofon ki kahvede garson iken çıkarılan | 19 « knüar Fronsazca ders (i Lütfi dün sarhoş olarak kahveye 'sra) —19 dan 20 ye kadar Ney ve arkadaşları — 20 den *i gelmiş, kahveci Avniyi döğmeye vej Nebil oğlu İsmali Hakla Bey “ rın müracaatları belediye reisliğin ce tetkik edilecek ve Dahiliye ve- kâletine bildirilecktir. İM akril müşterilerden Ahmet Efendiye ta: | banca çekmiye kalkmışsa da yaka | lanmıştır, Mİ uk a a kadar Kemani Reşat — 21.80 dun 2: ye kadaf den İtibaren Ağını, Borss İ sant ayarı, 4 al