21 Ağustos 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

21 Ağustos 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—z2 — VAKIT 21 Ağustos 1933 Amerikada iş kanunu Vaşhington 20 (A.A.) — Sana- yicilerin muhalefetine rağmen M. Roosvelt petrol ve çelik sanayii kanunlarını imzalamıştır. Bu su- retle mensucat, pamuk, yün, de- niz inşaati gribi İ4 sanayi, reisi cümhur tarafından imzalanmış kanunlar ile idare edilmektedir. Jeneral Johuson 26 iş kanunu- nun daha yapılması için müzake- relere girişmiştir. Gelecek hafta ayrıca iş kanununun da tetkikine başlamak (niyetindedir. Bunlar arasında tabii vaziyette 10 mil- yondan fazla işçinin çalıştığı bi- na İnşaati sanayii vardır. Diğer tarafan Amerikada, iş kanunlarının yapılmasına intiza- ren Reisicümhur tarafından mu- vakkaten teklif edilmiş rejim da- hilinde çalişan 120 sanavi vardır. İngilterenin yeni Mısır komiseri Londra 20 (A.A.) — Ingilte- renin Çin sefiri Sir Miles Lamp son İngilterenin Mısır ve Sudan fevkalâde komiserliğine | tayin edilmiştir. Ankara Alman sefiri Berlin, 20 — Almanyanın An » kara sefiri Her Nadolni, Moskova | sefaretine ve Almânyanm İstok - holm sefiri Von Rosenberg de| Ankara sefirliğine tayin edilmiş - ! tir, —m Yunan nazırları 9 Eylülde gelecekler Atina, 19 (Hususi) — Ankara Yu sefiri M. Sakilâropulos, buray t edilmiştir. Muma- ileyh salı günü buraya gelecek- tir. Yunan başvekilile maliye ve milli iktisat nazırlarının 9 eylülde Ankaraya yapmaları mukarrer olan seyahat tarihi yaklaşlığı cihetle, Ankarada iki başvekil arasında müzakere edilecek olan meseleler hakkında Türkiye se- firi Enis Beyle burada iptidai müzakereler cereyan edecek ve Ankara mülâkatında müzakere edilecek meseleler tesbit oluna- caktır. Burada Türkiye sefirile cere- yan edecek olan bu iptidai mü- zakerelere Ankarada Yunan se- firi de iştirak edecektir. Bura siyasi mahafilinden çıkan haberlere göre Ankarada Türk ve Yunan Başvekilleri arasında, | bütün Balkan meseleleri tetkik ve müzakere edilecek ve iki hükümetin bu bususta takip ede- cekleri müşterek hattı hareket kararlaştırılacaktır, Yunan Başvekili M. Çaldaris İsmet paşanın Sofya seyahatin- den evvel Ankaraya gideceği cihetle bu mülâkata büyük bir ehemmiyet verilmektedir. * 4 en 20 (A.A) — Başvekil o M. Caldaris gazetecilere, Hari- ciye, Maliye ve Milli iktisat Na- zırlariyle beraber 9 Eylülde Ap- karaya gideceklerini söylemiştir. Gandi sun'i surette beslenecek Bombay, 20 (Hususi) — Hü- kümet, bir türlü oruçtan vaz geçmiyen Gandiyi sun'i surette | beslemeğe başlamıştır. Vekiller heyeti AN , 20 (Hususi) — Ve - killer heyeti toplandı. Kontenjan tetkikatına devam citi. Kontenja - Dın yarın Âlİ tasdike iktiranmdan sonra neşredilmesi muhtemeldir. birçok dedikodulara sebep oldu geçtiği! ya gazeteleri Kral Zogonun Viya » | | ciye vekili Tevfik Rüştü Bet Bir kaç gün evvel sabık Os -| manlı meclisi meb'usat âzasından meçhul bir şahıs tarafından katle-| dilmiş olduğunu yazmıştık, Ecne- bi matbuatında Piriştineli Hasan Beyin bu suretle katli bir çok tef « sirlere meydan vermektedir. Ezcümle son gelen (Tan) ga - zetesi Belgrat muhabirinden aldı- ğı malümata atfederek bu hâdise hakkında şu malümatı yazmakta. dır: “Yugoslavya matbuatr Arna - vut muhalefet fırkaları reisi Piriş- tineli Hasan Beyin o Selânikte - | ki katli hakkında © uzun uzadıya neşriyatta bulunmaktadır. Hâdi « se Yugoslavyada büyük bir tesir uyandırmıştır. Zira Ahmet Zogo vaktiyle Yugoslavya topraklarma iltica ettiği ve bilâhare buradan Arnavutlukta iktidar mevkiini e - line almak için harekete sırada Piriştineli Hasan B. fevkalâ ! nada bir suikaste maruz kaldığı Piriştineli Hasan Beyin Selânikte | de bir şiddetle Yugoslaya aleyh | sırada Arnavut hükümeti tarafın - tarlığı (o yapmıştı. Yugoslavya gazeteleri Piriştineli Hasan Beyin Beyin ölümü ile Kral Zogonun en ortadan nazarı dikkati büyük bir düşmanının kalkmış olduğuna celbetmektedir. Piriştineli Hasan Bey (ancak yirmi dört saat kadar (o Arnavut hükümetinin başında bulunabil - miş ve Ahmet (Zogonun Tirana girmesi üzerine İtalyaya kaçmağa mecbur olmuştur. o O zamandan şimdiye kadar o Piriştineli (o Ha- san Bey İtalyanlar tarafından bes- leniyor ve bir gün ne olur ne ol - maz diye Ahmet Zogoya karşı bir ihtiyat kuvveti halinde bir köşe - de muhafaza olunuyordu. Bundan başka gene Yugoslav » Japon harbiye nazı- .rının beyanatı Amerika ile Japonya arasında ihtilâflı bir mesele Nevyork 20 (A.A) — Japon harbiye nazım o Jeneral Araki “Associated Pross,, umum mü- dürü OM. Coopen'e beyanatta bulanmuştur. Jeneral Araki Amerika'ya Ja- pon ticaretinin ve deniz mesele- sinin tam bir anlaşmağa mani ol- | malarına rağmen Amerika ile Ja- İ ponya arasında hiçbir ihtilâf ol- madığını söylemiştir. Nazır şun- ları ilâve etmiştir: Yıldızlı bayağın dünyanın her- hangi bir noktasında dalgalan- dığım görmekten daima hakiki bir zevk duyacağım. Bununla beraber, deniz meselesinde, bir deniz rekabeti tehlikesini ber- taraf etmek istiyen Vaşington ve Londra konferanslarına rağ- men her iki millet arasında bir itimatsızlık vardır. Amerika ile ! İ Japonya dosluğunu inkişaf citir mek için elimden geleni yapaca- | ğım ve bu iki devletin arasında bir harp olmasına mâni olmak | lüzumuna katiyen kaniim. Netice- ye varmak için silâhları azaltma hakkında bir anlaşma kâfi de- ğildir. Hiçbir vakıt muharebe etme- mek üzere karşılıklı ve daha sağ- lam esas'ar üzerine bir anlaşma yapmalıyız. Bu anlaşma yapıldıktan sonra silâblılar üzerinde bir anlaşma meydana getirmek kolay olacak- tır. Bundan sonra, M. Araki emin ve açık surelte fikrini anlattı: Artık o zaman birbirimizin ge- | milerinin sayılarile meşgul olma- mıza lüzüm kalmıyacaktır. Artik hiç bir devlet ötekini deniz silâh- larında nisbi tahdidata mecbur edemiyecek veyabnt, yeni inşaat yapıldığı taktirde milli haysiye- tine bir taarruz göremiyecektir. Çünkü aramızda bazıları, Ame“ kalmamış rikanın Japob donanmasının kuv- vet ve haçim.. itibarile. Ame- | rika donanmasından aşağı olması arzusundaki ısrarı buna hamle- diyor. Bundan sonra Jenera! Araki, Japonya'nın diğer dünya devlet- leri gibi buhrana galebe çalmak lüzumundan babsetti. . Japonya buna Bolşevizmden olduğu gibi faşismden de yüz çevirmek su- retile ancak muvaffak olabilir. Ümitlerimizi, iflâsı bütün dün yaca tasdik edilmiş olan demok- | göstermiş idi. rat müesseselerin inkişafına da bağlıyamayız. Japonlar, eski Ja- | M. Tzankoff, yanında iki wubafız ponya'nın oahlak © ananelerine, Samurai'lerin kanununa dönme- leri lâzımdır. Bunun İmparatora karşı doğru hareket, imparato- run şerefine, mal ve can feda. kârlığı, tenbellik ve ahlâksızlığa, skerin harp meziyetlerini bozan asri ve kadınlaşmış düşüncelere, lükse düşmemek iradesidir. | . ran hükümeti dan Piriştineli Hasan Beyin Avus turya hudutlarından dışarıya çı » karılması ve Kral Zogo Viyanada | bulundukça avdet etmesine mü - saade edilmemesi hakkında te - şebbüsat vaki olduğunu hatırlatı » yorlar ki o vakit Avusturya hükü- meti bu talebi terviç ve is'af et - | araba ile | — BE pe Reisicümhür | Hazretleri | Reisicümbür Hazretleri / Büyükadayı teşrif buyur bir gezinti y#P akşam saraya avdet muşlardır. Hariciye vekil M. Heryoyla barab?' Ankara 20 .Hususi) — M. Herivo ile hareket etti Romanya borçlar” vermiyor Bükreş, 70 (Hususi) Hük tin harici borçları ödeme karar vermesi, borsaya 8 mel yapmıştır. Bir çok t# bir kaç puan fırlamıştır. Mo parti gazeteleri bu kararın hindedirler. Dükâ liberal mişti. Piriştineli Hasan Beyle Kral Zo go arasında mevcut olan'bu düş - manlık esbabı malüm olduğu için | Hasan Beyin biraderi tarafından | katil hâdisesinin Tiranda tertip; edildiği şeklinde bir iddianın orta- ya atılmış olması tabii telâk. ki ediliyor. Bununla beraber Ti « bu şayiaları kat'i | suretle red ve tekzip etmiştir. sinin naşiri efkârı olan sil gazetesi, bu siyaseli siyaseti,, olarak tavsif ediff” Dr. Lapu ile M. Goga p# bin naşiri efkârı Corentil tesi ise harici borçların suretle ödenmemesini yaz! Hükümet, bu karar nel leyin istikrazınmın temin © diğini o söylemektedir. İkt” mabafil henüz kararsız bif ziyeltedir. Çankof Suikastı Elli metreden atılan iki bomba, yalnız muhü lardan birini yaraladı. Caniler kaçmağa muva, olmüşlardırıŞüphe üzerine altı kişi tevkif edil" Sofya 20 (AA) — M.-Temn- | kof'a yapılan suikast işi elga- | fında şu mütemmim malümat ve- M. Tzünkoff ağustos bidaye- inden beri Filibeye 50 kilomet- re mesafede kâin Tohepino'da sayfiyede bulunmakta idi. Mu- mailey bu günlerde Ladjeane kasabasında büyük bir siyasi iç- | tima tertip etmek ve burada söz söylemek tasavvurunda idi. M. Tzankoff'a düşman olan | Sonra bu prensiplere istinaden * bütün siyasi, iktisadi müessese | i lerimizi tamamen gözden geçi- rerek anlaştıktan sonra #iyase- timizi düzeltmemiz icap eder, | Kiymetsiz ve eskimiş formülleri bırakarak artık inanmadığımız prensipleri atmamız lâzımdır. Esasen filen reddettiğimiz his- siyatı artık kullanmamalıyız. Japonya'yı idare edecek pren- sipler, gayeieri ve onlara vasıl olabilmek için kullanacağı vası- taları dünyaya açıkça bildirmeli- dir. Japon menfaatlerini inkişa- fa ve dünya vaziyetinin genişle- | mesine matuf böyle bir siyasetin kabulü hiçbir milletin (hakiki menfaatleri ile aramızda ibtilâfa sebep olmıyacağına keniim. Bi- lâkis beynelmilel sulh işinin te- rakkisine yardım edeceğiz ve milletler arasındabir anlaşma ya- pılması daha (kolaylaşmış ola- ğ | içtima dolayısile biraz asabiyet bu havalideki bazı mebafil, bu Perşembe günü saat 7:30 de olduğu halde ormanlık bir mın- takada her günkü sabah gezin- tisini yapıyordu. Bu sırada Tehe- pinoya bir kilometre mesafede M. Tzankoff ile arkadaşlarina 50 metreden iki bomba atılmıştır. Mumaileyh kendisi hemen yere atılmış yanındaki muhafızlar da bombaların atılmış olduğu mahal istikametine ateş etmeğe başla” mışlardır. Bombalar sabık baş- vekil ile arkadaşlarının bulun- duğu yere 30 metre mesafede patlamış muhafızlardan biri ha- fifce yaralanmıştır. Cani kaçmağa muvaffak olmuştur. Suikastten haberdar edilen Fi- libe mutasarrıfı, hemen vak'a caktır. Jeneral Araki, şu suretle söz- lerini bitirmiştir : — Adalete uygun olarak te- lâkki ettiğimiz gayemize açıkça | ve bütün dünyanın gözleri önün- de yürüyeceğiz. | Dünya efkârı umuwiyesi bizi tahtie ederse, tenkitlerini memnuniyet- le dinliyeceğiz. Eğer onları doğ- ru bulursak, yolumuzu değişlire- ceğiz; fakat cehalet veya anla” mamazlık yüzünden yanlış bu- lursak, aldırmadan yolumuza devam edeceğizi İ anlaşma husule gelm mahalline gitmiş ve civa! bütün Zâbrta kuvvetlerine pino mıntakasını «hloka eti ve-taharriyata başlan." emirler veriniştir. Bundan Sofyadan da iyi zabita m larından birkaçı da vak'a line gönderilmişlerdir. Şimdiye kadar suikaste İ etmiş olmalarından şüphe altı kişi tevkif edilmiştir. Başvekil M. Muşanof il€ yl hiliye Nazırı M. Guirg vermiş oldukları emir Ü tahkikata sür'atle devam mektedir. Başvekil ile D Nazırı, bu caniyane teş€ nefretle karşılamış o'duf caninin meydana çıkarılır! hangi mahafile mensup ol İ vun anlaşılması için şiddet tedbirler alınmış olduğun” lemişlerdir. Mamafih, bu cinayet t€ sünün mabaili siyasi tez eseri olduğu ve M. Tzs karşı öyle büyük bir sui tibatı olmadığı anlaşılmış”. Tahkikat devam et ! Tzhankovist gropu sur kafi i hinde bir nümayiş yapmiş re cinayet günü Filibe", içtima yapmıştır. Polis © lede bulunmuştur. Arbed nasında bir polis me suretle yaralanarak ölmüf Yunan bütçesi Atina, 20 (Hususi) “ b nazırı M. Loverdonun verdiği tebligata nazarâ"” projesi, bugün meclis€ cektir. < Ecnebi hâmillerle, düyun” miye meselesi ee 7 bütçeye bu borçlar ile A di konacaklır. Bu kr€ A lere yapılan ve onlar tar gayri kâfi görülen son muadildir, fi N