12 Şubat 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

12 Şubat 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

emimmiiminime kele, bu hudutları kat'i manevi- Sulha teşneyiz. Fakat, hakiki | leşmelerine kadar tedricen kıymet sulbun kaynağı itimatta ve itima- | ten düşürecek iktisadi ve siyasi dın kaynağı da istikrarda olduğu- | seniş bir mukarenet mesaisine gi- nu biliriz. Bir devletin, © hodbin | rişmeğe amade bulunuyoruz. OO menafii için değil fakat umumi İ gün şimdiki vatanlarımız artık bir menfast için elde ettiği ilk istik- | vatan olacaktır, Beşeriyet bu bü- yar, istikrarıdır. Bir | yük vatanı ber birimizin kendi va- devlet MM <amianm bir uzvudür. Kendisi için devletin hudutları meselesi etra- fında ksrarsızlıklar mevcut olduk- ça beynelmilel camianın istilzam ettiği tam verimli mesai imkân- sızdır. Filhakika, bu şartlar da- hilinde, neticede devletin hayatı ile birleşen günlük hayatın ye rine milletin hayatmı muallâkta tutan sıkıntılı bir siyasi mesele ikame edilmiştir. Umumi harpten © evelki sulh devirlerinde, günlük hayatta hiç bir hudut endişesi mevzuu bahsol- muyordu. Milletlerin, hudutları- nun akibeti hakkındaki huzurunu Inız harp bozdu. Yeni sulh mu- âhedelerinden biri, - bazı masum temayüllere yapılan ifrat ve hafif şiddet yüzünden, bazı smıf dey. detler için garip ve hususi bir re. jim ihdas edildi. Onların hudut- “arr meselesi her vesile ile başbaşa ve yahut aleni surette münakaşa edileceğini teyit şartiyle bugün bir “devletin biruzvundan mahrum e» dilmesi açıktan açığa talebedile- bilir ve böyle bir noktâi nazır te- atisini reddeden devlet sulhu teh- dit etmiş veyahut beynelmilel an mahrum bulunmuş olmak- Ta itham © edilmek tehlikesine kuvvetle maruzdur. Bir devlete tanına karşı ayrı ayrı beslediği mu habbetin heyeti mecmuasını temsil edeceğinden bizim için © nisbette aziz olacaktır. Emniyet, anlayış, iştirak, tamamlama. İşle Atina mu ahedesine imzamızı koymakla bu- gün sulh için diktiğimiz mabedin dört sütunu. Bundan böyle Balkan devletle- rinin milli bayramı olması lâzım gelen bu unutulmaz günde Yunan reisicümhuru hazretlerinin sihhati- ne ve onun milletinin - refahma ve misakımızı imza eden milletle- rin devlet reislerinin sihhatine iç- mekle müsaadenizi rica ederim. Bu nutuk üzün müddet alkış Tanmıştır. Hariciye vekilimizin sözleri Atina, 10 (A.A.) — Yunan hü- kümeti tarafndan verilen resmi dinede hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü B. şu nutku iradetmiştir: “Zatı devletlerinin pek beliğ nutuklarından ve pek sarih izahat- lerinden sonra benim söz almaklı- ğım zait olacaktır. Yalnız müm- taz arkadaşım M. Titüleskonun aç- mış olduğn yolda yürümüş olmak için bir kaç söz söylemek istiyo- rum, Her şeyden evvel son seyahatle- rinde ve mütekaddim temasların- tin benimsemiş olduğu ve benim- semesi icap den bir mütearifedir. Fakat bu medeniyet prensipinin ha ricinde cihan harbinden istihraç &- dilecek iki ders daha vardır. Birin- cisi şudur: Gözümün önüne büyük harbi yapmış olan milletleri getire- rek diyorum ki: “O fena günlerin avdet etmemesi için her şeyi yapı” nız, fakat 6 zamanlarda yapmış ol- duğumuz şeyleri yapmaymız.ı» Ikincisi de buna daha ziyade bir müşahade diyeceğim, sekene- lerini ve arazilerini bu felâketin tahribatından imkân £ dairesinde masun bulundurmuş ve mıntakavi | münasebetlerini idare eden bir #- henk ile muhabbetin kine galebesi- ni temin etmiş olan Avrupanın © bir ucundaki mıntakıda kâin mem leketlerin basiretkârane ve kiyaset eseri olan hattı hareketlerini taki- betmekten ibarettir, Dost memleketin binlerce sene- | lik tarihi olan güzel paytahtında rürken gene ayni yüksek ilhamın delâlet ve irşadı ve hükümetimi- zin Faaliyet ve muvaffakryeti ne- ticesi olarak Balkan anlaşma mi- sakmın bu defa Atinada irıza e- dilmiş olması gibi kutlu bir hadi- seyi görmekle bahtiyar olmuştur. Balkan birliği ülküsünün ilk ta- hakkuku demek olan bu büyük e- ser ve muvaffakiyetten dolayı milli grupumuzun en derin min- nettarlık hislerini yüksek huzuru- buza arzeriz büyük reisimiz efen- dimiz. Balkan Cenriyeti seisi Hasan Umum Kâtip Rüşcu Eşref Balkan birliği mili grupu Baş- vekil İsmet Paşa: Hazretlerine de şu telgrafı göndermiştir; Muhterem Başvekil İsmet Paşu Mz. ue leketin, aralarında, bu yarım a- da üzerindeki hudutlarını tera put ve kefaletini temin eden Bal- kan anlaşma misakının dün Atina- 9—VAKIT 12 ŞUBAT 1954 — Atinada Misak münasebetile nutuklar söylendi Balkan devletlerinden dört mem | bugün imzalamış olduğumuz mi-idâ imzalanmış olmasını, cümhuri- sak, biç şüphe yok, milletler; yet idaresinde iktidar mesuliyetini rimizin istemekte oldukları yeni üstünüze aldığınız: günden beri devreyi açıyor. Kadehimi, burada mümessilleri hazır bulunan dost memleketlerin devlet reislerinin o şereflerine ve milletlerimizin refahma (Kaldırır ve Yunan hükümeti gibi bize kar- şı büyük misafirperverl'k ve hara- retli bir kabul göstermiş olan bu güzel beldenin refahına içerim.,, Yunan başvekilinin sözleri Nutuklar silsilesine hitam veren Yunan başvekili M. Çladaris de- miştir ki: “En samimi ve en halisane dos- i memlekete her sahada temin ' bu- yurmuş olduğunuz büyük muvaffa- kiyetlerinizden biri olarak kutlula- İriz. | — Bugün bu yarım ada üzerinde i yaşayan milletlerin, tarihi ve cog- İ rafi mukadderat birliklerinin icap larını tahakkuk ettirmeği kendine ülkü sayan Balkan birligi (o Türk grupu için bu mesut anlaşma hâ- disesinin haiz olduğu (hususi ve müstesna ehemmiyeti hepimizden fazla zatı devletlerinin takdir bu- | yuracaklarına inanırız. tebriklerimin kabulünü rica ede rim. Buru tasırlıyan değerli devlet adamlarının çalışması neticesi ©- lan bu eser, altına Oimza koyan devletlerin sulh için kati iradeleri sayesinde husul bulmuştur ve Yu- nan holkınm asil Türk milletine olan dostluk hislerini teyit etmek- tedir. Alexandre Zaimis Gazi Hazretleri cevaben şu tel» grafı göndermişlerdir: M. Aleksandre Zaimis Hazret- leri, Yunan Reisicümhuru, | © Balkan anlışma misakınmim- | zası münasebetiyle zatı devletleri- Bin tebriklerini büyük bir sevinçle aldım ve samimiyetle teşekkür e- derim, Misakı imza eden memleketlerin devlet adamlarının anlayış ve uza ğı görüşleri mahsulü olan bu misak ile Balkanlarda bir sükün ve saa- det devresi açtıklarını görmekle ds bahtiyarım. Asil Yunan milletinde < Tür! milleti arasında mevcut olup bü- tün Balkın milletlerinin biribirle- kişaf eden dostluğun bu vesile ile bir kere daha teeyyüt ettiğini gör- mekten sureti o mahsusada zevk duymaktayım. Gazi Mustafa Kemal Türkiye Reisicümhurü Ankıra, 11 A.A.) — Balkan itilâfı misakının imzası münasebe- tiyle sabık başvekil dördüncü Bal kan birliği konferansı reisi M. Pa- İ paanastasyu ile Başvekil - İsmet | Paşı Hazretleri arasında şu tel- i riyle kardeş olmaları yolunda in o da iki memleketimizin menfaatle- nı zamanda deruhte ederek sarfet- , bilerek intiharı tal Şimdilik dört Balkan memleke. | graflar teati edi'miştir: bu suretle yaşımağa ve balkan; tine maksur olsa dahi bu misak ile, Başvekil İsmet Paşa ŞHazretle- yarım adasma sulhu temin etme. | Balkan birliği ülkümüzün ilk ve | TİS tluk münasebetleri idame etmeğe | sülamel husul bulmaması muvafık olamazdı. Hudutlar sulh zama- Onunda tehdit edilebileceğine göre, bu hudutlârm, harp hazırlıkların» don bahsedilmeksizin, tekeffül e- dilebilmeleri de meşrudur. Mer- okezi Avrupada başlıyan bu aksük için, hudutlarımızı katı ve halismne olarak tanıyacak her, miş olduğu dostane mesaiden dola- yı mümtaz dostum M. Maksimosa teşekkür etmek isterim. Yunan ha- riciye nazırı, iradetmiş olduğu he- yecanlı mutukta Balkanlarda sul- hun larsininin en iyi âmil ve mes- nadi bulunan ve umumi sulha na- sizane ve fakat ihmal edilemiye- m yardımı dokunacak © olan misasımızın ehemmiyet ve şümü- simdi başka bir zaviyeden aynı hakikati ifade etmek istiyo rum. Büyük harbi görmüş ve onun elim fecayi tesbihini çekmiş olan biribiri- bizler, bizleri sarsan bir raşe his- setmeden bu feci demleri hatırlıya mayız ve bu hailevi demleri yaşa- miş olan çocuklarımız hiç şüphesiz © vekayii tafsil eden muzlim say- faları okuyarak bu büyük felâketin ne demek olduğu hakkında bir fi- kir edineceklerdir. . Ben hiç şüp- hesiz bu lâtif ve neşeli süvareyi bu elemli hatıraları tezkâr etmek sure tiyle kederlendirmek istemem. Bun lan fikir şu birkaç kelime ile ifade edilebilir: Mensup bulundu- ğumuz cemiyetin haklarını en mu- kaddes bir şey gibi muhafaza ve müdafaa etmek, aynı kuvvetle ve tine riayet ve hürmet etmek. Benim fikrimce bu her münevver cemiye- ğe azmetmiş olan dört milletimiz İ çetin kısmımı tahakkuk ettirmiş o- için uzun bir sulh devresine işaret | lan sevgili başvekilimize milli gru- olacağma kani olduğum bu tarihi | pun sonsuz saygı ve minnettarlık- günde balkan misâkınm ilhamlı | larını sunarken gâyemizin (bun âmil ve banileri bulunan ve de:| dan sonraki kısımlarının da tevali vamlı ve daima İtimada müştenit | edecek büyük hizmet ve muvaffa- muhalesetten mülhem olan mesa- | kiyetleriniz arasında az zamanda ileri ile büyük bir eser, dört mille. | Yer bulmasını candan ve gönülden timizin refahımı temin edecek olan | dileriz efendim. bir sulh eseri yaratmış olan OM. Titülesko, Tevfik Rüştü Beyefen- di, M. Yevtiç ve dostum ve arkada- şım M, Maksimos hazaratına hay. ranlıkla karışık tekrimatımı arze- derken bütün Yunan © milletinin minnet ve şükran hislerine tere. man olmakla bahtiyarım. Kade. himi onların sihhatine kaldırı. rum.,, la Balkan birliğinin telgrafları Ankara, 11 (A.A.) — Balkan itilâtı misakının imzası münasebe- tiyle Balkan birliği o Türk milli grupu namma Reisicümhür Haz- retlerine aşağıdaki telgraf gönde- rilmiştir; Relsieimhur Gazi Mustafa Kemal Hz. nin yüksek huzurlarına Yakın mazilerine ait düşmanlık ve ayrılık hadiselerinin kanlı ve acıklı neticelerinden ders — almış bulunan Balkan milletlerinin mu- Balkan Cemiyeti reisi Unnumni Kâtip Hasan Büşen Eşref Ankara, 11 (A.A.) — Balkan birliği Türk milli grüpü namma hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Beye $u telgraf gönderilmistir: 8JE. Tevfik Iüştü Beyefendi Atina “Bu kerre Atinada büyük mu- ! vaffakiyetiniz neticesinde < imza- lanmış olan anlaşma misakını, ce- miyelimiz ülküsü bulunan Balkan | birliğinin tahakkuku yolundaki ilk müsbet yüksek ve parlak eser ola- rak kutluluyoruz. Bu unutulmaz hizmetinizden dolayı zatiâlinizi candan tebrik ve sonsuz saygıları- mızı sunarız efendim.,, Balkan Cemiyeti reisi Hasan Umumi Kâtip Küşen Eşref Ankara; 11 (A.A.) — Balkan betiyle Yunan Yeisicümhuru M. Alexandre Zaimis Hazretleri tarar itilâfı misakının imzası münises | dünyanın da gördüğü gibi, millet- kadderat birliklerini | sezişlerin- | fından Reisicümhur Gazi Mustafa den ve isteyişlerinden doğan Bal Kemal Hazretlerine şu telgraf kan konferanslarındaki milli gru”! gönderilmiştir: pumuz ikinci Balkan konferansı | Türkiye Reisietimhuru Gazi arasmda Ankarada zatı riyaset- penahilerinin, bu milletlerin tari- hi menşe ve müşterek hedef ve ga- yeleri hakkında irat buyurmuş ol- duğu büyük nutuktan aldığı yük- sek ve acık ilhamm aydınlığında Balkan birliği ülküsüne doğru yü- | raat eder ve bu vesile ile hararetli Mustafa Kemal Hazretlerine Balkan anlaşma misakınm im- zası münasebetiyle zatı devletleri- rs, Balkanlırda sulhun istikrer;- nı temin eden bu mesut hadiseden doğan derin sevincim; arza müsa- Ankara Balkan itilâfı miszkınm imzası münasebetiyle zatı âlilerini yü- rekten tebrik ederim. Tahakkuk eden eser Balkanlılar © arasmda muttarit bir teşriki mesai ile bü- tün sahalarda takip olunscağma iştibah yoktur, Mümtaz hariciye mazırınızın Balkan sulhu lehinde - ki kıymetli mesailerinden dolyı da Zatı âlilerini yürekten tebrik ederim, ! Papaanasatsyu Eski Başvekil M. Papaanastas- yu Hazretlerine Atina İltif-tkâr telgraflardan dolayı zatı devletinize teşekkür ederim. Yapılan anlaşma ve sulh eserinin zatı devletleri (o tarafından takip olunan büyük ve asil ülkünün ta- haokkukuns mesut bir başlangıç ol» masını ve bütün Balkan milletle- rinin birlik ve kardeş olmalarına hizmet etmesini temenni eylerim. Dostum ve şeriki mesaim doktor Tevfik Rüştü B. hakkındaki sena- kâr sözlerinizden dolayıda zatı âlinize teşekkür ederim. Benim tax rafrmdan da, bugün memleketini- zin harici münasebetlerini idare e den ve yorulmaz mesaisi, bütün lerin anlaşmasını ve — dolayısiyle sulhun tarsinini istihdaf eyliyen mümtaz devlet adamının basiretli siyaseti hakkmdaki © takdiratımı burada ifade etmekle bahtiyarım. Çok derin muhabbet ve çok sas mimi dostluk hislerime emin" ol- manızı zatı. devletinizden rica ederim, Ankara, 11 (A.A.) — Balkan birliği Türk milli grupu mamma Devamı 10 uncu Bayfanm 4 (ncü dltunünday 1