14 Ekim 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

14 Ekim 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Fransada Yeni kabine Fransız kabinesinde | ispanya ihtilâli değişiklikler yapıldı Paris, 13 (A.A.) — Dün hiç bir yeni siyasi hâdise olmamıştır. M. Dumerg, muhtelif kimselerle görüşerek siyasi vaziyeti tetkik et- ! miştir. Kbinenin, M. Bartunun cenaze merasimini müteakip bu - gün toplanması mümkündür. Nezaretlerde yapılacak deği - şikliklerin mahduj kalacağı ve M. Dumerg'ın, bugün bile kabinesini ikmal edeceği teminen söyleni - yor. Hariciye nezaretine, elân, M. aval, yahut ki, M. Flandenin, da- | hiliyeye de radikal sosyalist me » buslarından birinin getirileceği ri- vayeti dönmektedir. Paris, 13 (A.A.) — Dün sabah M. Tardiyö ve Heriyo ile görüş - tükten sonra, M. Dumerg, öğleden sonra da M. Lebrun, M. Laval ve Berlin sefiri M, Fransua Ponse ile konuşmuştur. Diğer taraftan, M. Sarro da M. Tardiyö ve Buşdüron valisi ile gö- rüşmüştür, M. Lebrunj (o Belgrada gidip, Kral Aleksandrın cenaze merasi- minde hazır bülunmak niyetinde idi. Lâkin, kısmen kabine buhra- nı başladığından, bu niyetinden vazgeçmiştir. Cenazede bulunacak Fransız heyetine Mareşal Peten riyaset &- decektir. Son dakika Paris, 13 (A.A.) — Hariciyeye M. Laval, dahiliyeye M. Marşan- do ve müstemlekâta M. Rolen ta» yin edilmiştir. M. Seron istifa et- miştir. Midyatta petrol sondalı başladı Midyat, 13 (A.A.) — Midyat kazası dahilinde jeolojik noktai nazardan petrol tezahüratı arzet- mekte olan ve bu itibarla petrol a- ramak üzere sondaj ameliyesi ya- pılması muvafık görülen nokta» da en mükemmel ve modern son- daj hazırlıkları ikmal edilerek bu- gün iktisat vekili Mahmut Celâl Beyin huzurunda sondaja başlan- mıştır. Sondaj aleti işletilmeğe başlanmadan evvel iktisat vekili, petrol arama idaresi erkânına mu- vaffakiyet temenni ederek korde- lâyı kesmiştir. Vekil Beye refakat eden profe- sör Granik petrol arama © idaresi reisi Cevat Eyyüp Beyle birlikte araştırılma sahasını tetkik etmiş ve arazinin jeolojik tezahürat iti- bariyle sondaj için iyi intihap e- dilmiş müsait nokta olduğunu söy- lemiştir. İktisat vekilimiz tetki- kat neticesi hakkında kendisinden malümat rica eden Anadolu ajan- sı muhabirine şu beyanatta bulun- muştur: “Bügün burada petrol bulmak için arama âmeliyesine başlıyo » | ruz. Kat'i neticeyi yakında o bize sondaj gösterecektir. Memleke - timizde petrol tezahüratı (olan muhtelif sahalar vardır. Bunların hepsi birer birer jeolojik tetkike tabi tutulacaktır. Petrolü bulmak için ileri mem- leketlerin yaptıklarını biz de ilme dayanarak yapmak kararında ve iyi netice almak azmi ile çalışmak» tayız.,, Amerikada vakıtsız kış! Vaşington, 13 (A.A.) — Şima- li maine mıntıkasında vakıtsız bir kış başlamıştır. Kar tipisi, köylere beyaz bir örtü çekmiştir. Kar ta- bakasının kalınlığı o 14 inçezdir. 200 kadar telgraf direği yıkılmış, 100 tane elektrik kablosu kopmuş, bir çok ağaçlar köklerinden sö - külmüştür. ,* Yunanistanda . . . siyasi vaziyet Atina, 13 (A.A.) — Siyasi va- ziyet, kat'i hal safhasına girmiştir. Korporasyonlar tarafından inti » hap edilmiş olan grupa mensup a * yandan on yedi zat, Reisicumhur M. Zaimisin yeniden intihabı için rey vermek teklifinde bulunmuş » lardır. Reisicumhur tekrar inti « habı süratle temin edilmiş, mebu - san meclisinin feshi faydasız bir hale gelmiş ve normal parlâmen » to hayatınm devamı imkân dai - resine girmiş oluyor. Şu halde Çaldaris hükümeti, ihya ve imar , siyasetine devam edebilecektir. Hırsız — Polis oyunu! Jersey City, Amerika, 13 (A. A.) — Buraya yakın bir kulübede metruk bir sandığın içerisinde bo- ğulmuş olarak meydana çıkarılan yedi yaşındaki çocuk cesedine ait esrar perdesi kalkmıştır. Dörder ve beşer*yaşındaki üç çocuğun ikrar ettiklerine göre, ce- sedin sahibi “hırsız — polis,, oyu- | nu esnasında, arkadaşları tarafın- dan öldürülmüştür. Bunlar, zavallının boynuna bir ip geçirmişler, sonra sandığın i- gerisine tıkıp, onu boğmuşlardır. Küçük caniler, ailelerine teslim olunmuşlardır. Haklarında adli takibat yapılmıyacaktır. M.Musolini Hüseyin Ragıp Beyi kabul etti Roma, 13 (A.A.) — Başvekil M, Musolini yeni Türkiye büyük elçisi Hüseyin Ragıp Beyi kabul etmiştir. mâinâmesinin bir suretini M, Mu- soliniye vermişitir. Hüseyin Ragıp Bey iti- İçinde kıymetli eserler bulunan bir kilise yandı Madrit, 13 (A.A.) — Hükümet kuvvetleri Oviedo şehrini zaptet- mişlerdir. Şimdi de, tayyarelerin yardımı ile, şehrin şimalinde kâ - in istasyona hücum ediyorlar. Burası ihtilâlcilerin en son ta- | hassun noktasıdır. Madrit, 13 (A.A.) — Asluri asilerine karşı yapılmış olan hare- kete iştirak etmiş bulunan tayya- recilerin rivayetlerine göre çok kıymettar sanat eserlerini ihtiva etmekte olan Oviedo kilisesi bir yangın neticesinde yanmıştır. KISA E-— TELGRAF Haberleri $ BELGRAT — Avala ajansı bildiriyor: İstihbaratımıza naza“ ran, bu ayın 19 unda Kral Alek- sandrın ocenaze merasiminden sonra, Belgratta küçük itilâf ha- riciye nazırlarnın konferansı top- lanacaktır. $ ANKARA — Bir tasavvura göre, Ziraat Bankası İktisat Ve - kâletine bağlanacaktır. Bu hu- susta bir proje hazırlanmaktadır. one ka kedi mi kre- ii Li tatbikatiyle uğraşan, ziraat işleriyle meşgul olan mali bir müessese olacak - tır, Banka bu suretle ticari kredi müessesesi olmaktan çıkacaktır. $ PEKİN — Çin gazetelerinin en kıdemlisi Peking Bao kapan « mıştır. Bu gazete, Çinde ilk hu- rufatın kullanılmağa başlandığı imparator Ting - Kuang Tang za- manında intişara başlamıştı. Ya- ni 1534 sene evvel. Bu gazetenin ilk nüshası sarı ipek üzerine basılmıştı. $ İZMİR — Iktısat Vekâleti demir işleri ecnebi mütchassısları buraya geldiler. Mühtelif mües- sese ve Fabrikaları ziyaret ettiler, İzmirin senelik demir sarfiyat ve ihtiyacı hakkında tetkiklerde bu» lundular. $ ANKARA — Başvekil İsmet Paşa Hazretleriyle refikaları Ha- nımefendi, Nafıa, Hariciye, Mil- li Müdafaa Vekilleri Beyler be- lediye seçiminde reylerini kullan- dılar, $ ŞIKAGO — Banker Samuel İnsulün muhakemesi devam edi - yor. İnsul muhakemede çok kuv- vetli görünmekte ve heyeti haki » menin sorduğu suallere sert ce - vaplar vermektedir. Samuel İnsul, bu davada maz- nun bulunan diğer arkadaşları na» mına söz söylerken demiştir ki: — Hâdiseler ve vakayi bana ihanet etti. 1929 senesine itimat İ besliyen bir cok kimseler gibi ha- reket ettim. Kendi şahsi iht'yaç- larım için tasarruf sahipleri taras| merika Tobako tütün müessesesi- fmdan verilen paralardan bir — santim almadım. Neticeden ümit kesmiyorum. Daha zivade muha- > Mgap gine, 8 HABER 77 idare âmirlerinin terfileri Cüm' bayramında ilân edile Ankara, 13 (Hususi) — Dahi- liye Vekiâletinin, mensuplarının terfileri, sicillerinin tanzimi hak- kında bir kanun lâyihası hazırla- makta olduğu neşryatı salâhiyet- tarlarca tekzip olunmaktadır. Bu neşriyatın her sene olduğu gibi bu sene de hazırlanmakta olan kı - dem tablosundan mülhem bulun - duğu ileri sürülüyor. Vekâlet, geçen seneki kıdem tablosuna karşı bazı alâkadarlar tarafından yapılan müracaatları ve talepleri tetkik etmiş, bazı e - saslı noktalarda, prensinlerde de - Tokatta yapılacak hapisane Ankara, 13 (Hususi) — To - katta yeniden yapılacak hapisha - nenin projeleri adliye vekâleti ta » rafından Nafiaya verildi. Ha- pishanenin yeri için Taşhan is - timlâk edilmiştir. İnşâata bu se - ne başlanacaktır. Bergamada ya - pılacak hapishane projesi de ad - liye vekâletine iade ( edilmiştir. | Adliye vekâleti sinhkümlürdat | tahsil edilecek yemek bedellerinin sureti tahsili hakkında yeni tali - ! matname hazırlamaktadır. Mah - kümların bir senelik yemek be - delleri 700.000 liradan fazla tut - maktadır. izmir su şirketine ihbar Ankara, 13 (Hususi) — Mu - kavelesine riayet o etmemesinden ihtar alan İzmir su şirketi henuz cevap vermemiştir. Vekâlet ih - tarını tekit edecektir. Maarif müdürleri arasında Ankara, 13 (Hususi) — Urfa maarif müdürü Bedri B. Diyarbe- kire, S'nop maarif müdürü Şe - fik Bey Maraşa, Muğla maarif müdürü Fevzi Bey Amasyaya ta- yin edildiler. Vekiller heyeti Ankara, 13 (Hususi) — Vekil- ler Heyeti bugün Başvekilin reis | liği altında toplandı. Toplantı, saat 18 e kadar sürdü. Nevyork stadında bir hadise Nevyork, 13 (.AA.) — Ame- rikan ve İtalyan atletlerinin mü - sabakaya tutuştukları stadyoma hücum etmek istiyen 1000 kadar komünistle faşist, zabıta marife- tiyle dağıtılmıştır. o Faşistlerin mitingini ihlâl teşebbüsünde bu- lunan, faşizm ( aleyhtarlarından 577 kişi, faşizm aleyhinde müret- tep bir türkü çağırmağa hazırlan- dıkları sirada zabıtanın müdaha - les'yle dağılmışlardır. Aralarında kadınlar da bulunan bir çok yaralananlar olmuştur. İsveç Veliahtı Hz.nin İzmirdeki ziyaretleri İzmir, 13 (A.A.) — İsveç ve- liahti Güstav Adolf Hazretleri bugün refakatlerinde vali Kâzım ve mihmandarları Hüsnü Rıza Pa» şa olduğu halde Gazi ilk mektebi ile Şerif Remzi İncir hanını ve A- ni gezmişlerdir. Veliaht Hazretleri yarın Ber- gama ve Efes harabelerini ziya - gişiklik yapılması mıştır, Bu tablo ai şında ikmal olunabile* dan başka vekâletin olduğu idare amir Cumhuriyet bayram” lecektir. Dahiliye Vekâleti belerine gönderdiği mirde, B.M. M.nin ki toplantısında ves?” edecek kanunlara * “2 proje halinde tesp Alâkadar kazali i zerinde tetkikler Balkan Ankara, 13 (Hi sonunda Ankarada t9f karrer olan Balkan * feransında muhteli yasi meselelerle birli lav hükümetinin te* masında anlaşma Mv lan Balkan Bankasi görüşülecektir. Nüfus Umum Ankaraya Ankara, 13 (Hut umum müdürü Ali vas yoliyle AnkaraY# tün bu mıntakalardı nin sene başıma kadi” mukarrerdir. Sene ra, iskâni bitirilme! lerin iskân memur V€ mesul tutulacaklardı”” Münakalât reis” Ankara, :13 (Hu bulunan Nafia Vel lât reis muavini mül bey geldi. Ankarada bir verenler 6 * Ankara, 13 ( diye intihabına ii tir sayısı 6000 e vi n kadar verilen reylef” maktadır. Dahiliye Vek porlara göre, aym * leketin her tarafım &m işleri bitmiş ol£. Anasını, P* zehirliyef Paris, 13 (A.A: na konmak maksad basını zehirlemek bulunan 18 yaşında yer adındaki genç * me, idamına hükme. letin babası bu te$€” de ölmüştür. Cins” şeraiti, Viyoletin ” be ile düşüp kalka” ra yedirmiş olmasin © sında büyük bir a 7 tır. Ankara ser? firma iştira”, Ankara, 13 (A tsat ve tasarruf “© dan 29 — 10 — “5 sergi evinde açıl” gisine 120 firma “© dir. Sümer 5 gayet güzel pa maktadır. tü faaliyetini tertip etmektedir. & tasarruf cemiyeti” ! “Lozandan önce kemenin uzaması ihtimalinden | ret edecek ve akşama avdet buyu: ! ye,, adlı daire korkuyorum.,, racaklardır. lı bir eser olaca